AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #41 Del Skrevet 30. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir så provosert... Som arbeidsgiver får jeg mange "rare" henvendelser. Forrige uke fikk jeg en forespørsel om jobb fra en som fortalte h*n hadde brukt de siste 8 årene på å kjempe til seg uføretrygd. Nå var trygden endelig i boks og vedkommende får 100 % uføretrygd, så nå kunne h*n "endelig jobbe litt" (ja direkte sitat)! Jo, jeg forstår og er klar over reglementet og at uføre kan tjene inntil 1 G uten å få redusert trygden sin, men fy søren så provoserende å jobbe for å få en 100 % uføretrygd når man vet man har noe restarbeidsevne. Jada - "spe på", "trygden er så liten" osv. Ja klart den er lavere enn vanlig inntekt! Men om man VET man har litt arbeidsevne (noe de FLESTE) har, bør man ikke jobbe for å bli 100 % arbeidsUFØR. Jeg ansetter overhode ikke slike spekulanter i hvert fall! Anonymkode: b258c...f2d Bra👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: e8c5e...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #42 Del Skrevet 30. juni 2017 Hvis du bor sentralt, kunnedu leid ut via Airbnb. Anonymkode: 27842...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 30. juni 2017 #43 Del Skrevet 30. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør lese deg opp på reglementet igjen snarest. Uføre kan tjene 0,4G før trygden reduseres. Like provoserende for de uføre å ha en arbeidsgiver som ikke vet slike grunnleggende ting. Anonymkode: cf708...845 Er jo riktig som du skriver, men ikke akkurat noe det er skammelig for en som ikke er ufør å ikke vite om 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #44 Del Skrevet 30. juni 2017 25 minutter siden, JackIost skrev: Er jo riktig som du skriver, men ikke akkurat noe det er skammelig for en som ikke er ufør å ikke vite om Som arbeidsgiver er det skammelig, jo. Anonymkode: cf708...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #45 Del Skrevet 30. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: det er trist at syke aldri får sjans til og tjene i nærheten av 400.000kr selv om de står på alt de kan og klarer Er det ikke tristere at det finnes folk med utdannelse og 100% stilling ikke tjener mer enn 400 000? Selv om de står på alt de klarer kommer de aldri til å tjene en mill Anonymkode: 3801d...b0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #46 Del Skrevet 30. juni 2017 Mitt råd er å gjøre noe du har lyst til å gjøre, kanskje ta kurs etc. sånn at dette en gang kan bli noe du kan arbeide med. Jeg er 100% ufør og jobber nå noen timer i uken med noe som jeg kan bestemme selv når jeg skal gjøre og hvor mye jeg skal gjøre av det. Det hadde aldri fungert for meg å møte opp på en jobb til en bestemt tid, men jeg klarer å gjøre dette som jeg brenner for når jeg kan bestemme alt selv, og sånn tjener jeg litt ekstra penger. Jeg vet at hvis jeg tjener mye kommer trygden til å bli redusert, men det ser jeg ikke på som noe som kommer til å skje engang, da jeg har så liten restarbeidsevne. Anonymkode: 739cf...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #47 Del Skrevet 30. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ensbetydende å ødelegge helsen ved å jobbe litt? Er det også slik at en begynner å ødelegge helsen med en gang man går over de magiske 0,4G? Eller kan det være både helsefremmende og sosialt i å jobbe litt...? Jeg tror vi forstår veldig godt hva du mener, basert på hva du skriver i innleggene dine. Anonymkode: cf708...845 For meg er det det ja. Jeg blir mye verre av det, men jeg er helt avhengig av inntekten. Jeg bor i en stor by der det ikke er så mye billige steder å bo. Jeg ønsker ikke flytte fra min døende far (samme sykdom som meg) og psykisk syke mor heller. Jeg har kuttet alt av utgifter som er mulig for meg å kutte såvidt jeg vet. Det eneste jeg bruker penger på er: mat, bil (må ha bil pga helsen), forsikring, boutgifter. Har ikke kjøpt klær (kun undertøy) siden 2011, ikke sminke siden 2011. Jeg ønsker meg ofte joggedress til jul som jeg bruker hjemme slik at jeg ikke skal slite ut de penere klærne, og noen ganger får jeg kanskje sminke som ikke passet hudfargen til en venninne osv. Ellers bruker jeg kun penger når noe blir ødelagt - men det blir det jo av og til og da blir det store problemer for meg. For eksempel da kjøleskapet røk og jeg brukte en lånt fryseboks (sånn man kan ha med på stranden og ferie osv) i 8 mnd. Ikke for det, det gikk fint, men så er helsen min slik at jeg ikke alltid orker å gå i butikken hver dag så da ble det jo noen dager uten særlig mat fordi det ikke var plass til noe særlig i den. Helsen ødelegges like mye uansett når jeg jobber. Slutt å være ufyselig. Poenget mitt er bare at det ikke er særlig til vits å jobbe mer enn de 0,4G når jeg uansett ikke ser pengene. Er det ikke derfor andre folk også går på jobb? For å tjene til livets opphold? Selvfølgelig er det sosialt - og bra for psyken å jobbe, men for mine fysiske sykdommer er det overhodet ikke idèelt med den jobben jeg gjør for å prøve spe på så godt jeg kan. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenk på de som ikke klarer å jobbe noe ved siden av, og har barn å forsørge og. Hvordan tror du de har det økonomisk? Anonymkode: f525a...e93 De får vel barnebidrag og tillegg i trygden? Men det er sikkert jævlig. Uansett - er man ufør før man får barn kan man iallefall velge å la være da. Har man hatt en ok jobb før man fikk barn har man høyere ufør. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Milde himmel for en offermentalitet det er blant visse uføre. Er selv ufør og kan ikke arbeide, men klager og syter ikke over penger for det. Fint hvis man kan arbeide, og får jo uansett mer å rutte med. Noen har kanskje også et forbruk som ikke ligner grisen. Men noen sympati har jeg ikke, finnes mange grupper som har det betydelig værre enn uføre som klarer å arbeide på si.. Anonymkode: eaf1c...edb Så flott for deg. Kom gjerne med tips! 5 timer siden, amativeReflection skrev: Sparer du ikke sinnsykt mye penger på å kunne lete etter tilbud og reise på ferie på lavsesong og ikke trenge bil eller telefon og så videre? Hvis jeg ikke jobbet ville jeg nok blitt søkkrik. Uføre trenger vel oftere enn andre bil pga helsen, og selvfølgelig trenger vi jo telefon og slike ting? Hvordan skal vi ellers få ringt ambulanse og lege osv? Vi er jo liksom syke da. Og jeg tror ikke mange uføre har råd til ferie. Selv har jeg ikke vært på ferie siden jeg var med foreldrene mine før jeg ble 18 år, annet enn hyttetur med venner 20 min unna der jeg bor. Anonymkode: 64d2d...156 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #48 Del Skrevet 1. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ensbetydende å ødelegge helsen ved å jobbe litt? Er det også slik at en begynner å ødelegge helsen med en gang man går over de magiske 0,4G? Eller kan det være både helsefremmende og sosialt i å jobbe litt...? Jeg tror vi forstår veldig godt hva du mener, basert på hva du skriver i innleggene dine. Anonymkode: cf708...845 Jeg jobbet litt, men fikk kjenne det på kroppen i over tre år i ettertid. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Her tar du nok feil. Jeg har en uføretrygd på 370000. (366600 ifjor, før 1,14% økning i G). Ja, jeg vet dette er max uføretrygd. Så jobber jeg i dag i uken i en musikkforretning. Får betalt 165 kr i timen i 7 timer. Dette blir 1155 pr dag. En dag i uken i året blir 48 dager i året (ferie osv). Summen blir da 55440. Av dette beholder jeg 0,4G (ca 37000) før jeg blir trukket ihh til min kompensasjonsgrad på 53%. (18440 x 0,47 = 8666). Dette legges til de 37000 og jeg sitter da igjen med 45666. Dette legges til min uføretrygd på 370000. Sum total 415666 kr. Dette skal det så trekkes skatt av. Så joda, man kan fint ha over 400000 i trygd og med litt jobb. Jeg presiserer at jeg er meget klar over at dette ikke gjelder alle, kun de som har hatt lønn på minst 6G i året før uføretidspunktet. Det eneste som hjelper er å prøve å jobbe litt for å spe på trygden. Anonymkode: cf708...845 Fint at du kan jobbe litt. Jeg gjorde det, men ble verre og fikk en slitasje som ble kronisk. Jeg ble ikke trygdet på grunn av dette, og skulle gjerne jobbet mer. Selv om jeg ikke tjener noe på det. Bostøtten reduseres. Men, jeg liker å jobbe, det er sosialt. Jeg er venninne med arbeidsgiveren, hun har også en annen uføretrygdet som ansatt på deltid. Men hun andre sliter ikke psykisk, og jeg bor på den andre siden av landet. Fly må jeg dekke selv. Tror alle som er trygdet egentlig vil jobbe, selv om man taper litt bostøtte m.fl. Men når man ikke kan være en stabil arbeidskraft er det vanskelig å finne jobb. En jobb man kan klare. Men, som en skrev, at man skal tidsfeste uføretrygden, verna bedrifter. Vil det hjelpe? Ikke for min del, kanskje for andre. Til arbeidsgiveren som ikke ville ansette, vil du kalle oss late? Tror du det er fordi vi er lat vi er uføretrygdet? Da tar du feil. Anonymkode: 571b3...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 1. juli 2017 #49 Del Skrevet 1. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Som arbeidsgiver er det skammelig, jo. Anonymkode: cf708...845 På ingen måte, hvorfor skulle arbeidsgivere bry seg om dette? Med mindre man baserer hele virksomheten på areidstakere som er 100 % uføre og bare ønsker å jobbe akkurat så mye/lite de kan på akkurat den arbeidsplassen for å ikke få avkortning, men selv om de skulle jobbe "for mye" er det jo ikke arbeidsgivers problem 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #50 Del Skrevet 1. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke tristere at det finnes folk med utdannelse og 100% stilling ikke tjener mer enn 400 000? Selv om de står på alt de klarer kommer de aldri til å tjene en mill Anonymkode: 3801d...b0d Har du en bachelor grad, så tjener de fleste 400 000, det burde gå greit å finne en jobb som betaler det. Jeg har en bachelor grad, ble selvfølgelig syk helt på slutten av studiet. Så jeg har nå 190 000 i året, og 2 barn å forsørge. Og er man frisk, så har man faktisk mulighet til å ta en utdannelse, som betaler greit, og hvor man vet man kan få en grei lønning. Er man for syk til å jobbe noe, så har man overhodet ingen mulighet til å gjøre situasjonen sin bedre. Anonymkode: f525a...e93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #51 Del Skrevet 1. juli 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Her tar du nok feil. Jeg har en uføretrygd på 370000. (366600 ifjor, før 1,14% økning i G). Ja, jeg vet dette er max uføretrygd. Så jobber jeg i dag i uken i en musikkforretning. Får betalt 165 kr i timen i 7 timer. Dette blir 1155 pr dag. En dag i uken i året blir 48 dager i året (ferie osv). Summen blir da 55440. Av dette beholder jeg 0,4G (ca 37000) før jeg blir trukket ihh til min kompensasjonsgrad på 53%. (18440 x 0,47 = 8666). Dette legges til de 37000 og jeg sitter da igjen med 45666. Dette legges til min uføretrygd på 370000. Sum total 415666 kr. Dette skal det så trekkes skatt av. Så joda, man kan fint ha over 400000 i trygd og med litt jobb. Jeg presiserer at jeg er meget klar over at dette ikke gjelder alle, kun de som har hatt lønn på minst 6G i året før uføretidspunktet. Det eneste som hjelper er å prøve å jobbe litt for å spe på trygden. Anonymkode: cf708...845 Ja, men her sitter vi andre med minstesats og samboer. Da har med nesten under 250.000kr i året. Komme opp til 400.000kr med redusert inntekt er umulig, og da må man jobbe 100%. Anonymkode: 1933a...f18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gokkii Skrevet 1. juli 2017 #52 Del Skrevet 1. juli 2017 Vinn i lotto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 1. juli 2017 #53 Del Skrevet 1. juli 2017 3 minutter siden, Gokkii skrev: Vinn i lotto. Syns du kan følge det rådet selv. Kunne trengt større leilighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #54 Del Skrevet 1. juli 2017 Det blir lite igjen ja. Det stimulerer ikke folk til å bruke det de har igjen. En venn fikk seg en jobb hvor hun tjente 2000 i mnd. Var glad hun fikk inn 2000. For da hadde hun penger til tannlege om hun sparte. Da kuttet de bostøtten 1000 kr. Så betalte hun busspenger for å komme seg dit. Anonymkode: da21c...92f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 1. juli 2017 #55 Del Skrevet 1. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du en bachelor grad, så tjener de fleste 400 000, det burde gå greit å finne en jobb som betaler det. Jeg har en bachelor grad, ble selvfølgelig syk helt på slutten av studiet. Så jeg har nå 190 000 i året, og 2 barn å forsørge. Og er man frisk, så har man faktisk mulighet til å ta en utdannelse, som betaler greit, og hvor man vet man kan få en grei lønning. Er man for syk til å jobbe noe, så har man overhodet ingen mulighet til å gjøre situasjonen sin bedre. Anonymkode: f525a...e93 Hmm, jeg vurderte å ta bachelorgrad men når jeg ser dette blir jeg redd. Vil jeg virkelig gå flere hundre tusen ned i lønn hvis jeg tar bachelor? Jeg grøsser over å tenke på hvor lite jeg ville hatt råd til med 190 000 i året... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #56 Del Skrevet 1. juli 2017 Jeg skjønner ikke helt? Du er jo ufør? Betyr ikke det at du ikke kan jobbe pga sykdom? Hvordan kan det ha seg at du klarer jobbe mer da og vil finne noe som gir deg penger utenom den grensa? Jeg mener ikke å være frekk eller slem altså, bare det som slo meg da jeg leste innoegget ditt. Betyr ikke ufør at du ikke nan jpbbe kanskje? Eller er sykdommen slik at dj er bedre i perioder? Anonymkode: 75c3f...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #57 Del Skrevet 1. juli 2017 På 30.6.2017 den 1.19, AnonymBruker skrev: Lurer på det samme. Følger. PS: Tror man kan ha AS og ta aksjeutbytte - da tror jeg kanskje ikke ufør blir like redusert (?) Er i en prosess hvor jeg vurderer dette selv, men ikke kommet så langt enda. Anonymkode: 64d2d...156 Den som jobber i eget AS kan ikke snike seg unna med å ta ut utbytte fremfor lønn. Hele poenget med uføretrygd er jo at man er arbeidsudyktig, og jobb er jobb enten det er som ansatt i sitt eget eller andres AS. Skattemyndighetene og Nav vil nok sjekke om det er sannsynlig at du ikke har utført en eller annen form for jobb for at selskapet (AS'et) har tjent pengene som gir utbyttet. Det er også viktig å være klar over kostnader forbundet med drift av et AS. Du må innbetale aksjekapital samt betale løpende utgifter til regnskapsførsel, beregning av moms, innbetaling av avgifter og skatt, utarbeidelse av selvangivelse etc. Anonymkode: 1ee03...174 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #58 Del Skrevet 1. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt? Du er jo ufør? Betyr ikke det at du ikke kan jobbe pga sykdom? Hvordan kan det ha seg at du klarer jobbe mer da og vil finne noe som gir deg penger utenom den grensa? Jeg mener ikke å være frekk eller slem altså, bare det som slo meg da jeg leste innoegget ditt. Betyr ikke ufør at du ikke nan jpbbe kanskje? Eller er sykdommen slik at dj er bedre i perioder? Anonymkode: 75c3f...fad For meg begynte det med at jeg var ekstremt dårlig. Var på aap i mange herrens år vedsiden av utallige sykehus besøk og operasjoner i magen. Nå lever jeg et bedre liv med endel smertestillende, og må ta det selvfølgelig for å dra på jobb. Men er utrolig usikker hvordan mnden vil være, men føler jeg dette er en bra uke så prøver jeg og jobbe så mye jeg kan. Stort sett ringehjelp eller tar noen ledige på gat. Ingen problem å få vakter ihvertfall. Men om jeg hadde 80%, og plutselig følte at jeg ikke greide jobbe det som måtte til. Så må jeg kjempe om 100%.. det unner jeg ikke meg selv eller noen. For nav er ikke så ålreit. Så... sterke smertestillende pluss jobb fungerer iblant. Men om jeg har et godt år, så gir dem meg altså ikke muligheten til å tjene litt godt. Så det er ingen dans på rosen for meg å jobbe, men alt for å øke inntekten. Anonymkode: 1933a...f18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #59 Del Skrevet 1. juli 2017 På 6/30/2017 den 11.26, AnonymBruker skrev: Jeg blir så provosert... Som arbeidsgiver får jeg mange "rare" henvendelser. Forrige uke fikk jeg en forespørsel om jobb fra en som fortalte h*n hadde brukt de siste 8 årene på å kjempe til seg uføretrygd. Nå var trygden endelig i boks og vedkommende får 100 % uføretrygd, så nå kunne h*n "endelig jobbe litt" (ja direkte sitat)! Jo, jeg forstår og er klar over reglementet og at uføre kan tjene inntil 1 G uten å få redusert trygden sin, men fy søren så provoserende å jobbe for å få en 100 % uføretrygd når man vet man har noe restarbeidsevne. Jada - "spe på", "trygden er så liten" osv. Ja klart den er lavere enn vanlig inntekt! Men om man VET man har litt arbeidsevne (noe de FLESTE) har, bør man ikke jobbe for å bli 100 % arbeidsUFØR. Jeg ansetter overhode ikke slike spekulanter i hvert fall! Anonymkode: b258c...f2d Fy søren så teit og uviten du er Anonymkode: 73f2a...57f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2017 #60 Del Skrevet 1. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den som jobber i eget AS kan ikke snike seg unna med å ta ut utbytte fremfor lønn. Hele poenget med uføretrygd er jo at man er arbeidsudyktig, og jobb er jobb enten det er som ansatt i sitt eget eller andres AS. Skattemyndighetene og Nav vil nok sjekke om det er sannsynlig at du ikke har utført en eller annen form for jobb for at selskapet (AS'et) har tjent pengene som gir utbyttet. Det er også viktig å være klar over kostnader forbundet med drift av et AS. Du må innbetale aksjekapital samt betale løpende utgifter til regnskapsførsel, beregning av moms, innbetaling av avgifter og skatt, utarbeidelse av selvangivelse etc. Anonymkode: 1ee03...174 Dette stemmer. Alt for mange uføre tror det er bare å starte opp et AS, jobbe som pokker der og deretter ta ut kun utbytte, for ikke at trygden skal reduseres. Dette går helt fint til NAV foretar en kontroll, eller en får bokettersyn. Da skal man dokumentere at inntektene i selskapet ikke har kommet ved egen innsats, men at man har ansatte eller har brukt konsulenter. En slipper ikke unna ved å ansette folk i nær familie, dette trikset er forlengst gjennomskuet. Om man har jobbet i selskapet, har man et enormt forklaringsproblem og straffen blir deretter. Ingen må tro at NAV eller myndighetene er dumme som ikke kjenner alle triksene i boken. De har sett det aller meste og vet hvordan de skal gripe slikt an. NAV vil ikke omdefinere utbytte til personinntekt, men NAV vil foreta en skjønnsmessig analyse av omsetningen i selskapet, trekke konklusjoner om din aktivitetsevne, og vurdere om dette er forenlig med fortsatt 100 % uføretrygd, jf. folketrygdloven § 21-6. Det handler ikke om inntektsgrensen, men om hva slags aktivitetsnivå du kan ha og fortsatt være 100 % ufør. Inntektsevnen, altså evnen til å skaffe seg inntekt via arbeid eller selvstendig næringsvirksomhet, er åpenbart et "forhold ... av betydning for retten til [uføretrygd]". Hvis inntektsevnen er blitt bedre kan det altså fattes et nytt vedtak om uføretrygd, selv om man ikke utnytter inntektsevnen fullt ut. Denne bestemmelsen brukes ofte på personer som driver i egeneid AS, og tar ut overskudd i form av utbytte i stedet for i form av lønn. Når den ordinære justeringsmekanismen i folketrygdloven kapittel 12 (gradering i forhold til inntekt) ikke fungerer, fordi inntekten ikke er et godt mål på inntektsevnen, faller man tilbake på folketrygdloven § 21-6. Anonymkode: cf708...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå