Gå til innhold

Begynne sparing i fond. Hvor mye bør man gå inn med?


netpuppy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt nybegynner i fond-verdenen og har prøvd å lese meg opp på det meste. Men en ting jeg lurer på som jeg ikke finner svar på er hvor mye det er vanlig å gå inn med? Fnyser de av deg om du kommer med mindre enn 20.000,- liksom, eller er det vanlig å sette inn en tusenlapp? Og er det lurt? Lurer også på om det er vanlig å sette inn et engangsbeløp eller å kjøpe seg inn litt og litt, for eksempel med et månedlig beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer 1000,-/mnd. Det har vært veldig bra avkastning hittil og det er en fin måte å spare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordea Bank: Å spare i fond er enklere enn mange tror. Gjennom en spareavtale kjøper du andeler i ett eller flere fond gjennom automatiske trekk hver måned. Det er en lønnsom måte å la pengene vokse på. Minimum sparebeløp er normalt kr 100 og sparebeløpet blir belastet direkte fra din bankkonto på ønsket dato.

Jeg har 500 som sparebeløp hver måned, men det er jo opp til en selv hvor mye man vil spare. 

Anonymkode: 8e532...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond er ganske enkelt å spare i. Alle bankene har den muligheten at du når som helst kan bytte og selge. Når jeg startet, satte jeg inn kun 500 kr! 

Du bør tenke litt over om du skal spare kortsiktig eller langsiktig. Det er mange fond å velge i, noen med høy avkastning men også høy risiko, lavere risiko er lavere avkastning. 

Jeg har solgt alt jeg hadde i fond og vil heller vente til den 1 september da det kommer et nytt system.

Anonymkode: c8cd7...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal spare i fond, bør man kjøpe litt og litt. Det er ikke anbefalt å kjøpe for store summer om gangen. De fleste anbefaler at man sparer månedlig, da gjerne alt fra 500 kr til noen tusenlapper (som i 3-4, ikke 20...). 

De fleste banker har vel minimums førstekjøp på 2-3 000 kr, og deretter minimum kjøsbeløp på rundt 500 kr i mnd i spareavtalene sine. 

Jeg sparer i to fond. Et rent aksjefond, som skal være til pensjon. Der sparer jeg 1500 i mnd. Så har jeg et annet fond med høyere renteandel og lavere aksjeandel til mer kortsiktig sparing (5-10 års varighet), der sparer jeg 2000 i mnd. 

Anonymkode: b8f33...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags beskattning er det på fond? 

Anonymkode: dfb95...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

I min bank er det ingen minimums førstegangs kjøp men det er minimum kr 500/mnd i spareplan.

Du setter sammen fondspakken selv - det er lurt å blande risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...