AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Del Skrevet 27. juni 2017 min jobbmail blir overvåket av arbeidsgiveren min. kommer opp"innlogget fra annen maskin". vet andre kollegaer også opplever dette. men hvordan bevise det...? vi har en konflikt, jeg er sykmeldt pga angst, og skal si opp snart. men opplever det ubehagelig at de kan overvåke. strider vel mot personvernet?? Anonymkode: c0f5e...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #2 Del Skrevet 27. juni 2017 Har dere ikke fått noen info om dette? Skal sånne ting overvåkes må det varsles da det kan stå mye sensitive opplysninger om feks kunde Anonymkode: ea0e6...5bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Del Skrevet 27. juni 2017 Google it Anonymkode: d5e87...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 27. juni 2017 #4 Del Skrevet 27. juni 2017 Sånn var det der jeg jobbet før også. Ting som kun var nevnt i mail var plutselig kjent hos direktøren etc. Innmari ubehagelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #5 Del Skrevet 27. juni 2017 de skal varsle på forhånd, slik jeg forstår det. har også hatt problem med at de ikke setter inn vikar, til tross for sykmelding blir jeg presset til å jobbe. nav er koblet inn, men har ikke tatt noen grep. de har også slettet overtid. Anonymkode: c0f5e...e61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Del Skrevet 27. juni 2017 Ta det opp med tillitsvalgt, fagforening har jurister som kan hjelpe i slike situasjoner (dersom du er organisert). På min arbeidsplass har arbeidsgiver lov til å sjekke mailer, men tror det må varsles i forkant og at det må være en legitim grunn til hvorfor de skal sjekke. Anonymkode: ecac8...1a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Del Skrevet 27. juni 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: min jobbmail blir overvåket av arbeidsgiveren min. kommer opp"innlogget fra annen maskin". vet andre kollegaer også opplever dette. men hvordan bevise det...? vi har en konflikt, jeg er sykmeldt pga angst, og skal si opp snart. men opplever det ubehagelig at de kan overvåke. strider vel mot personvernet?? Anonymkode: c0f5e...e61 Er du sykemeldt, så skal du vel ikke være innloggetmpå jobbmailen din? Jobb mailer skal heller ikke brukes til private ting. Så er det privat opprett din private mail adskilt fra jobbennog til privat bruk. Anonymkode: a4833...c9c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #8 Del Skrevet 27. juni 2017 Hva med å prøve dokumentere det? Screenshot etc, kan du sjekke hvor den er også er logget inn fra? Ip eller lignende? Anonymkode: 357b7...220 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #9 Del Skrevet 27. juni 2017 Dette har vært vanlig praksis hos oss i mange år. Jeg og kollegaene skrev f.eks om at sjefen valgte kanskje feil dag i måneden å bruke hvit bukse og kort tid senere løp hun ut på do og kom tilbake ilrød i fjeset. Det har ikke hindrer henne i å fortsette å lese mailene våre. Det er dessverre vanskelig å ta det videre. Tipset er å ikke bruke jobbmail til private ting. Anonymkode: 8fa51...a80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #10 Del Skrevet 27. juni 2017 jeg er dessverre ikke organisert. bruker ikke jobbmail privat(har en annen til det). grunnen til at jeg er innlogget er jo fordi de krever at jeg skal ordne opp, og har ikke satt inn vikar før denne uken, som jeg selv måtte lære opp... alle kunder og div har bare hatt meg å forholde seg til, og de gangene jeg henviser til min nærmeste leder får jeg alt i retur. jeg er samvittighetsfull og prøver å ordne opp, men det har gått for langt nå. går kraftig ut over en helse som var dårlig før denne jobben også. synst det er utrolig at de sletter overtid😏 er forøvrig mye gjennomtrekk i firmaet... Anonymkode: c0f5e...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timsy Skrevet 28. juni 2017 #11 Del Skrevet 28. juni 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har vært vanlig praksis hos oss i mange år. Jeg og kollegaene skrev f.eks om at sjefen valgte kanskje feil dag i måneden å bruke hvit bukse og kort tid senere løp hun ut på do og kom tilbake ilrød i fjeset. Det har ikke hindrer henne i å fortsette å lese mailene våre. Det er dessverre vanskelig å ta det videre. Tipset er å ikke bruke jobbmail til private ting. Anonymkode: 8fa51...a80 Om hun hadde hatt et mensen-uhell kunne du vel heller vært en god medarbeider og tatt henne tilside og diskret fortalt henne hva du hadde oppdaget? Istedet valgte du å skrive om det til dine kolleger via jobbmailen... Veldig modent! Jobbmailen skal forøvrig ikke brukes til private formål. Å baksnakke sjefen via jobbmailen er i aller høyeste grad privat, for ikke å snakke om at det er fryktelig uproffesjonelt. Du hadde ikke fått noen stjerne av meg om jeg var din sjef for å si det slik. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Del Skrevet 28. juni 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg er dessverre ikke organisert. bruker ikke jobbmail privat(har en annen til det). grunnen til at jeg er innlogget er jo fordi de krever at jeg skal ordne opp, og har ikke satt inn vikar før denne uken, som jeg selv måtte lære opp... alle kunder og div har bare hatt meg å forholde seg til, og de gangene jeg henviser til min nærmeste leder får jeg alt i retur. jeg er samvittighetsfull og prøver å ordne opp, men det har gått for langt nå. går kraftig ut over en helse som var dårlig før denne jobben også. synst det er utrolig at de sletter overtid😏 er forøvrig mye gjennomtrekk i firmaet... Anonymkode: c0f5e...e61 Så organiser deg nå, da. Å tro du skal få overtidsbetalt når du er sykemeldt er å ta litt for sterkt i. Med det som fremkommer i denne tråden så vil jeg tro sjefen din har meget god grunn til å følge med. Anonymkode: a4833...c9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 28. juni 2017 #13 Del Skrevet 28. juni 2017 Jeg ser ikke problemet med at en sjef kan ligge inn på en jobbmail. Den skal jo ikke brukes til andre ting enn jobbrelaterte ting. Så hva er problemet egentlig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JegErMeg Skrevet 28. juni 2017 #14 Del Skrevet 28. juni 2017 Akkurat nå, EvaLena skrev: Jeg ser ikke problemet med at en sjef kan ligge inn på en jobbmail. Den skal jo ikke brukes til andre ting enn jobbrelaterte ting. Så hva er problemet egentlig? Må faktisk si meg enig. Bruk din private e-post til private anliggende så er ikke dette noe problem:-) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #15 Del Skrevet 28. juni 2017 At jobbmailen er overvåket kan være problematisk, men det er ikke nødvendigvis ulovlig dersom arbeidsgiver har fått godkjent det hos datatilsynet. Bruk privatmailen din til ting som du ikke ønsker skal komme ut eller overvåkes Og du bør absolutt ikke skrive ting som "feil dag å bruke klesplagg X". Selv om det kanskje er morsomt for dere internt kan det i verste fall tolkes og behandles som trakassering/mobbing, hvilket kan få betydelige etterspill for de som deltar i det. Det som vekker større bekymring bør være at din overtid kuttes og at det forventes at du skal jobbe selv under sykmelding. Om du er 100% sykmeldt så skal arbeidsgiver ta ansvar for å finne din erstatning, det er ikke en jobb du skal gjøre under sykemelding, og det ville heller ikke vært ditt ansvar som ordinært ansatt utenom sykemelding. Anonymkode: 21020...70b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #16 Del Skrevet 28. juni 2017 selfølgelig forventer jeg ikke overtid som sykemeldt! dette er fra før sykmld; snakk om ca 70 t som ble slettet. jeg har sagt opp nå, for å bli ferdig med dette. synst uansett det ikke er ok å overvåkes på denne måten. er mye annet rusk i dette firmaet og; mer drøyt enn hva jeg har opplevd. Anonymkode: c0f5e...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #17 Del Skrevet 28. juni 2017 Jobbmailen er bedriftens eiendom, og de har lov til å gå inn å sjekke den. De fleste velger å ikke sjekke de ansatte, da det skaper dårlig stemning og oppleves som mangel av tillit. Du/dere som sendte mail om sjefen din; du burde skamme deg! Fy flate så umodent gjort. Anonymkode: c3c19...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #18 Del Skrevet 28. juni 2017 Det er jo tross alt bedriften / organisasjonen som "eier" den... Du benytter vel ikke jobb-mail til dine egne private eposter ? Anonymkode: 458aa...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brøleapen Skrevet 28. juni 2017 #19 Del Skrevet 28. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobbmailen er bedriftens eiendom, og de har lov til å gå inn å sjekke den. De fleste velger å ikke sjekke de ansatte, da det skaper dårlig stemning og oppleves som mangel av tillit. Du/dere som sendte mail om sjefen din; du burde skamme deg! Fy flate så umodent gjort. Anonymkode: c3c19...11b Det du skriver her er direkte feil. Arbeidsgiver har i noen spesielle tilfeller lov til å sjekke mail, men ikke bare fordi de har lyst. Det er tydlige krav og forutsetninger som skal være tilstede før arbeidsgiver kan gjøre dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #20 Del Skrevet 28. juni 2017 Sjefen din har ikke lov til å lese jobb mailen din ved mindre de har fått godkjent det via Datatilsynet. Da skal det være godt begrunnet med alvorlige anklagelser før de gir tillatelse. sudeb det dukker opp en melding"innlogget fra en annen maskin", bytt passord. Lederen din kan overkjøre det, men da er set et faktisk og fysisk valg den tar. Anonymkode: 7d0aa...751 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå