Gå til innhold

Bitter over at foreldrene mine ikke kjøper bil til meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst i et dyrt område på Østlandet, foreldrene mine tjener 3-4 mill i året samlet og har bygget seg opp en formue på rundt 5-6 mill i tillegg til hus og biler. I dag fikk jeg vite at foreldrene til en jeg gikk i klasse med på VGS som har foreldre med typisk "arbeiderklasse"jobber har sponset begge barna med egen bil som 18-åringer. Faktisk gjør det meg forbannet. Jeg kunne vært så mye friere og fått opplevd inn og utland på en helt annen måte. De fleste jeg kjenner får iallefall låne foreldrene sine biler når de ikke bruker dem men det får jeg heller ikke. 

Er jeg urimelig eller er faktisk foreldrene mine gjerrige og fortjener at jeg bare dropper dem for godt?

Anonymkode: 1c6db...3ad

Droppe dem for godt? Ja,det vil sikkert hjelpe.

Nei. De har et formål med dette. Sikkert til din fortjeneste :-)

Hvis du har fått kjærlighet og omsorg,skal du ikke klage. At andre foreldre gjør dette,er deres sak,og slutt å misunnelig. Foreldre er ulike,men jeg tror nok de fleste gjør det barna har behov for.

Du har kanskje behov for å vurdere litt? Nå tar jeg i betraktning at dine foreldre har vært dugelige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
17 minutter siden, Bootyhunter skrev:

SKAFF DINE EGNE PENGER DA FOR FAEN!

Slapp av. Det der sved i øya:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forelder med voksne og utdannede barn, men alt vi ønsket i hele verden var at de skulle få lappen, på en betingelse: At de kjøpte seg bil på egen hånd. Det har gått greit, de har satt seg inn i hvordan det er å leve hardt, de har spart og solgt, jobbet så bil har de fått seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst i et dyrt område på Østlandet, foreldrene mine tjener 3-4 mill i året samlet og har bygget seg opp en formue på rundt 5-6 mill i tillegg til hus og biler. I dag fikk jeg vite at foreldrene til en jeg gikk i klasse med på VGS som har foreldre med typisk "arbeiderklasse"jobber har sponset begge barna med egen bil som 18-åringer. Faktisk gjør det meg forbannet. Jeg kunne vært så mye friere og fått opplevd inn og utland på en helt annen måte. De fleste jeg kjenner får iallefall låne foreldrene sine biler når de ikke bruker dem men det får jeg heller ikke. 

Er jeg urimelig eller er faktisk foreldrene mine gjerrige og fortjener at jeg bare dropper dem for godt?

Anonymkode: 1c6db...3ad

Fordi bortskjemte drittunger må lære verdien av å jobbe for tingene sine selv. Dagens ungdom er noen dovenpelser som tror alt kommer rekanes på ei fjøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Fordi bortskjemte drittunger må lære verdien av å jobbe for tingene sine selv. Dagens ungdom er noen dovenpelser som tror alt kommer rekanes på ei fjøl...

Haha og du er vel fra dessertgenerasjonen som bare har sugd ut av sine foreldre og sine barn. Den boligprisgaloppen dere har tjent på har ingen andre hatt eller får mulighet til å få! I tillegg gjorde oljen at alle fikk jobb. Nå går Norge dårligere og "dagens ungdom" sitter med svarteper.

Anonymkode: 1c6db...3ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan strekke meg til å betale lappen. Bil får de kjøpe selv. 

Anonymkode: 944b6...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst i et dyrt område på Østlandet, foreldrene mine tjener 3-4 mill i året samlet og har bygget seg opp en formue på rundt 5-6 mill i tillegg til hus og biler. I dag fikk jeg vite at foreldrene til en jeg gikk i klasse med på VGS som har foreldre med typisk "arbeiderklasse"jobber har sponset begge barna med egen bil som 18-åringer. Faktisk gjør det meg forbannet. Jeg kunne vært så mye friere og fått opplevd inn og utland på en helt annen måte. De fleste jeg kjenner får iallefall låne foreldrene sine biler når de ikke bruker dem men det får jeg heller ikke. 

Er jeg urimelig eller er faktisk foreldrene mine gjerrige og fortjener at jeg bare dropper dem for godt?

Anonymkode: 1c6db...3ad

Syns dine foreldre er fornuftig. At de har stor formue, betyr ikke at de pengene ligger sirlig stablet i banken. Vet du hva....jobb og spar. Se hva dine foreldre har fått til. Det er ikke bare å få få få....du må gjøre noe

Anonymkode: 56c46...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva trenger du bil til? 

 

Det eneste tilfellet hvor jeg ville hjulpet mitt voksne barn med å kjøpe bil hadde vært om han var avhengig av rullestol og derfor måtte ha en dyrere bil. 

Anonymkode: ddf97...32a

Du slipper...får bil av nav

Anonymkode: 56c46...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du sikter litt lavt her,er selvfølgelig hus eller en leilighet du skal få :)

Anonymkode: 22a6e...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst i et dyrt område på Østlandet, foreldrene mine tjener 3-4 mill i året samlet og har bygget seg opp en formue på rundt 5-6 mill i tillegg til hus og biler. I dag fikk jeg vite at foreldrene til en jeg gikk i klasse med på VGS som har foreldre med typisk "arbeiderklasse"jobber har sponset begge barna med egen bil som 18-åringer. Faktisk gjør det meg forbannet. Jeg kunne vært så mye friere og fått opplevd inn og utland på en helt annen måte. De fleste jeg kjenner får iallefall låne foreldrene sine biler når de ikke bruker dem men det får jeg heller ikke. 

Er jeg urimelig eller er faktisk foreldrene mine gjerrige og fortjener at jeg bare dropper dem for godt?

Anonymkode: 1c6db...3ad

Du er urimelig. Jobb hardt og tjen egne penger. Så kan du kjøpe det du selv har lyst på. Foreldrene dine ønsker ikke at du skal "få få få få". Arbeid hardt for å kunne leve det livet du ønsker å leve. Foreldrene dine har ikke ansvar for ditt liv og dine ønsker. Du kan oppleve inn og utland på fantastiske måter uten bil og... 

Hvis du dropper dem for godt fordi du ikke får bil, er tragisk. Det sier veldig mye om deg. Ikke positivt.. 
Ønsker du noe så må du jobbe hardt og tjene penger selv til å kunne kjøpe det du måtte ønske. Det er bare DU som har ansvar for ditt eget liv. Ønsker du å oppnå drømmer osv, så må du faktisk jobbe og spare selv. Jeg kommer ikke til å sponse billappen og bil til min datter når hun blir eldre. Heller ikke bsu konto. Ønsker hun dette, så må hun jobbe for det. Ikke spons fra mamma/pappa...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha og du er vel fra dessertgenerasjonen som bare har sugd ut av sine foreldre og sine barn. Den boligprisgaloppen dere har tjent på har ingen andre hatt eller får mulighet til å få! I tillegg gjorde oljen at alle fikk jobb. Nå går Norge dårligere og "dagens ungdom" sitter med svarteper.

Anonymkode: 1c6db...3ad

Stakkars deg. Ikke en krone har kommet lettvint min vei hverken før eller etter jeg flyttet hjemmefra. Jeg tror faktisk ikke jeg fikk en eneste krone til lappen. Og bil var det hvertfall ikke vits i å spørre om. Ingen empati til noen som har vokst opp med rike foreldre på beste vestkant fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg urimelig eller er faktisk foreldrene mine gjerrige og fortjener at jeg bare dropper dem for godt?

Anonymkode: 1c6db...3ad

Dette er faktisk en interessant problemstilling. Fattige foreldre har en tendens til å skjemme bort ungene sine med ting de tror "alle andre" foreldre gir dem. Ungene mine skal i alle fall ikke lide noen nød ved å ha mindre enn andre, tenker de, og for sikkerhets skyld slår pendelen litt for langt. Noen fattige øser penger over ungene som stiller selv rike ansvarlige foreldre i skyggen.

For å svare på spørsmålet: Gitt at din fremstilling er riktig (uavhengig om dette bare er en tenkt historie), så er foreldrene dine gjerrige, ja. Men hadde du hatt slike foreldre, så ville du neppe hatt så bortskjemte forventninger som du har nå (så det svekker historiens troverdighet). Grunnen til at ansvarlige foreldre holder igjen (er "gjerrige"), er nemlig for å unngå at ungene blir som deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bil. Det er ikke bra for miljøet. Jeg er godt voksen, og har 2 små barn, bor i en middels stor by. Og vi har ikke bil, vi har sykler, og det går buss og tog.

Anonymkode: c7a07...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er bortskjemt og kravstor. Foreldrene dine kan ikke gi deg bil, for nå er de faktisk nødt til å lære deg at ingenting kommer gratis her i livet og at du må jobbe, slite og spare selv for å få det du ønsker deg. Dessuten er nok bil det siste du behøver dersom du bor sentralt på Østlandet. Du kan ta buss, tog, bane, gå eller sykle. 

Det at du vurderer å droppe foreldrene dine fordi de ikke kjøper bil til deg viser at dine foreldre alt har feilet grovt i oppdragelsen din. 

Anonymkode: e1ff0...277

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 23 år og foreldrene dine lærer deg bare hvordan ting fungerer her i Norge.

Du skal klare deg selv!

Ta denne lærdommen inn over deg. 

Når foreldrene dine blir gamle kan du bruke denne lærdommen på dem. De får klare seg selv!

De får kjøpe seg sykehjemsplass og leie inn folk som kan besøke dem. For det viktigste av alt er å klare seg selv!

Anonymkode: a3ae1...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk litt enig med vedkommende over her.

Jobber i helsevesenet og synes det er utrolig trist hvor mange kreftpasienter som faktisk ikke har noen familie som besøker dem. Å gå gjennom en så tøff periode av livet helt alene er hjerteskjærende. 

Men det er vel sånn det er blitt, at man skal klare seg selv og være selvstendig.

Heldigvis er det ikke alle som tenker at "mine penger er mine, skaff dine egne". Verdens yngste milliardærer er to norske tvillinger som fikk pengene av sin far. Tror nok ikke de blir så mye mindre selvstendige enn andre norske ungdommer av den grunn. De hadde bare en far som tenkte annerledes. Hans penger er ikke bare hans, men hele familiens penger.

Sånn tenker i alle fall jeg om min inntekt. Det er ikke bare mine penger, men hele min families penger. Vi er en enhet som jobber for familiens beste.

Anonymkode: 8fee7...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

to norske tvillinger

Tvillinger er de vel kanskje ikke, men søstre i alle fall.

Anonymkode: 8fee7...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh 😍 Jeg elsker sånne foreldre, som har jobbet seg opp penger, og som ønsker at barna skal lære det samme, ikke bare få i fanget!

Anonymkode: 24470...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...