Gå til innhold

Mat til barnet under omgangsyke?


Mirabella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da jeg var liten fikk vi cola og loff icon_eek.gif joda de sier cola binder magen, og loff er lett fordøyelig icon_smile.gif

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg har hørt at melk og fiberproduker(?) er bannlyst. Stemmer det?

Cola og loff, ja kanskje det. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine har nettopp vært gjennom omgangssyken. Det begynnte på natta så jeg løp oppe hele natta å vaska spy. Dagen etter hadde de tømt seg ganske bra, så da la jeg biter med loff og Marie kjeks på bordet til dem. De gikk rundt og småspiste på dette i løpet av dagen. Til drikke fikk de cola, men uten kullsyre og romtemperert. Pluss at jeg rasjonerte ut drikken i små porsjoner til dem, man blir gjerne veldig tørst etter å ha kastet opp. Denne gangen kastet de bare opp, men når de har hatt løs mage, så har jeg gitt dem 50/50 med eplemost og farris. Da får de i seg viktige mineraler samtidig som det binder magen.

God bedring da.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: Melk og fiber produkter er ikke bra å gi noen som har omgangssyke. Disse produkter gir bare løsere mage.

Blåbær saft er bra for løs mage, i allefall fungerte det på mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært igjennom dette og vi ga chips, cola og is. Det eneste tulla ville ha i begynnelsen. Hun ville ikke ha mye, men det var da noe.

Hun har nå vært syk i 1 1/2 uke og har hatt liten appetitt, men har fått den litt igjen og spist litt pizza, chips, sjokolade og diverse. Og drukket melk, cola og vann.

Legen sa at ved omgangssyke så skal man gi noe med kalorier hvis de ikke spiser mye.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest petra

Gir ristet skive med bare smør,kjekser og andre tørre ting.

Vann,kola og sitronbrus er go drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips fra en lege en gang da sønnen min var syk. Han var da 3-4 år gammel og hadde bæsjet uante mengder i noen dager. Jeg fikk bare gi han saltstenger!!..og cola og veeldig søt te. Husker han gikk i gryteskapet, hentet en gryte og sa: mamma lage grøt. Da var det ille å si..neida lille venn..se her, her får du saltstenger. Men det hjalp!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når mine 3 barn opp igjennom årene har hatt omgangssyke, så har jeg rett og slett latt dem få spise akkurat det dem har hatt lyst på - bortsett fra melk.

En ting jeg har god erfaring med er youghurt - denne stabiliserer bakteriekulturen i magen.

Ellers.......... risavkok er et godt gammelt råd (kok ris........ drikk vannet) Te skal vist også hjelpe.

Uansett, ved omgangssyke er det viktigst å få i seg nok drikke.

10na in disguise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

HEISANN icon_smile.gif

Sønnen min på snart 4 år var for noen uker siden innlagt på sykehuset pga oppkast/diare.

Vi fikk da et skriv om behandling av akutt mage-tarm innfeksjon :

Drikke skal gies ofte og i små mengder, spesielt gjelder dette de som ikke vil drikke eller som har oppkast. Avhengig av alder gis 1 ts - 1 sp hvert 5 minutt gjennom dagen. Fortsett med dette selv om barnet kaster opp hver gang.

Brus/Cola og andre søte drikker BØR UNNGÅS, ellers kan de drikke hva det ønsker, OGSÅ MELK.

Likevel annbefales GEM fra apoteket. Lag ALDRI salt-sukkerblanding selv!!

Dersom barnet ikke tisser hver 6 time er det et tegn på at det får i seg for lite væske.

La barnet spise vanlig mat om det ønsker, evt gi bare drikke i 3-4 timer og deretter forsøke med mat i tillegg til drikke. Fiberrik mat er best, UNNGÅ fet eller søt mat!

Enkelte melkesyrebakterier er vist å halvere sykdomstiden av diarè forårsaket av virus.Melkesyrebakterier er "snille" bakterier som finnes normalt i menneskers tarm. Her i landet finnes denne bakteriestammen i Biola fra Norske meierier. En teskje daglig i 5 dager er nok til å behandle barn under tre år, større barn og voksne bør ta minst det dobbelte. det er helt trygt å innta større mengder av Biola enn dette - også for spedbarn.

Håper noen ble klokere av dette!!

Klem fra Heidi icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mymlen

Eplemost og farris ( bland 50/50 )er det beste når man har omgangssyke. Barna mine kastet opp alt annet, cola, sitronbrus etc. Tørre salte kjeks har jeg også gode erfaringer med.....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ritz og Sprite men erfaring på meg selv. For jeg har og avogtil omgangsyken, og det er pyton. Yougurt(??), er veldi bra hvis du spyr opp fks pencellin. Det holder det nede!

Klemz icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cola og bananer er ypperlig når magen vrenger seg! Bananer er næringsrike og lett fordøyerlige.

Etterhvert kan man prøve med yoghurt...

Ikke gøy med omgangssyke, men kulltabletter binder magen (men det smaker pyton!)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsesøster ga meg råd om noe som heter Gemcollet når barna har omgangssyke. Det var et pulver i noen poser som jeg rørte ut med vann. Her var alle de næringsstoffene barnet trengte å erstatte. Det hjalp også til med å binde magen.

Lykke til. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Hva slags mat/drikke skal man gi til barn som har omganggsyke, evt. løs mage?

Noe som er meget fungerende og som gir næring er 50% Bon Aqua eller farris blandet med 50% eplenektar. Da får de vann, salte mineraler og fruktsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest LoisLane

Jeg har også pleid å gi omgangssyke barn cola, men har nå hørt at dette ikker er bra likevel. Saltstenger og ritz-kjeks er bra, og den omtalte farris/ eplemost-blandingen.

Har også hørt at gele skal være bra! Veldig lett fordøyelig og sukker (=energi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...