Gå til innhold

Føler som uvel av hvor lite penger jeg har som ufør.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber vedsiden av uføretrygden, men blir ikke mye i året uansett. Noen som har noen tips til å øke inntekten. Er det noen inntekter man ikke får redusert ufør av?

Anonymkode: 1933a...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme. Følger.

PS: Tror man kan ha AS og ta aksjeutbytte - da tror jeg kanskje ikke ufør blir like redusert (?)
Er i en prosess hvor jeg vurderer dette selv, men ikke kommet så langt enda.

Anonymkode: 64d2d...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen inntekter man ikke får redusert ufør av?

Svart inntekt får man ikke redusert ufør av. Men de har en tendens til å ha andre mindre positive sider ved seg.

Ville satset på aksjeutbytte som vedkommende over nevner.

Anonymkode: a26d3...45e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Følger.

PS: Tror man kan ha AS og ta aksjeutbytte - da tror jeg kanskje ikke ufør blir like redusert (?)
Er i en prosess hvor jeg vurderer dette selv, men ikke kommet så langt enda.

Om du kan bevise at du ikke jobber i selskapet aktivt, men bare er passiv eier og tar utbytte, går det fint.

Om du selv jobber det og tar ut utbytte for å lure NAV, sitter du snart i saksa.

Anonymkode: cf708...845

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan bevise at du ikke jobber i selskapet aktivt, men bare er passiv eier og tar utbytte, går det fint.

Om du selv jobber det og tar ut utbytte for å lure NAV, sitter du snart i saksa.

Som sagt er jeg bare i en prosess hvor jeg vurderer det - og er ikke kommet så langt.
Har ikke tenkt å gjøre meg kriminell for å spe på trygden, men jeg har tenkt å undersøke de mulighetene som finnes ettersom det jeg har nå ikke er "bærekraftig" på sikt. Går det ikke, så går det ikke - da får jeg finne på noe annet. Enn så lenge undersøker jeg bare, ettersom ENK bare gjør at NAV tjener penger på meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil aldri tape på å jobbe mer, men pga. avkorting blir det ikke mye ekstra, heller. Men har man restarbeidsevne som gjør at man fint kan klare å overstige grensene, så skulle man kanskje ikke vært 100 % ufør, men snarere f.eks. 80 eller 60? :) 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller forsøkt å redusere utgiftene. Bor selv på landet, får ut 12 000 i måneden og sparer halvparten (med mindre jeg bestemmer meg for å kjøpe noe til meg selv en måned, som klær, spill, frisørtime e.l)

Anonymkode: 672b3...db6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller forsøkt å redusere utgiftene. Bor selv på landet, får ut 12 000 i måneden og sparer halvparten (med mindre jeg bestemmer meg for å kjøpe noe til meg selv en måned, som klær, spill, frisørtime e.l)

Hvordan klarer du å leve på 6000 kr? Husleie? Boutgifter som strøm, tlf, forsikring osv? Mat? Transport, du bor jo på landet? Bor du hjemme hos foreldre?

Anonymkode: 0dca6...5bf

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å leve på 6000 kr? Husleie? Boutgifter som strøm, tlf, forsikring osv? Mat? Transport, du bor jo på landet? Bor du hjemme hos foreldre?

Jeg lever på 4500 og overlevde på 3000 noen år også. Men det var uten bil, og ville jo heller aldri fungert om jeg hadde hatt barn å forsørge. 

Anonymkode: 7ae7f...3c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler smart. Kun first price. Men ja ikke noe verdig liv akuratt. Får heller aldri råd til sosialt samvær eller nye klær som trengs osv må arve eller kjøpe på loppis. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Handler smart. Kun first price. Men ja ikke noe verdig liv akuratt. Får heller aldri råd til sosialt samvær eller nye klær som trengs osv må arve eller kjøpe på loppis. .

Men å kjøpe first price, ikke ha råd til kafé eller nye klær, kjøpe på loppemarked og arve av venner er jo helt normalt uavhengig om man er ufør eller ei? :P

Anonymkode: 6cc27...2e3

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere uføre er friske nok til å jobbe når så lenge dere får trygden deres og det er snakk om å tjene mer penger? Det er faen meg noe galt med regelverket!

Anonymkode: 0e9a6...807

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever på 4500 og overlevde på 3000 noen år også. Men det var uten bil, og ville jo heller aldri fungert om jeg hadde hatt barn å forsørge. 

Det er nok svært få som kan leve for 4500 kr. Bare husleien er høyere for en hybel de fleste steder. Jeg har selv bodd på landet, og kostnadene til bil og drivstoff ble høye. Som ufør er man noen ganger avhengig av behandling og må bruke bil. Der jeg bodde gikk det ikke buss, annet enn skolebussen som ikke gikk inn til byen. 
Hva i all verden betaler man i husleie og strøm og mat hvis man kan leve på 3000 kr, det er nesten så jeg har problemer med å tro på det.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt er jeg bare i en prosess hvor jeg vurderer det - og er ikke kommet så langt.
Har ikke tenkt å gjøre meg kriminell for å spe på trygden, men jeg har tenkt å undersøke de mulighetene som finnes ettersom det jeg har nå ikke er "bærekraftig" på sikt. Går det ikke, så går det ikke - da får jeg finne på noe annet. Enn så lenge undersøker jeg bare, ettersom ENK bare gjør at NAV tjener penger på meg. :-)

Artig at en kan vinkle det slik at NAV tjener penger på DEG:fnise:.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Boutgifter er ca 3500 (inkl strøm og internett, bor ikke hjemme). Bruker ca 1500 på mat (er kvinne og tynn, så sparer nok en del der). Kjøper ikke first price produkter, lager det meste fra bunnen av. Mobilregning er på 70kr, forsikring ca det samme, men jeg skal snart tegne ny bilforsikring, så da blir det litt mer. Så bruker jeg maks 700kr på bensin. Siden jeg sparer penger har jeg råd til eventuelle bilreperasjoner, men har vært heldig med de bilene jeg har hatt hittil, lite trøbbel med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så provosert... Som arbeidsgiver får jeg mange "rare" henvendelser. Forrige uke fikk jeg en forespørsel om jobb fra en som fortalte h*n hadde brukt de siste 8 årene på å kjempe til seg uføretrygd. Nå var trygden endelig i boks og vedkommende får 100 % uføretrygd, så nå kunne h*n "endelig jobbe litt" (ja direkte sitat)!

Jo, jeg forstår og er klar over reglementet og at uføre kan tjene inntil 1 G uten å få redusert trygden sin, men fy søren så provoserende å jobbe for å få en 100 % uføretrygd når man vet man har noe restarbeidsevne.

Jada - "spe på", "trygden er så liten" osv. Ja klart den er lavere enn vanlig inntekt! Men om man VET man har litt arbeidsevne (noe de FLESTE) har, bør man ikke jobbe for å bli 100 % arbeidsUFØR.

Jeg ansetter overhode ikke slike spekulanter i hvert fall!

Anonymkode: b258c...f2d

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så provosert... Som arbeidsgiver får jeg mange "rare" henvendelser. Forrige uke fikk jeg en forespørsel om jobb fra en som fortalte h*n hadde brukt de siste 8 årene på å kjempe til seg uføretrygd. Nå var trygden endelig i boks og vedkommende får 100 % uføretrygd, så nå kunne h*n "endelig jobbe litt" (ja direkte sitat)!

Jo, jeg forstår og er klar over reglementet og at uføre kan tjene inntil 1 G uten å få redusert trygden sin, men fy søren så provoserende å jobbe for å få en 100 % uføretrygd når man vet man har noe restarbeidsevne.

Jada - "spe på", "trygden er så liten" osv. Ja klart den er lavere enn vanlig inntekt! Men om man VET man har litt arbeidsevne (noe de FLESTE) har, bør man ikke jobbe for å bli 100 % arbeidsUFØR.

Jeg ansetter overhode ikke slike spekulanter i hvert fall!

Du bør lese deg opp på reglementet igjen snarest. Uføre kan tjene 0,4G før trygden reduseres.

Like provoserende for de uføre å ha en arbeidsgiver som ikke vet slike grunnleggende ting.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt greit å leve på kr. 6000,- i mnd om man er kun en person. Har hatt samme sum selv, men det gikk.

Er du kun en må det gå greit, ellers blir en sugd ned i gjørma av for mange og vonde tanker. Sett pris på beløpet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør lese deg opp på reglementet igjen snarest. Uføre kan tjene 0,4G før trygden reduseres.

Like provoserende for de uføre å ha en arbeidsgiver som ikke vet slike grunnleggende ting.

Å ja det var enda mindre enn antatt. Jeg beklager virkelig så mye. Min feil. 1 G er for de med varig tilrettelagt arbeid.

Og du behøver ikke bekymre deg over at arbeidsgiver ikke vet slike "grunnleggende ting" (som jo alle som jobber bør vite må skjønne), for som sagt så ansetter jeg ikke folk med den holdningen som jeg beskrev over.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ja det var enda mindre enn antatt. Jeg beklager virkelig så mye. Min feil. 1 G er for de med varig tilrettelagt arbeid.

Og du behøver ikke bekymre deg over at arbeidsgiver ikke vet slike "grunnleggende ting" (som jo alle som jobber bør vite må skjønne), for som sagt så ansetter jeg ikke folk med den holdningen som jeg beskrev over.

Nåja...du har muligens misforstått hele greia her også.

En som er blitt ufør er ferdig med all avklaring fra staten sin side. Det er åpnet opp fra staten at uføre skal kunne utnytte sin restarbeidsevne så godt de kan. Derfor er reglene blitt slik ihh til uførereformen som kom i 2015.

En som går på AAP er ikke avklart i det hele tatt og det å ta jobb deltid på AAP, kan slå dårlig ut om ikke dette går så bra. Ofte blir personen straffet for å ha prøvd seg i jobb, dette gikk ikke og evn ufør blir da vanskeligere å få, selv om personen kanskje burde hatt dette i utgangspunktet.

Når du får henvendelser fra uføre om at de har lyst å utnytte restarbeidsevnen sin, klarer du altså på kort tid å kalkulere med at dette er en spekulant som skal lure til seg mer penger i tillegg til trygden sin.Det personen sannsynligvis mente, var at "nå er jeg avklart fra staten sin side og kan tjene noen kroner helt i henhold til hva regelverket tillater meg". Men du mener altså vedkommende er en spekulant.

Man ser her et lysende eksempel på stigmatiseringen de uføre opplever i kontakt med arbeidsgivere. De er ikke uføre, men spekulanter.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...