Gå til innhold

Kortautomat hvor du må taste inn beløp selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva syns dere om det? Kveldstid,dårlig lys,ser dårlig...så blir det feil. Altså du skal taste inn beløpet istedenfor kode.

Er det gjort for at folk ikke gir tips?så nå har de mulighet? 

Anonymkode: 582c9...c19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo der for å få tips.

Jeg bruker bare å si at faenskapen ikke fungerer og lar betjeningen fikse den. Hvis de ber meg skrive inn beløp spør jeg om det ikke er deres jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppes har en slik portabel kortautomat-betalingsdings med seg når de leverer pizza på døren.

Der er det beløp man skal taste under pizzaens pris, sånn at man kan legge til tips (hvis man vil). Så skifter den til neste skjermbilde, og først der skal man taste kode....veldig kjipt hvis man har kode som er et høyere siffer enn pizzaens pris da, da går det jo igjennom som det du vil betale! Heldigvis har jeg kode som er lavere enn pizzaene jeg pleier å skulle betale for, så det ble avvist som for lavt beløp. Da våknet jeg til og så at det sto beløp, ikke kode. Var litt slurvete, for jeg sto der uten lesebrillene på. Vanskelig å se.

Jeg tipser aldri for pizzaen lenger. Det koster jaggumeg nesten 450 kroner fra før så det får holde!

Anonymkode: 70545...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg bruker bare å si at faenskapen ikke fungerer og lar betjeningen fikse den. Hvis de ber meg skrive inn beløp spør jeg om det ikke er deres jobb.

For en ekkel type du må være... Har du noen gang jobbet i et serviceyrke? Er det virkelig SÅ viktig for deg å demonstrere egne tvilsomme prinsipper? 

Anonymkode: d19f0...be8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, amativeReflection skrev:

For en bedriten oppførsel. Men du føler deg vel for viktig til å bry deg om at du behandler folk i serviceyrket på den måten 

Anonymkode: df487...2a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg jobba før sa jeg alltid "det er tipsfunksjon på terminalen, husk å tast beløp først så kode" når jeg tok betalt. For folk ble alltid forvirra. Hender jeg gjør feilen selv 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke dette helt i begynnelsen så jeg begynte med å taste inn koden. Fikk da opp beskjed om at det var for høyt beløp. Jeg glemmer meg av og til fortsatt og begynner med å taste koden. Sist jeg bestilte mat på døra klarte jeg å taste inn 100 kroner for mye for maten (bomma på et tall). Jeg skjønte ikke hvorfor han som leverte maten plutselig fikk så hastverk med å gå. Han så nok feilen og for han ville dette bli 100 kroner i driks. Da jeg kom meg inn med maten gikk det plutselig opp for meg at dette var da veldig dyrt og skjønte fort at jeg hadde tasta feil. Ringte de jeg hadde bestilt hos med en gang og forklarte feilen. Dagen etter hadde de satt inn 100 kroner på kontoen min :)

Anonymkode: b88bb...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man allerede har betalt nesten 100 kroner i kjøretillegg så blir maten veldig dyr om man skal gi driks i tillegg.

Anonymkode: b88bb...dce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det er uhyre sjelden jeg ikke gir tips. Litt tafatt er det likevel at første gang du er ute og spiser der,er servicen grei,men ikke overveldende akkurat. Så gir du tips og kommer tilbake. DA er servicen på topp.

Jeg mener den burde være uansett. Skal ikke være sånn at de kjenner deg igjen og yter service pga tips forrige ganger. Yter en like god service første gang,så ja,du får takknemlige gjester. 

Blir ikke alltid imponert over service alltid,men har flere gode opplevelser enn direkte dårlige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde dette var ganske vanlig, jeg. Ca 90% av gangene jeg kjøper mat ute må jeg taste inn beløpet selv. Til og med når jeg kjøper take-away og henter maten i resturanten selv vil de ha tips. Jeg kan runde opp til en høyere sum hvis servicen har vært god, men det får være grenser! Tipser ikke når jeg henter maten selv!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Jækla uting. Jeg betaler det varen koster, og ferdig med det. Tips meg i... Det burde gått an å gi negativt tips for sånn tigging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en ekkel type du må være... Har du noen gang jobbet i et serviceyrke? Er det virkelig SÅ viktig for deg å demonstrere egne tvilsomme prinsipper? 

Sørvisarbeidere skyter seg selv i foten veg å støtte tipspraksis, da det uunngåelig vil medføre lavere lønn fra arbeidsgiver - som overlater deler av lønnsansvaret til kundenes frivillighet. Allerede er det slik at restuarantarbeiderlønningene er blitt ganske lave fordi arbeidsgiver vet at han kan argumentere for at tips kompenserer for dette. Men det er på det rene at en slik situasjon slett ikke er i sørvisarbeidernes interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet på bensinstasjon og som bartender.

Nei, ikke egentlig.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en bedriten oppførsel. Men du føler deg vel for viktig til å bry deg om at du behandler folk i serviceyrket på den måten 

Anonymkode: df487...2a4

Hvordan er det bedritent å la folk gjøre jobben sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk systemet skulle vært forbudt sånn som det er nå, hvor det er veldig lett å ta feil av kode og beløp. Ganske kjipt når koden din starter med 9 :P det skulle i det minste vært kode først, før man fikk et eget spørsmål om tips med ja/nei. Det tok også noen forsøk før jeg forsto det med ørene. Feks når det stå 149.00 og man taster inn 14 så kommer det jo opp 14 øre. Mange bekker små osv.

Anonymkode: fadc6...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg runder alltid opp til runde tall, koster noe 835, runder jeg opp til 850, 960 blir det 1000 kr osv.

Men jeg synes hele systemet er en forb..... uting. Det blir jo forventet at det skal gis rikelig med tips. Hvorfor skal akkurat dette yrket ha ekstra hele tiden? Ingen andre yrker får ekstra når de utfører en jobb.

Anonymkode: 04083...a85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke ansatte i restauranter og andre steder som bruker bærbare kortautomater en anstendig lønn?

Jeg har møtt på slike og har nok rundet litt opp. Men jeg går allikevel ut ifra at de ansatte får en grei lønn, selv om dette nok varierer noe.

Dersom noen her jobber i restaurantbransjen hadde det vært interessant å vite hva dere tjener i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, applestories skrev:

Får ikke ansatte i restauranter og andre steder som bruker bærbare kortautomater en anstendig lønn?

Jeg har møtt på slike og har nok rundet litt opp. Men jeg går allikevel ut ifra at de ansatte får en grei lønn, selv om dette nok varierer noe.

Dersom noen her jobber i restaurantbransjen hadde det vært interessant å vite hva dere tjener i timen.

I Oslo har man i følge fagforeningssjefen for servitørene fått amerikanske tilstander, hvor man har fått absolutt minimumslønner og det egentlig er tipsen man lever av.

Det er egentlig en skikkelig uting, men når man først har kommet inn i den amerikanske tipsukulturen er det vanskelig å komme ut av den igjen, ikke minst fordi de ansatte selv er blitt avhengig av tipsen der og da.

En annen ting som er svært viktig her, jeg vil si essensielt, og som hverken media eller fagforeningen selv nevner, er at det først og fremst er innvandringen som har gjort at servitørene i Oslo har havnet i dette amerikanske tipsuføret. Uten innvandringen ville det rett og slett ikke vært et arbeidsmarked for så lave servitørlønninger som det er blitt i Oslo. Det er ene og alene innvandringen og norsk innvandringspolitikk som har skapt et arbeidsmarked som har gjort det mulig for restaurantbransjen i Oslo å underby servitørlønninger med tipskompensasjon som lokkemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips gir man pga av god service, det lille extra, men når damen bak kassa lar være å smile og ber deg taste inn beløp da jeg gir jeg nada.. God service, med det lille extra = tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...