Gå til innhold

Etterbetaling ung ufør, forstår ingenting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk etterbetaling i år, ca 120 000 utbetalt. Dette etter å ha blitt trukket 44% i skatt.

Syntes dette var veldig mye, og ba navdama skrive til skatteetaten om den gunstigste utregningen. Fikk et merkelig svar som jeg ikke forstod noe av. De sa også at jeg skulle skattes i inntektsåret.

Dette gir ingen mening. Mener de virkelig at jeg skal skatte for inntekt jeg allerede har skattet 44% av? Betyr dette at jeg får en klekkerlig baksmell til neste år? Jeg forstår ingenting.

Noen andre som har fått etterbetaling, og fått en ekkel overraskelse året etterpå? 

Hvor skal jeg henvende meg for å få svar?

Anonymkode: 67789...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk etterbetaling i år, ca 120 000 utbetalt. Dette etter å ha blitt trukket 44% i skatt.

Syntes dette var veldig mye, og ba navdama skrive til skatteetaten om den gunstigste utregningen. Fikk et merkelig svar som jeg ikke forstod noe av. De sa også at jeg skulle skattes i inntektsåret.

Dette gir ingen mening. Mener de virkelig at jeg skal skatte for inntekt jeg allerede har skattet 44% av? Betyr dette at jeg får en klekkerlig baksmell til neste år? Jeg forstår ingenting.

Noen andre som har fått etterbetaling, og fått en ekkel overraskelse året etterpå? 

Hvor skal jeg henvende meg for å få svar?

Anonymkode: 67789...784

Nav har ingen avgjøreslesmyndighet over skatteettatens bestemmelser, de innretter seg etter beskjedene fra Skatteetaten, punktum. 

Skulle utbetalingen vært utbetalt gjennom flere år bakover i tid? Da er den skattepliktig. 

Du får sette deg inn i hvordan ting fungerer, da forstår du saken. 

Anonymkode: 1652d...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år må du sende med et vedlegg med selvangivelsen/skattemeldinga hvor det står noe lignende som dette: 

Jeg ber herved om at etterbetaling av kroner x for ytelse y fra Nav utbetalt dato z lignes for det av årene 2017 og 2018 som er mest gunstig for meg. 

Mvh

Navn Navnesen 

Det var det jeg fikk beskjed om av Skatteetaten da jeg fikk en slik etterbetaling og det endte med at jeg fikk et revidert skatteoppgjør for året før og en god slump penger tilbakebetalt. 

Anonymkode: 10d24...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav har ingen avgjøreslesmyndighet over skatteettatens bestemmelser, de innretter seg etter beskjedene fra Skatteetaten, punktum. 

Skulle utbetalingen vært utbetalt gjennom flere år bakover i tid? Da er den skattepliktig. 

Du får sette deg inn i hvordan ting fungerer, da forstår du saken. 

Anonymkode: 1652d...b46

Hun spør om hun skal betale dobbelt opp med skatt, ikke om det er skattepliktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 23.6.2017 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Fikk etterbetaling i år, ca 120 000 utbetalt. Dette etter å ha blitt trukket 44% i skatt.

Syntes dette var veldig mye, og ba navdama skrive til skatteetaten om den gunstigste utregningen. Fikk et merkelig svar som jeg ikke forstod noe av. De sa også at jeg skulle skattes i inntektsåret.

Dette gir ingen mening. Mener de virkelig at jeg skal skatte for inntekt jeg allerede har skattet 44% av? Betyr dette at jeg får en klekkerlig baksmell til neste år? Jeg forstår ingenting.

Noen andre som har fått etterbetaling, og fått en ekkel overraskelse året etterpå? 

Hvor skal jeg henvende meg for å få svar?

Anonymkode: 67789...784

Hvor lan tid tok det fra du fikk vedtak til du fikk utbetalt etterbetalingen?

Anonymkode: f1982...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.6.2017 den 7.53, AnonymBruker skrev:

Fikk etterbetaling i år, ca 120 000 utbetalt. Dette etter å ha blitt trukket 44% i skatt.

Syntes dette var veldig mye, og ba navdama skrive til skatteetaten om den gunstigste utregningen. Fikk et merkelig svar som jeg ikke forstod noe av. De sa også at jeg skulle skattes i inntektsåret.

Dette gir ingen mening. Mener de virkelig at jeg skal skatte for inntekt jeg allerede har skattet 44% av? Betyr dette at jeg får en klekkerlig baksmell til neste år? Jeg forstår ingenting.

Noen andre som har fått etterbetaling, og fått en ekkel overraskelse året etterpå? 

Hvor skal jeg henvende meg for å få svar?

Anonymkode: 67789...784

Antar at du har fått etterbetaling for flere år. Hvis du f.eks har fått 30 000 for hvert av årene 2014, 2015, 2016 og 2017 så oppfatter jeg det sånn at de vil endre skatteoppgjøret ditt for 2014, 2015 og   2016, dvs jeg oppfatter at de fordeler inntekten over flere år. Det er sannsynligvis det gunstigste for deg. De 44%-ene de har trukket er vel "overtids" skatte%-en din og dekker sikkert nok. Jeg tror ikke dette fører til ekstra baksmell neste år, eller for de tidligere årene. 

Ligningskontoret kan sikkert svare deg. 

Anonymkode: ab8c6...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antar at du har fått etterbetaling for flere år. Hvis du f.eks har fått 30 000 for hvert av årene 2014, 2015, 2016 og 2017 så oppfatter jeg det sånn at de vil endre skatteoppgjøret ditt for 2014, 2015 og   2016, dvs jeg oppfatter at de fordeler inntekten over flere år. Det er sannsynligvis det gunstigste for deg. De 44%-ene de har trukket er vel "overtids" skatte%-en din og dekker sikkert nok. Jeg tror ikke dette fører til ekstra baksmell neste år, eller for de tidligere årene. 

Ligningskontoret kan sikkert svare deg. 

Anonymkode: ab8c6...3b9

Nei, de endrer ikke skatteoppgjør. Penger inn i år, skal på ligningen for i år, det kommer man aldri utenom. MEN de kan skattelegge de som om de ble utbetalt i året de gjelder for, uten å faktisk endre skatteoppgjøret. Fordi det uansett er inntekt i år. Etterbetaling har man derimot hatt rett på i de årene, og derfor gjør man personen den tjenesten. Dette skal nå gå av seg selv (før måtte man søke/si ifra selv), det meldes direkte inn til skatteetaten av NAV hvilke år det gjelder. Det er derimot lurt å sjekke hvis man føler seg usikker. 

Man skal betale ca 32-35% skatt på etterbetaling, og det skal nå skje automatisk at de skattelegger de som om de ble utbetalt i årene de gjelder for. Har ikke hørt om noen som har fått baksmell pga dette, kun omvendt. Jeg fikk igjen en del på skatten i år pga dette.

Har nettopp vært gjennom dette, så jeg vet at det er forvirrende TS. Jeg fant mye informasjon på et forum for ME syke, fra en poster ved navn krikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...