Gå til innhold

Overvektig 6-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du kan prøve å oppsøke ernæringsfysiolog, noen av disse et privat og koster en del men kan hjelpe. Hadde en kollega med overvektig barn og skryter veldig av hjelp fra ernæringsfysiologen. Er jo veldig bra at hun er aktiv.

Huff, dette er vi ikke enkelt. Vanskelig nok å slanke seg selv, enda verre med barn.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var selv lubben som barn, og nåkraftig overvektig i voksen alder.

Har tenkt en del på foreldrene mine sin rolle. Skulle ønske at de hadde hatt mer grønnsaker til middag, mer frukt og grønt ellers. Unngått å kjøpe sjokoladepålegg. 

Aktivisert meg, tilbrakte en del tid alene med mye kjedespising. Var også aktiv. Men de periodene jeg kjedet meg...da kunne jeg spise masse. Og så hjalp det absolutt ingenting at jeg ble mobbet pga vekt  på skolen, mens hjemme ble jeg egentlig nektet å spise mer selv om sultfølelsen var der. Det sitter ennå i. 

Hadde sjelden lunsj til skolen, og endte opp med spise boller og sånt(ikke før ungdomskolen da, men..). Så lunsj med grovt brød og gulrot ved siden av f.eks, det kan hjelpe masse!

Noe jeg merket faktisk denne uken: hadde kjøpt fun light. Men den trigger apetitten. Vann med sitron er best:)

Tror nok at dere klarer dere! Godt at du er obs på det, men tror også at det går seg til etterhvert så lenge du øker tilgangen til sunn mat! Oppskærte gulrøtter, sukkererter og andre ting som kan være tilgjengelig i kjøleskapet,  f.eks.

Bare ikke begynn å sette fokus på hvor mye hun spiser osv.

Anonymkode: 7a5b8...482

Skrevet

Jeg har ikke noe svar på det du egentlig spurte om, men ifht. fastlege så tror jeg det er sånn at du kan bytte tilbake til den gamle fastlegen hvis du flytter tilbake til den gamle kommunen innen tre år, selv om legen ikke har ledige plasser.

https://helsenorge.no/behandlere/bytte-av-fastlege

«Personer som har flyttet innenfor Norge, og meldt flyttingen til en annen kommune til folkeregisteret, kan få tilbake tidligere fastlege om de flytter tilbake til opprinnelig kommune innen tre år.»

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er lege tilknyttet helsestasjonen! Ring tilbake til helsesøster, si at du er bekymret og ønsker time hos lege. Legen kan henvise videre. Ellers virker det som du gjør mye av det som kan gjøres. Vil nevne minst mulig mellommåltider, kutt da evt opp grønnsaker; gulrot, agurk osv. Legg opp til aktivitet i hverdagen; gå til butikken, gå til bussen etc. Vet at det selvfølgelig har en tidsbegrensning, men så godt dere kan. Hvordan var kurvene som baby? Helsesøster skal ta på alvor hvis det plutselig er en økning i din datters alder! Lykke til! 

Anonymkode: b3054...46d

• Liker 2
Gjest Råkkenråll
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi HAR fastlege, han er tilgjengelig på telefon og e-post om vi blir syke, og vi har legevakt her om vi blir akutt syke. Det er *ikke* uforsvarlig. Og som sagt, vi har snakket med helsesøster, hun kunne ikke tilby noe særlig annen hjelp enn generelle kostholdsråd som vi allerede følger, og tilbud om ny veiing.

Hører gjerne fra noen som har erfaring med overvekt hos barn. 

TS

Anonymkode: 5654b...247

Har dere sjekket stoffskiftet?

Om du ser at hun spiser mye mer enn andre så er nok det forklaringen, men lavt stoffskifte kan altså føre til unormal vektøkning. All verdens kostholdsråd hjelper ikke om det er noen fysisk som er årsaken(eller gjør vondt verre).

De prøvene kan tas på legevakt, få legen til å skrive ut papirene. 

Datteren din trenger oppfølging, og hun trenger faktisk lege med spesialisering i hva enn som er galt. Det er faktisk livet hennes det er snakk om her, på sikt. Og hun trenger et opplegg som ikke gir henne et vanskelig forhold til mat og kropp.

AnonymBruker
Skrevet

Et utdrag fra nettet, jeg visste heller ikke om dette da jeg var student men ble tipset om det, utdrag fra regjeringens sider under.

Hvis du flytter fra en kommune til en annen, må du melde flytting til Folkeregisteret. Dette gjelder ikke studenter. Du vil få et brev fra HELFO med informasjon om hvordan du går fram, dersom du ønsker å bytte fastlege. Dersom du tidligere har vært tilknyttet en fastlege som i dag har full pasientliste, og du har flyttet tilbake til kommunen etter en periode, som ikke overstiger tre år, har du rett til å bli tatt inn på listen igjen. Dette gjelder også studenter.

Anonymkode: 8a876...051

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke vært på legevakten sier jeg jo. Og hvor vi har fastlegen vår er strengt tatt en digresjon i forhold til temaet. Om jeg ser behov for legehjelp så skaffer jeg det fra fastlegen. Foreløpig tar vi grep selv, jeg ønsket råd fra andre foreldre eller andre som har kunnskap om temaet. Jeg kan tenke selv og tar ikke ukritisk til meg alle råd her heller.

TS

Det er jo bare flaks. 
Det er helt relevant for temaet når du har en OVERVEKTIG 6-ÅRING.

Anonymkode: ac35d...db6

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan avslutte fastlegedebatten nå, vi er godt ivaretatt av fastlegen vår, etter avtale med han. Han er fullt klar over hvor vi bor og hvorfor, han var bidragsyter til at det ble sånn, og vi har mulighet til å bestille time hos han minst en gang i måneden om vi vil det.

Nå ønsket jeg gode kostholdstips uten å koble inn legen, i denne omgang.

Noen mener altså at det er greit å tilby grønnsaker, at det kan stå tilgjengelig gulrot, agurk, sukkererter, brokkoli til fri forsyning. Jeg er usikker på det. Hun kommer til å spise mye av det, og på den måten være vant til å kunne fylle magesekken?

Har lest meg litt opp på diverse kostholdsplaner for barn i hennes aldersgruppe nå i kveld og funnet noen punker i dagens kosthold der vi kan gjøre endringer. Ikke store, men over tid sikkert nok til å få en sunn endring i spisemønster.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med overvektige barn, men kan fortelle deg om våre vaner som familie. Jeg synes de fungerer veldig godt.

Vi spiser oss gode og mette til måltidene, men så og si aldri noe mellom måltidene. For barnas del vil det si at de spiser frokost, lunsj og sen middag. På barnehagedager er det i tillegg et fruktmåltid på ettermiddagen.

Vi drikker bare vann og farris, samt litt melk eller Biola naturell til frokost. Barna drikker også melk i barnehagen. Hjemme bruker vi helmelk.

Vi spiser ingen lettprodukter, og har godt med fett i maten. Min erfaring er at både barn og voksne holder seg mette lenger ved å spise nok fett.

Vi spiser variert i løpet av dagen. Det vil si at vi sjeldent spiser mer enn ett brødmåltid for eksempel. I stedet for brød spiser vi omelett, middagsrester, salater, hjemmelaget müsli osv. Vi begrenser også mengden ris, pasta og sånne ting til middagen, slik at det faktisk blir tilbehør og ikke hoveddelen av måltidet. Vi spiser heller ekstra grønnsaker.

Vi spiser lite søtsaker og snacks. Sjokoladepålegg, riskaker, frokostblandinger etc. har vi aldri i hus. Vi kan godt spise en is på en helt vanlig tirsdag, eller litt mørk sjokoade etter middag, men til gjengjeld har vi ikke faste godtedager. Altså faktisk ikke lørdagsgodt som en fast greie. Jeg ser nemlig at lørdagsgodt ofte kommer i tillegg til annen kos i løpet av uka, og da blir det plutselig ikke en god vane lenger.

Ungene trives godt med dette kostholdet og maser aldri om søtsaker på butikken (de kan godt spørre, men godtar et nei med én gang). De har god appetitt til måltidene, spiser så og si alt og er glade i grønnsaker. Vi har mye matglede ved bordet og snakker mye om hva maten smaker, hvor godt vi liker ting osv. Positivt fokus på mat er viktig!

Ønsker dere lykke til.

Anonymkode: 4bf52...11e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke vært på legevakten sier jeg jo. Og hvor vi har fastlegen vår er strengt tatt en digresjon i forhold til temaet. Om jeg ser behov for legehjelp så skaffer jeg det fra fastlegen. Foreløpig tar vi grep selv, jeg ønsket råd fra andre foreldre eller andre som har kunnskap om temaet. Jeg kan tenke selv og tar ikke ukritisk til meg alle råd her heller.

TS

Ikke bry deg om de som legger seg bort i hvor dere har fastlege. Det har ikke noe med saken å gjøre. Dere har fastlege og det er helt innafor at han ikke holder til akkurat det dere bor. Men ift mat så ville jeg kanskje ha gjort mat mellom måltidene utilgjengelig rett og slett. Legg all mat langt oppe i et skal sånn at hun ikke rekker opp. Ellers synes jeg begrunnelsen om at man skal være sulten til måltid samt hensynet til tennene, var god. Og sjekk hva hun får i seg hos andre. Her kan vi si nei til is, men så løper de i neste øyeblikk over til besteforeldrene, og da mister vi litt kontrollen (selv om vi forsøker å ha like regler der også). Men hvor tung er hun da?

Anonymkode: 95d2f...e14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere trampoline forresten? Det er ofte en slager i den alderen og er veldig god trening! 

Anonymkode: 95d2f...e14

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen mener altså at det er greit å tilby grønnsaker, at det kan stå tilgjengelig gulrot, agurk, sukkererter, brokkoli til fri forsyning. Jeg er usikker på det. Hun kommer til å spise mye av det, og på den måten være vant til å kunne fylle magesekken?

Skal det være noe galt i å fylle magesekken? Å ha som vane å spise mye sånne grønnsaker kan jeg virkelig ikke secnoe galt med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet med posjonskontroll? Hos oss får barna én stor fiskekake, med tilbud om en til. To, tre små poteter. Kjøttboller og slikt må fordeles, pasta og ris deles og tar slutt. Pannekaker er dessert, to eller tre små til hver. Vi har da ikke uendelige mengder, når det er tomt er det tomt. En brødskive til frokost, noe mer rekker vi ikke. Kveldsmat smøres fortløpende, men jeg sier nei etter fjerde brødskiva, for all mat etter det er for å trekke ut leggetiden. Riskaker, kjeks, frukt, youghurt, hvorfor er det tilgjengelig og hvorfor er det lov å ta av, det "ødelegger jo appetitten"? Og er dumt for tennene. Spise kun til måltider, vann til drikke, melk til frokost/lunsj. Grønnsaker til middag kan dere være rause med, og en frukt rett etter bhg/skole, eller som dessert. Ikke bare å forsyne seg med. Du kan også bruke økonomi som begrunnelse, youghurt og frukt, riskaker koster penger. Knekkebrød er til måltider i stedet for brød. Lørsdagsgodt er smågodt i begrensede mengder.

Anonymkode: 4f3d6...34e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så uhøflig? her er en oppegående mor som setter inn tiltak FØR det går for langt, det er bra!

Anonymkode: 5730a...d02

Det har allerede går for langt..

Anonymkode: e2024...575

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig pakk bort maten så ikke barnet går og forsyner seg med riskaker osv hele tiden, det er ikke sunt. Yoghurt og frukt er også mye sukker i, pluss juice. Kutt ned på det. Begrens porsjonene, hvis hun spiser alt for mye. Øk grønnsaker, kutt ned på pasta, poteter, hvitt mel og ferdigmat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare gjør dette til en ny daglig rutine, alle har gått av å kutte ned på sukker/mel osv. Ikke fokuser eller gjør henne obs på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spiser hun mellom måltidene? Er hun sulten, eller bare fysen? Velger hun å avslutte lek for å gå og spise, eller går hun for å spise når hun kjeder seg? Kan hun ha syreplager som forveksles med sultfølelse? 

Anonymkode: 92639...d9d

AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2017 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Hei herregud

Da mister den vi den vi har i hjembyen (som vi skal tilbake til om et år), så det er ikke et alternativ. Vi kan bruke legevakta her ved behov, men har ikke hatt det enda etter et år. 

TS

Du mister ikke den astlegen du har hat i hjembyen. Hvis du flytter tilbake innen tre år har du rett på å komme inn igjen på lista til den samme fastlegen. Du kan da virkelig ikke ha det sånn at dere ikke skal ha tilgang til fastlege et helt år!

Når det gjelder mat ville jeg tenkt mer på hva jenta spiser enn hvor mye. Sørg for at dere har mat med mye proteiner, og at karbohydratene  hovedsak er langsomme. Riskakene vile jeg sluttet å kjøpe, de metter lite, så det er fort gjort å spise mange, eller fylle på med noe annet etterpå. Både brød og knekkebrød bør være grovt, middagsmat bør inneholde en god proteinkilde og mye grønnsaker. 

Når det gjelder frukt kan du gjerne også tenke på hvilke type du kjøper. En banan har f.eks.mye mer kallorier enn en appelsin. Sjek nærngsinnhold i de fruktene dere pleer å bruke, også kjøper du mer av den frukten med minst kallorier, og mindre av den med mest. Kanskje noe av mellommåltidene også kan erstattes med grønnsaker? Skrelte, ferdg oppkuttede gulerøtter holder seg greit i et glass vann i kjøleskapet. Paprika, cherrytomater og babyagurker er gode alternativer.

Jeg ville ikke snakket med jenta om vekt, hvis hun kommenterer forandringen i hvilke mat som er tilgjengelig kan du begrunne det med at den nye maten er bedre for kroppen.

Anonymkode: 8d395...bef

• Liker 2
Skrevet
På 19.6.2017 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke erfaring med overvektige barn, men kan fortelle deg om våre vaner som familie. Jeg synes de fungerer veldig godt.

Vi spiser oss gode og mette til måltidene, men så og si aldri noe mellom måltidene. For barnas del vil det si at de spiser frokost, lunsj og sen middag. På barnehagedager er det i tillegg et fruktmåltid på ettermiddagen.

Vi drikker bare vann og farris, samt litt melk eller Biola naturell til frokost. Barna drikker også melk i barnehagen. Hjemme bruker vi helmelk.

Vi spiser ingen lettprodukter, og har godt med fett i maten. Min erfaring er at både barn og voksne holder seg mette lenger ved å spise nok fett.

Vi spiser variert i løpet av dagen. Det vil si at vi sjeldent spiser mer enn ett brødmåltid for eksempel. I stedet for brød spiser vi omelett, middagsrester, salater, hjemmelaget müsli osv. Vi begrenser også mengden ris, pasta og sånne ting til middagen, slik at det faktisk blir tilbehør og ikke hoveddelen av måltidet. Vi spiser heller ekstra grønnsaker.

Vi spiser lite søtsaker og snacks. Sjokoladepålegg, riskaker, frokostblandinger etc. har vi aldri i hus. Vi kan godt spise en is på en helt vanlig tirsdag, eller litt mørk sjokoade etter middag, men til gjengjeld har vi ikke faste godtedager. Altså faktisk ikke lørdagsgodt som en fast greie. Jeg ser nemlig at lørdagsgodt ofte kommer i tillegg til annen kos i løpet av uka, og da blir det plutselig ikke en god vane lenger.

Ungene trives godt med dette kostholdet og maser aldri om søtsaker på butikken (de kan godt spørre, men godtar et nei med én gang). De har god appetitt til måltidene, spiser så og si alt og er glade i grønnsaker. Vi har mye matglede ved bordet og snakker mye om hva maten smaker, hvor godt vi liker ting osv. Positivt fokus på mat er viktig!

Ønsker dere lykke til.

Anonymkode: 4bf52...11e

Så flinke dere er 😃

AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2017 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så uhøflig? her er en oppegående mor som setter inn tiltak FØR det går for langt, det er bra!

Anonymkode: 5730a...d02

Fordi jo frekkere svar, jo flere likes. Det er en sykdom på KG. 

Anonymkode: c4914...7e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...