Gå til innhold

Etternavn på barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når ligningskontoret mottar fødselsmelding fra sykehuset, så registrere de barnet i personregisteret. Hvis du heter Irene Jensen og fikk gutt, så registreres den nye personen som Gutt Jensen og får personnummer. Dette er nok fordi alle må ha fornavn i personregisteret. Så får dere brev hjem med et skjema for navneendring. Da velge dere fornavn, evt mellomnavn og etternavn. Man kan si at barnet allerede har mors etternavn, men begge foreldre må signere skjema så det er en smal sak for far å nekte signere så fornavnet heller ikke kan sendes inn. Så uansett må foreldrene bli enige om hele navnet.

At det er mors etternavn som gis i første omgang er rent praktisk - mor har født barnet, barnet skal ha på armbånd før navlestreng klippes etter reglene, så man er sikker på barnets identitet. Far derimot har man ikke like sikker bevisrekke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎23‎.‎06‎.‎2017 den 23.19, AnonymBruker skrev:

Vi har fornavn klart mn blir ikke enige om etternavn

Jeg har et spesielt navn som veldig få i Norge har mens han har et helt ordinært som sikkert over halve Norge har. Så jeg vil ha mitt men han mener hans bør stå sist. Ska så klart ha begge etternavnene men blir ikke enige om rekkefølge 

Anonymkode: b1012...9e2

Sånt synes jeg er jåleri.  Jeg har et uvanlig etternavn, mens mannen min har et -sen navn.  Jeg beholdt mitt eget navn da vi giftet oss, men min grunn var at dette navnet var meg.  Hvordfor skulle jeg skifte navn fordi jeg giftet meg?  Hadde jeg hatt -sen navn, ville jeg gjort akkurat det samme. 

Jeg har aldri skjønt hvorfor man skal skifte etternavn fordi at man gifter seg.  Barna våre fikk for øvrig begges etternavn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...