Gå til innhold

Skattebetalere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ofte at folk klager på at de betaler så mye skatt og at staten flår dem osv, men hvor mye skatt er det egentlig snakk om? Hvor mye sponser f.eks du staten og kommunen med i form av skatt? Og synes du det er greit å bidra?

Anonymkode: 655e5...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Sponser?

Jeg betaler skatt av min inntekt og det har jeg ingenting i mot. Rundt 28 % av månedslønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 150 000 i året og synes det er i overkant. En ting er skatt på inntekt, men skatt på formue og eiendom svir. Dette er jo ting man ikke tjener penger på. Selv om boligen stiger i verdi så får man ingen glede av det hvis man ikke selger. Det blir også feil at man skal betale skatt av renteinntekter som er lavere enn prisstigningen på pengene. Mens folk som betaler gjeldsrenter under prisstigningen får fradrag på toppen. 

Anonymkode: 8299b...83d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Betaler 150 000 i året og synes det er i overkant. En ting er skatt på inntekt, men skatt på formue og eiendom svir. Dette er jo ting man ikke tjener penger på. Selv om boligen stiger i verdi så får man ingen glede av det hvis man ikke selger. Det blir også feil at man skal betale skatt av renteinntekter som er lavere enn prisstigningen på pengene. Mens folk som betaler gjeldsrenter under prisstigningen får fradrag på toppen. 

Har du satt opp regnestykket for hva du får igjen for skattebetalingen din i løpet av levetiden din? Det er nemlig noe de færreste tenker over når de klager på at de må betale så mye i skatt. 

Sykehusopphold, eller opphold på sykehjem når du blir eldre, vips, så koster du samfunnet langt mer enn det du har betalt i skatt i løpet av livet. Hadde velferd og helse vært organisert som i USA, så ville du vært nødt til å organisere økonomien din annerledes enn hva vi i Norge med vårt system og skatt må. 

Anonymkode: 70d75...a12

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min fikk akkurat tilleggsmoms (enk) og restskatt på tilsammen 250.000kr. Sinnsykt gøy :P som privatperson har jeg ikke følelsen av at staten flår meg - men å drive små firma i Norge er nesten helt håpløst. Det er så sinnsykt mange avgifter, skatt, moms og dritt og lort man må betale atte hjelp. Mannen min sier opp sin ansatte og legger ned firmaet til høsten på grunn av alt maset rundt det. Da har Norge to flere som er arbeidsledig! Det er lønnsomt det ;) 

Anonymkode: 4e1df...bd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mannen min fikk akkurat tilleggsmoms (enk) og restskatt på tilsammen 250.000kr. Sinnsykt gøy :P som privatperson har jeg ikke følelsen av at staten flår meg - men å drive små firma i Norge er nesten helt håpløst. Det er så sinnsykt mange avgifter, skatt, moms og dritt og lort man må betale atte hjelp. Mannen min sier opp sin ansatte og legger ned firmaet til høsten på grunn av alt maset rundt det. Da har Norge to flere som er arbeidsledig! Det er lønnsomt det ;) 

Nå skal jeg være den første til å innrømme at det er mye å sette seg inn i når man driver ENK med mva plikt. Det bør likevel ikke komme som noen bombe at man er mva pliktig? Og skatt kan også ENK betale inn etterhvert for å unngå store baksmeller. Det svarer seg ofte å bruke regnskapsbyrå med rådgiver for å få dette ordentlig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har "gøy" med skatt å gjøre? Da har du vel misforstått i utgangspunktet.

Å legge ned et selskap pga mas rundt skatt og lignende fremstår som totalt uforståelig. "Firmaet gikk fint, men det var så mye mas med skatt o.l. at jeg la ned" "Dette fant jeg ut etter en tid". "At det finnes folk (regnskapsførere) som tar seg av slikt, visste jeg ikke".

Anonymkode: 8e5e0...9d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du satt opp regnestykket for hva du får igjen for skattebetalingen din i løpet av levetiden din? Det er nemlig noe de færreste tenker over når de klager på at de må betale så mye i skatt. 

Sykehusopphold, eller opphold på sykehjem når du blir eldre, vips, så koster du samfunnet langt mer enn det du har betalt i skatt i løpet av livet. Hadde velferd og helse vært organisert som i USA, så ville du vært nødt til å organisere økonomien din annerledes enn hva vi i Norge med vårt system og skatt må. 

Anonymkode: 70d75...a12

Det regnestykket er jo umulig å sette opp på forhånd. Det jeg "klager" på er at jeg med lav inntekt og med oppspart formue må betale mye mer av inntekten min i skatt enn de som har høyt forbruk og gjeld. Det hører ingen steds hjemme å skatte av ting som går med tap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga firmainntekter og formue så betaler vi rundt 1,1mill til sammen. Det tilsvarer omtrent det samme som vi har i bruttolønn. Det er mye, og vi kunne nok spekulert litt slik at vi hadde betalt mindre. Men vi har råd til det, så vi betaler med glede (på tross av at en baksmell på et par titalls tusen er mer regelen enn unntaket). Har hatt mye sykdom i familien, så det kjennes godt ut å gi tilbake selv om vi aldri når det nivået som samfunnet har brukt på de som betyr så mye for oss. 

Anonymkode: 4bade...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ikke vanskelig å drive selskap i Norge, men skal du ha ansatte og omsetning i denne størrelsesorden, bør du drive AS.

Ekstra MVA og restskatt skyldes utelukkende dårlig planlegging eller dårlig kontroll med regnskapet. Uansett har han tjent pengene siden han må skatte av de, og hvis han har brukt opp en kvart million som tilhører Staten i tillegg til de ca 500.000 han selv skulle hatt i inntekt på dette, klarer jeg ikke å ha voldsom sympati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler til felleskapet min inntektskatt på 32% med glede

Anonymkode: 4e7dd...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47% 

Tilsvarer 400 000 i året....  

Skrekk og gru

Anonymkode: f8285...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte av min far at jeg alltid skulle betale min skatt med glede :) . Han jobbet på sykehus, og så daglig mennesker som kom inn med forferdelige skader. Den gang på 70-80 tallet kostet en sykehusseng ca 7000-8000 kr i døgnet på den avd han jobbet på, den koster nok svært mye mer nå, med alle de nye behandlinsmetodene og dermed muligheten til å redde flere liv.

Anonymkode: d41b6...587

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det regnestykket er jo umulig å sette opp på forhånd. Det jeg "klager" på er at jeg med lav inntekt og med oppspart formue må betale mye mer av inntekten min i skatt enn de som har høyt forbruk og gjeld. Det hører ingen steds hjemme å skatte av ting som går med tap. 

Slett ikke umulig å sette opp:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/saa-mye-koster-du-norge/a/23974654/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slett ikke umulig å sette opp:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/saa-mye-koster-du-norge/a/23974654/

Det er jo gjennomsnittstall, ingen vet på forhånd om de havner på sykehus,  lever lenge nok til å få pensjoner etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo gjennomsnittstall, ingen vet på forhånd om de havner på sykehus,  lever lenge nok til å få pensjoner etc. 

Likevel er det meget retningsgivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De tar masse prosent og så bruker de det på å ansette idioter. Jeg hater det. Hvis jeg var president hadde jeg sparket 95% av de offentlige ansatte over natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, amativeReflection skrev:

De tar masse prosent og så bruker de det på å ansette idioter. Jeg hater det. Hvis jeg var president hadde jeg sparket 95% av de offentlige ansatte over natten. 

Mer enn 1/4 av hele det norske statsbudsjettet går til Nav.. 

Hvis du vil spare litt penger så er første bud å stramme inn velferdsgodene i dette landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn 1/4 av hele det norske statsbudsjettet går til Nav.. 

Hvis du vil spare litt penger så er første bud å stramme inn velferdsgodene i dette landet

Nei, gi dem folkelønn. 

Mye av den summen er pensjoner. Det er idiotisk å ha statlige pensjoner men lite å gjøre med det nå. Fjern det for dem under 16 iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

150.000 er da ingenting :)

Selv betalte jeg 400.000 i skatt i 2016. Uten at jeg belaster det offentlige noe mer enn en som betaler 150.000 i skatt gjør. At marginalskatten stiger med økende lønnsnivå er i så måte urettferdig, ja, det hadde vært urettferdig også om vi hadde hatt flat skatt :)

Men poenget er vel at de som har mest skal bidra mest til fellesskapet, slik at vi får en utjevning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...