Gå til innhold

Menn som roper etter kvinner på gata

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det sånn at disse guttene og mennene som bedriver slik trakassering, jevnt over får oppbacking av alle sine medbrødre.

Ja det er riktig, men sånn var det med rasismen før i tiden også. Men vi har klart å snu dette. Såpass at det i dag er sosialt selvmord å uttrykke rasistiske meninger.

Har vi lært noe av dette, så er det at vi også klarer å snu dette. 

Vi må endre normen!

Og det aller første steget vi må komme oss over, og som er det desidert vanskeligste, er å erkjenne at dette er et samfunnsproblem. Klarer vi ikke det, kommer vi heller ikke i mål. 

Det er derfor rasismen fikk foregå i så mange hundre år, fordi folk ikke erkjente at dette var feil praksis. 

Og det er menn som må overbevises. Deres deltagelse er ikke nødvendig for å oppnå erkjennelse. Det er kvinnene som må erkjenne at dette er et strukturelt samfunnsproblem. Så lenge kvinner seg i mellom er uenig og ikke vil si at dette er det samme som rasisme, ja så kommer vi ingen vei. Så kvinner må overbevises først. Og kvinner må støtte solidarisk opp om arbeidet selv om de kanskje ikke har opplevde dette selv, eller opplevd det som et problem. 

Ikke alle negre synes det er et problem å bli kalt "nigger boy". Men de enkeltindividene må ikke få en dominerende stemme. 

Anonymkode: ac89b...dd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og det er menn som må overbevises

*ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det utelukkende de hotteste damene dom opplever dette? For jeg er ganske normal (midt på treet pen) stikker meg ikke ut utseendemessig, men har aldri opplevd dette. 

Anonymkode: 6a777...e60

Nei, det er det ikke, og jeg synes det er kjempetrist om det er noen jenter/kvinner som tenker at de ikke er pene nok for å oppleve slik trakkasering. Jeg håper ikke at du tenker det. Du er heldig som ikke har erfart dette, og jeg håper at det vedvarer. 

Anonymkode: bbb19...4f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er det ikke, og jeg synes det er kjempetrist om det er noen jenter/kvinner som tenker at de ikke er pene nok for å oppleve slik trakkasering. Jeg håper ikke at du tenker det. Du er heldig som ikke har erfart dette, og jeg håper at det vedvarer. 

trakassering*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det utelukkende de hotteste damene dom opplever dette? For jeg er ganske normal (midt på treet pen) stikker meg ikke ut utseendemessig, men har aldri opplevd dette. 

Jeg er absolutt ikke blandt de hotteste damene og jeg har opplevd det, og opplever det støtt og stadig. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det sånn at disse guttene og mennene som bedriver slik trakassering, jevnt over får oppbacking av alle sine medbrødre. Jeg har seriøst kun møtt en eneste mann i mitt liv som har konfrontert og motsagt menn som trakasserer kvinner. Alle andre har ledd, applaudert, hengt seg på, skrytt av de, bekreftet at oppførselen er grei på andre måter eller rett og slett bare latt det passere. Og det siste er knappt bedre enn de første. 

Så hva mener dere vi skal gjøre? Disse mennene får sin bekreftelse fra andre menn uansett hva vi kvinner gjør, og hva vi kvinner sier, mener og føler har de jo allerede bevist at de bryr seg katta om. 

Så hovedfokuset vårt blir å "overleve". Å ikke eskalere situasjonene. Er det så rart? 

Anonymkode: b6026...322

Dette. At det er noe galt med disse mennene er åpenbart, men den eneste vi kan endre adferden til er oss selv. Derfor utvikler vi disse teknikkene for å unngå å havne i situasjonen i det hele tatt. Det beste er selvsagt å konfrontere disse tullingene, men det er veldig krevende mentalt, og bør alltid gjøres med vitner i nærheten, både for at det skal ha en effekt ved å skjemme dem ut, og for vår egen sikkerhets del. 

Det vi alle bør gjøre er å snakke med folk rundt oss om dette. Andre kvinner, slik at vi slipper vantro kvinner som nekter å tro at dette skjer, og menn som er glade i oss, kjærester, ektemenn, kompiser, brødre osv, for at de skal bli klar over dette, og eventuelt ta et standpunkt mot det. Jeg har satt meg ned og fortalt flere kjærester om hvilke forholdsregler jeg som kvinne må ta, dersom jeg skal ut på byen og ta noen øl alene, eller må ta nattbussen hjem, etter å ha truffet venninner. Og de har blitt sjokkert. De hadde aldri tenkt på det, men ved å bli bevisst det har de også endret adferd, feks måten de snakker med kompiser på, når de blir for machoharry, og måten de ser etter fremmede kvinner i sårbare situasjoner ute.

Selv prøver jeg også alltid å heve stemmen når jeg er i mannsdominert selskap, og si at dette ikke er greit, når vi kommer inn på slike temaer. Det er kjempekrevende, jeg blir ofte forsøkt dritt ut, og beskyldt for å være en naiv feminist osv, men som regel får jeg en eller to menn med på det jeg sier, og så hjelper de meg å formidle til de andre at dette ikke er greit. 

Anonymkode: ec892...44d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del tror jeg det har vel så mye med at anledningen byr seg som med utseende å gjøre. Sitter det en guttegjeng og drikker og ser at det kommer en ensom ung kvinne forbi, så blir kanskje terskelen lavere for å tøffe seg enn om kvinnen gikk sammen med andre eller om man selv som mann sitter alene.

Vedrørende utseendespørsmålet så er jeg for min del litt over gjennomsnittet høy, og relativt slank, med langt hår, uten å dermed være modellpen. Jeg anser også meg selv som midt på treet. TS. :)

Anonymkode: 12bad...97f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ganske utbredt på landet og i bygder også, og her er hovedandelen våre egne landsmenn (for de som kommenterer nasjonalitet). Disse er da typisk harry menn som sitter i volvoen sin og tuter og roper ut av vinduet til jenter som går langs veien.  

Merkelig strategi må jeg si. Lurer på hvorfor disse mennene har kommet frem til at dette er en god strategi. Jeg tror det store flertallet av både kvinner og menn responderer negativt på slik oppførsel.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apistogramma skrev:

Jeg biter meg litt merke i at alle forklaringene som kommer frem her, går på kvinnen som blir utsatt for dette, og hennes fremtoning. Men her synes jeg fokuset flyttes bort fra egentlig årsak.

Hva er det som får en mann til å oppføre seg slik, uavhengig av hvordan kvinnene han utsetter for det fremstår? Noe må ligge bak at han i det hele tatt får seg til å gjøre dette. De fleste menn klarer å skille mellom rett og galt, og er i besittelse av normale sosiale sperrer. Har denne catcalleren dårlig selvtillit, mangler han manerer, er han umoden, eller er denne "gutte(u)kulturen" bare utbredt i disse dager? Mangler han sosial kompetanse? Er det et misforstått og feilslått forsøk på å tilkjennegi interesse? Eller ligger et dårlig kvinnesyn til grunn?

Krigstraumatiserte menn som har blitt oppdratt som prinser klarer ikke nødvendigvis å skille mellom rett og galt, og har ei heller normale sosiale sperrer.  

Endret av Mystix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er som regel flere en blanding av faktorer, men først og fremst skyldes dette et dårlig kvinnesyn. 

En som roper ut "jævla pakkis" eller "jævla nigger" på gata er neppe først og fremst umoden, han har først og fremst et dårlig menneskesyn. Men ja, han nok umoden også.

Å bli trakassert på gata på grunn av sitt kjønn er like ille som å bli trakassert på grunn av sin hudfarge eller religion eller seksuell orientering.

Og bare for ordens skyld. Det er offerets oppfatning som er det viktige, ikke avsenderens. Ellers kunne jeg slengt "pakkis" til den neste muslimen jeg treffer på og spytte han i ansiktet fordi jeg mener dette er positive handlinger. Sånn er det selvsagt ikke, det er offerets oppfatning som er avgjørende. 

Av en eller annen grunn er det bare kvinner som finner seg i å trakassert. Muslimer demonstrerer i gata og krever svar fra statsministeren så fort noen kaster koranen på bakken. 

Kvinner derimot, velger heller å lage teknikker for å holde ut trakasseringen heller enn å gå løs på roten av problemet.

Mener du vil har et valg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som sagt ikke pen, og jeg har ALDRI opplevd dette noen gang så hva skiller meg fra dere? 

Anonymkode: abd51...aba

Kanskje du ikke pleier å gå alene? 

Anonymkode: 1c236...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er riktig, men sånn var det med rasismen før i tiden også. Men vi har klart å snu dette. Såpass at det i dag er sosialt selvmord å uttrykke rasistiske meninger.

Har vi lært noe av dette, så er det at vi også klarer å snu dette. 

Vi må endre normen!

Og det aller første steget vi må komme oss over, og som er det desidert vanskeligste, er å erkjenne at dette er et samfunnsproblem. Klarer vi ikke det, kommer vi heller ikke i mål. 

Det er derfor rasismen fikk foregå i så mange hundre år, fordi folk ikke erkjente at dette var feil praksis. 

Og det er menn som må overbevises. Deres deltagelse er ikke nødvendig for å oppnå erkjennelse. Det er kvinnene som må erkjenne at dette er et strukturelt samfunnsproblem. Så lenge kvinner seg i mellom er uenig og ikke vil si at dette er det samme som rasisme, ja så kommer vi ingen vei. Så kvinner må overbevises først. Og kvinner må støtte solidarisk opp om arbeidet selv om de kanskje ikke har opplevde dette selv, eller opplevd det som et problem. 

Ikke alle negre synes det er et problem å bli kalt "nigger boy". Men de enkeltindividene må ikke få en dominerende stemme. 

Enig. Kvinner må slutte å være "uncle tom" når det kommer til seksuell trakkasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, Mystix skrev:

Krigstraumatiserte menn som har blitt oppdratt som prinser klarer ikke nødvendigvis å skille mellom rett og galt, og har ei heller normale sosiale sperrer.  

Det er viktig å ikke tålerere mer fra folk bare fordi det er synd på dem. Man har å oppføre seg som folk uansett hva man har opplevd!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. At det er noe galt med disse mennene er åpenbart, men den eneste vi kan endre adferden til er oss selv. Derfor utvikler vi disse teknikkene for å unngå å havne i situasjonen i det hele tatt. Det beste er selvsagt å konfrontere disse tullingene, men det er veldig krevende mentalt, og bør alltid gjøres med vitner i nærheten, både for at det skal ha en effekt ved å skjemme dem ut, og for vår egen sikkerhets del. 

Det vi alle bør gjøre er å snakke med folk rundt oss om dette. Andre kvinner, slik at vi slipper vantro kvinner som nekter å tro at dette skjer, og menn som er glade i oss, kjærester, ektemenn, kompiser, brødre osv, for at de skal bli klar over dette, og eventuelt ta et standpunkt mot det. Jeg har satt meg ned og fortalt flere kjærester om hvilke forholdsregler jeg som kvinne må ta, dersom jeg skal ut på byen og ta noen øl alene, eller må ta nattbussen hjem, etter å ha truffet venninner. Og de har blitt sjokkert. De hadde aldri tenkt på det, men ved å bli bevisst det har de også endret adferd, feks måten de snakker med kompiser på, når de blir for machoharry, og måten de ser etter fremmede kvinner i sårbare situasjoner ute.

Selv prøver jeg også alltid å heve stemmen når jeg er i mannsdominert selskap, og si at dette ikke er greit, når vi kommer inn på slike temaer. Det er kjempekrevende, jeg blir ofte forsøkt dritt ut, og beskyldt for å være en naiv feminist osv, men som regel får jeg en eller to menn med på det jeg sier, og så hjelper de meg å formidle til de andre at dette ikke er greit. 

Anonymkode: ec892...44d

Det å gjøre "vanlige" menn oppmerksom på dette er veldig viktig! Veldig bra at du gjør det. Noen burde skrive et essay som forklarer grundig hva slags forholdsregler kvinner må ta, hvor mye frykt vi føler i hverdagen, og hva vi opplever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Kim skrev:

Merkelig strategi må jeg si. Lurer på hvorfor disse mennene har kommet frem til at dette er en god strat. Jeg tror det store flertallet av både kvinner og menn responderer negativt på slik oppførsel.

Tror ikke de egentlig prøver å få seg noe. De vil yppe seg og tråkke folk ned. De angriper derfor jenter som går alene, gjerne når de selv er i en gruppe, fordi det er lite sannsynelig at hun vil tørre å gjøre noe med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å ikke tålerere mer fra folk bare fordi det er synd på dem. Man har å oppføre seg som folk uansett hva man har opplevd!

Det hjelper ikke når de ikke har lært det.  Oppdragelse må læres, det er ikke medfødt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har opplevd en del av dette, muligens fordi jeg ofte går alene hjem fra jobb sent på kvelden. 

Det har vært mest utenlandske menn, og noen få etnisk norske.

Det syke er at jeg opplevde det mest da jeg var mellom 13-16, og da skjedde det midt på dagen. Både norske, gamle griser og utenlandske ropte, tutet og plystret. På skolen var det mest innvandrergutter som prøvde å klå.

Det bedret seg da jeg ble eldre, sikkert fordi jeg ble et mindre "lett" offer. Opplever fortsatt at utenlandske guttegjenger roper og ler når jeg går forbi, og at enkelte voksne innvandrermenn blir plagsomme i det offentlige rom. Har også opplevd å bli stalket av menn som har kommet over profilen min på facebook og så møtt opp utenfor jobben min 😕

Jeg vet ikke hva som er galt med dem, men tror det er en slags usikkerhet over egen maskulinitet. De trenger å hevde maskuliniteten sin og "dominere"/mobbe for å føle at de har makt. Noen raringer er sikkert bare kåte uten sosiale antenner også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Mystix skrev:

Det hjelper ikke når de ikke har lært det.  Oppdragelse må læres, det er ikke medfødt. 

Da må vi bidra med litt ekstraoppdragelse når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Mystix skrev:

Jeg har stort sett bare opplevd dette (ihvertfall på dagtid) fra våre nye landsmenn.   Norske menn er oppdratt til å ikke oppføre seg slik. 

Det er de dessverre ikke. Det ser du denne tråden og. Etnisk norske menn gjør det de og.

Begynte med meg allerede da jeg var 13 fra etnisk norske menn som pusset opp barneskolen i nabolaget.

Anonymkode: 32a53...245

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...