Gå til innhold

Utbetaling av lønn - fødselspermisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er ute i fødselspermisjon for tiden og lurer litt på hvordan dette med lønn fungerer da.. Jeg får utbetalt lønn fra jobb hver mnd og ikke fra NAV. Jeg er ansatt fast i en 80% stilling og tar ut 80% permisjon slik jeg får de 10 ekstra ukene hjemme med baby 😍

Jeg stusset litt på det jeg får utbetalt i mnd.. Jeg har basislønn på 27260,8/mnd og skal da ha 80% av denne 80% stillingslønnen. (hvis noen forstår hva jeg mener 😂) 

Det jeg får i basislønn etter jeg gikk ut i permisjon er 20445,- noe som vil si at jeg har "gått ned" til 60% stilling. Stemmer dette?? Er det bare  jeg som tenker helt feil? 

Anonymkode: eadc1...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

80% av 27260 er 21 808, så det virker da å stemme ganske så bra. Hva er feil mener du?

Anonymkode: bdedb...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut... 80% av en 80% stilling tilsvarer 64%.

Her ser det nesten ut som om de har lagt sammen de 20% du ikke jobber og de 20% reduksjon i lønn og fått 60%.

Har du kontrollert hva vedtaket ditt fra NAV sier? De opererer vel med dagsatser slik at noen måneder betaler de mer, noen ganger mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du får jo bare 80% av den lønnen du har hatt, ikke 80% av en fulll stilling. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det?

Anonymkode: bdedb...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså du får jo bare 80% av den lønnen du har hatt, ikke 80% av en fulll stilling. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det?

Anonymkode: bdedb...0e2

Det er vanskelig å forstå fordi 80% av den lønnen hun har hatt ikke stemmer med den lønnen hun får utbetalt i foreldrepenger.

Det ser du jo selv av tallet du har regnet ut - det stemmer ikke med utbetalingene. Hun skal altså ha ca. 1350 kroner mer utbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha med hvor mange arbeidsdager det har vært i den mnd. Du fikk utbetaling? Hvis dette var betalingen for mai eller juni for eksempel så var det en noen røde dager der. Nav utbetaler vel bare per arbeidsdag i mnd. Så det vil variere litt fra måned til måned.

Endret av Puny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, applestories skrev:

Det er vanskelig å forstå fordi 80% av den lønnen hun har hatt ikke stemmer med den lønnen hun får utbetalt i foreldrepenger.

Det ser du jo selv av tallet du har regnet ut - det stemmer ikke med utbetalingene. Hun skal altså ha ca. 1350 kroner mer utbetalt.

Det avhenger helt av bruttolønn (antar dette er netto) fagforeningstrekk, tillegg som ikke gid i permisjon, endret skattesats o.l.

Anonymkode: bdedb...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Puny skrev:

Kan det ha med hvor mange arbeidsdager det har vært i den mnd. Du fikk utbetaling? Hvis dette var betalingen for mai eller juni for eksempel så var det en noen røde dager der. Nav utbetaler vel bare per arbeidsdag i mnd. Så det vil variere litt fra måned til måned.

Utbetaling fra NAV påvirkes ikke av røde dager. Man får foreldrepenger og sykepenger også for 1. mai, 17. mai og andre røde dager der man vanligvis ville fått lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger helt av bruttolønn (antar dette er netto) fagforeningstrekk, tillegg som ikke gid i permisjon, endret skattesats o.l.

Anonymkode: bdedb...0e2

Klart det henger sammen.

Men det er pussig at den lønnen TS får utbetalt nå er akkurat 60% av en fulltidsstilling.
(dersom man godtar at kr 27.620,80 i 80% stilling er kr kr 34.076 i 100% stilling
60% av 34.076 = 20.445 = det TS får utbetalt)

80% av en 80% stilling blir ikke 60%, og når tallene stemmer på kronen høres det ikke bare ut som en kombinasjon av fagforeningstrekk, tillegg og endret skattesats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...