Mari Y Skrevet 3. juli 2017 #21 Del Skrevet 3. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: tror du det eksisterer sånne jobber? aldri hørt om. for meg er det mye stress bare det å forlate huset om jeg må ut i butikken fordi det er så mye som kan skje. Anonymkode: b501c...4df Jeg tenker at da ville jeg ha lagt jobb på hylla en stund, og fokusert på andre ting som får deg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 3. juli 2017 #22 Del Skrevet 3. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 23. Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskelig. Har dokumentasjon fra jeg var et par år gammel på at jeg ikke fungerer med andre osv. Psykologen min kan ikke gjøre noe mer for meg så hva gjenstår? De kan jo ikke holde meg på AAP i nesten 20 år til så.. Anonymkode: b501c...4df Har inntrykk av at hele Nav- systemet er et kapittel for seg selv, selv om jeg har hatt bedre erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #23 Del Skrevet 4. juli 2017 8 timer siden, Mari Y skrev: Har inntrykk av at hele Nav- systemet er et kapittel for seg selv, selv om jeg har hatt bedre erfaringer. Man får ikke hjelp til å få jobb hos NAV. Anonymkode: dc89e...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #24 Del Skrevet 4. juli 2017 Hvorfor ikke prøve nettstudier? Hvilke interesser har du? Anonymkode: 734d7...b29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 4. juli 2017 #25 Del Skrevet 4. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke hjelp til å få jobb hos NAV. Anonymkode: dc89e...021 Ikke hos Nav, men av Nav. Nav kan søke deg inn i jobb, jo. Du søker jobb via Nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #26 Del Skrevet 4. juli 2017 10 minutter siden, Mari Y skrev: Ikke hos Nav, men av Nav. Nav kan søke deg inn i jobb, jo. Du søker jobb via Nav. Ikke hvis en allerede er trygda. Anonymkode: dc89e...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 4. juli 2017 #27 Del Skrevet 4. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis en allerede er trygda. Anonymkode: dc89e...021 Jo. Jeg snakker av personlig erfaring. Men det er en større sjanse for at du kan slite, ja. Nettopp fordi Nav- ansatte er lite forståelsesfulle til tider. Først så sier de at syke bør komme seg i jobb, selv om de har legeerklæring på at de har fysiske skader,og derfor ikke kan jobbe. Når de så gjør det, så risikerer de å miste uføretrygden, selv om jobben ikke dekker materielle behov. Og her er det altså uføre vi skal ha fordommer mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 4. juli 2017 #28 Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg har ikke aspergers men noe som ligner. Non verbale lærevansker som omtrent går ut på det samme. Jeg var igjennom arbeidstrening og psykolog. Det er ingen behandling mot det jeg har per idag så problemene jeg har i forbindelse med det kommer til å være med meg uansett. Dette vil si at et arbeidsliv må tilpasse seg mine utfordringer og det lar seg vanskelig forene. Det var etter en slik dokumentasjon fra psykologen at jeg fikk beskjed av nav om å søke ufør. Alt må nemlig være prøvd ut og det må være dokumentert at du aldri blir eller kan bli bedre Jeg ønsket på min side og aldri søke ufør fordi jeg har perioder hvor jeg fungerer i et arbeidsliv selv om det er ustabilt. Det er veldig opp og ned men det jeg vet er at nå kan jeg styre hverdagen min etter hva kroppen og humøret makter. Jeg legger til humøret fordi pga det jeg har så sliter jeg veldig med affekt regulering og impuls kontroll. Skjer det noe så klarer jeg ikke å legge det fra meg. Jeg kan veksle mellom blid, sur, lei meg i løpet av en time og sliter til tider med konsentrasjonen. Sosialt fungerer jeg maks en til en. I større grupper faller jeg ut. Jeg forstår ikke alltid sammenhenger. Men verst av alt er utmattelsen. Jeg tolker ikke sanse inntrykk slik at alt blir overveldene. Så jeg har søkt ufør og håper at jeg på sikt kan finne en liten jobb ved siden av som er en dag i uka eller noe. Så jeg kommer meg litt ut og kan føle mestring. Lykke til ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #29 Del Skrevet 4. juli 2017 6 minutter siden, Mari Y skrev: Jo. Jeg snakker av personlig erfaring. Men det er en større sjanse for at du kan slite, ja. Nettopp fordi Nav- ansatte er lite forståelsesfulle til tider. Først så sier de at syke bør komme seg i jobb, selv om de har legeerklæring på at de har fysiske skader,og derfor ikke kan jobbe. Når de så gjør det, så risikerer de å miste uføretrygden, selv om jobben ikke dekker materielle behov. Og her er det altså uføre vi skal ha fordommer mot. Det vanlige er at NAV ikke gidder bruker tid på å hjelpe uføre ut i jobb. Anonymkode: dc89e...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 4. juli 2017 #30 Del Skrevet 4. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vanlige er at NAV ikke gidder bruker tid på å hjelpe uføre ut i jobb. Anonymkode: dc89e...021 det hender, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #31 Del Skrevet 4. juli 2017 12 minutter siden, tussi84 skrev: Jeg har ikke aspergers men noe som ligner. Non verbale lærevansker som omtrent går ut på det samme. Jeg var igjennom arbeidstrening og psykolog. Det er ingen behandling mot det jeg har per idag så problemene jeg har i forbindelse med det kommer til å være med meg uansett. Dette vil si at et arbeidsliv må tilpasse seg mine utfordringer og det lar seg vanskelig forene. Det var etter en slik dokumentasjon fra psykologen at jeg fikk beskjed av nav om å søke ufør. Alt må nemlig være prøvd ut og det må være dokumentert at du aldri blir eller kan bli bedre Jeg ønsket på min side og aldri søke ufør fordi jeg har perioder hvor jeg fungerer i et arbeidsliv selv om det er ustabilt. Det er veldig opp og ned men det jeg vet er at nå kan jeg styre hverdagen min etter hva kroppen og humøret makter. Jeg legger til humøret fordi pga det jeg har så sliter jeg veldig med affekt regulering og impuls kontroll. Skjer det noe så klarer jeg ikke å legge det fra meg. Jeg kan veksle mellom blid, sur, lei meg i løpet av en time og sliter til tider med konsentrasjonen. Sosialt fungerer jeg maks en til en. I større grupper faller jeg ut. Jeg forstår ikke alltid sammenhenger. Men verst av alt er utmattelsen. Jeg tolker ikke sanse inntrykk slik at alt blir overveldene. Så jeg har søkt ufør og håper at jeg på sikt kan finne en liten jobb ved siden av som er en dag i uka eller noe. Så jeg kommer meg litt ut og kan føle mestring. Lykke til ts Man har VTA, som er tilpasset psykisk utviklingshemmede, hørselshemmede, osv. Men til og med det er det ikke masse av overalt. Anonymkode: 6deae...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #32 Del Skrevet 4. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har VTA, som er tilpasset psykisk utviklingshemmede, hørselshemmede, osv. Men til og med det er det ikke masse av overalt. Anonymkode: 6deae...f69 Pinlig å jobbe på VTA hvis man ikke er hemmet. Anonymkode: dc89e...021 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #33 Del Skrevet 13. juli 2017 Men er det noe utdannelse du kan tenke deg? Noe du er flink til? For noen utdannelser, så kan du jobbe hjemmefra, starte ditt eget firma. Kjenner noen autister som har tatt høyere utdannelse, og som har fått tilrettelagt arbeid. Så de kan fungere bra i jobb, og tjener bra og. Anonymkode: 30440...903 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 14. juli 2017 #34 Del Skrevet 14. juli 2017 På 13.7.2017 den 19.40, AsperSchizo skrev: Du er nok unntaket som bekrefter regelen. Nei. Jeg kjenner flere aspergere som er i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #35 Del Skrevet 14. juli 2017 På 4.7.2017 den 15.29, AnonymBruker skrev: Pinlig å jobbe på VTA hvis man ikke er hemmet. Anonymkode: dc89e...021 Tja. Ikke så mye når man blir vant til det. Og samtidig er det noen som er der for opplæring til vanlig jobb. Det er en tilvenningssak, også. Anonymkode: 6deae...f69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #36 Del Skrevet 14. juli 2017 På 13.7.2017 den 19.40, AsperSchizo skrev: Du er nok unntaket som bekrefter regelen. Jeg vet om et sted der de får folk ut i jobb. Man kan være heldig, men jeg tror Nav fungerer forskjellig fra sted til sted. Anonymkode: 6deae...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 15. juli 2017 #37 Del Skrevet 15. juli 2017 6 timer siden, AsperSchizo skrev: De fleste er det ikke. Ikke av de jeg kjenner i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #38 Del Skrevet 15. juli 2017 På 26.6.2017 den 17.38, AnonymBruker skrev: Har flere diagnoser, blant annet asperger. Har gått på aap siden jeg fullførte vidergående. Hele livet har jeg hatt store sosial problemer, men sleit meg gjennom videregående. Har aldri hatt jobb, prøvde i en måned, men da fikk jeg sparken pga dårlig kommunikasjon (?). Har vært på AAP i over 3 år nå. Nav sender meg til psykolog siden jeg har en del psykiske tilleggsvansker, men psykologen sier at dette er aspergerproblemer.. Så psykologen sier det ikke er noe å gjøre, og at jeg bare er som jeg er.. Jeg syns det er skummelt å være på aap fordi jeg aldri vet hva nav kan finne på.. Plutselig må jeg kanskje delta på kurs eller noe? Må helt ærlig si at jeg vil bli ufør, men virker ikke som om hverken psykolog eller nav er enig med meg.. Hvorfor skal jeg fortsette å gå til psykolog når jeg tydeligvis bare har "aspergerproblemer", og de ikke kan fikse meg? Jeg har aldri fungert normalt så jeg føler at nav bare holder meg på vent. Jeg vil jo ta opp boliglån og sånt i nærmeste framtid, men det går ikke med en så usikker inntekt som aap. Jeg vil jo helst ikke si at jeg vil bli ufør fordi da blir man vel stemplet som en trygdesvindler osv, men jeg kan ikke se at jeg på murakuløstvis plutselig skal bli fungerende? Anonymkode: b501c...4df Jeg ville prøvd å få en ny psykolog. De går nå mer og mer bort fra at psykiske problemer er en del av diagnosen og man skal kunne forvente behandling for dette på lik linje med andre. Fordi det er lettere å få angst og depresjoner fordi verden er et uforutsigbart sted når man har Asperger betyr ikke at man skal måtte leve med dette. Det er også viktig at man får en terapiform som passer for mennesker med Asperger. Det skal være godt mulig å få ung ufør når man har Asperger og ikke fungerer i jobb. Men egentlig syns jeg vel at nav skulle gjort en bedre jobb med å få folk i arbeid først. Jeg tror mange kunne fungert i en deltidsstilling dersom de først fikk hjelp til å tilpasse seg jobben og en mye lenger opplæringsperiode enn vanlige tilsatte. Nav har jo et eget hefte som kanskje de selv burde lese http://www.kunnskapsbanken.net/wp-content/uploads/2017/05/Arbeidssøkere-med-Asperger-syndrom-170502.pdf Anonymkode: 95bbd...c2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå