AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #1 Del Skrevet 26. juni 2017 Vi kjøpte for et år siden et hus innad i slekta til verditakst. Huset er av eldre stand og trenger en del oppussing og vi har til nå pusset opp alle flater ( malt vegger, gips i tak) drenert gårdsplassen og byttet kjøkken. ( og en hel del andre småting som har balla på seg på veien) Vi er nødt til å få et fungerende bad, for det vi har nå er nitrist og fra 1950, men sparekontoen, bsu kontoen og alle andre kontoer med penger på er borte. Vi har spurt banken om å øke boliglånet vårt, men det vil de ikke. Vi tjener nok litt lite (ca 800 00 i året) til at de mener vi har nok å rutte med. Huslånet vårt er på 1650 000 (rente 2,6%) og så har vi et lån på 550 000 (rente 3,5%) som var vår egenkapital. (Via foreldrene våre) Og så studielån på 600 000.... Men så er det sånn at vi har 70 000 rundt om på smålån (40k på bil, 10k på MasterCard 10k på forbrukslån 🙈 Og ca 10k på en byggkonto.) I området der vi bor er husene lagt ut på Finn for ca 3 mill... er det helt urealistisk av meg å tenke at vi kunne refinansiert og bakt alle lån til et stort lån for å få lavere rente og dermed få lavere utgifter? Slik at vi får mulighet til å bygge dette badet?... noen som har erfaring med slikt? Eller noen som kan gi oss tips på hva vi kan gjøre for å blidgjøre banken? Anonymkode: 67d70...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #2 Del Skrevet 26. juni 2017 Begynn med å betale ned og bort med MasterCardet, forbrukslånet og byggkontoen. Slike lån trekker utrolig ned på helhetsbildet banken får av dn økonomiske situasjonen deres. At huset ble kjøpt for knappe året siden er heller ikke et gunstig utgangspunkt for refinansiering. Det er kort tid for banken å se hvor betalingsvillige dere er. Vi har akkurat refinansiert etter 10 år for å få gjennomført litt sårt trengt oppussing. Har omtrent samme inntekt som dere, men det gikk smertefritt å få refinansiering på 600k, fordi huset i seg selv har steget i verdi pga markedet, samt at de ser vi har betalt alt til punkt og prikke i 10 år. Det største problemet jeg ser, er at gjelda deres er for stor ifht inntekt. Bankene bruker SIFO-modellen, prøv den selv, så får dere se hva som legges til grunn når det kommer til lån og gjeld. Anonymkode: b666b...3a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 26. juni 2017 #3 Del Skrevet 26. juni 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte for et år siden et hus innad i slekta til verditakst. Huset er av eldre stand og trenger en del oppussing og vi har til nå pusset opp alle flater ( malt vegger, gips i tak) drenert gårdsplassen og byttet kjøkken. ( og en hel del andre småting som har balla på seg på veien) Vi er nødt til å få et fungerende bad, for det vi har nå er nitrist og fra 1950, men sparekontoen, bsu kontoen og alle andre kontoer med penger på er borte. Vi har spurt banken om å øke boliglånet vårt, men det vil de ikke. Vi tjener nok litt lite (ca 800 00 i året) til at de mener vi har nok å rutte med. Huslånet vårt er på 1650 000 (rente 2,6%) og så har vi et lån på 550 000 (rente 3,5%) som var vår egenkapital. (Via foreldrene våre) Og så studielån på 600 000.... Men så er det sånn at vi har 70 000 rundt om på smålån (40k på bil, 10k på MasterCard 10k på forbrukslån 🙈 Og ca 10k på en byggkonto.) I området der vi bor er husene lagt ut på Finn for ca 3 mill... er det helt urealistisk av meg å tenke at vi kunne refinansiert og bakt alle lån til et stort lån for å få lavere rente og dermed få lavere utgifter? Slik at vi får mulighet til å bygge dette badet?... noen som har erfaring med slikt? Eller noen som kan gi oss tips på hva vi kan gjøre for å blidgjøre banken? Anonymkode: 67d70...a67 Begynn med å betale ned kredittkort og forbrukslån med feriepengene. Få så en takst på huset. Er verdien er høy nok får dere nok bakt hele eller noe av egenkapitalen inn slik at dere får ned renteutgiftene. Dere burde også sjekke med andre banker, 2.6% er en ganske dårlig rente. Målet bør være ett lån på 2.2 mill til 2% rente. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Del Skrevet 27. juni 2017 Ok, takk for svar. Selvsagt burde vi jo ha ordna de smålånene før, men hele dette året har vært fullt av brannslukking av små kriser i et hus som var i dårligere stand enn forespeilet. Alt av ekstra penger har gått til å betale håndverkere... inkludert årets feriepenger, så denne sommeren er smalhans for å si det mildt... skattepengene vi håpet skulle komme i juni, kom heller ikke, så får nok ikke betalt ut noe smålån før tidligst august. Er det noen av dere som har erfaring med byggelån? Er det en løsning som kunne vært aktuell tror dere? Vi skal ha en megler inn i dag for å se om vi får en bedre takst. Forrige takst var jo basert på tilstanden til huset og var ikke en markedstakst. Kjenner jeg er veldig spent på hva megler kommer frem til... ts Anonymkode: 67d70...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2017 #5 Del Skrevet 27. juni 2017 Dere har for mye gjeld i forhold til inntekten deres. Dere må gjerne oppsøke et par banker til for å få andre svar, men jeg tviler på at dere kommer noen vei. Så mitt råd blir det samme som de andre sitt: betal ned forbruksgjelden. Det er den som sperrer dere fra ytterligere låneopptak. Ny verditakst bør ikke brukes til bad, det bør gå til å fjerne den dyreste gjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2017 #6 Del Skrevet 27. juni 2017 Og be gjerne banken begrunne - med SIFO utskrift - hvorfor dere ikke får lån og spør gjerne hva som skal til. Det gjorde jeg med min bank og det var til utrolig hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Del Skrevet 27. juni 2017 Med så mye lån totalt sett, så forstår jeg godt at banken er restriktiv. Du kan begynne med å få en megler inn og gi en gratis veridvurdering av boligen og se hvordan den kommer ut. Da vil du eventuelt ha noe å forhandle med banken om. Anonymkode: 1946c...506 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #8 Del Skrevet 27. juni 2017 Dere vil kun få refinansiert innenfor 70% av boligens verdi. Dere valgte å pusse opp kjøkken samt ta alle overflater før bad. Konsekvensen av det er at dere må leve med det badet dere har inntil dere har spart opp nok midler/betalt ned nok gjeld til å få refinansiert, evt ta opp nytt forbrukslån. Anonymkode: be54f...832 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #9 Del Skrevet 27. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere vil kun få refinansiert innenfor 70% av boligens verdi. Dere valgte å pusse opp kjøkken samt ta alle overflater før bad. Konsekvensen av det er at dere må leve med det badet dere har inntil dere har spart opp nok midler/betalt ned nok gjeld til å få refinansiert, evt ta opp nytt forbrukslån. Anonymkode: be54f...832 Å ta opp forbrukslån er vel ikke spesielt aktuelt. Grunnen til at vi tok kjøkkenet først var at det var knøtt lite og ikke hadde noen moderne hjelpemidler. Til en familie funker det dårlig. Og vi ble forespeilet at badet var helt Ok. Det var før vi fant ut at rørene var rustne, doen lekker og dusjen som er tilkoblet badekaret er rusta igjen. (Trodde vi kunne bytte slangen, men det var armaturet som var ødelagt) Vi hadde egentlig tenkt å starte på bad, men etter et regnskyll sto vannet 20 cm opp på grunnmuren, så da ble det drenering i stedet.... i tillegg har banken gitt oss litt forhåpninger om at vi skulle få lån til badet hvis mannen min fikk fast jobb, så hvis jeg fikk fast jobb, og nå når begge har fått fast stilling, går det ikke alikevel. vi får se hva som skjer... megler sa i dag at vi er "på rett vei". Men nå må vi bare ta det som det er. Vi får ikke solgt med fortjeneste nå, for huset er halvveis oppussa. Så får bare sitte i møkka og spa.... 🙄 Anonymkode: 67d70...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå