Gå til innhold

Er jeg vanskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eier hus med en mann som har en 17 åring. Han har tidligere hatt fester osv når vi har vært bortreist, selvom han ikke har fått lov. Ting har blitt ødelagt.

Har sagt at jeg ikke ønsker at han er alene hjemme over tid, da jeg føler det er vanskelig å stole på han når han har motbevist ting gang på gang. 

Nå har far sagt at han kan være hjemme alene hos oss mens vi drar utenlands en uke, planen var at han skulle sove hos mor når vi var borte. Jeg blir ikke spurt om dette er greit, synes mannen kunne tatt det opp med meg i alle fall.

Hadde dette vært greit for deg? Nå kjenner jeg at jeg gruer meg til å dra :( 

Anonymkode: 5dfe2...16a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere eier hus sammen så er det jo like mye ditt som hans hus, og da må han jo prate med deg om det er greit. Du har lov til å si at du ikke ønsker at sønnen hans skal være alene når dere drar utenlands i en uke. Du har jo en medbestemmelse rett i dette. 

Det hadde vært noe annet om det var bare han som eide huset, da er det jo hans regler som gjelder og 17-åringen kunne ha vært hjemme alene, men når dere er to - bestemmer begge like mye. Dere burde ha regler som alle bør forholde seg til. 17-åringen din er jo trossalt din stesønn, og da bør vel han høre etter dine regler også. Iallefall når han er i deres hus.

Forstår veldig godt din bekymring og jeg synes dette ikke er OK. Synes 17-åringen burde ha vært hos sin mor denne uken om det har seg slik at han bare fester når dere er borte, og ikke er til å stole på. Hvis ikke han respekterer det, må dere kreve at han erstatter ødeleggende gjenstander.

Snakk med mannen din og yt dine meninger, så finner dere en løsning sammen. Hvis 17-åringen absolutt må være hjemme hos dere, så burde dere lage en liste med regler som han må forholde seg til. 

Hilsen 21 åring

Anonymkode: 8b38f...a1d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer antagelig til å ha fest, siden det er sånt 17 åringer gjør. La han betale og rette opp alle skader for egen lomme. 

Anonymkode: e68e0...b98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt svar :) Huset er jo kaos når vi kommer hjem også, så lurt med liste. Vasket hele huset i går så det skulle være deilig å komme hjem fra ferie. Sa til mannen at jeg synes vi da kunne forlange at border/benker ble vasket av før vi kom hjem og at vasken på badet var dradd over, da ble han bare stresset og da følte jeg at jeg tok for mye plass og bestemte, far har problemer med å si nei. Han sa for to uker siden at han hadde snakket med mor og nå skulle de ha tydeligere rammer, for han har jo ikke oppgaver til vanlig og bare styrte som det passet han. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kommer antagelig til å ha fest, siden det er sånt 17 åringer gjør. La han betale og rette opp alle skader for egen lomme. 

Det kommer dessverre aldri til å skje. Sist ble det 10 cm lange riper på veggene, alle border og gulv var seige, søpla hadde noen kastet over på naboeiendommen. Jeg ble ikke spurt da heller, og det ble ingen konsekvenser for gutten. Sier jeg fra til far om at feks bordet må vaskes på nytt, blir far stressa og han gjør det for sønnen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer dessverre aldri til å skje. Sist ble det 10 cm lange riper på veggene, alle border og gulv var seige, søpla hadde noen kastet over på naboeiendommen. Jeg ble ikke spurt da heller, og det ble ingen konsekvenser for gutten. Sier jeg fra til far om at feks bordet må vaskes på nytt, blir far stressa og han gjør det for sønnen. 

Går det an å "gi han lov" til å ha fest, men å fortelle han om forventninger, max antall gjester, konsekvenser dersom ting blir ødelagt, osv? Kan hende at den ekstra tilliten kan komme i deres favør, men det er likevel risikosport 

Anonymkode: 95825...383

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er han en dårlig far som ikke lærer sønnen å ta ansvar for sine egne handlinger. Skal man ha fest i andres hus, rydder man opp og erstatter skader å andres eiendom. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Går det an å "gi han lov" til å ha fest, men å fortelle han om forventninger, max antall gjester, konsekvenser dersom ting blir ødelagt, osv? Kan hende at den ekstra tilliten kan komme i deres favør, men det er likevel risikosport 

Anonymkode: 95825...383

Det gjorde vi sist. Sa ja til 5 stk. Ble nok minst 15-20. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er han en dårlig far som ikke lærer sønnen å ta ansvar for sine egne handlinger. Skal man ha fest i andres hus, rydder man opp og erstatter skader å andres eiendom. 

Ja, jeg tror han er redd for å si nei til han. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mine og dine barn, yngste er nå 18 år. Gjennom årene har våre fått være hjemme alene, og da er det IKKE lov å ha fest. Heldigvis er  samboer og jeg enig om dette, vet at det har vært venner på besøk og med alkohol, men ingen fest. Det kan de ha når vi er hjemme eller i nabolaget. Sønnen min har hatt fest hos faren, og det var ingen suksess for å si det sånn, så han og søsken konkluderte raskt med at det var stress å ha fest uten voksne i nærheten. 

Har gitt klar beskjed til våre at huset skal være i samme stand som da vi dro, og at de må støvsuge/tømme boss/tømme oppvaskmaskin osv til vi kommer hjem. Ser at det er litt klissete overflater og ikke shinet etter min standard, men det er noe jeg har valgt å overse. Huset er tilsynelatende bra når vi kommer hjem og de tar ansvar for å holde det i orden. 

Om dere kan stole på han er det null problem at han er hjemme alene, men det er ikke tilfelle her.... På et tidspunkt må de jo klare å være hjemme alene uten at det skal gå galt, men synes at mannen din burde helt klart ha tatt diskusjonen med deg før han ga sønnen lov. 

Er det lenge siden sist han fikk være hjemme alene (og hadde fest)? Har dere mulighet til at noen sjekker om det er fest? 

Anonymkode: ce1b6...a16

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har mine og dine barn, yngste er nå 18 år. Gjennom årene har våre fått være hjemme alene, og da er det IKKE lov å ha fest. Heldigvis er  samboer og jeg enig om dette, vet at det har vært venner på besøk og med alkohol, men ingen fest. Det kan de ha når vi er hjemme eller i nabolaget. Sønnen min har hatt fest hos faren, og det var ingen suksess for å si det sånn, så han og søsken konkluderte raskt med at det var stress å ha fest uten voksne i nærheten. 

Har gitt klar beskjed til våre at huset skal være i samme stand som da vi dro, og at de må støvsuge/tømme boss/tømme oppvaskmaskin osv til vi kommer hjem. Ser at det er litt klissete overflater og ikke shinet etter min standard, men det er noe jeg har valgt å overse. Huset er tilsynelatende bra når vi kommer hjem og de tar ansvar for å holde det i orden. 

Om dere kan stole på han er det null problem at han er hjemme alene, men det er ikke tilfelle her.... På et tidspunkt må de jo klare å være hjemme alene uten at det skal gå galt, men synes at mannen din burde helt klart ha tatt diskusjonen med deg før han ga sønnen lov. 

Er det lenge siden sist han fikk være hjemme alene (og hadde fest)? Har dere mulighet til at noen sjekker om det er fest? 

Anonymkode: ce1b6...a16

Nei, det er bare tre uker siden :(  og etter det så sa far til meg at nå måtte det bli annerledes, og at gutten bare måtte være hos mor når vi dro bort.

Derfor jeg blir litt irritert for at han ikke tok det opp med meg i det hele tatt. Kun informerte om at sønnen skulle være hos oss da, og at han ikke kunne si nei til det, fordi det var hans hus også. Jeg har sagt tydelig i fra at gutten er hjertelig velkommen når vi er hjemme, det er det at alt ble omgjort uten å ta det opp med meg. 

Skrevet

Slik du beskriver det, ville det ikke ha vært greit her. Er det i tillegg alkohol med i bilde, kan jeg ikke se at det er i det hele tatt skulle være aktuelt. Det er tross alt snakk om en 17 år gammel gutt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hadde dere nektet? Jeg kan jo ikke det heller. Far har jo sagt ja :( Men har sagt at jeg må nødt å bli inkludert i slike ting, selvom han tydeligvis ikke forstår at det angår meg noe. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du skal fortelle far at det er han som er problemet og at ingen er tjent med en far som ikke makter å stå opp mot sin sønn. Dette er bare tull fra far sin side og du setter ned foten. Enten bor sønnen hos mor SOM AVTALT eller så drar ikke dere på ferie. Jeg tipper mor er enig med deg her - hva med å alliere deg med henne og at dere begge snakker fornuft med far? Det blir lettere for far å sette grenser hvis han bare begynner. 

Skrevet

Tre uker siden sist, og ingen konsekvenser.. skal faren drive på å la han holde på slik så ender han kanskje opp med en rusmisbruker/ alkoholiker av en sønn etterhvert.

Tipper forresten at det blir mye verre nå når det er skolefri i tillegg..

• Liker 3
Skrevet

Det er like mye ditt hus som hans. En 17-åring som drikker kommer til å ha fest når han blir overlatt huset alene, enten han får lov eller ikke. Men her er det jo ikke sønnen som er problemet, det er faren. Han må lære sønnen sin å ta ansvar og konsekvensene av handlingene sine. 

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan du nekte. Det er jo ikke greit. Denne fighten får du ta.

Skrevet

Kjenner jeg blir skikkelig irritert av din mann, at det går an. Han må se til å begynne å oppdra sønnen sin før det er for sent. Dessuten bør du ikke betale en krone for det som blir ødelagt, det skal far/sønn dekke, og de bør også vaske selv så det er like fint som når dere drar. Hvis ikke leier du inn vaskehjelp på far sin regning. 

Jeg hadde aldri klart å bo sammen med noen som respekterte meg så lite at de ikke engang gadd å spørre om min mening om å la en 17-åring som tydelig har vist at han ikke er til å stole på, være alene i et hus som er like mye mitt som hans..

Her må det oppvask til, og det før dere drar!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er uavhengig om det var stebarn eller ei, men jeg hadde sagt nei og satt meg på bakbeina. En tenåring som allerede har vist at han ikke er til å stole på når dere er borte hadde jeg aldri latt være alene hjemme. 

Husker alenehjemmefestene jeg var på som ung. Folk hadde sex i alle sengene, rotet i tingene, sølte og klisset overalt. 

Kan være han ikke er så ille som det jeg beskriver over, men tanken på at fremmede skulle vært inne på mitt soverom er uansett ekkel. 

Anonymkode: 522de...acf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare så det er klart, det er far som er problemet her. Gutten prøver seg jo, det er helt forståelig.

Til deg over, ja, det har skjedd her før. Ganske ekkelt å skulle legge seg, og så ser du at her har det ligget andre ;) 

Sa til far at jeg ikke var komfortabel med dette. Han sier at han ikke kan si nei for da føler han at han nekter han å være i hjemmet sitt, som far mener han også eier.

Kjenner jeg er dritt lei av null respekt. Prøver jeg å ta opp noe nå blir mannen bare potte sur. Hurra for ferie😂

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...