Gå til innhold

"Så tynn du er! Du må begynne å spise!!"-kommentarer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Cyrus
23 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Hæ?? Det vet du ingenting om

Joda. Min uttalelse baserer seg på årevis med forskning som slår fast at vekt bestemmes utifra energi inn/ut. Men om du vil så kan du omformulere deg og si at din matlyst er tilpasset ditt vedlikeholdsnivå av kalorier. Det vil være en korrekt uttalelse, og en påstand jeg kan stille meg bak 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kverulantene våkner på en lørdag. 

Anonymkode: 687d1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig enig! Noen mennesker er så utrolig ufølsomme og frekke. 

Anonymkode: 687d1...dc0

Godt forsøk!  :ler:

De må se på meg som utrolig stygg til vanlig, når de mener jeg er på mitt peneste er når jeg er undervektig, er blekere enn et spøkelse, har innsunkne øyne, er innhul i kinnene, kragebein og hoftebein stikker ut, og ribbeina uten problemer kan telles hvis jeg uheldigvis har tatt på meg en t-skjorte som er tettsittende ...

En slik kommentar, om kroppen min på et slikt tidspunkt, tar jeg ikke som en kompliment, og det tror jeg ingen andre hadde gjort heller.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva andre mennesker tenker og sier er ting du rett og slett har null kontroll over.

Ja visst, mange folk er frekkere enn flatlusa uten å bry seg nevneverdig over hvordan dette oppfattes av andre men å gå rundt å henge seg opp i dette er bare skadelig og irriterende for en selv.

Onskapsfulle kommentarer bør man aldri la stå uimotsagt, men om en eldre dame sier til deg at du bør legge på deg og spise mer så ville ikke jeg tolket det som slemt. Kanskje frekt i dagens ømtålige samfunn, men mest sannsylig visste ikke hun at du hadde gått gjennom en tøff periode. Hun var og kanskje fra den eldre garden hvor mange opplevde krigens rasjoneringer og matmangel og er vant til at tynn kanskje er synonymt med triste og leie levevilkår samtidig som at hun vet at i dagens samfunn kan de fleste spise seg mette både en og to ganger.

Vi må slutte å bli så forbasket krenket over alt mulig. Ingen vet hvordan andre har det. Dette sammen med det faktum at folk har fri vilje så betyr det at man kan komme til å få noen "off" kommentarer innimellom, om man er både tykk, tynn eller har et uvanlig utseende. Man kan diskuterer side opp og side ned hvor rett dette er, men i bunn og grunn så får man ikke gjort så mye med det. Folk er folk og klarer man å være litt raus og prøve å resonnere seg til hvor vedkommende kommer fra tar man seg ikke  like nær av alt og man får det litt bedre.

Du tok deg nær av dette fordi du vet hva som ligger bak tynnheten din for din del. .

Anonymkode: bf12b...7b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har merket at noen eldre damer sier det nesten som et kompliment og st de skulle ønske de også var like "tynn".

Engentlig burde ingen kommentere vekt i det hele tatt.

Når jeg var yngre var jeg den høye, tynne jenten i klassen og fikk mange stygge kommentarer. Når det var dans på skolen kommenterte guttene at de kunne kjenne sjelettet mitt. Det begynte å gå rykter om at jeg hadde anoreksi. Det var helt forferdelig. Følte at jeg ble mobbet og turde aldri dusje på skolen f.eks. Den gang prøvde jeg virkelig å legge på meg, uten hell. 

Nå er jeg voksen og forbrenningen er gått ned. Jeg har normal bmi og synes ikke jeg er spesielt tynn. Er 175cm og veier ca 60. Men får kommentarer innimellom ennå, men det svir ikke like mye som da jeg var yngre. Men det gjør meg veldig irritert at folk holder på å kommenterer andres utseende.

Anonymkode: dc4b0...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det greit å si? Hvorfor i alle dager skal det være noe sosialt mer akseptabelt enn "så tykk du er blitt, du må begynne å spise mindre" ? 

Bare i dag har jeg fått den to ganger. Bare denne uken har jeg fått 10 slike kommentarer i ulike former. 

Det blir kleint, og jeg svarer alltid godt for meg, at joda, jeg spiser som bare det. 

Jeg er veldig sosial, så det har nok litt med mengden av kommentarer å gjøre, men kjenner at jeg nå rett og slett blir irritert. Selvfølgelig er jeg klar over vekten min.  Jeg føler bare ikke at det skal være et tema i alskens familieselskaper, venninners familie selskaper, jobb samlinger, bursdager, middager osv. 

For de som lurer, nei, det er ikke bare å spise mer. Jeg spiser nok. Jeg mangler ikke energi i hverdagen. Men fordi det psykisk har vært utrolig tungt da livet ble snudd ganske på hodet for en stund tilbake, så spiste jeg kanskje ikke så mye i noen måneder. Dette er noe alle vet, ikke at jeg ikke spiste altså, men det er allment forståelig at man sliter etter noe sånt. Derfor blir det ekstra irriterende at det skal påpekes hele tiden.

Comprende? 

Mamma er greit, venninner er greit, men mormoren til en bekjent eller en venninnes svigersøster synes jeg virkelig ikke er greit.

Anonymkode: dc69b...d54

Jeg kan fortelle deg at det er like vanlig med kommentarer enten man er tykk eller tynn. Jeg var tynn helt til jeg fikk en stoffskiftesykdom i slutten av 30 årene, da la jeg på meg i rekordfart.

Poenget er at jeg som tynn fikk slike kommentarer som deg stadig vekk. Nå som jeg veier for mye får jeg kommentarer på det. Er like uakseptabelt uansett. 

Så som en sier over her, det er slik enten man er tykk eller tynn.

Men når de er sagt, så er hetsen mot tykke 10 ganger verre, fordi det snakkes om anonymt som på forumet her, få tråder om tynne som diskuteres generelt. Men masse om tykke. Partnere som ikke orker sex, fordi den andre partneren har blitt tykk. Leser aldri en tråd der partneren ikke orker sex fordi kona eller mannen er for tynn. osv.
Media også fokuserer voldsomt på overvekt, tynne mennesker får ikke i nærheten at like mye oppmerksomhet. 

Anonymkode: 2d568...0ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvem er det du hører denne typen kommentarer av? Er det flest kvinner eller flest menn? JEg føler at kvinner er litt værre på dette å skulle trykke andre ned fordi vi er tynn.

Jeg prøver ikke å gjøre dette til en kjønnskrig på noen måte, jeg er bare oppriktig nysjerrig siden jeg selv aldri har hørt at menn har sagt dette eller har opplevd at noen menn har sagt dette til meg :)

Anonymkode: de97f...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går du bare forbi om noen sitter skamslått på fortauet også? Hvis noen plutselig raser ned i vekt blir folk bekymret. Det fins ikke noe rart i det og har lite med kroppsbilde å gjøre. Man blir bekymret for dem, for uansett hva det skyldes kan det bety at noe er galt.

Anonymkode: f4fa1...c9f

I perioder hvor jeg har gått ned i vekt er det bare 1 person av utallige som faktisk var bekymret og ikke sa noe nedsettende om utseendet(jeg var ikke syltynn, men gikk fra smålubben til veldig slank).

Min erfaring er at mitt velvære og helse var det siste de brydde seg om, sjalusi var fremste faktor.

Anonymkode: 48e95...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gamle mennesker er farget av at de levde i en tid hvor mange faktisk døde av undervekt. Og undervekt blir sett på som et tegn på fattigdom. Det blir litt som millionæren som bor i en leid hybel, folk klarer ikke å fatte hvorfor.

Men faktum er at det i mange tiår nå dør langt flere av overvekt enn undervekt. Faktisk er dødsfall relatert til overvekt i ferd med å ta over som den vanligste dødsårsaken hos vestlige mennesker. Den er fortsatt bak hjerte- og karsykdommer, men har gått forbi kreft (avhengig av hvilke studier man legger vekt på).

Ta dette med i beregningen når du får slike kommentarer. Går du lei, kan du informere om farene ved å være overvektig og det er langt farligere for de å være feite enn at du er tynn.

Anonymkode: a4680...22b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns virkelig ikke det er greit å kommentere folks vekt, tynn eller tykk, med mindre noen bent frem spør om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Cyrus skrev:

False

En halv pizza er ikke mye :rolleyes: 

Anonymkode: 51b54...da4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå var bare en av kommentarene fra en gammel dame dog;) 

De fleste er i min alder, pluss minus 5 år.

Bor ikke i en så stor by altså, alle vet at mannen min fant seg en annen å forlot meg med hus å betale for, 3 barn og to hunder. 

Vi var som sagt et veldig sosialt par, og jeg er enda veldig sosial i de samme kretsene. Det er som regel ikke mine gode venninner som kommenterer. Men altså folk som jeg ser en sjelden gang. Venners venner liksom. 

Går ikke å tenker på kommentarene heldigvis, ble bare oppgitt i går kveld  Blir bare litt gammelt etterhvert å skulle forsikre Gud og hvermann om at jeg spiser.

Anonymkode: dc69b...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at folk tenker det er mindre "skammelig" å være litt for tynn enn litt for tykk. Om jeg måtte velge, ville jeg heller kommentert på den tynne. Men jeg er jente og kjenner godt til dette kroppspresset om å være perfekt, jeg jeg prøver å passe munnen :P

Men jeg vet om mange som hadde blitt glad for å høre "så tynn du er blitt! Du må spise mer". Jeg blir i hvert fall veldig glad de gangene jeg får høre det (men jeg har ikke komplekser for tynn kropp), men alt hadde brast sammen for meg om noen hadde sagt det motsatte.

Om du blir fornærmet, TS, så får du bare prøve slå tilbake med en god replikk ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var da også noe å bli sur for haha.. Fikk faktisk nesten akkurat samme kommentar av en gammel klassevenninne for noen dager siden når jeg var å handlet og jeg ble ikke sur. Synes det er hyggelig at folk stopper meg og kommenterer vektnedgangen min. Har jobba hardt for å bli tynn. Da er det faktisk hyggelig å høre at man ikke trenger å slanke seg noe mer. Hører nok mest på meg selv allikevel og har planer om noen få kilo til, men som sagt jeg synes det er moro når jeg får kommentarer på at jeg har blitt tynn. For det var ikke noe moro å være 30 kilo for tung. Må være mye verre å få høre at man må slanke seg. Da hadde jeg fått meg en knekk tror jeg.

Anonymkode: cf077...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.7.2017 den 9.39, Cyrus skrev:

Joda. Min uttalelse baserer seg på årevis med forskning som slår fast at vekt bestemmes utifra energi inn/ut. Men om du vil så kan du omformulere deg og si at din matlyst er tilpasset ditt vedlikeholdsnivå av kalorier. Det vil være en korrekt uttalelse, og en påstand jeg kan stille meg bak 😄

Det finnes mange tilstander som gjør at energi inn og ut ikke har med inntak eller aktivitetsnivå å gjøre.
Mange har tilstander hvor energi ikke omdannes til næring og fester seg, rett og slett.

Man trenger ikke være alvorlig syk for å ha et sånt problem, noe så vanlig som stoffskifte ubalanse eller hormonproduksjon kan ha mye å si på dette.

Anonymkode: 52631...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Cyrus
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange tilstander som gjør at energi inn og ut ikke har med inntak eller aktivitetsnivå å gjøre.
Mange har tilstander hvor energi ikke omdannes til næring og fester seg, rett og slett.

Man trenger ikke være alvorlig syk for å ha et sånt problem, noe så vanlig som stoffskifte ubalanse eller hormonproduksjon kan ha mye å si på dette.

Anonymkode: 52631...36a

Nice try 🤙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...