Gå til innhold

Press i hjertet

Fremhevede innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet

Trener du Ts? Da kan det være at du har overbelastninger. Ellers kan angst gi brystsmerter.

Hvis du føler at det er noe absolutt feil,så ring legevakten. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med høy bt, får medisiner mot det: og jeg røyker. Jeg vet dette ikke er bra, men prøver å slutte. Høyt bt har jeg arvelig fra min mor. 

Anonymkode: f0017...a53

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? 40 år og mann ser jeg lenger nede i tråden. Har du høyt blodtrykk eller hjerteksr sykdommer i familien? 

Har du infarkt, så vil det vises på ekg, du vil i tillegg bli dårligere enn det du beskriver i tråden her. Vondt i hjerteregionen oog armen kan vel så gjerne være muskulært. Har du hjertetrøbbel så ville detteslått ut. Fastlegen er forpliktet til å ikke bruke av offentlige midler på folk uten at det er grun til det.

Ring Volvat el. Om du ikke stoler på fastlegens vurderinger. Særlig når du gjentatte ganger har tatt opp og fått beskjed om at det ikke er grunn til å tro at noe er galt.

Anonymkode: 6f712...c0d

Infarkter sees sjelden på ekg før de er omtrent et døgn gamle (enten ved ST-elevasjon eller ST-senkning), men ved et infarkt blir man så dårlig at man ikke lurer på om man trenger hjelp. Hos kvinner kan infarkter fremstå litt klinisk dempet, men man blir veldig dårlig.

Det bekrives ingen tilleggssymptomer. Det i seg selv er i grunnen noe som gjør pågående hjertesykdom svært lite sannsynlig. Ts er dessuten allerede klinisk undersøkt, uten noen påvist patologi.

Ved langtstående høyt blodtrykk, vil man ofte kunne se høye, vide Q-bølger i V4 og V5. Dette er et tegn på ventrikkelhypertrofi (fortykning av hjertemuskulaturen), som er en risikofaktor for hjertesykdom, men ikke er en sykdomstilstand i seg selv. Dersom ts er kommet så langt, ville dette blitt kommentert (det er én av mange strukturelle endringer i hjertet som faktisk vises på EKG). Det er mye viktigere å monitorere pasientens lipidprofil og kolesterolnivåer gjennom regelmessige blodprøver. Selv her er ts litt for ung.

Anonymkode: 3bc0c...304

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Infarkter sees sjelden på ekg før de er omtrent et døgn gamle (enten ved ST-elevasjon eller ST-senkning), men ved et infarkt blir man så dårlig at man ikke lurer på om man trenger hjelp. Hos kvinner kan infarkter fremstå litt klinisk dempet, men man blir veldig dårlig.

Det bekrives ingen tilleggssymptomer. Det i seg selv er i grunnen noe som gjør pågående hjertesykdom svært lite sannsynlig. Ts er dessuten allerede klinisk undersøkt, uten noen påvist patologi.

Ved langtstående høyt blodtrykk, vil man ofte kunne se høye, vide Q-bølger i V4 og V5. Dette er et tegn på ventrikkelhypertrofi (fortykning av hjertemuskulaturen), som er en risikofaktor for hjertesykdom, men ikke er en sykdomstilstand i seg selv. Dersom ts er kommet så langt, ville dette blitt kommentert (det er én av mange strukturelle endringer i hjertet som faktisk vises på EKG). Det er mye viktigere å monitorere pasientens lipidprofil og kolesterolnivåer gjennom regelmessige blodprøver. Selv her er ts litt for ung.

Ok takk for informasjon. Hva mener du veldig dårlig? Jeg var sliten og trøtt etter at jeg hadde vondt. Har tatt blodprøver og EKG hos legen opptil flere ganger. Jeg ønsker at legen henviser meg til hjertespesialist slik at dette kan undersøkes. Hva om det er blokkeringer sol fører til presset, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk for informasjon. Hva mener du veldig dårlig? Jeg var sliten og trøtt etter at jeg hadde vondt. Har tatt blodprøver og EKG hos legen opptil flere ganger. Jeg ønsker at legen henviser meg til hjertespesialist slik at dette kan undersøkes. Hva om det er blokkeringer sol fører til presset, tenker jeg.

Hvis du har tatt blodprøver og EKG gjentatte ganger uten at det er kliniske funn, tror jeg du bør prøve å spore hodet ditt over på tanken om at det er en annen grunn til dine opplevde symptomer enn hjertesykdom.

Med skikkelig dårlig mener jeg så dårlig at du ikke er i tvil om at du trenger akutt medisinsk hjelp. Jeg tror ikke det er sunt for deg å begynne å ramse opp symptomer. Symptomer knyttet til et pågående infarkt går ikke over av seg selv.

Det står litt uklart for meg hva du mener med blokkeringer. Dersom du mener partiell eller komplett blokk i hjertets elektriske ledningssystem ville du hatt andre symptomer. Om du mener at koronararteriene dine er trange, ville dette vise seg som angina - altså anfallsvis ved anstrengelse, og med bortfall av symptomer ved hvile. Her ville du også hatt flere symptomer.

Det virker svært lite sannsynlig at du har noen hjertesykdom ut fra det du beskriver - både når det gjelder symptomer og hva multiple, multimodale undersøkelser har vist. Jeg tror du trenger å snakke med legen din om helseangst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:Hvis du har tatt blodprøver og EKG gjentatte ganger uten at det er kliniske funn, tror jeg du bør prøve å spore hodet ditt over på tanken om at det er en annen grunn til dine opplevde symptomer enn hjertesykdom.

Med skikkelig dårlig mener jeg så dårlig at du ikke er i tvil om at du trenger akutt medisinsk hjelp. Jeg tror ikke det er sunt for deg å begynne å ramse opp symptomer. Symptomer knyttet til et pågående infarkt går ikke over av seg selv.

Det står litt uklart for meg hva du mener med blokkeringer. Dersom du mener partiell eller komplett blokk i hjertets elektriske ledningssystem ville du hatt andre symptomer. Om du mener at koronararteriene dine er trange, ville dette vise seg som angina - altså anfallsvis ved anstrengelse, og med bortfall av symptomer ved hvile. Her ville du også hatt flere symptomer.

Det virker svært lite sannsynlig at du har noen hjertesykdom ut fra det du beskriver - både når det gjelder symptomer og hva multiple, multimodale undersøkelser har vist. Jeg tror du trenger å snakke med legen din om helseangst.

Hehe, tro meg når jeg sier har ikke helseangst. Men akkurat når det gjelder dette så har det fått meg til å tenke hvorfor så ille press på hjertet og vondt i brystet og stråling til arm. Samboeren min mener jeg BØR kreve at legen min henviser meg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, tro meg når jeg sier har ikke helseangst. Men akkurat når det gjelder dette så har det fått meg til å tenke hvorfor så ille press på hjertet og vondt i brystet og stråling til arm. Samboeren min mener jeg BØR kreve at legen min henviser meg. 

Vel, du får selv definere hva du vil kalle det. Men du bør snakke med legen din om det du tenker rundt dette, og få forklaringer på hans kliniske vurderinger.

Man kan selvfølgelig ikke utelukke noe gjennom det som skrives her - men slik det er kommet frem, er sannsynligheten for hjertesykdom svært liten, og jeg har forklart deg hvorfor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les om kostokondritt eller Tietzes syndrom, disse lidelsene har mange likhetstegn med hjertelidelser. Jeg har det og opplevde urolighet mtp at det kunne feile hjertet mitt noe. Jeg hadde press og smerter i hjerteregionen i tillegg til stråling ut i venstre arm.

Anonymkode: 9d15c...4dc

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les om kostokondritt eller Tietzes syndrom, disse lidelsene har mange likhetstegn med hjertelidelser. Jeg har det og opplevde urolighet mtp at det kunne feile hjertet mitt noe. Jeg hadde press og smerter i hjerteregionen i tillegg til stråling ut i venstre arm.

Ok takk for info, opplevde du det flere ganger?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, du får selv definere hva du vil kalle det. Men du bør snakke med legen din om det du tenker rundt dette, og få forklaringer på hans kliniske vurderinger.

Man kan selvfølgelig ikke utelukke noe gjennom det som skrives her - men slik det er kommet frem, er sannsynligheten for hjertesykdom svært liten, og jeg har forklart deg hvorfor.

Ok takk for hjelpen Ihvertfall 😄

Skrevet (endret)
På 6/30/2017 den 0.33, sofabord skrev:

Krev videre utredning hvis du har på følelsen at det kan være noe. Jeg ble ikke tatt på alvor hos legen, men krevde og få komme til hjertespesialist. Det ble det påvist en stor lekasje fra mitralklaffen som jeg må skifte ut. Be om second opinion, det er din helse.

Mitralklaffen?

Jeg har hørt om tricuspidalklaff, bicuspidalklaff, pulmonalklaff og aortaklaff, men ikke mitralklaff

Endret av Fame
Skrevet
På 6/30/2017 den 0.33, sofabord skrev:

Krev videre utredning hvis du har på følelsen at det kan være noe. Jeg ble ikke tatt på alvor hos legen, men krevde og få komme til hjertespesialist. Det ble det påvist en stor lekasje fra mitralklaffen som jeg må skifte ut. Be om second opinion, det er din helse.

Nvm, det er visst det samme som bicuspidalklaff

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk for info, opplevde du det flere ganger?

For meg begynte det "attakkvis". Noen måneder med anfall enkelte dager, der det til slutt var smerter hver eneste dag i et helt år.

Det ble mindre og mindre etter et år, men jeg har lidelsen fortsatt - der smertene opptrer i perioder. Tydeligvis ingenting å gjøre med det.

Men ulikt deg så opplever en ikke tretthet/slitenhet etter et slikt anfall - det er smerter men en blir ikke utslitt. Grunnen til at jeg nevnte Tietzes syndrom er at jeg har inntrykk av at veldig få leger har hørt om denne lidelsen - nettopp på grunn av at den er relativt sjelden (og kanskje spesielt sjelden blant menn).

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved langtstående høyt blodtrykk, vil man ofte kunne se høye, vide Q-bølger i V4 og V5. Dette er et tegn på ventrikkelhypertrofi (fortykning av hjertemuskulaturen), som er en risikofaktor for hjertesykdom, men ikke er en sykdomstilstand i seg selv. Dersom ts er kommet så langt, ville dette blitt kommentert (det er én av mange strukturelle endringer i hjertet som faktisk vises på EKG). Det er mye viktigere å monitorere pasientens lipidprofil og kolesterolnivåer gjennom regelmessige blodprøver. Selv her er ts litt for ung.

Skal selvfølgelig være R-bølger. Beklager at jeg skrev feil.

AnonymBruker
Skrevet
På Friday, June 30, 2017 den 14.31, AnonymBruker skrev:

Men denne historien har jo for så vidt ikke relevans til ts' problemstilling, da det ER gjort en EKG, og denne ikke viste noe unormalt.

Men det første legekontoret han stakk innom, mente jo at det ikke var bryet verdt å ta noen særlige undersøkelser! 

Hva om han hadde tatt deres ord for god fisk, og ikke stukket  innom noen andre leger? Da hadde han jo heller ikke blitt undersøkt ordentlig, og det han slet med hadde ikke blitt håndtert skikkelig...     

Det er ikke nødvendigvis noen god ide å bare avfeie alle sykdommer, med f.eks. at ""du er garantert alt for ung til å ha hjerte-problemer"" 

At en person er forholdsvis ung, er jo overhodet ingen garanti for at man faktisk er helt frisk... 

Anonymkode: 5ca73...2cc

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det første legekontoret han stakk innom, mente jo at det ikke var bryet verdt å ta noen særlige undersøkelser! 

Hva om han hadde tatt deres ord for god fisk, og ikke stukket  innom noen andre leger? Da hadde han jo heller ikke blitt undersøkt ordentlig, og det han slet med hadde ikke blitt håndtert skikkelig...     

Det er ikke nødvendigvis noen god ide å bare avfeie alle sykdommer, med f.eks. at ""du er garantert alt for ung til å ha hjerte-problemer"" 

At en person er forholdsvis ung, er jo overhodet ingen garanti for at man faktisk er helt frisk... 

Anonymkode: 5ca73...2cc

Nå blander du ts med en ab som forteller om en bekjent.

Ts har fått flere ekg'er hos sin fastlege. Ingen ting er blitt avfeid. Ts er utredet, og det er ingen funn som er forenlige med hjertepatologi. At pasienten ikke slår seg til ro med det, gjør ikke prøveresultater og legevurderinger ugyldige.

AnonymBruker
Skrevet

Stress i dagliglivet kan gi utallige symptomer. Tenk over hva slags situasjon du er i/har vært i neste gang du opplever dette. Kan det relateres til stress? Ikke alltid vi tenker over at vi stresser, men vi gjør det uten å tenke over det.

Anonymkode: 10e07...b1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...