Gå til innhold

Hvor mye fikk du tilbake på skatten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, Søgni skrev:

Ganske lite, som planlagt. Jeg sparer på andre måter. Nå har jeg riktignok en ukomplisert skattemelding, og forstår at enkelte kan ha større problemer med å anslå nøyaktig hvordan de ender opp enn det jeg har, men det er jo likevel litt interessant hvordan enkelte oppfører seg som om de har vunnet eller tapt  i lotto basert på om de får igjen eller blir skyldig. 

Enig :)

Konseptet "få tilbake på skatten" er misvisende. Folk burde heller skrevet:

"Hvor mye lånte du til staten i fjor som følge av for høyt forskuddstrekk, som du nå får tilbake med stusselige 0,38 % rente?" :)

Selv legger jeg som regel opp til å få et par titusener i restskatt, da får jeg i praksis et rentefritt lån, eller faktisk lån med minusrentre, om vi tar høyde for at restskatt under 100 kr etter at man betaler inn ekstra innen 31. mai ikke trenger å betales :)

Endret av JackIost
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, PaperFlower skrev:

5000.

Mindre enn før, men helt greit.

Ja, siden det ideelle er restskatt er det selvsagt helt greit å ha lånt mindre penger til staten enn i tidligere år, det betyr at det går i riktig retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 000,- Men ca 10 av dem "tilhører" mannen. Vi flyttet ikke over halvparten av rentefradraget på mannen, fordi han hadde en selvangivelse det kunne bli mye rot med i år. Men det gikk greit, han fikk 12 000 i baksmell, så da går det ca opp i opp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Ruccula skrev:

20 000 og mannen 35 000

Av nysgjerrighet, hva er årsaken til dette? :)

Store endringer i i inntekter/lån slik at skatteetatens automatisk beregnede skattekort blir feil?

Bevisst endring av skattekort for å få for høyt skattetrekk?

Bevisst latt være å tilføye diverse fradrag på skattekortet som skattetaten har "glemt"?

Ekstra innbetaling av forskuddstrekk?

Eller andre årsaker? :)

Endret av JackIost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12500 :) visste at jeg fikk det pga bsu og pendlerfradrag. Betaler bevisst litt for mye skatt, er livredd restskatt da juni er en stram måned for meg (student). Derfor forsikrer jeg meg om å få igjen i stede!

Anonymkode: e346a...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12500 :) visste at jeg fikk det pga bsu og pendlerfradrag. Betaler bevisst litt for mye skatt, er livredd restskatt da juni er en stram måned for meg (student). Derfor forsikrer jeg meg om å få igjen i stede!

Om du er livredd for restskatt burde du også klare å holde av penger til å betale restskatt, dersom du i stedet bevisst hadde betalt litt for lite skatt på forskudd. Du ender jo opp med det samme uansett, eller faktisk taper du litt på å få skatt tilbake kontra restskatt, men det er ikke snakk om mer enn et tresifret beløp med det rentenivået vi har i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skatten min var ganske riktig i fjor, for jeg fikk igjen bare 1670,- kr.

Bedre å ha riktig skattetrekk året gjennom :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JackIost skrev:

Store endringer i i inntekter/lån slik at skatteetatens automatisk beregnede skattekort blir feil?

Bevisst latt være å tilføye diverse fradrag på skattekortet som skattetaten har "glemt"?

Jeg begynte i ny jobb i mai. Hadde ikke jobb før dette. Men førte opp min fulle årslønn på skattekortet istedenfor 7 mnd. 

Når det kommer til mannen, så gjorde skatteetaten plutselig om på hans skattekort høsten 2016, så han fikk 8000 mindre hver mnd enn før, vi skjønte jo at det var noe galt med skattekortet men gadd ikke forandre det før januar. 

I år er alt satt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, JackIost skrev:

Jeg begynte i ny jobb i mai. Hadde ikke jobb før dette. Men førte opp min fulle årslønn på skattekortet istedenfor 7 mnd. 

Når det kommer til mannen, så gjorde skatteetaten plutselig om på hans skattekort høsten 2016, så han fikk 8000 mindre hver mnd enn før, vi skjønte jo at det var noe galt med skattekortet men gadd ikke forandre det før januar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JackIost skrev:

Om du er livredd for restskatt burde du også klare å holde av penger til å betale restskatt, dersom du i stedet bevisst hadde betalt litt for lite skatt på forskudd. Du ender jo opp med det samme uansett, eller faktisk taper du litt på å få skatt tilbake kontra restskatt, men det er ikke snakk om mer enn et tresifret beløp med det rentenivået vi har i dag :)

Nei, det er det jeg ikke klarer :P de få kronene jeg hadde hatt igjen i mnd hadde forsvunnet i dragsuget hos en fattig student ;) så jeg betaler eller litt mer :) for så å få dem i juni når stipendet ikke kommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du vite det...?

Fatter ikke at det er interessant for folk å vite hva andre får tilbakebetalt. Det er de samme som vil vite hva andre tjener, har i formue og desslike.    Usmakelig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Hvorfor vil du vite det...?

Fatter ikke at det er interessant for folk å vite hva andre får tilbakebetalt. Det er de samme som vil vite hva andre tjener, har i formue og desslike.    Usmakelig!

Det er da ikke noe usmakelig i det når man ikke spør noen konkrete og ikke anonyme. Her spør man da bare de som ønsker å svare og man er helt anonym, jeg skjønner ikke hvordan noen kan ha problemer med det, da må da i så fall være de særdeles lukkede og sære menneskene. Dere andre kan da bare holde dere unna. Det er helt normalt og sundt å undre seg over ting og det å lure på hva som er normalt, og ikke normalt. So du selv ser har mange svar og har tydelig vis ingen problemer med det. 

Anonymkode: dd4da...3af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...