Gå til innhold

Overvektig 6-åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2017 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Hei herregud

Da mister den vi den vi har i hjembyen (som vi skal tilbake til om et år), så det er ikke et alternativ. Vi kan bruke legevakta her ved behov, men har ikke hatt det enda etter et år. 

TS

Anonymkode: 5654b...247

Når barnet har et helseproblem kontalter man lege. Noe annet er omorgssvikt!! Evnt hør om du kan få snakke med lege på helsestasjonen. Når et barn har rett på helsehjelp (noe et barn med fedme selvsagt har) og mangel av det hindrer barnets normale utvikling må foreldre kontakte lege!

Ingen småspising mellom måltid. Det eneste som fås mellom måltidene her i hus er gulerot, evnt agurk/paprika/tomat. Småspising mellom måltidene ødelegger appetitten her i hus så vi har klare regler, og det er ingen problem.

Men om jenta di er på grensen mellom overvekt og fedme ville jeg gjort en nøye matdagbok over flere uker. De fleste spiser mye mer av is/boller/pølser/kjeks og snop enn en tror, feks når man er innom butikken, i byen, på besøk, i selskap, "bare i dag" siden det er fint vær etc. Ingen aktiv 6 åring blir overveltig av frukt og knekkebrød mellom måltidene så her er det noe dere overser, eller så er det noe medisink som er problemet. Du Må kontakte lege!!

Anonymkode: 70a80...ee0

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det virker ikke som ts tar dette særlig alvorlig når kontakt med lege eller ernæringsfysiolog bare blir avfeid.

Og det virker kunnskapsløst å si at kalorifattige og ernæringsrike matvarer "fyller magen" (på en negativ måte).

Ts: Å kutte yoghurt og spising mellom måltider er noe mange ville gjort lenge før barnet er i ferd med å utvikle fedme. Våkn opp og skaff kvalifisert hjelp. Du kan også gi barnet ditt en aktivitetsklokke, vår 11åring har en, og han har et gjennomsnitt på 28000 skritt per dag (så får du litt fakta på bordet om hvor aktiv hun er)

Endret av Ild
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fjern tilgang på youghurt og frukt. Server heller grønnsaker medfå kalorier. Ikke la henne spise noe som helst utenom måltidene. Vann som tørstedrikk. Ellers kun skummetmelk. Da kun til måltider der melk er naturlig. Ikke gi banan og andre kaloririke frukter. Velg lettere produkter av rømme etc. Ikke gi syltetøy og andre kaloririke påleggsorter. Ikke la henne knaske riskaker eller nøtter, det inneholder masse kalorier. 

Begrens godteri til kun lørdag, og da i små mengder. Ikke gi henne brus med sukker. Ikke saft og ikke juice. 

Begrens henne under måltider. Ikke la henne fylle talletkenen ukritisk. Be henne vente litt før hun forsyner seg på nytt.

Se til at hun holder seg aktiv. Minimum en time ute hver dag i tillegg til skole og andre aktiviteter. En feit unge blir fort en feit voksen.

Anonymkode: f9ca7...71a

AnonymBruker
Skrevet

Å oppsøke lege for dette er bare tull. De har ikke mer greie på slanking enn andre. Alt de kan bidra med er utredning av muligheten for en medisinsk årsak til fedmen. Er det ikke mistanke om det, så gå til ekspertene. Det vil si de som kan noe om ernæring og trening.

Anonymkode: 6be09...66e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har alle som svarer her egen erfaring med barnefedme?

Mine barn er slanke, derfor vil ikke våre metoder være til hjelp for TS uansett :( 

MEN jeg vil likevel fortelle om min erfaring med andres overvektige barn. Når barna vokser til er det begrenset hvor god kontroll vi har på de, og på det de spiser. For eksempel har vi et nabobarn som foreldrene kontrollerer veldig i kosten. Alle vi med vennebarn har fått beskjed om at dette barnet ikke skal serveres noe som helst. Dette har de gjort fordi barnet lyver; spiser hjemme, for så å gå til naboer og be om mat, og si at det ikke har spist hjemme. Barnet kan lure til seg to middager og to kveldsmater. Om jeg for eksempel gir dette barnet og mitt barn to skiver hver, og mitt barn ikke spiser opp, så har dette barnet spist opp mitt barns mat før jeg rekker å tenke meg om. Barnet manipulerer også vennene sine til å snike i skuffer, skap og fryser når anledningen byr seg. (dette barnet har holdt på sånn siden det var 4-5 år gammelt).

Hvor lett er det å kontrollere slike barn? Jeg vil påstå at det er helt umulig!

Eneste mulighet for å ta kontroll, er å være sammen med barnet selv HELE TIDEN. Sommerferie er dermed en ypperlig mulighet til å ta tak i dårlige vaner mtp ukontrollert spisemønster. Legg en matplan og en aktivitetsplan. En hel dag i skogen uten noe godt i sekken begrenser både småspising og muligheten for å gi etter for mas.

Lykke til, du er flink som tar tak i situasjonen før det er for sent :) 

Anonymkode: 069bd...882

• Liker 2
Skrevet

Ikke kjøp inn riskaker, kjekks, sjokolade og masse frukt. Så lenge tilgang til slike matvarer er i hus så spiser man det, lettere å ikke ha det hjemme.

Usikker på om du lager matpakke eller om hun gjør det selv men hvis du lager matpakke til henne har du selv kontroll på hva hun spiser. Brunost og prim inneholder masse sukker, er bare å kutte ut.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, bettsa skrev:

Ikke kjøp inn riskaker, kjekks, sjokolade og masse frukt. Så lenge tilgang til slike matvarer er i hus så spiser man det, lettere å ikke ha det hjemme.

Usikker på om du lager matpakke eller om hun gjør det selv men hvis du lager matpakke til henne har du selv kontroll på hva hun spiser. Brunost og prim inneholder masse sukker, er bare å kutte ut.

Lykke til.

Å ikke ha usunn mat i hus betyr ingenting dersom barnet bare går til naboen og spiser der.

Å lage matpakke er heller ikke kontroll, den kan kastes, spises delvis, byttes ut med annet allerede før barnet går ut av huset eller byttes mot andres matpakker.

Sultne barn er både kreative og smarte, de lurer oss voksne, ellers hadde de ikke blitt overvektige i utgangspunktet. Utfordringen ligger i å bli hakket smartere enn barnet, og se neste trekk før det kommer.

Anonymkode: 069bd...882

Skrevet

Min ene var godt klubben da han var liten, og var stadig i skap og fant seg ting. Jeg fjernet alt fristende, og det eneste alternativet jeg lot stå tilgjengelig var grønnsaker jeg skar opp i "godbiter " i en skål som var i kjøleskap eller på bordet. Dette var også det resten av familien koste seg med så lenge ungene var våkne. Da hadde vi voksne litt annet på lur, men det så ikke barna. Det fikk kun litt på lørdag. 

Resultatet er at mine barn ser på grønnsaker (rå oppskåret ) som godbiter, og selv nå som alle barna er normalvektige er det grønnsaker de stjeler i kjøleskapet. De kan lett knaske i seg en hel agurk, eller mange gullrøtter. Tomat finner jeg aldri når jeg skal lage salat, for de forsvinner som dugg for solen. 

Jeg tror det er veldig vanskelig å slanke et barn uten at hele familien begrenser seg til det sunne. Iallfall så lenge ungene er tilstede. Andre kan ikke spise is og sjokolade, mens et barn ikke får. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å oppsøke lege for dette er bare tull. De har ikke mer greie på slanking enn andre. Alt de kan bidra med er utredning av muligheten for en medisinsk årsak til fedmen. Er det ikke mistanke om det, så gå til ekspertene. Det vil si de som kan noe om ernæring og trening.

Anonymkode: 6be09...66e

Det er fastlege som henviser videre, man tropper ikke bare opp hos en vilkårlig ernæringsfysiolog. Så jo, det er nettopp lege man skal oppsøke. 

Anonymkode: 3e303...510

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fastlege som henviser videre, man tropper ikke bare opp hos en vilkårlig ernæringsfysiolog. Så jo, det er nettopp lege man skal oppsøke. 

På Balder klinikken i Oslo kan man oppsøke uten henvisning.

Finnes også andre private klinikker hvor du ikke trenger å gå gjennom fastlegen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, bettsa skrev:

På Balder klinikken i Oslo kan man oppsøke uten henvisning.

Finnes også andre private klinikker hvor du ikke trenger å gå gjennom fastlegen.

For det første er det dyrt å gå privat. For det andre er et ingen med vettet i behold som går til Balderklinikken. Har du fått med deg den endeløse rekken av kritikk mot dem? De driver med kvakksalveri.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er det dyrt å gå privat. For det andre er et ingen med vettet i behold som går til Balderklinikken. Har du fått med deg den endeløse rekken av kritikk mot dem? De driver med kvakksalveri.

Jeg har en venninne som oppsøkte Balder klinikken pga overvektig barn og de var fornøyd med hjelpen og oppfølging.

TS kan ikke oppsøke fastlegen da må hun i mellomtiden gå privat. Eller så må hun vente til hun flytter tilbake til kommunen hun skal flytte til. Da betyr det at barnet vil sannsynligvis være overvektig et år til, så da utsetter hun problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2017 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Lettbrus med kunstige søtningsmiddel anbefales!

nei det anbefales vel ikke.

Anonymkode: fa517...ae2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd og tips fra dere som tok dere tid. 

Noen av dem var veldig nyttige! :)

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting: lær henne (og resten av familien) at det ikke er farlig/dumt å være sulten. Man SKAL være sulten før måltider, om man er kjempesulten og det er middag om en halvtime er det bra. Det er ikke synd på et barn (eller voksen) at det rumler litt i magen før kveldsmat. 

Anonymkode: 4f3d6...34e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting: lær henne (og resten av familien) at det ikke er farlig/dumt å være sulten. Man SKAL være sulten før måltider, om man er kjempesulten og det er middag om en halvtime er det bra. Det er ikke synd på et barn (eller voksen) at det rumler litt i magen før kveldsmat. 

Anonymkode: 4f3d6...34e

Dette er så UTROLIG sant og viktig! Enkelte ser nærmest på det som omsorgssvikt hvis barna kjenner på sultfølelse. Det er helt supert å være sulten, da smaker maten mye bedre. Om man er sulten en halvtime-time før middag så er det topp! Barn vet å finne fram sutrestemmen og dådyrøynene og si "jeg er sulteeeeeen" hvis de vet at de får noe godt. "Så fint at du er sulten, det er middag om en time. Det blir kjempegodt!" sier man da.

Når barna mine er hos venner så får de nesten alltid et eller annet å knaske på utenom måltid. Utrolig unødvendig og de kommer hjem og er ikke sultne til middagen. En gang i blant er selvsagt ikke krise, men når det skjer ofte så er det bare kjipt både for oss voksne og for barna. Det samme gjelder hos besteforeldre, som kan finne på å undre seg over at ungene ikke vil ha middag klokka 16, når de spiste lunsj klokka 12, en banan klokka 13 og yoghurt klokka 14. Altså hallo. 

Anonymkode: 4bf52...11e

AnonymBruker
Skrevet
På ‎19‎.‎06‎.‎2017 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke erfaring med overvektige barn, men kan fortelle deg om våre vaner som familie. Jeg synes de fungerer veldig godt.

Vi spiser oss gode og mette til måltidene, men så og si aldri noe mellom måltidene. For barnas del vil det si at de spiser frokost, lunsj og sen middag. På barnehagedager er det i tillegg et fruktmåltid på ettermiddagen.

Vi drikker bare vann og farris, samt litt melk eller Biola naturell til frokost. Barna drikker også melk i barnehagen. Hjemme bruker vi helmelk.

Vi spiser ingen lettprodukter, og har godt med fett i maten. Min erfaring er at både barn og voksne holder seg mette lenger ved å spise nok fett.

Vi spiser variert i løpet av dagen. Det vil si at vi sjeldent spiser mer enn ett brødmåltid for eksempel. I stedet for brød spiser vi omelett, middagsrester, salater, hjemmelaget müsli osv. Vi begrenser også mengden ris, pasta og sånne ting til middagen, slik at det faktisk blir tilbehør og ikke hoveddelen av måltidet. Vi spiser heller ekstra grønnsaker.

Vi spiser lite søtsaker og snacks. Sjokoladepålegg, riskaker, frokostblandinger etc. har vi aldri i hus. Vi kan godt spise en is på en helt vanlig tirsdag, eller litt mørk sjokoade etter middag, men til gjengjeld har vi ikke faste godtedager. Altså faktisk ikke lørdagsgodt som en fast greie. Jeg ser nemlig at lørdagsgodt ofte kommer i tillegg til annen kos i løpet av uka, og da blir det plutselig ikke en god vane lenger.

Ungene trives godt med dette kostholdet og maser aldri om søtsaker på butikken (de kan godt spørre, men godtar et nei med én gang). De har god appetitt til måltidene, spiser så og si alt og er glade i grønnsaker. Vi har mye matglede ved bordet og snakker mye om hva maten smaker, hvor godt vi liker ting osv. Positivt fokus på mat er viktig!

Ønsker dere lykke til.

Anonymkode: 4bf52...11e

Synes det var mye bra kostholdsråd for folk i alle aldre i dette svaret. Ligner mye på hvordan vi har det her i huset, bortsett fra at vi har lørdagsgodt. 4-åringen får 4 biter, og synes det er superstas :-) Vi spiser youghurt, men da gresk/tyrkisk yoghurt, ikke vanlig yoghurt. Tar gjerne nøtter oppi, og ev. en kvart skje honning hvis den må søtes. De voksne drikker også te, kaffe og kefir (i stedet for biola). Forsøker å lokke ungene til kefir, men dit har vi ikke kommet ennå :-) Havregrøt som du lager selv kan anbefales (tar ett minutt ...) og surdeigsbrød! 

Anonymkode: a0bbe...a72

• Liker 1
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke! De hjelper mange stoffskiftepasienter tilbake til hverdagen igjen da det offentlige helsevesenet ikke er godt nok! 

Endret av Snuppi
Skrevet
På 6/19/2017 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Noen mener altså at det er greit å tilby grønnsaker, at det kan stå tilgjengelig gulrot, agurk, sukkererter, brokkoli til fri forsyning. Jeg er usikker på det. Hun kommer til å spise mye av det, og på den måten være vant til å kunne fylle magesekken?

Det er greit at hun spiser masse = ubegrenset med de grønnsakene du nevnte.  La henne fylle  magen med det, da det har lite kalorier. Ville kanskje heller begrenset fruktspisingen. Ikke mer enn en frukt om dagen. Kutt  ned på sukkerinntaket og begrens kjeksspising og andre ting med hvetemel.  

Husk at det kan godt hende at hun spiser selv om hun egentlig ikke er så sulten. Veldig mange spiser bare fordi de er vant til å kose seg med ditt og datt når de har dødtid. Da handler det ofte om å bryte vaner. 

Ønsker deg lykke til! Flott at du tar tak i det! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2017 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 6 som det siste halvannet året har lagt kraftig på seg. Jeg har nok ikke sett alvoret i det og tenkt at det kom til å "gå seg til" når hun strakk seg litt, de vokser jo i rykk og napp.

Men nå må jeg ta grep eller så får hun et problem. 

Hun er en normalt aktiv 6-åring, går på dans, er i aktivitet ute med venner, går på tur meg meg, sykler, hopper på trampoline osv. Hun er altså ikke inaktiv, og er sterk motorisk. 

Utfordringen er maten. Hun spiser helt vanlig mat, brød med ost og leverpostei, yoghurt, middag, frukt og grønnsaker. Kjempeglad i godterier og is selvsagt, men hun får kun på lørdager. Men *mengden* mat, hun kan spise kjempemasse av det hun liker, og hun henter frukt og knekkebrød og riskaker og slikt selv i skuffene.

Hvordan begrenser man en 6-åring i matveien? Nei, du får bare èn porsjon? Eller bare ett knekkebrød til kvelds selv om du er mere sulten.

Jeg trenger konkrete tips til ting jeg kan gi henne til å "fylle på", og hvordan jeg kan få henne til å forstå at hun ikke kan spise så mye hun vil og hele dagen lang. Går det i hele tatt an å slanke en 6-åring og i såfall hvordan?

Vi har akkurat hjulpet vår 4åring med dette.

Tiltak: fornuftige porsjoner på tallerken til middag. Grytene blir på komfyren. 

Mellommåltider er grønnsaker. Mellom barnehagen og middag er det grønnsaker som tilbys. Samme foran tv.

Lørdagsgodt er fruktsalat, grønnsaker med dip og enten 1 kjærlighet på pinne, eller ett kinderegg. Null is siste året.

Anonymkode: 89e9b...44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...