Gå til innhold

Barn og kunstverk i stua


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har ett fellesbarn på fem og han har en datter på snart 13 år som er hos oss 50%.. 

Denne jenta er veldig flink til å tegne, male og lage saker, og kommer stadig hjem med fine tegninger og diverse som hun har laget..

Problemet er.. At hun (og faren) vil henge opp alt!..   vi har to malerier i stua som hun har malt, som skal få henge der da de hang der før jeg flyttet inn.. Og så har jeg kjøpt fire sånne rammer som du kan åpne/lukke og ha a4 bilder inni..   Disse er fulle av hennes tegninger.. så snart jeg trykker inn en tegning som minste har laget, kommer hun med en ny... greit nok.. Men nå vil hun henge opp tegninger eller på veggene også, og jeg (som bryr med over gjennomsnittet om interiør) begynner å se at stua fylles opp med barnetegninger.. 

I går kom hun hjem med ett nøkkelskap... Det var ikke noe særlig pent, og veldig stort.. Som hun og far ble enige om å henge opp  gangen.. Jeg prøvde å si at "vi har nøkkelskap fra før" og at det passer bedre inn med stilen..  

Hva gjør man med sånt??? Jeg har prøvd å forklare at jeg elsker tegningene hennes, men at å henge opp alle på veggen blir litt mye.. At i disse rammene kan hun henge opp det hun vil når hun vil osv...  

 

Anonymkode: bc76f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg! La nøkkelskapet henge litt på veggen og så fjerner du den etterhvert og sier at vi må ha stil i huset. Eller bare gjør det med en gang. Du kan jo si at det er et fint nøkkelskap hun har laget, men at det ikke passer inn pga ditt og datt. 

Anonymkode: b45c9...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg! La nøkkelskapet henge litt på veggen og så fjerner du den etterhvert og sier at vi må ha stil i huset. Eller bare gjør det med en gang. Du kan jo si at det er et fint nøkkelskap hun har laget, men at det ikke passer inn pga ditt og datt. 

Anonymkode: b45c9...d0d

Jeg prøvde det. da gikk hun til sin far og sa med hundeblikket at "maria sa at nøkkelskapet mitt ikke passer inn her".. 

Anonymkode: bc76f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg! La nøkkelskapet henge litt på veggen og så fjerner du den etterhvert og sier at vi må ha stil i huset. Eller bare gjør det med en gang. Du kan jo si at det er et fint nøkkelskap hun har laget, men at det ikke passer inn pga ditt og datt. 

Anonymkode: b45c9...d0d

det er jo også kjedelig at nå er det to store hull i veggen :(

Anonymkode: bc76f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er vanskelig. Spesielt siden det er stebarn, da blir det enda vanskeligere å si noe. 

Har du snakket med faren om dette? Dere bør bli enige først, om hva som skal henges opp og hva som ikke skal henges opp. Så bør han ta opp med datteren at ikke alt kan henges opp. 

Dere kan jo for eksempel bli enige om at x kunstverk kan henge der om gangen, så om hun maler/tegner noe nytt, må noe som henger der fra før taes ned? 

Angående nøkkelskapet tror jeg jeg bare ville gitt meg. Er krangelen verdt det?

Min mor løste forøvrig sånne ting med å si at "Nei den er alt for fin til å henge der, der kan den ramle ned når folk går forbi/noen kan søle på den/rett innenfor inngangsdøren kan jo noen stjele den, så den må vi ligge på et spesielt trygt og hellig sted på loftet" :P Jeg gikk rett på og var dritkry for jeg laget så fine ting. 

Anonymkode: e5890...0d0

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den der er vanskelig. Spesielt siden det er stebarn, da blir det enda vanskeligere å si noe. 

Har du snakket med faren om dette? Dere bør bli enige først, om hva som skal henges opp og hva som ikke skal henges opp. Så bør han ta opp med datteren at ikke alt kan henges opp. 

Dere kan jo for eksempel bli enige om at x kunstverk kan henge der om gangen, så om hun maler/tegner noe nytt, må noe som henger der fra før taes ned? 

Angående nøkkelskapet tror jeg jeg bare ville gitt meg. Er krangelen verdt det?

Min mor løste forøvrig sånne ting med å si at "Nei den er alt for fin til å henge der, der kan den ramle ned når folk går forbi/noen kan søle på den/rett innenfor inngangsdøren kan jo noen stjele den, så den må vi ligge på et spesielt trygt og hellig sted på loftet" :P Jeg gikk rett på og var dritkry for jeg laget så fine ting. 

Anonymkode: e5890...0d0

Tror ikke den unnskyldningen funker på en 13-åring.

Ellers ingen gode råd. Vanskelig situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mimoe

Har 6 barn i hus og får mye.. Noe er fint, det meste er eeeh ja... Men de har jobba med det og er stolte, så vi takker hjertelig for alt vi får og pynter opp kjellerstua som det for det meste bare er ungene som bruker. Etterhvert som de kommer med nytt, blir gammelt lagt i en kasse med deres navn på. De ser jo selv at det ville blitt overfylt hvis ikke 🙂

Er det noe de har jobba veldig lenge med, får det stå litt i stua, før det flyttes ned 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mimoe skrev:

Har 6 barn i hus og får mye.. Noe er fint, det meste er eeeh ja... Men de har jobba med det og er stolte, så vi takker hjertelig for alt vi får og pynter opp kjellerstua som det for det meste bare er ungene som bruker. Etterhvert som de kommer med nytt, blir gammelt lagt i en kasse med deres navn på. De ser jo selv at det ville blitt overfylt hvis ikke 🙂

Er det noe de har jobba veldig lenge med, får det stå litt i stua, før det flyttes ned 🙂

det at det blir overfylt har dessverre ikke stedatter og samboer skjønt.. 

Anonymkode: bc76f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimoe
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

det at det blir overfylt har dessverre ikke stedatter og samboer skjønt.. 

Anonymkode: bc76f...e91

Haha, nei... Tror ikke mannen her heller hadde reagert om veggene var tapesert med tegninger...😂

Men for meg blir det rotete og fælt. Trives med min stil, og den inkluderer ikke barnas kunstverk overalt 🙂

Håper du finner en løsning 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt. Men, kan du ikke gi henne en vegg der hun kan få henge opp bilder, så får hun bytte ut bilder hvis det blir fullt. Velg en vegg som ikke er så synlig at det går utover resten av innredningen. Evt heng opp noen rammer du liker uten glass, med snor og klyper. Dermed smelter det litt mer inn i din stil og hun vil føle at du liker kunsten hennes. 

4935dc6f1452ac6be8cc63438ebc888f.jpg

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelskapet tror jeg du bare må akseptere, så lenge datteren har laget det selv. 

Når det gjelder tegningene kan du jo si at to av rammene er til stedatteren og to av de er til fellesbarnet. Slik at dersom stedatteren kommer med en ny tegning må den byttes ut med en av de som henger i "hennes" rammer, og ikke med fellesbarnet sin tegning. Da får begge ha to tegninger på veggen og det blir rettferdig. 

Når det gjelder resten av tegningene; Har hun et eget rom hun kan henge de i?

Anonymkode: 2e31f...2e4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ella1 skrev:

Jeg forstår deg godt. Men, kan du ikke gi henne en vegg der hun kan få henge opp bilder, så får hun bytte ut bilder hvis det blir fullt. Velg en vegg som ikke er så synlig at det går utover resten av innredningen. Evt heng opp noen rammer du liker uten glass, med snor og klyper. Dermed smelter det litt mer inn i din stil og hun vil føle at du liker kunsten hennes. 

4935dc6f1452ac6be8cc63438ebc888f.jpg

det er en slik vegg jeg har laget.. Men det er visst ikke bra nok med fire stk rammer som hun kan disponere.... 

Anonymkode: bc76f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

det er en slik vegg jeg har laget.. Men det er visst ikke bra nok med fire stk rammer som hun kan disponere.... 

Anonymkode: bc76f...e91

Da ville jeg bare satt foten ned og sagt at sånn er det. Punktum. En ny tegning opp = en gammel tegning tas ned, og alt hun ellers vil henge opp kan hun henge inne på sitt eget rom. 

Så får hun furte, og bli ferdig med det. 

Anonymkode: e5890...0d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøkkelskapet tror jeg du bare må akseptere, så lenge datteren har laget det selv. 

Når det gjelder tegningene kan du jo si at to av rammene er til stedatteren og to av de er til fellesbarnet. Slik at dersom stedatteren kommer med en ny tegning må den byttes ut med en av de som henger i "hennes" rammer, og ikke med fellesbarnet sin tegning. Da får begge ha to tegninger på veggen og det blir rettferdig. 

Når det gjelder resten av tegningene; Har hun et eget rom hun kan henge de i?

Anonymkode: 2e31f...2e4

hun har eget rom... men hun vi ha nede for å vise de frem

Anonymkode: bc76f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

det er en slik vegg jeg har laget.. Men det er visst ikke bra nok med fire stk rammer som hun kan disponere.... 

Anonymkode: bc76f...e91

Såpass ja...Uff, vanskelig det der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg bare satt foten ned og sagt at sånn er det. Punktum. En ny tegning opp = en gammel tegning tas ned, og alt hun ellers vil henge opp kan hun henge inne på sitt eget rom. 

Så får hun furte, og bli ferdig med det. 

Anonymkode: e5890...0d0

enig... hadde det bare vert så enkelt.. men når faren hennes er på hennes side da??? 

Anonymkode: bc76f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Ella1 skrev:

Jeg forstår deg godt. Men, kan du ikke gi henne en vegg der hun kan få henge opp bilder, så får hun bytte ut bilder hvis det blir fullt. Velg en vegg som ikke er så synlig at det går utover resten av innredningen. Evt heng opp noen rammer du liker uten glass, med snor og klyper. Dermed smelter det litt mer inn i din stil og hun vil føle at du liker kunsten hennes. 

4935dc6f1452ac6be8cc63438ebc888f.jpg

Supert forslag! :blomst:

Trådstarter: Kan ikke datteren deres få lage en slik kunstvegg på rommet sitt?

Nøkkelskapet som hun har laget må få lov til å henge i hjemmet deres synes jeg, dersom hun selv ikke finner ut at besteforeldre/ andre skal få det i gave.

Anonymkode: 6a1d0...cee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

enig... hadde det bare vert så enkelt.. men når faren hennes er på hennes side da??? 

Anonymkode: bc76f...e91

Da tar du den kampen med faren, ikke ungen. Det blir da akkurat som enhver uenighet om møblering/dekorering av felles hjem.

Anonymkode: e5890...0d0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Supert forslag! :blomst:

Trådstarter: Kan ikke datteren deres få lage en slik kunstvegg på rommet sitt?

Nøkkelskapet som hun har laget må få lov til å henge i hjemmet deres synes jeg, dersom hun selv ikke finner ut at besteforeldre/ andre skal få det i gave.

Anonymkode: 6a1d0...cee

jeg har en slik vegg.. og jeg har til og med hengt opp diverse korktavler og utstyrt jenta med "tyggis"  til å henge opp på rommet.. men det SKAL i stua, og far er enig :(

Anonymkode: bc76f...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bare skal si at nøkkelskapet ikke får henge der, men en annen plass og sånn er det. Må være lov å bestemme litt i huset selv om mannen din liker det. Mannfolk er ikke så nøye på ting i huset, but we women are. Så jeg skjønner at du ikke vil ha det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...