Wenda Skrevet 25. juni 2017 #41 Del Skrevet 25. juni 2017 Fikk igjen litt under 5000. Er uføretrygdet og livredd for å få baksmell, så vil heller bli trukket litt for mye enn for lite. Og når man alltid har dårlig råd og henger på etterskudd med ting man veldig gjerne skulle ha kjøpt så er det vanskelig å legge penger til side og ikke røre dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #42 Del Skrevet 25. juni 2017 3850,- Jeg er bare 18 da. Anonymkode: d0238...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #43 Del Skrevet 25. juni 2017 Fikk tilbake noen lapper, men har fortsatt ikke fått de på konto. Regner med at jeg er en av de "heldige" som skal sjekkes i hue å ræva før de betaler ut i oktober. Anonymkode: 1be2c...a99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 25. juni 2017 #44 Del Skrevet 25. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk tilbake noen lapper, men har fortsatt ikke fått de på konto. Regner med at jeg er en av de "heldige" som skal sjekkes i hue å ræva før de betaler ut i oktober. Anonymkode: 1be2c...a99 En risiko man tar når man velger å la staten holde på pengene sine. Det er fortsatt tid til å sørge for at du slipper det til neste år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 25. juni 2017 #45 Del Skrevet 25. juni 2017 6 timer siden, JackIost skrev: Ja, siden det ideelle er restskatt er det selvsagt helt greit å ha lånt mindre penger til staten enn i tidligere år, det betyr at det går i riktig retning Joda, du har jo rett der. Men synes alltid det er fint å få en god pengesum tilbake. Jeg er så dårlig på å spare penger, så jeg ser litt på restskatten som penger jeg har spart opp til noe godt uten å vite om det. Men som du sier, det er jo helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #46 Del Skrevet 25. juni 2017 3 minutter siden, JackIost skrev: En risiko man tar når man velger å la staten holde på pengene sine. Det er fortsatt tid til å sørge for at du slipper det til neste år Ok?? Den må du nesten forklare bedre.... Jeg har da ikke valgt å la staten holde på pengene mine. Fikk tilgode noen lapper, "godkjente" og sendt inn. Gjorde ingen endringer eller annet som skulle tilsi at jeg ikke skulle få det utbetalt når andre dødelige får det. Anonymkode: 1be2c...a99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #47 Del Skrevet 25. juni 2017 Som alltid, baksmell på 99 kr = 0 ca den eneste måten å spare noe særlig på skatten. Før ekstrainnbetalingen i mai var jeg skyldig noen tusen, men er ikke så veldig mange kroner man sparer i renter på å planlegge baksmell lenger. Men noe er det jo, så jeg unngår alltid å få penger tilbake. Anonymkode: bb237...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #48 Del Skrevet 25. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok?? Den må du nesten forklare bedre.... Jeg har da ikke valgt å la staten holde på pengene mine. Fikk tilgode noen lapper, "godkjente" og sendt inn. Gjorde ingen endringer eller annet som skulle tilsi at jeg ikke skulle få det utbetalt når andre dødelige får det. Anonymkode: 1be2c...a99 Men den eneste måten å være sikker på å ha pengene før sommeren er å ikke betale inn for mye skatt. Det er en risiko man tar, hvem som helst kan bli plukket ut selv om de fleste ikke blir det. Anonymkode: bb237...37e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 25. juni 2017 #49 Del Skrevet 25. juni 2017 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok?? Den må du nesten forklare bedre.... Jeg har da ikke valgt å la staten holde på pengene mine. Fikk tilgode noen lapper, "godkjente" og sendt inn. Gjorde ingen endringer eller annet som skulle tilsi at jeg ikke skulle få det utbetalt når andre dødelige får det. Anonymkode: 1be2c...a99 Gjennom året har man forskuddstrekk, i utgangspunktet basert på skattekortet som er automatisk beregnet av skatteetaten. F.eks skattekortet for 2017 tar utgangspunkt i tallene fra to år før, altså 2015, da det er det siste året hvor skatteoppgjøret er i havn. Mye kan ha endret seg på to år, i tillegg tar ikke skattetaten hensyn til deler av minstefradraget, slik at de legger opp til at de fleste vil få for høyt forskuddstrekk. Det første jeg gjør når jeg får beskjed om at skattekortet er klart er å gå inn og endre det slik at jeg sannsynligvis ender opp med restskatt, da slipper jeg å risikere at jeg ikke får "skattepengene mine" i juni, jeg vil da ha fått dem gjennom høyere utbetalinger året før Andre fordeler med restskatt er at man kan betale inn innen 31. mai slik at man får 99 kr i restskatt, som staten ikke bryr seg om å kreve inn, i tillegg til at restskatt i praksis er et rentefritt lån, mens penger til gode er som å la penger stå ca. et år til 0,38 % rente, men siden rentenivået er så lavt for tiden har ikke dette så mye å si Fordelen ellers er at man får pengene SINE mye tidligere, men det kan jo også være en ulempe om man er en person uten god kontroll over forbruket sitt, da er det kanskje like greit å "tvangsspare" gjennom for høyt skattetrekk. Og det er helt greit å mene det er best for seg, det som er tåpelig er de som skryter over at de har betalt for mye skatt på forskudd og omtaler penger til gode i skatteoppgjøret som om de har vært enten heldige eller dyktige Endret 25. juni 2017 av JackIost 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2017 #50 Del Skrevet 25. juni 2017 Fikk igjen litt under 1000 kr. Skulle egentlig ikke betalt skatt, men gjorde en liten jobb i fjor hvor arbeidsgiver ikke gadd å hente frikortet mitt fra nettet. Derfor ble jeg trukket 50 % skatt som jeg fikk igjen nå. Student som jobber kun om sommeren, så kommer meg ikke over frikortgrensa Anonymkode: 6e245...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #51 Del Skrevet 26. juni 2017 15 timer siden, JackIost skrev: Gjennom året har man forskuddstrekk, i utgangspunktet basert på skattekortet som er automatisk beregnet av skatteetaten. F.eks skattekortet for 2017 tar utgangspunkt i tallene fra to år før, altså 2015, da det er det siste året hvor skatteoppgjøret er i havn. Mye kan ha endret seg på to år, i tillegg tar ikke skattetaten hensyn til deler av minstefradraget, slik at de legger opp til at de fleste vil få for høyt forskuddstrekk. Det første jeg gjør når jeg får beskjed om at skattekortet er klart er å gå inn og endre det slik at jeg sannsynligvis ender opp med restskatt, da slipper jeg å risikere at jeg ikke får "skattepengene mine" i juni, jeg vil da ha fått dem gjennom høyere utbetalinger året før Andre fordeler med restskatt er at man kan betale inn innen 31. mai slik at man får 99 kr i restskatt, som staten ikke bryr seg om å kreve inn, i tillegg til at restskatt i praksis er et rentefritt lån, mens penger til gode er som å la penger stå ca. et år til 0,38 % rente, men siden rentenivået er så lavt for tiden har ikke dette så mye å si Fordelen ellers er at man får pengene SINE mye tidligere, men det kan jo også være en ulempe om man er en person uten god kontroll over forbruket sitt, da er det kanskje like greit å "tvangsspare" gjennom for høyt skattetrekk. Og det er helt greit å mene det er best for seg, det som er tåpelig er de som skryter over at de har betalt for mye skatt på forskudd og omtaler penger til gode i skatteoppgjøret som om de har vært enten heldige eller dyktige Det er faktisk ikke alle som har en så enkel økonomi at det lar seg gjøre å få et riktig trekk på skattekortet. Jeg har prøvd i årevis nå, men alle faktorer i min økonomi lar seg ikke føre inn i skattekortkalkulatoren, så om jeg fører inn det som er mulig så ender jeg opp med enda høyere trekk og jeg får også høyere trekk hvert år, selv om jeg fikk penger tilbake året før. Forstå det den som kan. Anonymkode: def34...888 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 26. juni 2017 #52 Del Skrevet 26. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke alle som har en så enkel økonomi at det lar seg gjøre å få et riktig trekk på skattekortet. Jeg har prøvd i årevis nå, men alle faktorer i min økonomi lar seg ikke føre inn i skattekortkalkulatoren, så om jeg fører inn det som er mulig så ender jeg opp med enda høyere trekk og jeg får også høyere trekk hvert år, selv om jeg fikk penger tilbake året før. Forstå det den som kan. Anonymkode: def34...888 Det er da bare å justere forventet inntekt/fradrag slik at du får en mer passende trekktabell (ev. lavere prosenttrekk), det Skulle ikke være noen heksekunst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Komme i form. Skrevet 26. juni 2017 #53 Del Skrevet 26. juni 2017 Nok.😂😂😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #54 Del Skrevet 26. juni 2017 4 minutter siden, JackIost skrev: Det er da bare å justere forventet inntekt/fradrag slik at du får en mer passende trekktabell (ev. lavere prosenttrekk), det Skulle ikke være noen heksekunst Å lyve om forventet inntekt etc er faktisk ikke lov... Anonymkode: def34...888 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #55 Del Skrevet 26. juni 2017 Dessverre ~10.000 kroner. Mer enn jeg hade håpet på. Anonymkode: 19e4f...4f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 26. juni 2017 #56 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Å lyve om forventet inntekt etc er faktisk ikke lov... Anonymkode: def34...888 Det er ikke snakk om å lyve, men å oppgi informasjon som fører til at man får et korrekt skattetrekk I dette eksempelet er det for meg umulig å vite konkret hva som er årsaken til at vedkommende alltid får altfor høyt forskuddstrekk, jeg kan bare tenke meg at totaliteten i inntekt og fradrag oppgitt på skattekortet må være urealistisk i forhold til det reelle. Å korrigere dette slik at det blir medt mulig korrekt tror jeg neppe fører til at man får skattemyndighetene på nakken Endret 26. juni 2017 av JackIost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #57 Del Skrevet 26. juni 2017 3 timer siden, JackIost skrev: Det er ikke snakk om å lyve, men å oppgi informasjon som fører til at man får et korrekt skattetrekk I dette eksempelet er det for meg umulig å vite konkret hva som er årsaken til at vedkommende alltid får altfor høyt forskuddstrekk, jeg kan bare tenke meg at totaliteten i inntekt og fradrag oppgitt på skattekortet må være urealistisk i forhold til det reelle. Å korrigere dette slik at det blir medt mulig korrekt tror jeg neppe fører til at man får skattemyndighetene på nakken Saken er at jeg fører inn korrekt informasjon, men kalkulatoren for å få nytt skattekort har ikke mulighet til å legge inn all nødvendig informasjon i mitt tilfelle, slik at jeg bare ender opp med et enda høyere skattetrekk om jeg prøver. Jeg får også høyere skattetrekk enn året før selv om jeg får tilbake på skatten hvert år. Skatteetaten sliter tydeligvis også med å regne ut skatten min siden den foreløpig utregnede skatten på selvangivelsen er veldig forskjellig fra det endelige skatteoppgjøret selv om det ikke er gjort endringer. Anonymkode: def34...888 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #58 Del Skrevet 26. juni 2017 Jeg går alltid ca i null. Stabil inntekt og bare ett lån som er boliglånet. Noen hundretusen på sparekonto men ingen annen formue. Jeg har en veldig forutsigbar økonomi, og vet akkurat hva jeg skal betale i skatt. Anonymkode: d4273...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 26. juni 2017 #59 Del Skrevet 26. juni 2017 Hvorfor er det interessant å vite hvor mye andre har bommet på skattekortet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå