Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 Populært innlegg #1 Skrevet 25. juni 2017 Misforstå meg rett. Selvfølgelig mener jeg at det er bra at overvektige som sliter med å gå i ned i vekt har muligheten til å ha dette som en nødløsning. Sykelig overvekt er jo skadelig og til og med livstruende. MEN jeg blir kraftig irritert når noen har gått ned i vekt på denne måten og får skryt med ordene "du er så flink". Flink? De har tatt den enkle løsningen med å gå ned i vekt, fordi de ikke klarte det på egenhånd. Alle kan jo være flinke til å gå ned i vekt hvis de er slankeopererte. Det irriterer meg også kraftig når disse som har operert seg sitter og klager over andre overvektige når de selv har blitt slanke. Sier ting som at de må ta et grep, slanke seg osv. De må jo huske at de selv ikke klarte å ta et grep uten en operasjon? Anonymkode: 39b42...d73 58
beige Skrevet 25. juni 2017 #2 Skrevet 25. juni 2017 Det er ikke bare bare å leve med en slankeoperasjon. Man må spise til faste tider 7-10 ganger om dagen hvis ikke kan man bli veldig syk. De må også spise til faste tider for å unngå å bli dødsslitne, utmattet. Og de kan ikke spise hva de vil. 13
Berentsens Skrevet 25. juni 2017 #3 Skrevet 25. juni 2017 OK. Tenker de driter i hva du mener om det. 27
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juni 2017 #4 Skrevet 25. juni 2017 Du bør sette deg inn i hva en slankeoperasjon er. Ikke alle klarer å spise fornuftig etter at de er operert og legger på seg igjen. Andre er faktisk flinke og holder vekten eller går ned ytterligere over flere år. Jeg kjenner flere som er operert og den ene var sykelig overvektig før operasjon. For denne har det vært en livline å bli operert selv om det da betyr enten forrett og halv hovedrett eller halv hovedrett og litt dessert. Og denne er faktisk flink til å holde seg til dette uten å klage over det eller lage noen sak av det. Det var ingen lett avgjørelse å ta har jeg forstått, men det meste hadde vært prøvd før operasjonen.
Pringle Skrevet 25. juni 2017 #5 Skrevet 25. juni 2017 For meg fortoner slankeoperasjon seg som langt fra noen enkel løsning, heller som magelobotomi. Får egentlig ikke inn i skallen hvordan risikoen for å dø på operasjonsbordet eller av komplikasjoner regnes som lav nok til at alvorlig syke og feilernærte mennesker kan gjennomgå noe så omfattende. Eller hvordan man kom fram til at et atferds- og emosjonelt problem skal behandles med å stifte sammen magesekken. 14
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #6 Skrevet 25. juni 2017 Tror du seriøst slankeoperasjoner er en enkel utvei? Da er du ignorant altså..... tanten min tok gastrisk bypass, å i lang tid slet hun med intoleranse for div matvarer. Hun kunne ikke en gang spise en bit for mye av et knekkebrød før hun spydde fordi det ble for mye for magen. Det er viktig at de trener, det holder ikke bare å spise lite fordi magen er mindre. Man kan slite med underernæring fordi man ikke får i seg nok sv det kroppen trenger så man hele livet blir nødt til å ta tilskudd. Du bør virkelig lese deg opp så du slipper å la folk vite hvor lite kunnskap du har om temaet Anonymkode: e6f7b...d47 9
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #7 Skrevet 25. juni 2017 Akkurat når det gjelder det siste er jeg enig med deg. Spesielt at mennesker som har gjennomført slike operasjoner dømmer mennesker som ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd. Når det er sagt er ikke slankeoperasjoner en lett utvei. Spisevanene endrer seg drastisk og dette må man leve med i all tid (dette ville ikke jeg som normalvektig ha ønsket å leve med) og det er ikke gitt at man vil gå ned i vekt. Så ja, man er flink som tar inngrepet seriøst og legger om kostholdet sitt. Anonymkode: ee20c...e85 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #8 Skrevet 25. juni 2017 Det er jo ikke en lett utvei når man vet at man risikerer å aldri våkne opp igjen, eller å få komplikasjoner for livet. Å aldri kunne spise favorittmaten eller engang spise normalt uten å bli syk. I tillegg til det sosiale stigmaet som fører til at man blir sett ned på av ikke bare normalvektige, men også andre som vet hvordan det er å være overvektig fordi man har "jukset". Hvis det er den LETTE utveien, tenkt nå litt hvor umulig alternativene oppleves av de som velger operasjon... Anonymkode: 600e1...77f 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #9 Skrevet 25. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Misforstå meg rett. Selvfølgelig mener jeg at det er bra at overvektige som sliter med å gå i ned i vekt har muligheten til å ha dette som en nødløsning. Sykelig overvekt er jo skadelig og til og med livstruende. MEN jeg blir kraftig irritert når noen har gått ned i vekt på denne måten og får skryt med ordene "du er så flink". Flink? De har tatt den enkle løsningen med å gå ned i vekt, fordi de ikke klarte det på egenhånd. Alle kan jo være flinke til å gå ned i vekt hvis de er slankeopererte. Det irriterer meg også kraftig når disse som har operert seg sitter og klager over andre overvektige når de selv har blitt slanke. Sier ting som at de må ta et grep, slanke seg osv. De må jo huske at de selv ikke klarte å ta et grep uten en operasjon? Anonymkode: 39b42...d73 Er ingen som skryter av de slapp av. Latskap og dårlige holdninger har ført dem der. Folk som ikke greier å kontrollere seg noenlunde og blir såpass overvektige at de må ta operasjon er svake svake mennesker Anonymkode: 7cfdd...ed9 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #10 Skrevet 26. juni 2017 Selvsagt er det en lett utvei. Jeg synes heller ikke at slankeopererte er flinke. Hadde de vært flinke, hadde de hatt viljestyrke nok til å gå ned på egenhånd. Dette er mennesker som gang på gang sier at de har prøvd alt, men ikke har gått ned i vekt. Men idet de blir fysisk tvunget til å innta færre kalorier enn de forbrenner, går de mirakuløst ned i vekt likevel... Rart det der. Anonymkode: fcb44...015 24
QueenOfTheSidewalk Skrevet 26. juni 2017 #11 Skrevet 26. juni 2017 Hadde sagt ifra om de rakket ned på andre som for øyeblikket er tykke. Sagt at de valgte en løsning som er langt fra imponerende selv. 8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #12 Skrevet 26. juni 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ingen som skryter av de slapp av. Latskap og dårlige holdninger har ført dem der. Folk som ikke greier å kontrollere seg noenlunde og blir såpass overvektige at de må ta operasjon er svake svake mennesker Anonymkode: 7cfdd...ed9 Holdninger faktisk. Så du tenker at mennesker som spiser sunt har bedre moral enn de som spiser usunt? De har gjerne problemer med spisevaner og måtehold. Men at de har dårlige holdninger, den var ny. Anonymkode: 6d973...22d 4
Djungelvrål Skrevet 26. juni 2017 #13 Skrevet 26. juni 2017 Mange slankeopererte blir like tjukke igjen etter noen år, magesekken har evne til å bli like stor som den opprinnelig var. 9
Djungelvrål Skrevet 26. juni 2017 #14 Skrevet 26. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ingen som skryter av de slapp av. Latskap og dårlige holdninger har ført dem der. Folk som ikke greier å kontrollere seg noenlunde og blir såpass overvektige at de må ta operasjon er svake svake mennesker Anonymkode: 7cfdd...ed9 Du har ekstremt lite kunnskap om overvekt. 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #15 Skrevet 26. juni 2017 Men det er jo noe i det da. Man får en stor ekstrahjelp til å miste veldig mange kilo i motsetning til dem som må kjempe kampen alene. Det er en forskjell. Anonymkode: b6e8e...628 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #16 Skrevet 26. juni 2017 8 timer siden, Blondie65 skrev: Du bør sette deg inn i hva en slankeoperasjon er. Ikke alle klarer å spise fornuftig etter at de er operert og legger på seg igjen. Andre er faktisk flinke og holder vekten eller går ned ytterligere over flere år. Jeg kjenner flere som er operert og den ene var sykelig overvektig før operasjon. For denne har det vært en livline å bli operert selv om det da betyr enten forrett og halv hovedrett eller halv hovedrett og litt dessert. Og denne er faktisk flink til å holde seg til dette uten å klage over det eller lage noen sak av det. Det var ingen lett avgjørelse å ta har jeg forstått, men det meste hadde vært prøvd før operasjonen. De har jo ikke prøvd det meste. Hadde de kuttet ned på matinntaket i stedet for å operere magen hadde de jo fått samme resultat. En forrett eller en halv hovedrett er jo det jeg spiser til vanlig uten å være operert, og dessert spiser jeg så godt som aldri. Mennesker i den vestlige verden spiser generelt alt for store porsjoner. Anonymkode: 7cb15...35c 11
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #17 Skrevet 26. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo noe i det da. Man får en stor ekstrahjelp til å miste veldig mange kilo i motsetning til dem som må kjempe kampen alene. Det er en forskjell. Anonymkode: b6e8e...628 Så man skal slutte å være stolt av alt man har fått til ved hjelp av hjelpemidler? Eller alt man har fått til med er støtteapparat rundt seg? Forstår ikke helt logikken. Skal man slutte å berømme de som har blitt bedre ved hjelp av psykolog, fordi de ikke gjorde jobben alene? Anonymkode: 16891...9b7 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #18 Skrevet 26. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så man skal slutte å være stolt av alt man har fått til ved hjelp av hjelpemidler? Eller alt man har fått til med er støtteapparat rundt seg? Forstår ikke helt logikken. Skal man slutte å berømme de som har blitt bedre ved hjelp av psykolog, fordi de ikke gjorde jobben alene? Anonymkode: 16891...9b7 Om noen hadde skrytt av at jeg var flink fordi jeg kom gjennom de psykiske problemene tror jeg at jeg hadde sett på vedkommende som om de var den gale. For meg er det like absurd som å si at noen er flink fordi et sår har grodd. Anonymkode: 7cb15...35c 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #19 Skrevet 26. juni 2017 De jeg vet om som er det, roses ikke av meg fordi de klarte å følge legens råd om matinntak. Vet at magesekken kan utviddes igjen, så er mer spent på om de klarer å holde seg slanke og ikke ty til uvaner igjen. Anonymkode: 8d104...04e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #20 Skrevet 26. juni 2017 Man går ikke automagisk ned til en sunn vekt, som man klarer å holde, av en slakeoperasjon. Søsteren min opererte seg for to år siden. Hun har halvert vekten - og klart å holde seg der. Jeg vil ikke kalle henne "flink" som gikk ned i vekt - det var vel nærmest uungåelig når hun knapt kunne spise noe som helst første tiden, for hun ble jo mett av et halvt rugsprø. Men jeg synes hun er flink som klarer å holde vekten. Halvparten av de som slankeoperer seg gjør nemlig ikke det, de går opp til gammel vekt. Magesekken utvider seg nemlig igjen over tid om man spiser mer enn man bør. Søsteren min er flink som aldri rører søtsaker. Hun baker kaker og serverer når vi kommer på besøk, men rører det ikke selv. Hun sitter bare og drikker kaffe og ser på mens vi andre gasser oss med godsaker som hun er så glad i. Hun har tre unger, tre bikkjer, og sauegård, og full jobb i tillegg, men prioriterer likevel å trene minst fem dager i uken. Derfor er hun flink. Det som sier at "det er jo bare viljestyrke som trengt, så kunne de gått ned uten operasjon", kan ingenting om viljestyrke. Anonymkode: d9ec8...952 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå