AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #1 Del Skrevet 30. juni 2017 Nå kjenner jeg at jeg er ganske irritert. Her for noen dager siden kjøpte jeg en ansiktsrens til min datter på the body shop, men jeg var ikke 100% sikker på om det var rett type. Jeg spurte derfor en ansatt om det var mulig å bytte varen, og fikk til svar at regler for bytting står på kvitteringen. Der sto det at varer kan byttes innen 30 dager. "Ja" sa den ansatte "da kan du vel det da". Så kommer jeg hjem, og ja, det var feil type. Er par dager senere går jeg dermed til butikken og spør om å få bytte. Varen var ubrukt og jeg hadde med kvittering, men varen var ikke forseglet (de solgte varene uforseglet). "Nei" får jeg til svar "du kan ikke bytte hygieneprodukter" og jeg kjenner jeg blir så irritert, for jeg hadde jo spurt om dette og fått til svar at de kan byttes. Det står jo også på kvitteringen. Jeg føler meg på en måte svindlet, og lurer på om det finnes en lov mot dette? Anonymkode: d6e51...9e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #2 Del Skrevet 30. juni 2017 Nei, man har ikke bytterett etter loven. Det er et tilbud fra den enkelte kjede/butikk. Anonymkode: ee5a4...6e9 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #3 Del Skrevet 30. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man har ikke bytterett etter loven. Det er et tilbud fra den enkelte kjede/butikk. Anonymkode: ee5a4...6e9 Men hvis det står på kvitteringen så må vel det være reglene for butikken? Finner ingen andre regler. Anonymkode: d6e51...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wildfig Skrevet 30. juni 2017 #4 Del Skrevet 30. juni 2017 Merkelig om varen var uforseglet. Men det blir uansett ord mot ord, å kunden har alltid rett. Ville gått tilbake til butikken og krevd bytting, snakk med butikksjefen. Om ikke sender du mail til bodyshop direkte. Dette er skikkelig dårlig kundebehandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #5 Del Skrevet 30. juni 2017 1 minutt siden, wildfig skrev: Merkelig om varen var uforseglet. Men det blir uansett ord mot ord, å kunden har alltid rett. Ville gått tilbake til butikken og krevd bytting, snakk med butikksjefen. Om ikke sender du mail til bodyshop direkte. Dette er skikkelig dårlig kundebehandling. Hvis dette skulle være en gangbar løsning kunne jo alle bare åpnet opp varer og krevd å bytte. Kunden har ikke alltid rett. Anonymkode: ee5a4...6e9 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #6 Del Skrevet 30. juni 2017 7 minutter siden, wildfig skrev: Merkelig om varen var uforseglet. Men det blir uansett ord mot ord, å kunden har alltid rett. Ville gått tilbake til butikken og krevd bytting, snakk med butikksjefen. Om ikke sender du mail til bodyshop direkte. Dette er skikkelig dårlig kundebehandling. Kunden har faktisk som regel feil. Anonymkode: ea48d...ef2 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #7 Del Skrevet 30. juni 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå kjenner jeg at jeg er ganske irritert. Her for noen dager siden kjøpte jeg en ansiktsrens til min datter på the body shop, men jeg var ikke 100% sikker på om det var rett type. Jeg spurte derfor en ansatt om det var mulig å bytte varen, og fikk til svar at regler for bytting står på kvitteringen. Der sto det at varer kan byttes innen 30 dager. "Ja" sa den ansatte "da kan du vel det da". Så kommer jeg hjem, og ja, det var feil type. Er par dager senere går jeg dermed til butikken og spør om å få bytte. Varen var ubrukt og jeg hadde med kvittering, men varen var ikke forseglet (de solgte varene uforseglet). "Nei" får jeg til svar "du kan ikke bytte hygieneprodukter" og jeg kjenner jeg blir så irritert, for jeg hadde jo spurt om dette og fått til svar at de kan byttes. Det står jo også på kvitteringen. Jeg føler meg på en måte svindlet, og lurer på om det finnes en lov mot dette? Anonymkode: d6e51...9e2 Butikker har ikke lov til å bytte hygieneartikler, de kan faktisk få store problemer om de gjør dette. Du har heller ikke bytterett etter forbrukerkjøpsloveni dette tilfellet. Hvor vanskelig var det for deg å ringe din datter eller tekste/mmse henne for å spørre hva hun skulle ha? Vi lever tross alt i 2017 ikke i 1720. Anonymkode: aee31...582 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
deedee_ Skrevet 30. juni 2017 #8 Del Skrevet 30. juni 2017 Den som betjente deg burde ha forseglet varen når du spurte om bytteregler. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #9 Del Skrevet 30. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Butikker har ikke lov til å bytte hygieneartikler, de kan faktisk få store problemer om de gjør dette. Du har heller ikke bytterett etter forbrukerkjøpsloveni dette tilfellet. Hvor vanskelig var det for deg å ringe din datter eller tekste/mmse henne for å spørre hva hun skulle ha? Vi lever tross alt i 2017 ikke i 1720. Anonymkode: aee31...582 Hun var på skolen (og de får ikke lov til å bruke mobilen på skolen), og jeg gjorde dette da jeg hadde en fridag på jobben. jeg vet nå at de ikke får lov til å bytte hygieneartikler, men siden jeg hadde spurt om dette på forhånd synes jeg de skulle ha gitt meg en ny vare uansett, og heller gjort den gamle til en tester eller noe sånt. Anonymkode: d6e51...9e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #10 Del Skrevet 30. juni 2017 13 minutter siden, deedee_ skrev: Den som betjente deg burde ha forseglet varen når du spurte om bytteregler. Det tenkte jeg også. Anonymkode: d6e51...9e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #11 Del Skrevet 30. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun var på skolen (og de får ikke lov til å bruke mobilen på skolen), og jeg gjorde dette da jeg hadde en fridag på jobben. jeg vet nå at de ikke får lov til å bytte hygieneartikler, men siden jeg hadde spurt om dette på forhånd synes jeg de skulle ha gitt meg en ny vare uansett, og heller gjort den gamle til en tester eller noe sånt. Anonymkode: d6e51...9e2 Ja, i og med at den ansatte ikke sa til deg at de ikke byttet hygieneprodukter, når du spurte, så burde de gjort noe sånt. Bare for å være grei. Men det kommer veldig an på holdningen du hadde når du kom inn i butikken. Krevde du det, er det lett for å si nei. Men er man litt grei og ber pent, så går det som regel greit. Anonymkode: 44bc9...785 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #12 Del Skrevet 30. juni 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, i og med at den ansatte ikke sa til deg at de ikke byttet hygieneprodukter, når du spurte, så burde de gjort noe sånt. Bare for å være grei. Men det kommer veldig an på holdningen du hadde når du kom inn i butikken. Krevde du det, er det lett for å si nei. Men er man litt grei og ber pent, så går det som regel greit. Anonymkode: 44bc9...785 Føler selv at jeg spurte pent, men at derimot selgeren var veldig frekk. Jeg kom inn og sa "jeg skulle gjerne byttet denne mot denne" og fikk til svar at nei, det går ikke. Spurte vennlig hvorfor, og de forklarte. Da sa jeg at "men jeg har jo fått beskjed om at det er lov og det står jo på kvitteringen?" Og da svarte hun "ja men det er ditt problem, alle som klarer å bruke huet skjønner at det ikke går" og da ble jeg ganske sur og gikk ut. Orket ikke å diskutere mer med henne, virket ikke som om jun kom til å bytte mening, akkurat. Hun sa også at hun hadde utdannet seg innenfor området og sa at "jeg kan nok mye mer om dette enn deg, så ikke gidd å diskutere dette". Makan til oppførsel! Anonymkode: d6e51...9e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hubro Skrevet 30. juni 2017 #13 Del Skrevet 30. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, man har ikke bytterett etter loven. Det er et tilbud fra den enkelte kjede/butikk. Anonymkode: ee5a4...6e9 I utgangspunktet ikke, nei. Men her har, forutsatt at TS gjengir korrekt, butikken ved dens representant gitt uttrykk for at TS har bytterett. Dette innebærer at bytterett kan tenkes å inngå i avtalen TS gjorde med butikken i det hun kjøpte gjenstanden. En bytterett for TS kan altså følge av alminnelig avtalerett. I tillegg er dette uttrykkelig påpekt i forbrukerkjøpsloven. Fkjl. § 42 fastslår hovedregelen om at man ikke har noen generell bytterett, men som det påpekes i bestemmelsens siste punktum har kunden likevel rett til å "bytte tingen hvis bytterett må anses avtalt". I lys av hvordan TS beskriver samtalen med den ansatte lurer jeg imidlertid litt på om kvitteringen nevner noen begrensninger på visse varer uttrykkelig. Står det f.eks. at bytteretten kun gjelder forseglede varer eller lignende? Og er dette en vare hvor det er umulig å kontrollere hvorvidt den har vært brukt eller ikke? Samtidig har den ansatte gitt uttrykk for at den aktuelle varen kunne byttes, noe som uansett trekker sterkt i retning av at du skal få bytte den. For øvrig, hvis butikken ikke kan selge varen på nytt ved bytte blir det deres problem. Det er nettopp derfor butikker som opererer med en ganske generell og romslig bytterett for kundene sine presiserer at enkelte varer likevel ikke kan byttes eller at andre vilkår foreligger. Man kan ikke avtale bytterett for "alt" ved avtaleinngåelse, og først senere fortelle at det ikke gjelder produkt X og Y. I mine øyne er det dermed godt mulig at du er i din fulle rett til å bytte varen, TS, med et visst forbehold ang. hva som står på kvitteringen. Og så kommer jo det litt mer vanskelige spørsmålet - hvordan får du eventuelt til dette? At du rent juridisk kan ha rett til det er gjerne en mager trøst, all den tid jeg tipper at du ikke har veldig lyst til å gå til forliksrådet og måtte bevise hva som ble sagt i butikken. På meg virker det som om du her har vært uheldig med den ansatte du traff på når du ønsket å bytte. Hvis det er lett å se at varen er ubrukt, ville jeg bare prøvd meg på nytt hos en annen ansatt og forklart situasjonen for vedkommende. Eventuelt kunne du prøvd å ringe butikksjefen/kjeden mer sentralt og forklar situasjonen. Og husk - her som ellers gjelder det at man kommer mye lengre med en vennlig, hyggelig og rolig tone, fremfor krasshet og irritasjon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 30. juni 2017 #14 Del Skrevet 30. juni 2017 Når jeg har kjøpt produkter fra den butikken i gave så har de alltid festet klistremerke på som forsegling. Og da skal man kunne bytte. Synes du bør be om å få snakke/ringe butikksjefen. Fortell hva den ansatte sa og at den ansatte sa at bytteregler står på kvittering. Dermed fulgte du det. Jeg synes du bør få bytte. At de ikke bytter hygieneprodukter synes jeg er irrelevant i denne saken i henhold til hva den ansatte sa om bytting og ba deg sjekke regler på kvittering. Da må heller butikksjefen snakke med denne ansatte og gi ordentlig opplæring i bytteregler. Det skal ikke gå utover deg som kunde at den butikkansatte ikke gav deg riktig informasjon og henviste til kvittering. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #15 Del Skrevet 30. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Føler selv at jeg spurte pent, men at derimot selgeren var veldig frekk. Jeg kom inn og sa "jeg skulle gjerne byttet denne mot denne" og fikk til svar at nei, det går ikke. Spurte vennlig hvorfor, og de forklarte. Da sa jeg at "men jeg har jo fått beskjed om at det er lov og det står jo på kvitteringen?" Og da svarte hun "ja men det er ditt problem, alle som klarer å bruke huet skjønner at det ikke går" og da ble jeg ganske sur og gikk ut. Orket ikke å diskutere mer med henne, virket ikke som om jun kom til å bytte mening, akkurat. Hun sa også at hun hadde utdannet seg innenfor området og sa at "jeg kan nok mye mer om dette enn deg, så ikke gidd å diskutere dette". Makan til oppførsel! Anonymkode: d6e51...9e2 Ja, da er jeg helt enig med deg. Dårlig kundeservice! Anonymkode: 44bc9...785 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #16 Del Skrevet 30. juni 2017 Snakk med ledelsen der, evt send Mail til hovedkontoret til body shop. Det der var tragisk dårlig kundebehandling! Anonymkode: 72ea0...939 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #17 Del Skrevet 1. juli 2017 12 timer siden, Hubro skrev: I utgangspunktet ikke, nei. Men her har, forutsatt at TS gjengir korrekt, butikken ved dens representant gitt uttrykk for at TS har bytterett. Dette innebærer at bytterett kan tenkes å inngå i avtalen TS gjorde med butikken i det hun kjøpte gjenstanden. En bytterett for TS kan altså følge av alminnelig avtalerett. I tillegg er dette uttrykkelig påpekt i forbrukerkjøpsloven. Fkjl. § 42 fastslår hovedregelen om at man ikke har noen generell bytterett, men som det påpekes i bestemmelsens siste punktum har kunden likevel rett til å "bytte tingen hvis bytterett må anses avtalt". I lys av hvordan TS beskriver samtalen med den ansatte lurer jeg imidlertid litt på om kvitteringen nevner noen begrensninger på visse varer uttrykkelig. Står det f.eks. at bytteretten kun gjelder forseglede varer eller lignende? Og er dette en vare hvor det er umulig å kontrollere hvorvidt den har vært brukt eller ikke? Samtidig har den ansatte gitt uttrykk for at den aktuelle varen kunne byttes, noe som uansett trekker sterkt i retning av at du skal få bytte den. For øvrig, hvis butikken ikke kan selge varen på nytt ved bytte blir det deres problem. Det er nettopp derfor butikker som opererer med en ganske generell og romslig bytterett for kundene sine presiserer at enkelte varer likevel ikke kan byttes eller at andre vilkår foreligger. Man kan ikke avtale bytterett for "alt" ved avtaleinngåelse, og først senere fortelle at det ikke gjelder produkt X og Y. I mine øyne er det dermed godt mulig at du er i din fulle rett til å bytte varen, TS, med et visst forbehold ang. hva som står på kvitteringen. Og så kommer jo det litt mer vanskelige spørsmålet - hvordan får du eventuelt til dette? At du rent juridisk kan ha rett til det er gjerne en mager trøst, all den tid jeg tipper at du ikke har veldig lyst til å gå til forliksrådet og måtte bevise hva som ble sagt i butikken. På meg virker det som om du her har vært uheldig med den ansatte du traff på når du ønsket å bytte. Hvis det er lett å se at varen er ubrukt, ville jeg bare prøvd meg på nytt hos en annen ansatt og forklart situasjonen for vedkommende. Eventuelt kunne du prøvd å ringe butikksjefen/kjeden mer sentralt og forklar situasjonen. Og husk - her som ellers gjelder det at man kommer mye lengre med en vennlig, hyggelig og rolig tone, fremfor krasshet og irritasjon. Ta deg en tur inn på en hvilken som helst Body shop butikk. Bruk øynene. Der står det klart og tydelig på store skilt over kassaområdet at de ikke bytter varer. Jeg var i går innom to butikker og kunne ikke unngå å se skiltene. Anonymkode: aee31...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #18 Del Skrevet 1. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta deg en tur inn på en hvilken som helst Body shop butikk. Bruk øynene. Der står det klart og tydelig på store skilt over kassaområdet at de ikke bytter varer. Jeg var i går innom to butikker og kunne ikke unngå å se skiltene. Anonymkode: aee31...582 Hva så? Er det mest trolig at stumme, livløse skilt forteller deg sannheten eller et (tilsynelatende) oppegående og levende menneske? Når ble det slik at vi ikke skulle begynne å stole på dem i kassa, fordi det står noe annet på skiltet? Enhver person ville tenkt at det den ansatte sa, overstyrte andre regler. Anonymkode: fb55e...f8f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 1. juli 2017 #19 Del Skrevet 1. juli 2017 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Butikker har ikke lov til å bytte hygieneartikler, de kan faktisk få store problemer om de gjør dette. Du har heller ikke bytterett etter forbrukerkjøpsloveni dette tilfellet. Hvor vanskelig var det for deg å ringe din datter eller tekste/mmse henne for å spørre hva hun skulle ha? Vi lever tross alt i 2017 ikke i 1720. Anonymkode: aee31...582 Endret 1. juli 2017 av Kjetil E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #20 Del Skrevet 1. juli 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva så? Er det mest trolig at stumme, livløse skilt forteller deg sannheten eller et (tilsynelatende) oppegående og levende menneske? Når ble det slik at vi ikke skulle begynne å stole på dem i kassa, fordi det står noe annet på skiltet? Enhver person ville tenkt at det den ansatte sa, overstyrte andre regler. Anonymkode: fb55e...f8f Skilt er skriftlig dokumentasjon og lett å vise at informasjonen er gitt. En muntilig kommunikasjon, som ts her viser til, blir ord mot ord og holder ikke som dokumentasjon på at ts sin versjon stemmer. La oss snu litt på dette, og se saken fra motsatt vinkel. Sett at ts kjøper samme produkt, kommer hjem, og oppdager at produktet er brukt/korken er åpnet og produktrester ligger tydelig i korken, hun går tilbake og klager. Hvilke rettigheter og hvilke bevis mener dere hun da skal fremlegge på at det hun påstår stemmer? Butikker ksn faktisk ikke videreselge noe som kunden har hatt hjemme. Skal de da måtte kassere fordi kunden kjøper feil vare? Eller skal de, slik jeg insinuerer over, sette produktene tilbake i hyllen, og la neste kunde kjøpe den? Anonymkode: aee31...582 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå