Lou Salome Skrevet 28. juni 2017 #21 Skrevet 28. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare så det er klart, det er far som er problemet her. Gutten prøver seg jo, det er helt forståelig. Til deg over, ja, det har skjedd her før. Ganske ekkelt å skulle legge seg, og så ser du at her har det ligget andre Sa til far at jeg ikke var komfortabel med dette. Han sier at han ikke kan si nei for da føler han at han nekter han å være i hjemmet sitt, som far mener han også eier. Kjenner jeg er dritt lei av null respekt. Prøver jeg å ta opp noe nå blir mannen bare potte sur. Hurra for ferie😂 Anonymkode: 5dfe2...16a Da får du si nei. Du kan si nei. Du eier huset, du nekter ham å være alene hjemme i DITT hus, og det er en konsekvens av forrige gang. Ja, du nekter ham å være i hjemmet sitt alene mens dere er borte, for du stoler ikke på ham, du vil ikke kose deg på ferie og du nekter. Så får du si til faren at sånn blir det, om han er sur eller ikke. Faren kan være så uenig han bare vil. Gutten kan få lov igjen ved en senere anledning, hvis han har vist seg til å stole på. Men ikke i en uke. 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #22 Skrevet 28. juni 2017 3 minutter siden, Lou Salome skrev: Da får du si nei. Du kan si nei. Du eier huset, du nekter ham å være alene hjemme i DITT hus, og det er en konsekvens av forrige gang. Ja, du nekter ham å være i hjemmet sitt alene mens dere er borte, for du stoler ikke på ham, du vil ikke kose deg på ferie og du nekter. Så får du si til faren at sånn blir det, om han er sur eller ikke. Faren kan være så uenig han bare vil. Gutten kan få lov igjen ved en senere anledning, hvis han har vist seg til å stole på. Men ikke i en uke. Ferien blir ødelagt om jeg setter meg på bakbena nå. Han vil jo da også si at det er pga av meg at gutten ikke får lov, og at jeg gjør ting vanskelig for sønn/far. Anonymkode: 5dfe2...16a
FluffyJuggernaut Skrevet 28. juni 2017 #23 Skrevet 28. juni 2017 Nei, det hadde ikke vært greit. Jeg hadde ikke dratt på ferie om det hadde betydd at vi kom hjem til bomba hus. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #24 Skrevet 29. juni 2017 Her hadde jeg blitt helvetes sta. Enten er sønnen hos mor, eller så blir jeg hjemme og drar på ferie alene en annen gang så far kan passe sønnen. Anonymkode: e6a34...074 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #25 Skrevet 29. juni 2017 Det er ikke du som ødelegger ferien - det er han! Her må du sette ned foten. Avlys felles ferie og krev at mannen er hjemme og passer på. Ferien din er ødelagt ved å leve med denne usikkerheten. Du MÅ sette ned foten, her valses du over og mannen din er så manipulerende at han gir deg dårlig samvittighet.. da er han virkelig ikke noe snill! Anonymkode: 0a500...968 6
Lou Salome Skrevet 29. juni 2017 #26 Skrevet 29. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ferien blir ødelagt om jeg setter meg på bakbena nå. Han vil jo da også si at det er pga av meg at gutten ikke får lov, og at jeg gjør ting vanskelig for sønn/far. Anonymkode: 5dfe2...16a Ja, men det er jo sant! Det ER på grunn av deg han ikke får lov, dvs DU HAR BESTEMT at han ikke kan, fordi han ikke fulgte reglene forrige gang. Denne ferien er jo ødelagt uansett. Det er du som sier nei (ikke far). Hvis du gjennomfører nå, vil de kanskje begge to forstå at sønnen må skjerpe seg? Hvis du bare vil være snill og grei, så ti still og lid i stillhet, men det er passivt/aggresivt, og det er jo FAR som gjør ting vanskelig for deg her? Tur til familivernkontor kanskje? 4
Katten.2.0 Skrevet 29. juni 2017 #27 Skrevet 29. juni 2017 Her er det på tide st du setter ned foten for samboer og han setter ned foten for sin sønn. Dette kjøret er jo bsre latterlig. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #28 Skrevet 29. juni 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Eier hus med en mann som har en 17 åring. Han har tidligere hatt fester osv når vi har vært bortreist, selvom han ikke har fått lov. Ting har blitt ødelagt. Har sagt at jeg ikke ønsker at han er alene hjemme over tid, da jeg føler det er vanskelig å stole på han når han har motbevist ting gang på gang. Nå har far sagt at han kan være hjemme alene hos oss mens vi drar utenlands en uke, planen var at han skulle sove hos mor når vi var borte. Jeg blir ikke spurt om dette er greit, synes mannen kunne tatt det opp med meg i alle fall. Hadde dette vært greit for deg? Nå kjenner jeg at jeg gruer meg til å dra Anonymkode: 5dfe2...16a Gjør som Albert og Herbert. Del huset i to deler. 17 åringer...hva skal man si. De prøver å bli voksen, samtidig som de sprenger grenser. Når skal han få lov å være alene? Anonymkode: 8d096...c57
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #29 Skrevet 29. juni 2017 Den faren her bør begynne å gro noen baller, altså. Men, seff, kjent problemstilling at skilte foreldre overkompenserer for all sin dårlige samvittighet overfor barna. Men det som skjer er jo at de stadig gjør barna bjørnetjenester. Barn ig ungdom trenger rammer og regler, ikke veike foreldre som viser med all tydelighet at de kan snos rundt en lillefinger! Jeg hadde forlangt at sønnen skulle være hos mor, hvis ikke får far dra på tur alene. Du kan ikke være veik oppi dette du også, for da kommer det ikke til å ta slutt med konflikter rundt slike problemstillinger. Far må kompromisse her. Sånn ellers synes jeg at ungdom generelt bør få sjansen, og vise at de er tilliten verdig. Vi kunne helt fint ha reist fra vår datter i en uke da hun var 17. Sønnen vår? Nope. Og nå har jo stesønnen din allerede vist at han ikke kan ta et slikt ansvar, og da bør konsekvensen være at han ikke får den muligheten igjen. I hvert fall ikke på veldig, veldig lenge. Tillit er noe som bygges over tid, og det trenger gutten å få erfare, for sin egen skyld. Anonymkode: 8de3d...7e4 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #30 Skrevet 29. juni 2017 Dette er grunnen til at jeg ikke dater alenemødre (eller fedre hvis jeg var dame). Jeg er ikke interessert i å bli "annenrangs" forelder for et barn i mitt hus. Uaktuelt å bli fortalt at jeg ikke kan bestemme alt barnet gjør innenfor mine vegger bare fordi jeg ikke er biologisk far. Anonymkode: 04136...79b 3
Stjerneku Skrevet 29. juni 2017 #31 Skrevet 29. juni 2017 Her hadde jeg satt meg på bakbeina og avlyst ferien. Jeg hadde også vært veldig tydelig til mannen at dersom han la fram dette for sin sønn som at det bare var jeg som spolerte det hele så ville jeg revurdere hele forholdet. Ingen er vel interessert i å få huset sitt ødelagt og en haug med ukjente fjortiser til å snoke rundt i private saker i sitt eget hjem. 5
Majott Skrevet 29. juni 2017 #32 Skrevet 29. juni 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er bare tre uker siden og etter det så sa far til meg at nå måtte det bli annerledes, og at gutten bare måtte være hos mor når vi dro bort. Derfor jeg blir litt irritert for at han ikke tok det opp med meg i det hele tatt. Kun informerte om at sønnen skulle være hos oss da, og at han ikke kunne si nei til det, fordi det var hans hus også. Jeg har sagt tydelig i fra at gutten er hjertelig velkommen når vi er hjemme, det er det at alt ble omgjort uten å ta det opp med meg. Anonymkode: 5dfe2...16a Da ville jeg sagt at jeg ikke reiste noe sted hvis gutten skal være i huset deres. Sett ned foten her, og heller gå glipp av turen enn at gutten skal få styre som han vil. Har lest tidligere innlegg fra deg, kjenner dem igjen. Og her må du bare være bestemt! Da sier du at er ditt hus også, og du ønsker ikke at din part av eiendommen, og dine ting, møbler, inventar og private ting blir tilgjengelig hverken for han eller hans venner. Dere vet han kommer til å ha fester der i den uka, så det er mer enn holdbart å si det. Vil virkelig mannen din risikere både hus og inventar for at sønnen skal være fornøyd? Han bør ikke få tilgang til huset i det hele tatt så lenge han ikke viser seg voksen nok til ansvaret det innebærer. Både i forhold til deres ting og i forhold til ting som kan skje når han har fest der. Han har en mor han kan være hos, og så lenge han ikke respekterer deres regler, så kan han fint være der. Her hadde jeg satt hardt mot hardt! Det er ikke jo ikke bare huset det er snakk om heller, men også møbler, private eiendeler osv, som man ikke vil ha ødelagt eller la fremmede ungdommer ha fri tilgang til når de fester. Jeg opplevde selv at eldste datteren min hadde dratt huset fullt av folk da jeg var borte ei helg. Da fant jeg sigarettsneiper og tobakksrusk i senga mi! Veldig utrivelig! Og sneiper i planter og andre steder. Men verst var det at fremmede hadde vært i senga mi. Jeg følte meg invadert og tråkket på av folk jeg ikke visste hvem var. Så jeg skjønner veldig godt hvordan du føler det! Jeg følte det samme som jeg ville gjort om det hadde vært innbrudd hos meg. Yngste datter kunne være alene hjemme en uke eller to da hun var i den alderen. Ble ikke med på ferie hjem til slekt fordi hun hadde jobb. Hun hadde ikke fester, men hadde selvfølgelig venner på besøk uten at de drakk alkohol. Hun "øvde seg" på hushold når hun var hjemme alene. Lage mat, vaske klær, og det som trengs for å klare seg alene som voksen. Vi kom alltid hjem til ryddig og rent hus. 1
Daraya Skrevet 29. juni 2017 #33 Skrevet 29. juni 2017 Du må tørre å ta rollen som den store stygge ulven. Far hadde jeg satt på plass og sønnen også når far ikke evner å gjøre det selv. Sønnen hadde fått forklaring at det er 3 uker siden sist og at du dessverre ikke stoler på han hva gjelder hjemme-alene, og at han må regne med at det tar lengre tid å opparbeide seg tillitt igjen. Far hadde fått valg, enten er sønnen hos moren eller så er turen avlyst. Så får du se om han en pottesur (pga et valg han tok selv) eller om har gror seg noen baller overfor sin sønn. Jeg tror jeg ville hatt problemer med å godta en så svak mann. Å komme tilbake fra ferie og oppleve at privatsfæren er invadert på så grov måte (er jo ikke stor forskjell at innbruddstyver har vært der, egentlig verre fordi sønnen har gjort det mulig), det er ikke verdt turen. 2
Majott Skrevet 29. juni 2017 #34 Skrevet 29. juni 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ferien blir ødelagt om jeg setter meg på bakbena nå. Han vil jo da også si at det er pga av meg at gutten ikke får lov, og at jeg gjør ting vanskelig for sønn/far. Anonymkode: 5dfe2...16a Enig i det @Lou Salome sier. Han vil skylde på deg, men det er jo han selv som gjør ting vanskelige. For deg, for sønnen og for seg selv. Han overkjører deg, når det også er din eiendom og dine ting. Deres ting, deres seng, dine/deres dokumenter og private ting som ligger rundt omkring, blir gjort tilgjengelig for folk dere ikke vet hvem er, og som dere selv aldri ville invitert til å få innsyn i det. Han kunne gjort dette veldig enkelt ved å si at gutten måtte være hos mor. Hvorfor gjorde han ikke det? Da hadde dere kunnet reist på ferie uten å måtte tenke på hva som skjer hjemme. Forholdet mellom far og sønn bør jo ikke være sånn at sønnen kun vil ha kontakt med far så lenge far gjør som han vil? Er det det som er problemet her? Far må da huske på at du også er i livet hans, og dere skal ha et forhold. Han kan ikke sette ut huset deres til tenåringen til fri disposisjon bare fordi han vil ha en innertier hos sønnen. Og det er jo ikke pga deg at sønnen ikke får lov, men pga hans egen oppførsel tidligere. Det er rett og slett ikke ansvarlig som forelder å la han være alene ei uke! Og der er det far kommer inn. Han ser ikke ansvaret sitt. Hva sier mor til dette påfunnet? Hadde jeg vært mor, hadde jeg forlangt at sønnen skulle være hos meg, og ikke i et hus alene en uke! 2
Majott Skrevet 29. juni 2017 #35 Skrevet 29. juni 2017 5 minutter siden, Daraya skrev: Du må tørre å ta rollen som den store stygge ulven. Far hadde jeg satt på plass og sønnen også når far ikke evner å gjøre det selv. Sønnen hadde fått forklaring at det er 3 uker siden sist og at du dessverre ikke stoler på han hva gjelder hjemme-alene, og at han må regne med at det tar lengre tid å opparbeide seg tillitt igjen. Far hadde fått valg, enten er sønnen hos moren eller så er turen avlyst. Så får du se om han en pottesur (pga et valg han tok selv) eller om har gror seg noen baller overfor sin sønn. Jeg tror jeg ville hatt problemer med å godta en så svak mann. Å komme tilbake fra ferie og oppleve at privatsfæren er invadert på så grov måte (er jo ikke stor forskjell at innbruddstyver har vært der, egentlig verre fordi sønnen har gjort det mulig), det er ikke verdt turen. Kjenner meg igjen i det! Det var akkurat sånn jeg opplevde det da eldste datter dro inn folk i min bolig da jeg var borte ei helg! Men ts har vel opplevd det flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #36 Skrevet 29. juni 2017 Litt utenom tema, men likevel relatert; vi satt inn egen lås på soveromsdøra, så vi legger inn iPad/PC og smykker (som jeg vanligvis har på badet) og låser døra når vi reiser bort. Enn så lenge har våre barn 17-22 år kun hatt forspill med noen få venner når vi har vært borte, i alle fall som vi vet om. Vi stoler på dem, men velger å være litt føre var... Grunnen til mannen min satt inn lås var fordi nevø hadde fest hjemme hos seg, og svogeren vår kom hjem til spy i sin egen seng. Anonymkode: ce1b6...a16
Gjest Mythic Skrevet 29. juni 2017 #37 Skrevet 29. juni 2017 20 timer siden, blabla1 skrev: Kjenner jeg blir skikkelig irritert av din mann, at det går an. Han må se til å begynne å oppdra sønnen sin før det er for sent. Dessuten bør du ikke betale en krone for det som blir ødelagt, det skal far/sønn dekke, og de bør også vaske selv så det er like fint som når dere drar. Hvis ikke leier du inn vaskehjelp på far sin regning. Jeg hadde aldri klart å bo sammen med noen som respekterte meg så lite at de ikke engang gadd å spørre om min mening om å la en 17-åring som tydelig har vist at han ikke er til å stole på, være alene i et hus som er like mye mitt som hans.. Her må det oppvask til, og det før dere drar! Jeg vil påstå at det allerede er for sent å starte oppdragelsen når sønnen er 17. Om et år er han myndig... Foreldre som ikke makter å være den voksne i relasjonen, aner ikke hvilken bjørnetjeneste de gjør ungene sine! Her må du ta opp kampen med far, og be han være den voksne, ansvarlige faren han skal være. Dette er bare svakt.
blabla1 Skrevet 29. juni 2017 #38 Skrevet 29. juni 2017 1 time siden, Mythic skrev: Jeg vil påstå at det allerede er for sent å starte oppdragelsen når sønnen er 17. Om et år er han myndig... Foreldre som ikke makter å være den voksne i relasjonen, aner ikke hvilken bjørnetjeneste de gjør ungene sine! Her må du ta opp kampen med far, og be han være den voksne, ansvarlige faren han skal være. Dette er bare svakt. Både og. Selv om man blir myndig kan og bør foreldrene sette grenser som gjelder for deres eget hus. Det er absolutt ikke urimelig å kreve at man forholder seg til visse regler og hjelper til hjemme, selv om man er 18. Men faren burde begynt mye tidligere, det er jeg helt enig i.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #39 Skrevet 29. juni 2017 Tusen takk for svar her. Godt å få luftet litt her inne, for jeg blir faktisk veldig i tvil om dette er "vanlig". Har prøvd å prate med han, eneste vi har blitt enige om er at far skal vaske/rydde/erstatte ting om det skjer noe. Han stoler på han denne gangen. Men kjenner jo at det irriterer Anonymkode: 5dfe2...16a 1
miramis Skrevet 30. juni 2017 #40 Skrevet 30. juni 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar her. Godt å få luftet litt her inne, for jeg blir faktisk veldig i tvil om dette er "vanlig". Har prøvd å prate med han, eneste vi har blitt enige om er at far skal vaske/rydde/erstatte ting om det skjer noe. Han stoler på han denne gangen. Men kjenner jo at det irriterer Anonymkode: 5dfe2...16a Det dummeste er jo hvis far skal vaske?? Er han så tafatt at han skal rydde opp for sin 17 år gamle sønns fester? Snek meg til noen gode husfester når jeg var alene hjemme. Da var det full skrubbings dagen etter, venner som sover over hjalp å bære bort alt av flasker og søppel. Eneste min mor merket var at det noen ganger lå metallkorker under enkelte kommoder, eller en enslig ølboks som hadde slått seg til ro i en busk. Tror egentlig hun bare syntes det var komisk. TS, når du kommer hjem så får du beordre drittungen rundt for å vaske. Far skal ikke røre en rull med papir engang. Normal folkeskikk å rydde opp, og du blir ikke noen "ond stemor" heller. Hvis han ikke løfter en finger når han har hatt fest, og føttene nærmest sitter igjen i klisteret på gulvet, så er det toppen av frekkhet. Og dette kommer fra en som hadde mange år med tenåringstrass. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå