Gå til innhold

Å "oppdra i den kristne tro" er synonymt med hjernevasking

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bestemor til niesen min (altså mora til svogeren min) er veldig kristen. Hun gav en barnebibel til niesen min til 1-årsdagen!!! Jeg hadde blitt fly forbanna hadde det vært mitt barn. 

Hvis foreldrene vil begynne med det så tidlig så gjør de jo det selv. Og jeg mener å presse en spesiell religion på et barn hele oppveksten er hjernevasking. Barnet vokser opp og tror at det er det eneste rette. Da er det jo ikke en ekte tro!

Hvis troen skal være ekte, da må barnet lære om alle religioner like mye, og når barnet er gammelt nok kan det velge hvilken religion det tror på. Først DA er det en ekte tro.

Jeg tror at kristne (og muslimer osv) hjernevasker barna fordi de innerst inne VET at hvis barna får ta en veloverveid rasjonell beslutning i voksen alder, så vil de mest sannsynlig ikke velge den spesifikke religionen.

Jeg blir rett og slett dårlig av denne "snik-krisendomiseringen" av et uskyldig naivt barn. 

Anonymkode: ce92a...7a3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så om foreldrene tror på noe og har religion som en del av hverdagen i form av handlinger og regler og f.eks. høre på salmer, så må de ekskludere barna til de har lært om alle religioner? 

Jeg er uenig med deg. Å oppdra et barn i forhold til hva man tror på eller ikke tror på er ikke hjernevasking. 

Anonymkode: 48291...77e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da kan man også si at det å lære barna at de ikke trenger å tro på noe også 3r hjernevasking.

Anonymkode: 401d5...ab1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man lar et barn vokse opp uten kjennskap til religioner og troende mennesker så foretar man også et valg.

Foreldre tar mange valg på vegne av sine barn, både når det gjelder tro, men også andre overbevisninger, ideer og interesser. 

Ta en så uskyldig ting som matvaner, ungene blir jo pådyttet foreldrenes syn på hva som er sunt og usunt.

Jeg tenker at et barnesinn er "tomt" og det er bedre at jeg prøver å fylle det med det jeg tror på, enn å la andre fylle det med alt mulig. Når barnet er voksent kan det jo selvfølgelig ta sine egne valg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man også si at det å lære barna at de ikke trenger å tro på noe også 3r hjernevasking.

Selvfølgelig ikke! Man lar det stå åpent - gir ungen all informasjon og lar de ta et informert, veloverveid valg når de er klar. Tror ikke du vet hva hjernevasking er. 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om foreldrene tror på noe og har religion som en del av hverdagen i form av handlinger og regler og f.eks. høre på salmer, så må de ekskludere barna til de har lært om alle religioner? 

Jeg er uenig med deg. Å oppdra et barn i forhold til hva man tror på eller ikke tror på er ikke hjernevasking. 

Barnet kan selvfølgelig delta i foreldrenes tro - feire julaften osv, da barnet er i foreldrenes omsorg og er med på alt de gjør. Men det er forskjell mellom å inkludere barnet i sin religion og samtidig lære det om alle religioner, og å dytte barnet inn i søndagsskole, lese bibelen, synspunkt om himmel/helvete, synd og skam.

Det går an å si at i den religionen vi tror på, tror vi at homofile kommer til helvete og at sex før ekteskapet er en synd. Ikke si bastant at homofile kommer til helvete og hvis du har sex så synder du. Fordi det er en TRO ikke en vitenskap. Det er der mange religiøse har misforstått.

TS 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gi et barn en bibel er ikke å presse troe sin på barnet. Det er å gi det tilgang til troen. 

Å fortelle et barn at hvis du ikke gjør/gjør sånn og sånn går det galt med deg osv er derimot å presse troen sin på andre

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, jeg tror du selv er hjernevasket. Hvorfor hate så mye på at man blir veiledet mot det gode?
Det er åpenbart at en 1 åring ikke greier å lese kapitlene i bibelen og dermed ikke får med seg noe av det negative som står i bibelen. Men den røde tråden i både bibelen og koranen er jo å være god mot andre, og jeg ser ikke noe galt eller hjernevask i å oppdra barn med en sånn moral . Syntes det er værre med barn og voksne som oppfører seg som at troende er onde dumme vesner. Da er jo de onde selv som fordømmer og ser ned på andre på den måten

Anonymkode: 07b34...96c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette blir for enkelt, TS. 

Religion er bare en del av hva som former oss som mennesker, og ved å være sammen med andre og utforske verden kam man få et nyansert syn på ting uansett hvilken tro foreldrene har og promoterer. Det er i tillegg veldig mye annet som er skadelig og vel så mye hjernevask, som ikke får samme negative oppmerksomhet; fokus på penger og ting, sosiale medier og 'perfekthet', press om akademiske resultater osv. 

Selv ble jeg oppdratt med frihet til å velge selv og svake føringer hva angår religion og tro. Jeg tror faktisk jeg har savnet noe mer konkret å leve etter og tro på. De nære vennene jeg har som har vokst opp med tro, er gode, solide og stabile folk som føler at ting har en dypere mening. Ikke så dumt, spør du meg. Men å drive sensur og psykologisk manipulasjon med religion som begrunnelse, er selvsagt noe helt annet. 

Anonymkode: 0df94...018

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er (ny)Darwinist. Kan selv huske åpenbaringen jeg fikk som 13-åring i Naturfagstimen på U.skolen. Anyways, poenget mitt er at barn modnes og gjør sine egne valg. Jeg vokste opp i et kristent hjem med det som hørte til av søndagsskole, bibelhistorier og kveldsbønn etc.

Om ikke annet er jeg takknemlig for at det var slik. Lærte jo gode moraler og en hel del om kristendommen som har vært med å forme Norge gjennom 1000 år. Samtidig har jeg god forståelse ovenfor troende og finner mye spennende i samtlige religioner.

Hu bestemora er nok noen av de siste fra "gamle skolen" kanskje? Før vi leker moralens voktere er det viktig å kunne se de ulike ståstedene og rettesnorene vi har. Hun ville nok bare det beste for barnebarnet sitt, og handlet utifra hva hun har lært og tror på.

Når du sier du hadde blitt fly forbanna så mister resten av innlegget ditt slagkraft hos meg. Men ut av all utagering og delvis enkle og bastante meninger blir jeg bare sikrere og sikrere på at vi er en gjeng aper med litt for store hjerner. 🐒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-06-29 den 23.38, pepsimaxtakk skrev:

Å gi et barn en bibel er ikke å presse troe sin på barnet. Det er å gi det tilgang til troen. 

Å fortelle et barn at hvis du ikke gjør/gjør sånn og sånn går det galt med deg osv er derimot å presse troen sin på andre

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Det er en bok helt enkelt. Kunne like gjerne gitt Donald .  Det jeg mener det er en bok. Man blir ikke nyfrelst som 1 åring.  Man faktisk ikke lese . Bare se blider. Og da er det mye som går bort av teorien . Da er det opp til foreldre om de leser den for barnet eller legger den øverst på hylla. Bestemor gjorde bare det hun er lært opp å ga  det fineste  som hun kunne gi  . Så å bli forbannet over det er bare uhøflige og respektløst ovenfor gamle mennesker tradisjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
På 6/29/2017 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Barnet kan selvfølgelig delta i foreldrenes tro - feire julaften osv, da barnet er i foreldrenes omsorg og er med på alt de gjør. Men det er forskjell mellom å inkludere barnet i sin religion og samtidig lære det om alle religioner, og å dytte barnet inn i søndagsskole, lese bibelen, synspunkt om himmel/helvete, synd og skam.

Det går an å si at i den religionen vi tror på, tror vi at homofile kommer til helvete og at sex før ekteskapet er en synd. Ikke si bastant at homofile kommer til helvete og hvis du har sex så synder du. Fordi det er en TRO ikke en vitenskap. Det er der mange religiøse har misforstått.

TS 

Foreldre er barns forbilder. Om de forteller hva og hvordan de tror,vil barna ofte adoptere troen uansett.

Ikke alle kristne er like ekstreme som du gir eksempel av her,men de fins ja.

Jeg er ikke mot religioner,men mer hvordan de praktiseres. Kjenner folk som har utviklet angst fordi de ikke klarer gjøre og tenke det rette. Å lære barn at helvete fins osv er barnemishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2017 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Hva? Å la være å lære barna opp til en trosretning er hjernevasking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.6.2017 den 21.57, AnonymBruker skrev:

TS 

Hjelpes! Her ser jeg du har misforstått MYE! 

Tror du det første kristne lærer barna sine handler om himlen, helvete og homofili?! Nei. Disse tre problemstillingene er små og ikke noe som opptar kristne i dagliglivet. Der ligger fokuser heller på at alle vi mennesker var så ønsket av Gud at han sendte Jesus for å dø i vårt sted, så vi kunne ha et forhold til Gud. Fokuset ligger også på hvordan vi kan hjelpe hverandre, gjøre godt mot hverandre, og trives med oss selv. 

Vi er også opptatt av mange ulike tema innen kristendommen, meeeeen litt vanskelig å skulle forklare dette til en som står utenfor og som egentlig ikke har fattet hva Jesus, Gud og DHÅ egentlig dreier seg om.

Vil også bare påpeke at det er religionsfrihet i Norge og at foreldre har lov til å lære/ la barna følge/ ta del i troa de har.  Dette regnes ikke som hjernevasking. Når det er sagt så lærer jeg også datteren min om de andre religionene som fortsatt praktiseres og ikke lenger praktiseres. Ikke fordi jeg må, men fordi det er gøy å lære om andre kulturer og samfunn.

Anonymkode: 9797d...093

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, jabx skrev:

Hva? Å la være å lære barna opp til en trosretning er hjernevasking?

Å ikke tro på noe er jo også en trosretning. Man VET jo ikke -.- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 29.6.2017 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke! Man lar det stå åpent - gir ungen all informasjon og lar de ta et informert, veloverveid valg når de er klar. Tror ikke du vet hva hjernevasking er. 

TS

Ja, for alle unger er jo klart i stand til å motta all informasjon, sortere dette og deretter ta et veloverveid svar:fnise:

Dette er det minste av hva vi kan forvente av vår barn nå til dags:klaske:!

Anonymkode: 0c779...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke tro på noe er jo også en trosretning. Man VET jo ikke -.- 

Å ikke tro er like mye en trosretning som skallethet er en hårfrisyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...