Gå til innhold

Diskriminert på legevakten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! det har seg sånn at jeg har slitt med forstoppelse nå i flere måneder uten at det har bedret seg, har prøvd alt fra å legge om kostholdet til lakseringsmiddel, jeg går kun på do en gang i måneden og da er jeg så forstoppet at jeg begynner å blø samt uutholdelige smerter i flere timer i forkant. Senest for to uker siden hendte det noe utrolig skremmende, jeg fikk plutselig den værste migrenen, og en smerte som strålte seg fra nakken og nedover til halebenet, jeg spydde og spydde til det ikke var noe mer igjen enn magesyre og klarte såvidt å gå eller puste skikkelig. Heldigvis var samboer hjemme og fikk ordnet skyss og hjalp meg til legevakten, i det jeg gikk ut døren med min samboer - begynte jeg plutselig å besvime, jeg klarte nemlig ikke å gå flere meter bort til bilen. 

Da vi ankom legevakten trodde jeg at endelig kom legene til å finne ut hva som egentlig var galt med meg fysisk, jeg sa ifra at jeg ikke hadde gått på do på en måned og fikk til svar tilbake av legen ''det tror jeg ikke noe på altså!'', jeg sa det igjen og utdypet det mer, det eneste de gjorde var å ha meg på overvåkning i noen timer før de skrev meg ut, jeg kom hjem klokken tre på natten å måtte forklare samboeren min at det ikke var noen hjelp å få. 

Blir så oppgitt av dette her at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger.. frister mest å bare sulte meg ihjel istedenfor å spise siden jeg vet hva som er i vente. 

Er det noen som kan gi meg noen råd om hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen?

Anonymkode: 90028...060

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til norsk helsevesen. Jeg skulle ønske jeg hadde noe mer oppløftende å skrive, men det har jeg ikke. Du må rett og slett stålsette deg - prøv å holde ut og ikke ta ting personlig. 

Anonymkode: 8fb2b...2fd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du gått til fastlegen for problemet? Å finne ut hva problemene dine kommer av krever sannsynligvis flre tester og undersøkelser, ikke noe de kan gjøre på legevakten

Anonymkode: db191...1d4

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Min nåværende fastlege har jeg unngått så lenge det holder siden hun sendte bekymringsmelding angående min økonomi til fylkesmannen som resulterte i at jeg nesten mistet rett over egen økonomi, jeg har bestillt legetime uten å få noe svar nå nylig ut av desperasjon for å få bukt unna dette problemet, min forrige lege var mer forståelig og henviste meg videre til sykehuset til gastroskopi der de ble overrasket over at det lå ufordøyd mat i tarmen selv om jeg fastet i de 24 timene før inngrepet.. de kunne til og med se hva jeg hadde spist og drukket!

• Liker 1
Skrevet

Noe som stimulerer tarmene er å drikke litt kaffe, tygge tyggegummi og å gå (lært på sykehus)  Samtidig som et kosthold med nok frukt, grønt og grovt brød.

Jeg ville prøvd ut dette og hvis jeg fortsatt var forstoppet så ville jeg tatt en tur til fastlegen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min nåværende fastlege har jeg unngått så lenge det holder siden hun sendte bekymringsmelding angående min økonomi til fylkesmannen som resulterte i at jeg nesten mistet rett over egen økonomi, jeg har bestillt legetime uten å få noe svar nå nylig ut av desperasjon for å få bukt unna dette problemet, min forrige lege var mer forståelig og henviste meg videre til sykehuset til gastroskopi der de ble overrasket over at det lå ufordøyd mat i tarmen selv om jeg fastet i de 24 timene før inngrepet.. de kunne til og med se hva jeg hadde spist og drukket!

Bytt fastlege. Du trenger avføringsprøver, henvisning til spesielist i mage og tarm. Dette er ikke noe de kan gjøre på legevakten. Jeg tror du har misforstått hva funksjonen til legevakten er

Gjorde de ikke noe mer etter gastroskopien? Å ha ufordøyd mat etter 24 timer fasting er da indikator på flere typer mageproblem, deriblant gastroparese. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt fastlege. Du trenger avføringsprøver, henvisning til spesielist i mage og tarm. Dette er ikke noe de kan gjøre på legevakten. Jeg tror du har misforstått hva funksjonen til legevakten er

Gjorde de ikke noe mer etter gastroskopien? Å ha ufordøyd mat etter 24 timer fasting er da indikator på flere typer mageproblem, deriblant gastroparese. 

Jeg vet godt hva legevakten er til for og jeg hadde aldri dratt dit visst det ikke var akutt nok! Det sier seg selv at man drar på legevakten når man så vidt er ved bevissthet..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet godt hva legevakten er til for og jeg hadde aldri dratt dit visst det ikke var akutt nok! Det sier seg selv at man drar på legevakten når man så vidt er ved bevissthet..

Du sier du ikke fikk hjelp. Men det fikk du jo. Du fikk den hjelpen man får på legevakten. De på legevakten kan ikke finne ut hva som feiler deg fysisk når du har et kronisk problem. 

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du ikke fikk hjelp. Men det fikk du jo. Du fikk den hjelpen man får på legevakten. De på legevakten kan ikke finne ut hva som feiler deg fysisk når du har et kronisk problem. 

Det var da et konstruktivt svar å komme med.. 

• Liker 3
Gjest Sugemerke
Skrevet

Du dro til legevakten med migrene og forventet at de skulle fikse opp i en forstoppelse? Slik virker det dessverre ikke.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sugemerke skrev:

Du dro til legevakten med migrene og forventet at de skulle fikse opp i en forstoppelse? Slik virker det dessverre ikke.

jeg dro på legevakten fordi jeg var forstoppet og ble plutselig akutt syk. Visst du ikke visste dette fra før så har det seg sånn at forstoppelse over så lang tid gir nedsatt immunforsvar og kan i værstefall sitte fast i tarmen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da et konstruktivt svar å komme med.. 

Ja, det er konstruktivt. Du må reise til fastlegen som tar avføringsprøver, kanskje blodprøver og eventuelt henviser deg til spesialist. Det er ikke en dritt de på legevakten kan gjøre, annet enn å være sikker på at du ikke har en akutt dødelig sykdom. 

• Liker 19
Gjest Sugemerke
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg dro på legevakten fordi jeg var forstoppet og ble plutselig akutt syk. Visst du ikke visste dette fra før så har det seg sånn at forstoppelse over så lang tid gir nedsatt immunforsvar og kan i værstefall sitte fast i tarmen.

Det står migrene og ryggsmerter i hovedinnlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ble du diskriminert?

Anonymkode: efe28...c77

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Sugemerke skrev:

Ting kan henge sammen og det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

Anonymkode: fc89b...52e

• Liker 4
Skrevet

Du må gå til fastlegen, gjør det så fort som mulig. Om du ikke liker fastlegen må du bytte fort og komme deg til den nye. 

Legevakten kan ikke hjelpe med noe, med mindre man er dødende og de oppdager at man er dødende eller har knekt noen bein. Det har jeg også erfaring med, de sender ikke folk videre en gang, bare ber deg om å kontakte fastlegen.

Jeg var der en gang med enorme smerter i magen, fikk  ikke spist, ingenting. Jeg fikk beskjed om at "Vi er bare en legevakt", ble sendt hjem med noen smertestillende og beskjed om å kontakte fastlegen som sagt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting kan henge sammen og det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

Anonymkode: fc89b...52e

Men Legevakten bedriver ikke utredning. 

TS ble overvåket noen timer, og da hun viste seg stabil ble hun utskrevet. 

Forstoppelse og årsak til migrene må hun gjennom fastlegen og inn i spesialisthelsevesenet for å finne ut av.

Anonymkode: 0df41...68a

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Trener du TS? Du sier du har prøvd alt, og innebærer det jogging 3 ganger i uka? Det kan få fart på tarmsystemet. 

Anonymkode: 88415...56a

• Liker 2
Skrevet

Bytt fastlege. Gjør du det nå, har du ny lege 1. Juli. Du må ta tak i egen helse, kan ikke holde deg unna fastlegen når du har et så stort problem. 

Hva slags kosthold har du? (Dersom problemet ditt skulle være kostholdsrelatert).

Lykke til! :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra hovedinnlegget kan jeg ikke se at du har blitt diskriminert av legevakten.

Du må bytte fastlege hvis du ikke er fornøyd med den du har, gjør du det før 1. Juli har du ny fastlege allerede da. Evt så bestiller du time på en privatklinikk. Uansett burde du bli skikkelig utredet og det blir man ikke på legevakten. 

Anonymkode: 26abb...bf7

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...