AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #21 Del Skrevet 28. juni 2017 1 minutt siden, Ulla Ullsokk skrev: Trygdeavgiften er det vel. Jeg skatter ihvertfall mer enn 40% som ENK og som ansatt 32/33% Trygdeavgiften er 3,2 (?) % ekstra og utgjør ikke så mye. Mulig grunnen til høyere skatt er at du ikke har bunnfradraget, men jeg synes uansett det hørtes veldig mye ut med så mange prosent forskjell. Som sagt så er overskuddet i ENK det man skatter av, og det skatter man av som vanlig lønn (+ de ekstra proseneene i trygdeavgiften). Anonymkode: 42a5c...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 28. juni 2017 #22 Del Skrevet 28. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trygdeavgiften er 3,2 (?) % ekstra og utgjør ikke så mye. Mulig grunnen til høyere skatt er at du ikke har bunnfradraget, men jeg synes uansett det hørtes veldig mye ut med så mange prosent forskjell. Som sagt så er overskuddet i ENK det man skatter av, og det skatter man av som vanlig lønn (+ de ekstra proseneene i trygdeavgiften). Anonymkode: 42a5c...e13 Jeg aner ikke, men dette er ihvertfall sånn det er, hva det er spesifisert vet jeg ikke. Jeg fikk helt hetta når arbeidsgiver ville trekke meg 31% for da var jeg sikker på å få skattesmell, men ifølge skatteetatet var det korrekt. Nå er jeg ENK igjen og legger av 40% ellers blir det trøbbel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #23 Del Skrevet 28. juni 2017 14 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Jeg aner ikke, men dette er ihvertfall sånn det er, hva det er spesifisert vet jeg ikke. Jeg fikk helt hetta når arbeidsgiver ville trekke meg 31% for da var jeg sikker på å få skattesmell, men ifølge skatteetatet var det korrekt. Nå er jeg ENK igjen og legger av 40% ellers blir det trøbbel. Sånn det er for din skatt og inntekt ja . Det er jo umulig å sammenlikne skatteprosenten da det avhengier av den enkeltes andre fradrag osv i skattemeldingen. Jeg har som sagt aldri opplevd å ha 40 % skattetrekk i løpet av mine 12 år med ENK. Anonymkode: 42a5c...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #24 Del Skrevet 29. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn det er for din skatt og inntekt ja . Det er jo umulig å sammenlikne skatteprosenten da det avhengier av den enkeltes andre fradrag osv i skattemeldingen. Jeg har som sagt aldri opplevd å ha 40 % skattetrekk i løpet av mine 12 år med ENK. Anonymkode: 42a5c...e13 Du skjønner kanskje at det er forskjell på næringsinntekt fra enk og personinntekt? Har man bare enk-inntekt, går det som næringsinntekt og man mister personfradraget. Eks om man har 300 000 i overskudd, må man skatte for hele beløpet, ikke for drøyt 200 000 (som lønnstakere må). bare der "koster" det minst 30k i skatt (10% på 300 000). Private huslån og billån blir deretter trukket fra, så om du har høye lån/store rentekostnader blir dette selvsagt trukket fra på slutten. Men du kan ikke si at det ikke stemmer at man skatter like mye som enk som en vanlig arbeidstaker, for det stemmer virkelig ikke. I mitt eksempel: 10%, pluss ekstra trygdeavgift på 3,2%. En vanlig arbeidstaker skatter ca 31%, pluss 10%, pluss 3,2%= 44,2%. Som er mye nærmere 48% en det en vanlig arbeidstaker skatter. I tillegg kommer utgifter til privat sykeforsikring. Hvor mye du har i lån som deretter trekkes fra er revnende likegyldig. Husk at du som arbeidstaker ville skattet ca 31% FØR alle fradrag, slik at den reelle skattebelastningen din blir mye lavere en 31% etter fradrag. Det er DYRT å drive firma. Jeg har mange ansatte og skaper arbeidsplasser og store inntekter til staten. Likevel blir jeg hardt beskattet, mye hardere en om jeg hadde fast jobb. Om jeg har 600 000 i overskudd, betyr det ca det samme utbetalt som om jeg hadde 450 000 i en fast stilling. Min mann har 600 000 i årslønn og har mye mer utbetalt en meg pr mnd selv om bruttoinntekten vår er ca den samme. I tillegg slipper han å spare til pensjon selv. Jeg må betale pensjon både til meg selv og til alle mine ansatte. Anonymkode: 318c9...051 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #25 Del Skrevet 29. juni 2017 Det høres ut som en dårlig deal. Og hva når oppdragene tar slutt? Du baserer din inntekt på dem og de har ikke noe ansvar overfor deg. Du blir lurt rett og slett. Ingen som driver enkforetak til 400 kr time. Du bør ha minst 630/timen. Er dette i industrien? Sveiser? Anonymkode: 1e008...675 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #26 Del Skrevet 29. juni 2017 Hvor kommer 48% fra? Enk betaler flat skatt på 38/39% (husker ikke nøyaktig, er noen år siden) da man ikke har minstefradrag. er også andre fradrag man ikke har krav på, da dette skal trekkes direkte i firmaregnskap, som feks reise til jobb. Genrelt bør du tenke at du sitter igjen med ca halvparten, dersom du ikke har noe videre utgifter på firma. Jeg hadde vært skeptisk, det er bare useriøse arbeidsgivere som prøver å skyve risikoen over på ansatte ved å kreve slikt. Det er en del krav til å kunne definere jobb slik, å ha bare en oppdragsgiver peker mot at det er et ansattforhold, samme hvis oppdragsgiver stiller med arbeidsvektøy, klær, utstyr, bil ol. Anonymkode: ed07c...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #27 Del Skrevet 29. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner kanskje at det er forskjell på næringsinntekt fra enk og personinntekt? Har man bare enk-inntekt, går det som næringsinntekt og man mister personfradraget. Eks om man har 300 000 i overskudd, må man skatte for hele beløpet, ikke for drøyt 200 000 (som lønnstakere må). bare der "koster" det minst 30k i skatt (10% på 300 000). Private huslån og billån blir deretter trukket fra, så om du har høye lån/store rentekostnader blir dette selvsagt trukket fra på slutten. Men du kan ikke si at det ikke stemmer at man skatter like mye som enk som en vanlig arbeidstaker, for det stemmer virkelig ikke. I mitt eksempel: 10%, pluss ekstra trygdeavgift på 3,2%. En vanlig arbeidstaker skatter ca 31%, pluss 10%, pluss 3,2%= 44,2%. Som er mye nærmere 48% en det en vanlig arbeidstaker skatter. I tillegg kommer utgifter til privat sykeforsikring. Hvor mye du har i lån som deretter trekkes fra er revnende likegyldig. Husk at du som arbeidstaker ville skattet ca 31% FØR alle fradrag, slik at den reelle skattebelastningen din blir mye lavere en 31% etter fradrag. Det er DYRT å drive firma. Jeg har mange ansatte og skaper arbeidsplasser og store inntekter til staten. Likevel blir jeg hardt beskattet, mye hardere en om jeg hadde fast jobb. Om jeg har 600 000 i overskudd, betyr det ca det samme utbetalt som om jeg hadde 450 000 i en fast stilling. Min mann har 600 000 i årslønn og har mye mer utbetalt en meg pr mnd selv om bruttoinntekten vår er ca den samme. I tillegg slipper han å spare til pensjon selv. Jeg må betale pensjon både til meg selv og til alle mine ansatte. Anonymkode: 318c9...051 Jada jeg forstår at det er forskjell på næringsinntekt og personinntekt. Noe jeg også har spesifisert tidligere i tråden - i likhet med at jeg også har sagt at en ikke får personfradraget (som jeg også har skrevet). Men at det utgjør en skatteprosent på 48 i motsetning til 31 som du skriver høres unenktelig veldig merkelig ut siden trygdeavgiften er 3,2 % forskjell. Jeg har drevet ENK i 12 år - både med huslån/billån og da jeg ikke hadde noe å trekke fra. Ikke engang studeilån. Og har aldri blitt liknet 48 % skatt som påstått her i tråden. Mitt argument har aldri vært at det er helt lik skatteprosent, men at det ikke er så mye som tidligere påstått. Dessuten kan man få div. utgifter trukket fra når man driver ENK som jo vil ha en innvirkning på hvor høyt man liknes i skatteprosent. Anonymkode: 42a5c...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 29. juni 2017 #28 Del Skrevet 29. juni 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner kanskje at det er forskjell på næringsinntekt fra enk og personinntekt? Har man bare enk-inntekt, går det som næringsinntekt og man mister personfradraget. Eks om man har 300 000 i overskudd, må man skatte for hele beløpet, ikke for drøyt 200 000 (som lønnstakere må). bare der "koster" det minst 30k i skatt (10% på 300 000). Private huslån og billån blir deretter trukket fra, så om du har høye lån/store rentekostnader blir dette selvsagt trukket fra på slutten. Men du kan ikke si at det ikke stemmer at man skatter like mye som enk som en vanlig arbeidstaker, for det stemmer virkelig ikke. I mitt eksempel: 10%, pluss ekstra trygdeavgift på 3,2%. En vanlig arbeidstaker skatter ca 31%, pluss 10%, pluss 3,2%= 44,2%. Som er mye nærmere 48% en det en vanlig arbeidstaker skatter. I tillegg kommer utgifter til privat sykeforsikring. Hvor mye du har i lån som deretter trekkes fra er revnende likegyldig. Husk at du som arbeidstaker ville skattet ca 31% FØR alle fradrag, slik at den reelle skattebelastningen din blir mye lavere en 31% etter fradrag. Det er DYRT å drive firma. Jeg har mange ansatte og skaper arbeidsplasser og store inntekter til staten. Likevel blir jeg hardt beskattet, mye hardere en om jeg hadde fast jobb. Om jeg har 600 000 i overskudd, betyr det ca det samme utbetalt som om jeg hadde 450 000 i en fast stilling. Min mann har 600 000 i årslønn og har mye mer utbetalt en meg pr mnd selv om bruttoinntekten vår er ca den samme. I tillegg slipper han å spare til pensjon selv. Jeg må betale pensjon både til meg selv og til alle mine ansatte. Anonymkode: 318c9...051 Dette høres dessverre ut som min virkelighet også. Er faktisk derfor jeg dummet meg ut med skatten for mange år siden, jeg forstod rett og slett ikke hvor mye jeg måtte ut med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #29 Del Skrevet 30. juni 2017 På 29.6.2017 den 12.21, AnonymBruker skrev: Jada jeg forstår at det er forskjell på næringsinntekt og personinntekt. Noe jeg også har spesifisert tidligere i tråden - i likhet med at jeg også har sagt at en ikke får personfradraget (som jeg også har skrevet). Men at det utgjør en skatteprosent på 48 i motsetning til 31 som du skriver høres unenktelig veldig merkelig ut siden trygdeavgiften er 3,2 % forskjell. Jeg har drevet ENK i 12 år - både med huslån/billån og da jeg ikke hadde noe å trekke fra. Ikke engang studeilån. Og har aldri blitt liknet 48 % skatt som påstått her i tråden. Mitt argument har aldri vært at det er helt lik skatteprosent, men at det ikke er så mye som tidligere påstått. Dessuten kan man få div. utgifter trukket fra når man driver ENK som jo vil ha en innvirkning på hvor høyt man liknes i skatteprosent. Anonymkode: 42a5c...e13 Du kan jo ikke la være å regne med at man ikke får personfradraget? Den totale skatteinnbetalingen blir selvsagt høyere når man må skatte for et høyere beløp? Eks: ansatt med 300k i årslønn sammenlignet med enk med 300k i overskudd. Lønnsmottakeren skatter basert på ca 210k, ikke 300k, pga at vedkommende får personfradraget, enk skatter på hele beløpet. Selv om de skulle betalt samme skatteprosent (la oss si 31%) blir jo selve beløpet helt ulikt. Ansatt skatter 65k, enk skatter 93k. Hele 28k i forskjell. Om man skal regne det om i prosenter, betyr det 21,67% skatt på bruttobeløpet 300k for den som er ansatt, og 31% på bruttobeløp for enk. Nesten 10% i forskjell. Om man legger til 3,2% ekstra i trygdeavgift, samt hele 9,6% av brutto resultat i sykeforsikring så er vi vel ganske nær 48%? Eller hur? Anonymkode: 318c9...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #30 Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg skatter 36% på mitt foretak. Anonymkode: 4b932...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå