Gå til innhold

Postkasse, tidligere leietaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en slektning som pleide å leie ut ett lite krypinn. En tidligere leietaker flyttet ut for fleire måneder siden. Men de har fremdeles ikke byttet adresse hos posten. Hva kan de som får posten deres egentlig gjøre da? Leietaker hadde jo selvfølgelig egen postkasse, med deres eget navn utenpå. Men de tok jo selvfølgelig den med seg, da de flyttet på seg. Men de flyttet ikke så veldig mange kilometer vekk, og de har faktisk ett eller annet familie-medlem slektning som går forbi postkasse-stativet vårt, og roter gjenom alle postkassene for å sjekke etter deres wgwn post....    

De som faktisk eier postkassene er jo som regel på arbeid når dette skjer. Men fleire naboer som også har sine postkasser  hengende i nærheten, er sykmeldt og eller pensjonert. Så det har jo blitt lagt merke til at en person (som de ikke kjenner) stadig vekk vandrer forbi der og sjekker postkassene. En del av postkassene hadde jo allerede  hengelås fra før. Men hva om alle sammen der skaffer seg en eller annen form for lås til postkassene sine. 

Kan de som får f.eks. regninger fra den tidligere leietakeren bare kast dette, og sånn uten videre? 

Anonymkode: c2d84...10a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si fra til posten at de har flyttet. Posten sender så alle brev som kommer i retur til avsender, inkludert regninger. Fjern postkassen etter å ha snakket med posten

Anonymkode: be0ff...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, om de allerede har fått post til dem, stryk over strekkoden nederst på brevet, sett en X over adressen dems og skriv "har flyttet" på konvolutten. Putt dem i en rød postkasse

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dum kan folk være i dagens opplyste samfunn? Å ikke ha navn på postkassen er å be om trøbbel. 

Det er straffbart å åpne og eller kaste andres post. Dere får ta kontakt med posten eller skrive retur på posten og stryke godt over navnet før dere putter saken i en rød postkasse. Det er og fullt mulig å sende en tilsvarende mail til postens kundesenter som det du har brukt tid på å opprette her.

Anonymkode: 63f90...d78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slike ting har skjedd meg (andres post i min postkasse), har jeg tatt med meg posten inn. Så tar jeg en rød tusj og setter et kraftig kryss over vinduet på konvolutten med navnet i, og under skriver jeg: "RETUR til avsender. Har flyttet til ukjent adr".

I noen tilfeller har jeg visst om den nye adressen, og da har jeg skrevet på den. F.eks. flyttet naboen min tvers over gangen i vinter. Flere ganger ble det stående post oppå postkasserekka vår i gangen nede, som var adressert til han i tiden etterpå. De tok jeg med meg inn, omadresserte og puttet i nærmeste postkasse neste gang jeg hadde veiene forbi en.

Koster meg ingenting. Prøver å være litt grei :- )

Å kaste andres post ville jeg aldri gjort. Vet ikke om det er direkte ulovlig, men så lumpen trenger man da ikke være? Det koster som sagt ingenting å skrive på "Flyttet", krysse over adressefeltet og bare postlegge. Avsender betaler returportoen.

Endret av Million
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først prøv å si ifra til familien det gjelder. Dersom det fortsatt ikke skjer noe bør dere prøve å få tømt kassa først. Det er ikke lov å kaste andres post, så lever den til retur på posten. Dette trenger dere forsåvidt ikke forhaste dere med, ta det når det har hopet seg opp, eller dere likevel skal til nærmeste postkontor. Når de begynner å få purregebyr pga manglende post får de nok ræva i gir. Det er greit å glemme å skifte adresse, eller bruke litt tid på det, men når det har gått så lang tid, og de har fått en purring er det bare dårlig oppførsel fra dem, og da er det greit å være litt ufin tilbake. Innenfor lovens rammer, så klart. 

Anonymkode: 48360...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som AB i #3 sier: Stryk over strekkoden nederst på konvolutten, ellers kan det hende at maskinen leser samme adresse neste gang og så går brevet bare tilbake der det ikke skal.

Anonymkode: 66d72...813

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si fra til posten at de har flyttet. Posten sender så alle brev som kommer i retur til avsender, inkludert regninger. Fjern postkassen etter å ha snakket med posten

Men den som har flyttet på vel selv melde fra om adresse-byttet, til alle de kjenner? 

Problemet til de jeg kjenner er at adressat fremdeles står oppført med gate-navn og nummer hos dem, og dermed havner posten i deres postkasse. Selv om navnet til leietaker ikke står noen steder på postkasse-stativet lenger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men den som har flyttet på vel selv melde fra om adresse-byttet, til alle de kjenner? 

Problemet til de jeg kjenner er at adressat fremdeles står oppført med gate-navn og nummer hos dem, og dermed havner posten i deres postkasse. Selv om navnet til leietaker ikke står noen steder på postkasse-stativet lenger... 

Nå er det lenge siden jeg jobbet i posten, men vi merket når post begynte å komme i retur i situasjoner som dette. Men jeg vet de har oppdatert litt systemer og noen ting har blitt mer automatisk, så vet ikke helt om de plukker opp like raskt at folk har flyttet som før

Så burde de også skaffe seg postkasse med lås og skrive tydelige navn på. Fikk ikke med meg at en person sjekket kassen deres da jeg leste i går, merkelig nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en slektning som pleide å leie ut ett lite krypinn. En tidligere leietaker flyttet ut for fleire måneder siden. Men de har fremdeles ikke byttet adresse hos posten. Hva kan de som får posten deres egentlig gjøre da? Leietaker hadde jo selvfølgelig egen postkasse, med deres eget navn utenpå. Men de tok jo selvfølgelig den med seg, da de flyttet på seg. Men de flyttet ikke så veldig mange kilometer vekk, og de har faktisk ett eller annet familie-medlem slektning som går forbi postkasse-stativet vårt, og roter gjenom alle postkassene for å sjekke etter deres wgwn post....    

De som faktisk eier postkassene er jo som regel på arbeid når dette skjer. Men fleire naboer som også har sine postkasser  hengende i nærheten, er sykmeldt og eller pensjonert. Så det har jo blitt lagt merke til at en person (som de ikke kjenner) stadig vekk vandrer forbi der og sjekker postkassene. En del av postkassene hadde jo allerede  hengelås fra før. Men hva om alle sammen der skaffer seg en eller annen form for lås til postkassene sine. 

Kan de som får f.eks. regninger fra den tidligere leietakeren bare kast dette, og sånn uten videre? 

Dere har ikke ansvar. Sett lås på alle postkasser. Sett opp lapp. Skulle det dukke opp brev i noen av kassene,skriv "adresse ukjent". Putt det i rød kasse

Anonymkode: 991d4...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere leietaker hos oss fikk 10-20brev i posten per dag fra ulike inkassobyråer. Han meldte aldri adresseendring for da slapp han å få inkassobrevene. Så uansett om vi merket og ga beskjed til posten så kom de i retur. 

Da jeg ga en krass beskjed til leietaker for siste gang fikk jeg bare beskjed om å brenne de. Og de brant godt. Det tok nærmere ett år før brevene sluttet å komme. 

Anonymkode: c82bf...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...