AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #61 Del Skrevet 1. juli 2017 På 30.06.2017 den 11.26, AnonymBruker skrev: Jeg blir så provosert... Som arbeidsgiver får jeg mange "rare" henvendelser. Forrige uke fikk jeg en forespørsel om jobb fra en som fortalte h*n hadde brukt de siste 8 årene på å kjempe til seg uføretrygd. Nå var trygden endelig i boks og vedkommende får 100 % uføretrygd, så nå kunne h*n "endelig jobbe litt" (ja direkte sitat)! Jo, jeg forstår og er klar over reglementet og at uføre kan tjene inntil 1 G uten å få redusert trygden sin, men fy søren så provoserende å jobbe for å få en 100 % uføretrygd når man vet man har noe restarbeidsevne. Jada - "spe på", "trygden er så liten" osv. Ja klart den er lavere enn vanlig inntekt! Men om man VET man har litt arbeidsevne (noe de FLESTE) har, bør man ikke jobbe for å bli 100 % arbeidsUFØR. Jeg ansetter overhode ikke slike spekulanter i hvert fall! Anonymkode: b258c...f2d Jeg tror ikke man kan være for eksempel 80 eller 90 % uføretrygdet, men hvis man kan det så burde selvsagt personen ha søkt om det i stedet om 100 % uføretrygd. Samtidig kjenner jeg ikke hele historien til denne personen, hvis han for eksempel bare hadde vært i stand til å jobbe en dag i uken maks, så er det jo omtrent umulig å få en jobb hvor dette blir godtatt. Uansett enig i at måten han la det frem på var en smule spesiell . Anonymkode: 69ca5...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #62 Del Skrevet 1. juli 2017 Det er faen meg ikke lett, hæ? Kan man ikke jobbe er man snylter, og prøver man, så er man juksepave OG snylter.. Herreminskaper, as. Anonymkode: 418b8...8c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #63 Del Skrevet 1. juli 2017 Jeg blir j....provosert.lever som 100 % ufør, kan ikke jobbe en j....time. Så blir du fosterforeldre til 2 krevende små barn med utfordringer. Da viser du Da du absolutt kan jobbe 100 prosent. Anonymkode: da21c...92f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #64 Del Skrevet 1. juli 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir j....provosert.lever som 100 % ufør, kan ikke jobbe en j....time. Så blir du fosterforeldre til 2 krevende små barn med utfordringer. Da viser du Da du absolutt kan jobbe 100 prosent. Anonymkode: da21c...92f Hvilken person som er 100% ufør vil få ansvaret for 2 fosterbarn? Anonymkode: cf708...845 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #65 Del Skrevet 1. juli 2017 Hva menes med .....det vil alltid lønne seg å jobbe mer. Hvis en har 100.000 i lønn blir vel uføretrygde redusert med 40.000? Anonymkode: 5372f...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #66 Del Skrevet 1. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med .....det vil alltid lønne seg å jobbe mer. Hvis en har 100.000 i lønn blir vel uføretrygde redusert med 40.000? Anonymkode: 5372f...0f3 Så tjener man 60000 mer. Altså lønner det seg. Anonymkode: cf708...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #67 Del Skrevet 2. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så tjener man 60000 mer. Altså lønner det seg. Anonymkode: cf708...845 Slik jeg har forstått det: Om jeg tjener 137.000 kr - får jeg ha de 37.000 kr for "meg selv" (minus skatt, vel). De resterende 100.000 kr går vel da sånn her: -59,8% kompensajonsgrad = 40.200 kr. Av de 40.200 kr skal det betales skatt og mva. Så da er det vel ikke særlig mye igjen? Anonymkode: 64d2d...156 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #68 Del Skrevet 2. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken person som er 100% ufør vil få ansvaret for 2 fosterbarn? Anonymkode: cf708...845 Har en venninne som er enslig, og 100% ufør. Som nå er i prosessen, med å prøve å bli fostermor til et barn. Jeg er veldig spent på om det går. Tenker og at klarer man, å ta seg av et lite barn 100%. Så er man frisk nok til å jobbe. En ting, er barna man hadde før man ble syk. Anonymkode: f525a...e93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #69 Del Skrevet 2. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg har forstått det: Om jeg tjener 137.000 kr - får jeg ha de 37.000 kr for "meg selv" (minus skatt, vel). De resterende 100.000 kr går vel da sånn her: -59,8% kompensajonsgrad = 40.200 kr. Av de 40.200 kr skal det betales skatt og mva. Så da er det vel ikke særlig mye igjen? Anonymkode: 64d2d...156 Det stemmer. Dog ikke MVA om du er i et ansettelsesforhold. Så må man huske på at man i tillegg får trygden, og at man ikke jobber så mye for å oppnå disse 37000 + 40200 kronene. Tilsammen blir dette 77200 som man ikke hadde fått om man ikke jobbet. Har man da trygd på 250000 oppå der igjen, har man da 327200 totalt. Dette for å jobbe den tiden det tar å tjene 137000. Så enhver ufør må måle opp verdien i det å ha en liten jobb å gå til ihh det man tjener. Dessverre hører man ofte uføre si: "Jeg sitter da ikke igjen med noe". Alt skal altså måles i penger, svært sjelden hører man noe om livskvalitet over det å faktisk ha en liten jobb, med alt det sosiale det medfører. Anonymkode: cf708...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #70 Del Skrevet 2. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en venninne som er enslig, og 100% ufør. Som nå er i prosessen, med å prøve å bli fostermor til et barn. Jeg er veldig spent på om det går. Tenker og at klarer man, å ta seg av et lite barn 100%. Så er man frisk nok til å jobbe. En ting, er barna man hadde før man ble syk. Anonymkode: f525a...e93 Dette høres ikke bra ut, men det kan ha sammenheng med at det er greit at uføre får egne barn. Da er det kanskje det samme med fosterbarn. Anonymkode: cf708...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #71 Del Skrevet 2. juli 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Dog ikke MVA om du er i et ansettelsesforhold. Så må man huske på at man i tillegg får trygden, og at man ikke jobber så mye for å oppnå disse 37000 + 40200 kronene. Tilsammen blir dette 77200 som man ikke hadde fått om man ikke jobbet. Har man da trygd på 250000 oppå der igjen, har man da 327200 totalt. Dette for å jobbe den tiden det tar å tjene 137000. Så enhver ufør må måle opp verdien i det å ha en liten jobb å gå til ihh det man tjener. Dessverre hører man ofte uføre si: "Jeg sitter da ikke igjen med noe". Alt skal altså måles i penger, svært sjelden hører man noe om livskvalitet over det å faktisk ha en liten jobb, med alt det sosiale det medfører. Anonymkode: cf708...845 I de tilfeller hvor den uføre kun har trygden alene å leve av, og vi snakker om minimumssats, så forstår jeg godt at verdien måles i kroner og øre. Da snakker vi ofte om at prisen for gleden ved å jobbe er å ikke kunne spise eller bo. Eksempel: Når 1 liter melk koster 13,50 og du har 13,00 så kan du ikke kjøpe 1 liter melk. Anonymkode: 731a6...c29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilter Skrevet 2. juli 2017 #72 Del Skrevet 2. juli 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: I de tilfeller hvor den uføre kun har trygden alene å leve av, og vi snakker om minimumssats, så forstår jeg godt at verdien måles i kroner og øre. Da snakker vi ofte om at prisen for gleden ved å jobbe er å ikke kunne spise eller bo. Eksempel: Når 1 liter melk koster 13,50 og du har 13,00 så kan du ikke kjøpe 1 liter melk. Anonymkode: 731a6...c29 Du får kjøpe en halvliter da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilter Skrevet 2. juli 2017 #73 Del Skrevet 2. juli 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg har forstått det: Om jeg tjener 137.000 kr - får jeg ha de 37.000 kr for "meg selv" (minus skatt, vel). De resterende 100.000 kr går vel da sånn her: -59,8% kompensajonsgrad = 40.200 kr. Av de 40.200 kr skal det betales skatt og mva. Så da er det vel ikke særlig mye igjen? Anonymkode: 64d2d...156 Du betaler ikke mva av inntekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #74 Del Skrevet 2. juli 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: I de tilfeller hvor den uføre kun har trygden alene å leve av, og vi snakker om minimumssats, så forstår jeg godt at verdien måles i kroner og øre. Da snakker vi ofte om at prisen for gleden ved å jobbe er å ikke kunne spise eller bo. Eksempel: Når 1 liter melk koster 13,50 og du har 13,00 så kan du ikke kjøpe 1 liter melk. Anonymkode: 731a6...c29 Jeg har ikke sagt et ord om de som er på minstesats og ikke har jobb ved siden av. Det snakkes ikke "ofte" om prisen for gleden. Det snakkes UTELUKKENDE om hva man sitter igjen med. Det nevnes aldri av uføre at det er sosialt og kjekt å ha en liten biinntekt. Bare penger. Anonymkode: cf708...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #75 Del Skrevet 2. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg begynte det med at jeg var ekstremt dårlig. Var på aap i mange herrens år vedsiden av utallige sykehus besøk og operasjoner i magen. Nå lever jeg et bedre liv med endel smertestillende, og må ta det selvfølgelig for å dra på jobb. Men er utrolig usikker hvordan mnden vil være, men føler jeg dette er en bra uke så prøver jeg og jobbe så mye jeg kan. Stort sett ringehjelp eller tar noen ledige på gat. Ingen problem å få vakter ihvertfall. Men om jeg hadde 80%, og plutselig følte at jeg ikke greide jobbe det som måtte til. Så må jeg kjempe om 100%.. det unner jeg ikke meg selv eller noen. For nav er ikke så ålreit. Så... sterke smertestillende pluss jobb fungerer iblant. Men om jeg har et godt år, så gir dem meg altså ikke muligheten til å tjene litt godt. Så det er ingen dans på rosen for meg å jobbe, men alt for å øke inntekten. Anonymkode: 1933a...f18 Takk for svar. Det forklarer jo din situasjon litt bedre Anonymkode: 75c3f...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #76 Del Skrevet 2. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Dog ikke MVA om du er i et ansettelsesforhold. Så må man huske på at man i tillegg får trygden, og at man ikke jobber så mye for å oppnå disse 37000 + 40200 kronene. Tilsammen blir dette 77200 som man ikke hadde fått om man ikke jobbet. Har man da trygd på 250000 oppå der igjen, har man da 327200 totalt. Dette for å jobbe den tiden det tar å tjene 137000. Så enhver ufør må måle opp verdien i det å ha en liten jobb å gå til ihh det man tjener. Dessverre hører man ofte uføre si: "Jeg sitter da ikke igjen med noe". Alt skal altså måles i penger, svært sjelden hører man noe om livskvalitet over det å faktisk ha en liten jobb, med alt det sosiale det medfører. Anonymkode: cf708...845 Jeg betaler MVA fordi jeg har enkeltmannsforetak. Slik jeg har forstått det trekkes det også skatt fra de 40.200 kr? Jeg har 37% skatt akkurat nå, så da er det jo ikke mye igjen eller har jeg misforstått? 4 timer siden, Hilter skrev: Du betaler ikke mva av inntekten. Men NAV sa de ikke tok hensyn til skatt og mva. Så hvis jeg f. eks. har kompensansgrad 60% og skatt 40% så tjener jeg 0 kr ifølge de? Anonymkode: 64d2d...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilter Skrevet 2. juli 2017 #77 Del Skrevet 2. juli 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men NAV sa de ikke tok hensyn til skatt og mva. Så hvis jeg f. eks. har kompensansgrad 60% og skatt 40% så tjener jeg 0 kr ifølge de? Nei, da har du misforstått. Du betaler skatt at det beløpet du sitter igjen med etter at kompensasjonsgraden er trukket fra. Tjener du 20.000 over inntektsgrensen - trekkes 12.000 av dette (60%) - du betaler da 40% av 8000 i skatt og sitter igjen med 4.800 (i tillegg til det du sitter igjen med etter skatt av inntekten inntil inntektsgrensen (0,4G)). Endret 2. juli 2017 av Hilter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilter Skrevet 2. juli 2017 #78 Del Skrevet 2. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg betaler MVA fordi jeg har enkeltmannsforetak. Det er kunden som betaler MVA, du er bare mellommann. MVA holdes alltid utenfor resultatregnskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #79 Del Skrevet 2. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer. Dog ikke MVA om du er i et ansettelsesforhold. Så må man huske på at man i tillegg får trygden, og at man ikke jobber så mye for å oppnå disse 37000 + 40200 kronene. Tilsammen blir dette 77200 som man ikke hadde fått om man ikke jobbet. Har man da trygd på 250000 oppå der igjen, har man da 327200 totalt. Dette for å jobbe den tiden det tar å tjene 137000. Så enhver ufør må måle opp verdien i det å ha en liten jobb å gå til ihh det man tjener. Dessverre hører man ofte uføre si: "Jeg sitter da ikke igjen med noe". Alt skal altså måles i penger, svært sjelden hører man noe om livskvalitet over det å faktisk ha en liten jobb, med alt det sosiale det medfører. Anonymkode: cf708...845 Problemet med det du sier er at det å faktisk ha en liten jobb, med alt det sosiale det medfører ikke betaler maten på bordet eller regningene hvis denne lille jobben ikke gir avkastning i form av penger. En ufør vil vel å lik linje med alle som jobber få betalt for innsatsen. Vi har fremdeles ikke kommet dit hvor uføre jobber for trygden, så den diskusjonen tar jeg ikke. Her handler det om jobb ved siden av trygden, som må gi annet enn sosiale gleder. Anonymkode: 0dca6...5bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilter Skrevet 2. juli 2017 #80 Del Skrevet 2. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet med det du sier er at det å faktisk ha en liten jobb, med alt det sosiale det medfører ikke betaler maten på bordet eller regningene hvis denne lille jobben ikke gir avkastning i form av penger. En ufør vil vel å lik linje med alle som jobber få betalt for innsatsen. Vi har fremdeles ikke kommet dit hvor uføre jobber for trygden, så den diskusjonen tar jeg ikke. Her handler det om jobb ved siden av trygden, som må gi annet enn sosiale gleder. Anonymkode: 0dca6...5bf Det lønner seg alltid å jobbe ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå