Gå til innhold

"Så tynn du er! Du må begynne å spise!!"-kommentarer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det greit å si? Hvorfor i alle dager skal det være noe sosialt mer akseptabelt enn "så tykk du er blitt, du må begynne å spise mindre" ? 

Bare i dag har jeg fått den to ganger. Bare denne uken har jeg fått 10 slike kommentarer i ulike former. 

Det blir kleint, og jeg svarer alltid godt for meg, at joda, jeg spiser som bare det. 

Jeg er veldig sosial, så det har nok litt med mengden av kommentarer å gjøre, men kjenner at jeg nå rett og slett blir irritert. Selvfølgelig er jeg klar over vekten min.  Jeg føler bare ikke at det skal være et tema i alskens familieselskaper, venninners familie selskaper, jobb samlinger, bursdager, middager osv. 

For de som lurer, nei, det er ikke bare å spise mer. Jeg spiser nok. Jeg mangler ikke energi i hverdagen. Men fordi det psykisk har vært utrolig tungt da livet ble snudd ganske på hodet for en stund tilbake, så spiste jeg kanskje ikke så mye i noen måneder. Dette er noe alle vet, ikke at jeg ikke spiste altså, men det er allment forståelig at man sliter etter noe sånt. Derfor blir det ekstra irriterende at det skal påpekes hele tiden.

Comprende? 

Mamma er greit, venninner er greit, men mormoren til en bekjent eller en venninnes svigersøster synes jeg virkelig ikke er greit.

Anonymkode: dc69b...d54

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Folk er frekke mot både tynne og tykke. Det må vi nok bare leve med. 

Anonymkode: e06fb...450

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en forbrytelse at de bryr seg om deg. Grusomt. Virkelig ille. Fysj!

Anonymkode: f4fa1...c9f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor lar du det gå innpå deg? Gi mer f!

Anonymkode: bc537...239

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For en forbrytelse at de bryr seg om deg. Grusomt. Virkelig ille. Fysj!

Fremmede mennesker har ingenting med å ubedt bry seg med andres kropper. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler deg godt ts! Er selv naturlig tynn og har i lange perioder (år) vært ganske undervektig.
Fikk høre alt fra ting som "Så tynn du er, få på deg no flesk jente!" og folk som konfronterte meg med rykter "Er det sant at du har anoreksi?" i tillegg til masse mobbeord og hat pga jeg er/var så tynn.
Det er IKKE hyggelig. Flere sommere satt jeg inne på de varmeste dagene fordi jeg hatet å gå i shorts eller singlett så folk så mer av hvor tynn jeg var. Det hadde jeg ikke tenkt på om ikke folk kommenterte det så hyppig ! Jeg følte meg mobba og hetsa ...
Ble veldig selvhatende og begynte å selvskade meg fordi alle andre skulle rakke ned på sånn jeg så ut....

Jeg kunne aldri kommentert noens vekt enten de var tynne, normale eller overvektige og kan ikke forstå hvorfor noen syntes det er mer greit å slenge bemerkninger til tynne enn til tykke som jo er veldig tabu!
I tillegg blir vi tynne utsatt for mye mere press enn tykke, det er alltid masse hjelp å få som overvektig, skal jeg inn på VG nett er det minst to annonser om hvordan man kan komme ned i vekt, og butikken er full av slanke/lett produkter, man kan få personlig trener fra staten osv mens som tynn så er det et problem som det nesten ikke fins  hjelp til og det ender med en ond sirkel hvor man forblir undervektig og mobbet og ikke engang kan gjøre noe for å stoppe det.....

Sørger fortsatt for å kle meg i luftige klær som ikke sitter stramt og føler meg nesten som en mann i klesstilen noen ganger, kjempedumt for jeg vil jo også føle meg feminin og gå i stramme topper osv, men da renner kommentarene på kroppen og vekta mi inn!!!! :(

Anonymkode: 52631...36a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fremmede mennesker har ingenting med å ubedt bry seg med andres kropper. 

Går du bare forbi om noen sitter skamslått på fortauet også? Hvis noen plutselig raser ned i vekt blir folk bekymret. Det fins ikke noe rart i det og har lite med kroppsbilde å gjøre. Man blir bekymret for dem, for uansett hva det skyldes kan det bety at noe er galt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går du bare forbi om noen sitter skamslått på fortauet også? Hvis noen plutselig raser ned i vekt blir folk bekymret. Det fins ikke noe rart i det og har lite med kroppsbilde å gjøre. Man blir bekymret for dem, for uansett hva det skyldes kan det bety at noe er galt.

Du, det handler ikke om å være bekymret når de sier "skjellettdama" osv som skjellsord!

Anonymkode: 52631...36a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det greit å si? Hvorfor i alle dager skal det være noe sosialt mer akseptabelt enn "så tykk du er blitt, du må begynne å spise mindre" ? 

Bare i dag har jeg fått den to ganger. Bare denne uken har jeg fått 10 slike kommentarer i ulike former. 

Det blir kleint, og jeg svarer alltid godt for meg, at joda, jeg spiser som bare det. 

Jeg er veldig sosial, så det har nok litt med mengden av kommentarer å gjøre, men kjenner at jeg nå rett og slett blir irritert. Selvfølgelig er jeg klar over vekten min.  Jeg føler bare ikke at det skal være et tema i alskens familieselskaper, venninners familie selskaper, jobb samlinger, bursdager, middager osv. 

For de som lurer, nei, det er ikke bare å spise mer. Jeg spiser nok. Jeg mangler ikke energi i hverdagen. Men fordi det psykisk har vært utrolig tungt da livet ble snudd ganske på hodet for en stund tilbake, så spiste jeg kanskje ikke så mye i noen måneder. Dette er noe alle vet, ikke at jeg ikke spiste altså, men det er allment forståelig at man sliter etter noe sånt. Derfor blir det ekstra irriterende at det skal påpekes hele tiden.

Comprende? 

Mamma er greit, venninner er greit, men mormoren til en bekjent eller en venninnes svigersøster synes jeg virkelig ikke er greit.

Er i grunn merkelig at alle andre er misfornøyd med hvordan vi ser ut, mens vi selv er relativt fornøyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får svare "hvorfor, synes du jeg er stygg?"

Anonymkode: 77e43...1b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Comprende? 

Dette får du bare gi faen i.

Det at du vet at du har fått 10 kommentarer på kroppen din viser at du bryr deg alt for mye.

Dersom du vet at du er sunn og frisk, at du er ærlig med deg selv, så er alt ok. Svar på henvendelsene du får og si " når ble det egentlig greit å kommentere kroppen min? - kroppen min er ikke et offentlig samtaleemne..." Fortell dem at du er stålende fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått høre selv "Så tynn du er" "Nå kan du ikke gå ned mer i vekt" osv.. veier 51 kilo, så er ikke skrapa :-) ikke særlig høy. Så jeg forstår deg! Er det greit å kommentere feite når man er bekymra for de? 

Anonymkode: a2186...acb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit å kommentere feite når man er bekymra for de? Anonymkode: a2186...acb

Dette er et skjellsord og faktisk ikke greit å bruke. 

Ts. ta en alvorsprat med de som slenger sånt til deg. Fortell dem at det ikke er ok at de snakker sånn til deg.

Anonymkode: 687d1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har i løpet av livet vært i begge "båser" og synes begge deler er like

ille.Jeg synes heller ikke noe om at folk kan bagatellisere det ene for at de har opplevd det andre.

Mennesker bør begynne å behandle

hverandre med mere respekt og ærbødighet. 

Anonymkode: c3ced...c0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i løpet av livet vært i begge "båser" og synes begge deler er like

ille.Jeg synes heller ikke noe om at folk kan bagatellisere det ene for at de har opplevd det andre.

Mennesker bør begynne å behandle

hverandre med mere respekt og ærbødighet. 

Anonymkode: c3ced...c0c

Enig!

Men det som, for meg, er enda verre, er når jeg får høre "så fin du er nå" når jeg er på mitt tynneste/undervektig.  Grunnen til at dette oppleves som ekstra ille, er at når jeg er på mitt tynneste, er jeg også på mitt sykeste.

Moralen bør være at så fremst man ikke er kvalifisert helsepersonell, og ikke har blitt bedt om synspunkt eller råd, bør man ikke kommentere andres kropp og matinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Den kommentaren er jeg vel kjent med, spesielt i ungdomstiden. Og det var fryktelig sårt, det ente til slutt med at jeg begynte å gå i alt for store klær. Og folk ble helt overgitt når jeg klarte å trøkke i meg en halv pizza foreksempel. Jeg er naturlig slank og kan spise uten å legge på meg noe særlig, har egentlig alltid ligget rundt 50-55 kg. 

Men hva er det med folk som syns det er greit å kommentere kroppen til folk, det er jo bare frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Cyrus
13 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Den kommentaren er jeg vel kjent med, spesielt i ungdomstiden. Og det var fryktelig sårt, det ente til slutt med at jeg begynte å gå i alt for store klær. Og folk ble helt overgitt når jeg klarte å trøkke i meg en halv pizza foreksempel. Jeg er naturlig slank og kan spise uten å legge på meg noe særlig, har egentlig alltid ligget rundt 50-55 kg. 

Men hva er det med folk som syns det er greit å kommentere kroppen til folk, det er jo bare frekt.

False

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Hæ?? Det vet du ingenting om

Jo :) det er ikke slik kroppen fungerer. Jeg er også "naturlig" tynn, men det er jo fordi mitt matbehov (det jeg spiser av meg selv uten å tenke kalorier eller noe) samt min aktivitet gjør at jeg holder meg slank uten å måtte jobbe for det. Slanke mennesker tror ofte de spiser veldig mye mer enn de gjør også. Jeg kan fint spise en hel pizza til middag, men når pizzaen bare er 800-1000 kalorier og jeg ellers den dagen bare har spist to brødskiver og noe frukt/grønsaker så blir det plutselig ikke så mye mat likevel. ;) Skjønner du?

Om du hadde spist 3000 kalorier hver dag hadde du garantert lagt på deg om du ikke beveger deg ekstremt mye i hverdagen, så eneste grunnen til at du er "naturlig" slank er fordi kaloriinntaket ditt samsvarer med energien du bruker og trenger for å opprettholde vekten din.

Anonymkode: f1184...737

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Sprettballen skrev:

Men det som, for meg, er enda verre, er når jeg får høre "så fin du er nå".

Moralen bør være at så fremst man ikke er kvalifisert helsepersonell, og ikke har blitt bedt om synspunkt eller råd, bør man ikke kommentere andres kropp og matinntak.

Fullstendig enig! Noen mennesker er så utrolig ufølsomme og frekke. 

Anonymkode: 687d1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...