Gå til innhold

Etternavn på barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Viss vi ikke blir enige om etternavn så blir det automatisk mors etternavn etter 6mnd men vil barnets navn og hver med eller står det bare ditt navn så sønn/datter?

Anonymkode: b1012...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss vi ikke blir enige om etternavn så blir det automatisk mors etternavn etter 6mnd men vil barnets navn og hver med eller står det bare ditt navn så sønn/datter?

Anonymkode: b1012...9e2

Barnet vil bli tildelt mors etternavn. Det er bare hvis mor ikke har et gyldig etternavn at barnet får mors fornavn + sønn/datter som sitt etternavn. Se navneloven.

Men fornavn forblir uavklart. 

Som regel blir man politianmeldt om det ikke er spesielle grunner til at navn ikke er bestemt. Som foreldre har man plikt til å gi barnet et navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss vi ikke blir enige om etternavn så blir det automatisk mors etternavn etter 6mnd men vil barnets navn og hver med eller står det bare ditt navn så sønn/datter?

Anonymkode: b1012...9e2

Gjør det enklest mulig;
1. Ha mor/far sitt etternavn som mellomnavn, og mor/far sitt etternavn som etternavn..
2. Ha etternavnene til både mor og far som etternavn til barnet, det blir da med bindestrek :) Denne løsningen har min datter. Hun har fornavn, mellomnavn og 2 etternavn (med bindestrek) :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fornavn klart mn blir ikke enige om etternavn

Jeg har et spesielt navn som veldig få i Norge har mens han har et helt ordinært som sikkert over halve Norge har. Så jeg vil ha mitt men han mener hans bør stå sist. Ska så klart ha begge etternavnene men blir ikke enige om rekkefølge 

Anonymkode: b1012...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor vanlig hans etternavn er så er det en stor del av hans identitet. Så hans etternavn er like viktig som ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minlillesky skrev:

Gjør det enklest mulig;
1. Ha mor/far sitt etternavn som mellomnavn, og mor/far sitt etternavn som etternavn..
2. Ha etternavnene til både mor og far som etternavn til barnet, det blir da med bindestrek :) Denne løsningen har min datter. Hun har fornavn, mellomnavn og 2 etternavn (med bindestrek) :) 

Enkelt og enkelt:fnise:

Jeg er visst en av de få som foretrekker det kort og greit, minst mulig fjas. Fornavn og etternavn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte det navnet som ble kortest enkelt og greit. Da endte det opp med fars etternavn. 21 år senere har jeg aldri sett på det som noe problem/angret, selv om vi gikk fra hverandre for mange år siden. 

Anonymkode: b1a5a...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har skjønt reglene (har en på snart tre måneder her) så heter barnet Gutt Olsen om du heter Olsen, frem til dere sender in navneskjema. Det kan gjøres så snart barnet har et personnummer. Skjemaet har jeg nylig fylt i og sendt inn og man må fylle inn fornavn og etternavn. Mellomnavn var valgfritt. 

Så slik jeg har skjønt det så kan dere ikke velge å sende inn et skjema på at barnet skal hete Knut, men avstå fra å velge etternavn. Dere må fylle i etternavn også. 

Usikker på om jeg forstod problemstillingen skikkelig. Skylder på at jeg er trøtt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg med mannen på mitt etternavn på barna. Er ikke mange i Norge som har dette.

hans er mere vanlig 

ikke lett dette med navn.  Lykke til

Anonymkode: 63e8a...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss vi ikke blir enige om etternavn så blir det automatisk mors etternavn etter 6mnd men vil barnets navn og hver med eller står det bare ditt navn så sønn/datter?

Anonymkode: b1012...9e2

Ja det kan en godt si. Se lenken paragraf 2.

https://lovdata.no/lov/2002-06-07-19/§2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, stan skrev:

Barnet vil bli tildelt mors etternavn. Det er bare hvis mor ikke har et gyldig etternavn at barnet får mors fornavn + sønn/datter som sitt etternavn. Se navneloven.

Men fornavn forblir uavklart. 

Som regel blir man politianmeldt om det ikke er spesielle grunner til at navn ikke er bestemt. Som foreldre har man plikt til å gi barnet et navn.

Hva er politiets reaksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Peter007 skrev:

Hva er politiets reaksjon? 

Tipper de henlegger sakene for det meste. Men barnevernet involveres. Det er jo rimelig å anta at foreldre som ikke klarer ansvaret med å gi barnet et navn, også på andre områder ikke håndterer foreldreansvaret godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Peter007 skrev:

Hva er politiets reaksjon? 

Du får et forelegg. Betaler du ikke det blir det fengsel. Veldig sjeldent det skjer. Men har stått om et tilfellelle der mor sonet.

Anonymkode: ef879...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, stan skrev:

Tipper de henlegger sakene for det meste. Men barnevernet involveres. Det er jo rimelig å anta at foreldre som ikke klarer ansvaret med å gi barnet et navn, også på andre områder ikke håndterer foreldreansvaret godt. 

Står beskrevet litt om saksgang her.http://www.vg.no/nyheter/innenriks/14-barnsmor-i-fengsel/a/40220/

Endret av VinterSnø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss vi ikke blir enige om etternavn så blir det automatisk mors etternavn etter 6mnd men vil barnets navn og hver med eller står det bare ditt navn så sønn/datter?

Anonymkode: b1012...9e2

Uff... Er dette virkelig noe og krangle om? Gi barnet begge navn. Kan da ikke være noe og være uenig om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, stan skrev:

Tipper de henlegger sakene for det meste. Men barnevernet involveres. Det er jo rimelig å anta at foreldre som ikke klarer ansvaret med å gi barnet et navn, også på andre områder ikke håndterer foreldreansvaret godt. 

Ja du har et godt poeng her. Der er nok mange andre utfordringer enn navnevalget foreldrene har da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...