Gå til innhold

Føler som uvel av hvor lite penger jeg har som ufør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja...du har muligens misforstått hele greia her også.

En som er blitt ufør er ferdig med all avklaring fra staten sin side. Det er åpnet opp fra staten at uføre skal kunne utnytte sin restarbeidsevne så godt de kan. Derfor er reglene blitt slik ihh til uførereformen som kom i 2015.

En som går på AAP er ikke avklart i det hele tatt og det å ta jobb deltid på AAP, kan slå dårlig ut om ikke dette går så bra. Ofte blir personen straffet for å ha prøvd seg i jobb, dette gikk ikke og evn ufør blir da vanskeligere å få, selv om personen kanskje burde hatt dette i utgangspunktet.

Når du får henvendelser fra uføre om at de har lyst å utnytte restarbeidsevnen sin, klarer du altså på kort tid å kalkulere med at dette er en spekulant som skal lure til seg mer penger i tillegg til trygden sin.Det personen sannsynligvis mente, var at "nå er jeg avklart fra staten sin side og kan tjene noen kroner helt i henhold til hva regelverket tillater meg". Men du mener altså vedkommende er en spekulant.

Man ser her et lysende eksempel på stigmatiseringen de uføre opplever i kontakt med arbeidsgivere. De er ikke uføre, men spekulanter.

Anonymkode: cf708...845

Jeg har ikke misforstått noe som helst jeg. Jeg er svært godt kjent med systemet fordi jeg selv er delvis uføretrygded og har vært gjennom alt dette som du beskriver. Jeg er også ganske godt kjent med mange av disse som søker jobb hos oss da vi har fulgt de gjennom en 2 årig utdannelse hos oss.

Jeg kjenner reglene som nylig har blitt endret. Meningen er at en uføretrygd skal kunne åpne for mulighet til å komme seg tilbake i arbeid etter hvert men kunne beholde vedtaket om uføretrygd. Problemet er at dette ikke funker så godt i virkeligheten da mange ser ut til å utnytte det og søke om 100 % istedenfor en redusert trygd når de vet at de faktisk har noe restarbeidsevne.

Du kan argumentere alt du vil, men dette er altfor ofte fakta og er også med på å stigmatisere uføretrygdede.

Anonymkode: b258c...f2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir provosert av hele uføretrygden.

For det første burde den være tidsbegrenset i forskjellige intervaller avhengig av type sykdom eller skade. 1 år, 5 år, 10 år, 20 år osv.

Og for det andre burde uføretrygden være mye høyere. 

Det er ikke mye til trygd når den ikke dekker levekostnadene til folk. 

Til sammenligning får enslig mindreårige asylsøkere som ikke bor på institusjon 16.000 netto.

Anonymkode: a26d3...45e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke misforstått noe som helst jeg. Jeg er svært godt kjent med systemet fordi jeg selv er delvis uføretrygded og har vært gjennom alt dette som du beskriver. Jeg er også ganske godt kjent med mange av disse som søker jobb hos oss da vi har fulgt de gjennom en 2 årig utdannelse hos oss.

Jeg kjenner reglene som nylig har blitt endret. Meningen er at en uføretrygd skal kunne åpne for mulighet til å komme seg tilbake i arbeid etter hvert men kunne beholde vedtaket om uføretrygd. Problemet er at dette ikke funker så godt i virkeligheten da mange ser ut til å utnytte det og søke om 100 % istedenfor en redusert trygd når de vet at de faktisk har noe restarbeidsevne.

Du kan argumentere alt du vil, men dette er altfor ofte fakta og er også med på å stigmatisere uføretrygdede.

Anonymkode: b258c...f2d

Det er nettopp derfor regjeringen åpner for å kunne være 100% ufør, men en kan likevel jobbe så mye en ønsker. Gjerne 100% i jobb, om en vil det. Da har man en hvilende rett på uføregraden sin i 5 år. Denne kan forlenges med ytterligere 5 år, altså 10 år tilsammen før en mister retten sin til 100% uføretrygd. Staten sier altså at det er greit å være 100% ufør i 10 år selv om en jobber 100% i 10 år.

Siden regjeringen har lagt det akkurat slik til rette for folk, hvordan kan du da påstå at folk utnytter det, når de gjør akkurat de som systemet sier at de skal gjøre? Jobb så mye du vil, så blir trygden redusert alt etter hvor mye du jobber. Dette kan neppe sies å være å "utnytte systemet"?

Jeg kan argumentere alt jeg vil, alt jeg kommer med er også FAKTA som vanskelig lar seg motbevise. De som skaper stigmaet mot uføre er slike arbeidsgivere som deg som ikke lar uføre bruke de systemet de er tildelt, nettopp av staten.

Anonymkode: cf708...845

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Boutgifter er ca 3500 (inkl strøm og internett, bor ikke hjemme). Bruker ca 1500 på mat (er kvinne og tynn, så sparer nok en del der). Kjøper ikke first price produkter, lager det meste fra bunnen av. Mobilregning er på 70kr, forsikring ca det samme, men jeg skal snart tegne ny bilforsikring, så da blir det litt mer. Så bruker jeg maks 700kr på bensin. Siden jeg sparer penger har jeg råd til eventuelle bilreperasjoner, men har vært heldig med de bilene jeg har hatt hittil, lite trøbbel med dem. 

Anonymkode: 672b3...db6

Kan jeg spørre hvilken del av landet dette gjelder? Og hvordan bosituasjonen er standardmessig? Leier du privat? Og hvilket mobilabonnement du har? Jeg betaler det dobbelte i faste regninger hver mnd., bor i en elendig liten hybelleilighet, og har likevel ikke råd til å flytte på meg fordi jeg allerede betaler billigste pris som er å finne her. Telenor la på mobilregninga med 30 kroner hver mnd. også, noe jeg slett ikke hadde råd til men jeg kunne ikke finne noe billigere å bytte til. Bil har jeg ikke. Og alt dette før mat og klær og transport er dekket. Som regel må jeg prioritere mat, trenger jeg noe annet som for eksempel en ny regnjakke eller et legebesøk så står det dårlig til på matfronten den måneden. Sosiale ting som kino har jeg aldri råd til, og å kjøpe ting jeg har lyst på kan jeg bare glemme.

Jeg synes det er kjempefint at noen får det til å rundt, altså, jeg skjønner bare ikke hvordan det er oppnåelig for alle.

Anonymkode: 58529...c10

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dere uføre er friske nok til å jobbe når så lenge dere får trygden deres og det er snakk om å tjene mer penger? Det er faen meg noe galt med regelverket!

Anonymkode: 0e9a6...807

Jeg kan jo bare svare for meg selv, men jeg jobber fra pcen hjemme noen timer i uken etter hva jeg orker (noen uker ingenting). Litt forskjell på det og være på jobb 8-16 hver dag. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Artig at en kan vinkle det slik at NAV tjener penger på DEG:fnise:.

Anonymkode: cf708...845

Mente det ikke på den måten, men hvis jeg tjener mer enn det beløpet grensen min er på - så går hele beløpet til skatt og tilbakebetaling av uføretrygd. Ergo tjener jeg 0 kr. Da er det jo sånn sett ingen vits i å ødelegge helsen for å jobbe litt:-)

Anonymkode: 64d2d...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir provosert av hele uføretrygden.

For det første burde den være tidsbegrenset i forskjellige intervaller avhengig av type sykdom eller skade. 1 år, 5 år, 10 år, 20 år osv.

Og for det andre burde uføretrygden være mye høyere. 

Det er ikke mye til trygd når den ikke dekker levekostnadene til folk. 

Til sammenligning får enslig mindreårige asylsøkere som ikke bor på institusjon 16.000 netto.

Anonymkode: a26d3...45e

Den burde bære høyere ja, men ikke tidsavgrenset. Skal de med klare helseplager klareres på nytt? For en papirmølle.

Anonymkode: af706...dde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvilken del av landet dette gjelder? Og hvordan bosituasjonen er standardmessig? Leier du privat? Og hvilket mobilabonnement du har? Jeg betaler det dobbelte i faste regninger hver mnd., bor i en elendig liten hybelleilighet, og har likevel ikke råd til å flytte på meg fordi jeg allerede betaler billigste pris som er å finne her. Telenor la på mobilregninga med 30 kroner hver mnd. også, noe jeg slett ikke hadde råd til men jeg kunne ikke finne noe billigere å bytte til. Bil har jeg ikke. Og alt dette før mat og klær og transport er dekket. Som regel må jeg prioritere mat, trenger jeg noe annet som for eksempel en ny regnjakke eller et legebesøk så står det dårlig til på matfronten den måneden. Sosiale ting som kino har jeg aldri råd til, og å kjøpe ting jeg har lyst på kan jeg bare glemme.

Jeg synes det er kjempefint at noen får det til å rundt, altså, jeg skjønner bare ikke hvordan det er oppnåelig for alle.

Anonymkode: 58529...c10

Vestlandet. Leier privat. Standard: er litt gammelt og 10km utenfor "sentrum", men helt ok til mitt bruk. Siden jeg bor på landet, så kan jeg også gå "gratis" i fjellet, så slipper melde meg inn i treningssenter

Mobilab: Onecall, husker ikke hvilket ab. Har noe lite inkludert ringetid og sms, men ikke noe internett inkludert. Bruker telefonen lite.

Anonymkode: 672b3...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke misforstått noe som helst jeg. Jeg er svært godt kjent med systemet fordi jeg selv er delvis uføretrygded og har vært gjennom alt dette som du beskriver. Jeg er også ganske godt kjent med mange av disse som søker jobb hos oss da vi har fulgt de gjennom en 2 årig utdannelse hos oss.

Jeg kjenner reglene som nylig har blitt endret. Meningen er at en uføretrygd skal kunne åpne for mulighet til å komme seg tilbake i arbeid etter hvert men kunne beholde vedtaket om uføretrygd. Problemet er at dette ikke funker så godt i virkeligheten da mange ser ut til å utnytte det og søke om 100 % istedenfor en redusert trygd når de vet at de faktisk har noe restarbeidsevne.

Du kan argumentere alt du vil, men dette er altfor ofte fakta og er også med på å stigmatisere uføretrygdede.

Anonymkode: b258c...f2d

 Når du ikke en gang vet hvilken sum man kan tjene? I call bullshit.

Anonymkode: f6cfe...f9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vestlandet. Leier privat. Standard: er litt gammelt og 10km utenfor "sentrum", men helt ok til mitt bruk. Siden jeg bor på landet, så kan jeg også gå "gratis" i fjellet, så slipper melde meg inn i treningssenter

Mobilab: Onecall, husker ikke hvilket ab. Har noe lite inkludert ringetid og sms, men ikke noe internett inkludert. Bruker telefonen lite.

Anonymkode: 672b3...db6

Takker så mye! Det høres egentlig kjempefint ut. :) Lite tilsvarende å oppdrive her dessverre, hadde ikke helse og familie satt en stopp for det så hadde jeg vurdert å flytte på meg for å kunne leie/bo billigere. Jeg får ta en ny runde med sjekk av mobillabonnement! Før prisen ble satt opp lå jeg på fastpris 99,- hver mnd. og det var akkurat overkommelig, men 30 kroner her og 30 kroner der... da blir det enda litt vanskeligere å spare og opparbeide seg bittelitt egenkapital.

Anonymkode: 58529...c10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo bare svare for meg selv, men jeg jobber fra pcen hjemme noen timer i uken etter hva jeg orker (noen uker ingenting). Litt forskjell på det og være på jobb 8-16 hver dag. 

Mente det ikke på den måten, men hvis jeg tjener mer enn det beløpet grensen min er på - så går hele beløpet til skatt og tilbakebetaling av uføretrygd. Ergo tjener jeg 0 kr. Da er det jo sånn sett ingen vits i å ødelegge helsen for å jobbe litt:-)

Anonymkode: 64d2d...156

Er det ensbetydende å ødelegge helsen ved å jobbe litt? Er det også slik at en begynner å ødelegge helsen med en gang man går over de magiske 0,4G?

Eller kan det være både helsefremmende og sosialt i å jobbe litt...?

Jeg tror vi forstår veldig godt hva du mener, basert på hva du skriver i innleggene dine.

Anonymkode: cf708...845

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel for en offermentalitet det er blant visse uføre. Er selv ufør og kan ikke arbeide, men klager og syter ikke over penger for det. Fint hvis man kan arbeide, og får jo uansett mer å rutte med. Noen har kanskje også et forbruk som ikke ligner grisen. Men noen sympati har jeg ikke, finnes mange grupper som har det betydelig værre enn uføre som klarer å arbeide på si..

Anonymkode: eaf1c...edb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på de som ikke klarer å jobbe noe ved siden av, og har barn å forsørge og. Hvordan tror du de har det økonomisk?

Anonymkode: f525a...e93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dere uføre er friske nok til å jobbe når så lenge dere får trygden deres og det er snakk om å tjene mer penger? Det er faen meg noe galt med regelverket!

Anonymkode: 0e9a6...807

Selvsagt er vi det. 

Anonymkode: e60d8...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så provosert... Som arbeidsgiver får jeg mange "rare" henvendelser. Forrige uke fikk jeg en forespørsel om jobb fra en som fortalte h*n hadde brukt de siste 8 årene på å kjempe til seg uføretrygd. Nå var trygden endelig i boks og vedkommende får 100 % uføretrygd, så nå kunne h*n "endelig jobbe litt" (ja direkte sitat)!

Jo, jeg forstår og er klar over reglementet og at uføre kan tjene inntil 1 G uten å få redusert trygden sin, men fy søren så provoserende å jobbe for å få en 100 % uføretrygd når man vet man har noe restarbeidsevne.

Jada - "spe på", "trygden er så liten" osv. Ja klart den er lavere enn vanlig inntekt! Men om man VET man har litt arbeidsevne (noe de FLESTE) har, bør man ikke jobbe for å bli 100 % arbeidsUFØR.

Jeg ansetter overhode ikke slike spekulanter i hvert fall!

Anonymkode: b258c...f2d

Jeg forstår faktisk at det må ha vært provoserende, og det er det også faktisk når noen gjør og sier slikt. Men jeg er så dritt luta lei dette med restarbeidsevne. For det florere jo med stillinger der ute som ansetter noen med 10-20-30% restarbeidsevne som kan være like uberegnelig som en sitronsprut. 
Jeg kommer når jeg kommer liksom. 

Jeg kan jobbe 2 dager i uken altså, men jeg vet ikke hvilke to osv. Nå må dere som slenger ut disse påstandene realitets sjekke litt før dere kommer med dette.
Det er ikke lagt opp til at folk som ikke kan yte 100% skal kunne jobbe i Norge, det finnes nok av frisk arbeidskraft, og de blir til overs. 
Norge burde satse mer på verna bedrifter og stillinger som er mer fleksible for å få utnyttet denne restarbeidsevnen det snakkes så mye om. 
Jeg forstår godt at folk som ikke er friske nok til å arbeide full stilling og har litt restarbeidsevne igjen som de kan bruke, søker uføretrygd for å ha den tryggheten i ryggen og jobber det lille de kan ved siden av. Men det er vel vanskelig å forstå når man er frisk og bare irriterer seg over uføre.
 

Anonymkode: 0dca6...5bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Milde himmel for en offermentalitet det er blant visse uføre. Er selv ufør og kan ikke arbeide, men klager og syter ikke over penger for det. Fint hvis man kan arbeide, og får jo uansett mer å rutte med. Noen har kanskje også et forbruk som ikke ligner grisen. Men noen sympati har jeg ikke, finnes mange grupper som har det betydelig værre enn uføre som klarer å arbeide på si..

Anonymkode: eaf1c...edb

Da har du det kanskje bedre enn ganske mange andre økonomisk. Eller er heldig på leiemarkedet. Ja, selvfølgelig fins det folk som har det verre, men det gjør det uansett. Sultne barn i Afrika gjør ikke at ting blir mindre dritt her.

Anonymkode: 418b8...8c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan låne litt med Kari Marita.

Anonymkode: 9b3f2...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så provosert... Som arbeidsgiver får jeg mange "rare" henvendelser. Forrige uke fikk jeg en forespørsel om jobb fra en som fortalte h*n hadde brukt de siste 8 årene på å kjempe til seg uføretrygd. Nå var trygden endelig i boks og vedkommende får 100 % uføretrygd, så nå kunne h*n "endelig jobbe litt" (ja direkte sitat)!

Jo, jeg forstår og er klar over reglementet og at uføre kan tjene inntil 1 G uten å få redusert trygden sin, men fy søren så provoserende å jobbe for å få en 100 % uføretrygd når man vet man har noe restarbeidsevne.

Jada - "spe på", "trygden er så liten" osv. Ja klart den er lavere enn vanlig inntekt! Men om man VET man har litt arbeidsevne (noe de FLESTE) har, bør man ikke jobbe for å bli 100 % arbeidsUFØR.

Jeg ansetter overhode ikke slike spekulanter i hvert fall!

Anonymkode: b258c...f2d

Min venninne er 100% ufør. Hun har restarbeidsevne. Noen uker 50%, på skikkelig god sikkert mer og andre uker ingenting. Hun er ikke alene, og hun og mange andre ville gjerne hatt en fleksibel jobb der hun kunne kommet og gått ettersom formen tillater det.

Lykke til med å finne en sånn jobb til alle disse menneskene! 

Min venninne gikk gjennom en lang prosess for å få 100% ufør. Hun er ung, hadde lite i grunnlag, og får svært lite utbetalt. Med 50% uføretrygd og en så ustabil sykdom ville hun vært økonomisk ruin. Det er ikke nok nå.

En egen liten bedrift eller lignende inntekt som tillater fleksibilitet kan være en redning for mange. Man skal leve livet også. Trist å vite at man aldri får råd til noe.

Anonymkode: 9a7a6...81d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber vedsiden av uføretrygden, men blir ikke mye i året uansett. Noen som har noen tips til å øke inntekten. Er det noen inntekter man ikke får redusert ufør av?

Anonymkode: 1933a...f18

Sparer du ikke sinnsykt mye penger på å kunne lete etter tilbud og reise på ferie på lavsesong og ikke trenge bil eller telefon og så videre?

Hvis jeg ikke jobbet ville jeg nok blitt søkkrik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ble irritert. Få opp inntekten når de reduserer lønnen med 70%+ er ingen lett sak. Man har såpass liten lønn fra før av at da vil man jo finne den beste veien å tjene litt ekstra. Ser andre snakker om det, så da må man jo sjekke. Betale skatt gjør jeg med glede og gjort det i alle år. Men det er trist at syke aldri får sjans til og tjene i nærheten av 400.000kr selv om de står på alt de kan og klarer. Da må man opp i 100% stilling. Hadde gjort mye for en sånn lønning. Det skal selvfølgelig være rettferdig, men heller ikke rettferdig at de som har blitt syke aldri får muligheten.

Og det er ikke noe party å være hjemme med en skikkelig sykdom. Kommer man ser på jobb så er det verdens beste terapi for både sykdom og sjel. 

Anonymkode: 1933a...f18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange som ble irritert. Få opp inntekten når de reduserer lønnen med 70%+ er ingen lett sak. Man har såpass liten lønn fra før av at da vil man jo finne den beste veien å tjene litt ekstra. Ser andre snakker om det, så da må man jo sjekke. Betale skatt gjør jeg med glede og gjort det i alle år. Men det er trist at syke aldri får sjans til og tjene i nærheten av 400.000kr selv om de står på alt de kan og klarer. Da må man opp i 100% stilling. Hadde gjort mye for en sånn lønning. Det skal selvfølgelig være rettferdig, men heller ikke rettferdig at de som har blitt syke aldri får muligheten.

Og det er ikke noe party å være hjemme med en skikkelig sykdom. Kommer man ser på jobb så er det verdens beste terapi for både sykdom og sjel. 

Anonymkode: 1933a...f18

Her tar du nok feil.

Jeg har en uføretrygd på 370000. (366600 ifjor, før 1,14% økning i G). Ja, jeg vet dette er max uføretrygd.

Så jobber jeg i dag i uken i en musikkforretning. Får betalt 165 kr i timen i 7 timer. Dette blir 1155 pr dag.

En dag i uken i året blir 48 dager i året (ferie osv). Summen blir da 55440. Av dette beholder jeg 0,4G (ca 37000) før jeg blir trukket ihh til min kompensasjonsgrad på 53%. (18440 x 0,47 = 8666). Dette legges til de 37000 og jeg sitter da igjen med 45666. Dette legges til min uføretrygd på 370000. Sum total 415666 kr. Dette skal det så trekkes skatt av.

Så joda, man kan fint ha over 400000 i trygd og med litt jobb.

Jeg presiserer at jeg er meget klar over at dette ikke gjelder alle, kun de som har hatt lønn på minst 6G i året før uføretidspunktet. Det eneste som hjelper er å prøve å jobbe litt for å spe på trygden.

 

Anonymkode: cf708...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...