AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #21 Skrevet 19. juni 2017 På høy tid. Vet om tilfeller hvor gravide kvinner har blitt satt på LAR . Altså oppstart av metadon mens de var gravide. Etter mange avisskriv hvor personellet på føde og barsel avd reagerte ble det gjort noe. Anonymkode: f08ec...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #22 Skrevet 19. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: er barnet viktigere enn kvinnen? Er du dum eller? Kvinnen kunne valgt abort om Metadon er så viktig for henne, det valget har ikke fosteret. Velger man å sette ett liv til verden, så skal barnet få den beste starten man kan gi. Når kvinnen velger å beholde, ja da er faktisk barnet viktigere enn henne selv! Anonymkode: c71f2...fa4 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #23 Skrevet 21. juni 2017 Noen er så ødelagt etter år med rus,at noen må bestemme over de. Når de ikke skjønner selv at prevensjon er nødvendig,hva da? Ikke engang på rusklinikkene tar de opp temaet. Nå vet jeg om to som ble gravide på avrusning. Å så lykkelig,jeg er gravid. Vi skal ha barn. Ikke har de bosted,ikke inntekt. Barn skal de ha. Det er f. ..så slukket at det et skammelig. De skjønnet ikke selv at det skal gå x antall år,før de kan kalle seg normale igjen Anonymkode: f232d...051 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #24 Skrevet 21. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke engang på rusklinikkene tar de opp temaet. Anonymkode: f232d...051 Dette er løgn. Jeg konner på rusklinikk, og har hatt svært mange samtaler om sex og graviditet, samt prevensjonsveiledning. Man kan ikke tvinge de som allerede er blitt gravide til abort. Ofte vil ikke fosteret tåle avrusning, og kvinnen vil spontanabortere. Hva kan vi gjøre da? Den eneste muligheten vi har for skadereduksjon er substitusjonsbehandling med (primært) metadon. Da overlever barnet i det minste, og man kan planlegge avvenning. Graviditet er en av de største årsakene til tvangsbehandling i institusjon, og mødrene blir fulgt opp i lang, lang tid - om de i det hele tatt får beholde barna sine. Jeg vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men den er fullstendig gal. Ellers er det veldig mange aspekter her i tråden som ikke tas hensyn til. Dette er ikke så enkelt som man skal ha det til. Anonymkode: 047e4...c23 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #25 Skrevet 21. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er løgn. Jeg konner på rusklinikk, og har hatt svært mange samtaler om sex og graviditet, samt prevensjonsveiledning. Man kan ikke tvinge de som allerede er blitt gravide til abort. Ofte vil ikke fosteret tåle avrusning, og kvinnen vil spontanabortere. Hva kan vi gjøre da? Den eneste muligheten vi har for skadereduksjon er substitusjonsbehandling med (primært) metadon. Da overlever barnet i det minste, og man kan planlegge avvenning. Graviditet er en av de største årsakene til tvangsbehandling i institusjon, og mødrene blir fulgt opp i lang, lang tid - om de i det hele tatt får beholde barna sine. Jeg vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men den er fullstendig gal. Ellers er det veldig mange aspekter her i tråden som ikke tas hensyn til. Dette er ikke så enkelt som man skal ha det til. Anonymkode: 047e4...c23 Skal selvsagt være "jobber." Anonymkode: 047e4...c23
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #26 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er løgn. Jeg konner på rusklinikk, og har hatt svært mange samtaler om sex og graviditet, samt prevensjonsveiledning. Man kan ikke tvinge de som allerede er blitt gravide til abort. Ofte vil ikke fosteret tåle avrusning, og kvinnen vil spontanabortere. Hva kan vi gjøre da? Den eneste muligheten vi har for skadereduksjon er substitusjonsbehandling med (primært) metadon. Da overlever barnet i det minste, og man kan planlegge avvenning. Graviditet er en av de største årsakene til tvangsbehandling i institusjon, og mødrene blir fulgt opp i lang, lang tid - om de i det hele tatt får beholde barna sine. Jeg vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men den er fullstendig gal. Ellers er det veldig mange aspekter her i tråden som ikke tas hensyn til. Dette er ikke så enkelt som man skal ha det til. Anonymkode: 047e4...c23 Mente at informasjon og veiledning på rusklinikk hjelper ikke.sorry. de to tilfellene jeg refererte til,de ble gravide på klinikken. Selvsagt med en annen misbruker. Det jeg mener er at misbrukere er så kjørt i hodet, at de bør dyttes i ei pille om morgenen,for å unngå graviditet. Anonymkode: f232d...051 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #27 Skrevet 21. juni 2017 Virker LITE gjennomtenkt. Hva ville blitt konsekvensen? At de ikke går inn i LAR og heller får barn på heroin? Det er tross alt snakk om bare 60 barn årlig, der en ikke har noen som helst sikker dokumentasjon at de får varige skader, utover at de første ukene for disse barna er grusomme og det er vel heller tvilsomt om skadene ville blitt mindre av at mor ble nektet metadon.. Anonymkode: 0bc46...e43
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #28 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mente at informasjon og veiledning på rusklinikk hjelper ikke.sorry. de to tilfellene jeg refererte til,de ble gravide på klinikken. Selvsagt med en annen misbruker. Det jeg mener er at misbrukere er så kjørt i hodet, at de bør dyttes i ei pille om morgenen,for å unngå graviditet. Anonymkode: f232d...051 Misbrukere er i denne sammenhengen samtykkekompetente voksne mennesker. Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. Det er lett å være enig i det denne tråden har som formål, men realiseringen av det er ikke så enkel som mange her synes å tro. Det du foreslår er tvangsmedisinering, og det er et tiltak som er uhyre inngripende i et menneskes eksistens. Det er ikke noe man kan gjennomføre uten videre under dagens lovgivning, og en endring av loven medfører en hel del store etiske problemstillinger som ikke lett kan løses. Anonymkode: 047e4...c23 1
Miss.Wildfox Skrevet 21. juni 2017 #29 Skrevet 21. juni 2017 På 19.6.2017 den 20.06, AnonymBruker skrev: Altså, nå er det kommet opp at man skal omsorgsteste par som trenger IVF for å bli foreldre. Grunnen var at det var barna som var viktigst og at det er de offentliges penger som ble brukt og at det offentlige derfor hadde en rettighet til å gjøre dette. Hvem betaler for Metadonen? Jo det offentlige. Barn som blir født med abstinenser har helt klart en mye tøffere start og mange får varige skader. Tenk hva det koster samfunnet, er barn som trenger ekstra oppfølging og hjelp. Selvfølgelig skal barnet komme først. Mor må enten tvangsinnlegges når det blir oppdaget at hun er gravid (de burde ta graviditetstester jevnlig) eller bruke langtidsprevensjon. Jeg har selv gått av Metadon, det er ikke så vanskelig som noen skal ha det til. Tøft ja, men overkommelig. Anonymkode: 73e23...0f6 Og hvem betaler det offentlige? Det er vi, deg og meg, skattebetalerne. Ikke bare for metadon men for alt her i samfunnet. De såkalte "gratis" tingene/tjenestene. Helt enig med deg forøvrig, og helt enig med barneombudet. Når graviditet først er et faktum så må jo barnet tas hensyn til når behandlingen kvinnen gis får helsemessige store konsekvenser. Å utføre abort uten samtykke er ihvertfall ikke etisk riktig eller forsvarlig. Forebyggende helsearbeid derimot, som prevensjon er absolutt riktig vei å gå. Man fratar jo ikke metadonbrukeren mulighet til å få barn i evig tid. Og jeg tviler på at en nykter person som har fått tilfredsstillende behandling og avsluttet metadonen ville tilgitt seg selv for skadene de har påført barna sine om de noen gang blir friske. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #30 Skrevet 21. juni 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Misbrukere er i denne sammenhengen samtykkekompetente voksne mennesker. Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. Det er lett å være enig i det denne tråden har som formål, men realiseringen av det er ikke så enkel som mange her synes å tro. Det du foreslår er tvangsmedisinering, og det er et tiltak som er uhyre inngripende i et menneskes eksistens. Det er ikke noe man kan gjennomføre uten videre under dagens lovgivning, og en endring av loven medfører en hel del store etiske problemstillinger som ikke lett kan løses. Anonymkode: 047e4...c23 Vet det,men er oppgitt over sånne folk. Setter seg ned....jeg er gravid. Skaff meg alt jeg trenger. De skal selv bestemme alt,det er de oppegående nok til,men å kreve av de?ikke f..... Anonymkode: f232d...051 1
Biloba Skrevet 21. juni 2017 #31 Skrevet 21. juni 2017 På Monday, June 19, 2017 den 16.30, AnonymBruker skrev: Når man lever som hardbarka narkomane så skulle man blitt sterilisert. Anonymkode: 70098...e72 Selv hardbarka narkomane er mennesker, og har menneskerettigheter. Tvangssterilisering er uforenlig med menneskerettighetene. En del av rusmisbrukerne blir også rehabilitert, mens sterilisering må regnes som irreversibelt. På Monday, June 19, 2017 den 19.55, waco skrev: Det vil si at du ikke fikk cellegift, stråling eller etterfølgende medisinering dersom du ikke tok langtidsvirkende prevensjon? Dette er et veldig viktig poeng. Hvordan lever kvinnelige heroinister før Metadon? Ofte uten eget hjem, ofte som kriminelle/i kriminelle miljøer, ofte som prostituerte, ofte utsatt for vold og seksuelle overgrep, overdosedødsfall forekommer. For mange er Metadon den eneste veien til et trygt og verdig liv de makter. Det er stor forskjell på å komme med sterke anmodning til søkere om å ta imot p-sprøyte eller implantat, og å nekte noen en behandling som kan redde liv, fordi de har en livmor. Jeg er også overrasket over at få ser ut til å reflektere over at kvinner kan holdes fanget pga graviditet. 1
Pikachuchu Skrevet 21. juni 2017 #32 Skrevet 21. juni 2017 At man bevisst velger å påføre ufødte barn skader man ikke vet omfanget av er helt horribelt. Og at man velger å kjempe for at det skal være greit er ikke noe bedre. Hvis ett av kravene for å få Metadon var å samtidig bruke p-sprøyte/spiral så hadde det virkelig ikke vært noe problem, om det var meg. Samtidig ville det vært stor motivasjon for å jobbe med å komme seg av Metadon på sikt også. Er det på noe punkt i livet en selv ikke er viktigst så er det gjennom et svangerskap, og har man ikke den prioriteringen bør man i hvert fall skjønne at langtidsvirkende prevensjon er det eneste rette! 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #33 Skrevet 21. juni 2017 29 minutter siden, Pikachuchu skrev: At man bevisst velger å påføre ufødte barn skader man ikke vet omfanget av er helt horribelt. Og at man velger å kjempe for at det skal være greit er ikke noe bedre. Hvis ett av kravene for å få Metadon var å samtidig bruke p-sprøyte/spiral så hadde det virkelig ikke vært noe problem, om det var meg. Samtidig ville det vært stor motivasjon for å jobbe med å komme seg av Metadon på sikt også. Er det på noe punkt i livet en selv ikke er viktigst så er det gjennom et svangerskap, og har man ikke den prioriteringen bør man i hvert fall skjønne at langtidsvirkende prevensjon er det eneste rette! Og hvis man blir gravid mens man er aktiv heroinist, har man valget mellom et ekstremt skadelig svangerskap som injiserende misbruker, avrusning med nesten sikker spontanabort, eller tilbud om metadon gjennom svangerskapet, og et levendefødt barn som i de fleste tilfeller vil klare seg greit etter avvenning. De fleste gravide heroinmisbrukere vil bli tvangsbehandlet, og metadon er en del av denne behandlingen - nettopp for at ikke fosteret skal dø. Det er ingen som sier at det er greit med svangerskap under metadonbehandling. Det man sier er at voksne, samtykkekompetente mennesker ikke uten videre kan tvangsmedisineres med langtidsvirkende prevensjon. Om dette blir et krav for metadonbehandling, risikerer man dropout som fører til bruk av illegale opiater. Man kan like gjerne bli gravid i det scenariet, og det er betydelig mere uforutsigbart for svangerskapet. Det er ikke vanskelig å tenke seg optimale løsninger. Å gjennomføre disse bur imidlertid på store praktiske og etiske problemer. Anonymkode: 047e4...c23
Pikachuchu Skrevet 21. juni 2017 #34 Skrevet 21. juni 2017 Og som aktiv heroinist, er virkelig f.eks ei p-sprøyte det verste man kan bli utsatt for? Er aktive heroinister i mot det? 2
ViljaH Skrevet 21. juni 2017 Forfatter #35 Skrevet 21. juni 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvis man blir gravid mens man er aktiv heroinist, har man valget mellom et ekstremt skadelig svangerskap som injiserende misbruker, avrusning med nesten sikker spontanabort, eller tilbud om metadon gjennom svangerskapet, og et levendefødt barn som i de fleste tilfeller vil klare seg greit etter avvenning. De fleste gravide heroinmisbrukere vil bli tvangsbehandlet, og metadon er en del av denne behandlingen - nettopp for at ikke fosteret skal dø. Det er ingen som sier at det er greit med svangerskap under metadonbehandling. Det man sier er at voksne, samtykkekompetente mennesker ikke uten videre kan tvangsmedisineres med langtidsvirkende prevensjon. Om dette blir et krav for metadonbehandling, risikerer man dropout som fører til bruk av illegale opiater. Man kan like gjerne bli gravid i det scenariet, og det er betydelig mere uforutsigbart for svangerskapet. Det er ikke vanskelig å tenke seg optimale løsninger. Å gjennomføre disse bur imidlertid på store praktiske og etiske problemer. Anonymkode: 047e4...c23 Jeg synes det er interessant å lese nyansene i denne tråden. Jeg trodde jeg hadde svarene klare, men de er kanskje for enkle? Jeg tenker at samtykkekompetente aktive heroinister må samtykke til langtidsvirkende prevensjon for å få tilbud om LAR. Da type p-sprøyte så ikke slurv med inntak blir en risikofaktor. Det vil kanskje løse det for 58 av de 60 barna? Hvis disse likevel skulle bli gravide (er jo bitteliten sjanse) så må de av metadon (som under). Det vil også være et incentiv for å ta prevensjon. Samtykkekompetente aktive heroinister uten LAR kan selvsagt bli gravide, og det vil være ille for fosteret. Jeg tenker at de da blir tvangsinnlagt og avruset uten substitutt. Knallhardt kanskje, men de hindres i å forgifte barnet. Da vil fosteret enten overleve i en giftfri mage, eller spontanabortere fordi mor har det for tøfft. En mulig utfordring med dette er kanskje at mor er kommet et stykke ut i svangerskapet før svangerskap oppdages og tiltak iverksettes, fosteret er allerede aktiv heroinist. En annen utfordring er kanskje lovverk som må endres, slik tvang må hjemles. Og der tydelig prioritere barn over mor. Jeg ser at min løsning er hard i klypa, men rusmisbrukere MÅ ta ansvar for å ikke bli gravide optimalt. Noen over sa at det er "bare" 60 barn i året som blir påført livsvarige skader. Helt uhørt for meg. På hvilke andre områder er vi så aksepterende overfor at så mange barn skades? Synes jeg ser det. "Alle barn må vaksineres, det er bare 60 norske barn pr år som blir skadet av det". 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #36 Skrevet 21. juni 2017 4 minutter siden, ViljaH skrev: Noen over sa at det er "bare" 60 barn i året som blir påført livsvarige skader. Helt uhørt for meg. På hvilke andre områder er vi så aksepterende overfor at så mange barn skades? Når det er ca 15000 sprøytenarkomane i Norge og det bare fødes 60 barn fra tunge rusmisbrukere så presser de ikke moralløst ut unger i det hele tatt. Tvert i mot. I tillegg er det du skriver galt. Det er IKKE bevist at metadonbarna får varige skader i det hele tatt. De første ukene er tortur for dem ja, men det er noen uker av et helt liv tross alt. Anonymkode: 0bc46...e43 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #37 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, Pikachuchu skrev: Og som aktiv heroinist, er virkelig f.eks ei p-sprøyte det verste man kan bli utsatt for? Er aktive heroinister i mot det? Vi har ikke noen registreringsplikt for heroinister. Det er ikke mulig å kartlegge alle som er i faresonen for risikosvangerskap på grunn av rusmisbruk. 41 minutter siden, ViljaH skrev: Jeg synes det er interessant å lese nyansene i denne tråden. Jeg trodde jeg hadde svarene klare, men de er kanskje for enkle? Hvis disse likevel skulle bli gravide (er jo bitteliten sjanse) så må de av metadon (som under). Det vil også være et incentiv for å ta prevensjon. Samtykkekompetente aktive heroinister uten LAR kan selvsagt bli gravide, og det vil være ille for fosteret. Jeg tenker at de da blir tvangsinnlagt og avruset uten substitutt. Knallhardt kanskje, men de hindres i å forgifte barnet. Da vil fosteret enten overleve i en giftfri mage, eller spontanabortere fordi mor har det for tøfft. En mulig utfordring med dette er kanskje at mor er kommet et stykke ut i svangerskapet før svangerskap oppdages og tiltak iverksettes, fosteret er allerede aktiv heroinist. Du ønsker altså lovhjemmel for en behandling som i ca. 90% av graviditetene vil være en tvangsmessig pålagt spontanabort? Det vil si at staten med loven i hånd aborterer barnet ditt, uavhengig av hva du selv ønsker. Synes du det er etisk greit? Ingen problemer knyttet til det? Avslutning av substitusjonsbehandling, eller tvungen avrusning, vil i de fleste tilfeller føre til svangerskapsavbrudd. Det er derfor tvangshjemlet behandling av gravide ruspasienter gjennomføres med metadinbehandling. Opiater har generelt liten innvirkning på fosterutviklingen, og de aller fleste barn av narkomane mødre utvikler seg helt normalt. Det hadde vært fint om vi kunne forholde oss til virkeligheten, og ikke til en fascistoid drøm om å luke vekk fostre som potensielt kan få problemer av ulik art. Narkomane har selvråderett over egen kropp og tilværelse, og ingen har rett til å tvinge dem til abort. Man må ta vare på etikken i problemstillingen, og ikke la følelsene ta overhånd. Man kan henstille til langtidsvirkende prevensjon, men tvang er ikke hjemlet noe sted, og bør heller ikke være det. Anonymkode: 047e4...c23 2
Pikachuchu Skrevet 21. juni 2017 #38 Skrevet 21. juni 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan henstille til langtidsvirkende prevensjon, men tvang er ikke hjemlet noe sted, og bør heller ikke være det. Anonymkode: 047e4...c23 Det er jeg helt enig i. Uten å vite noe om hvilket arbeide som gjøres, bør det vel være verdt forsøket å nettopp henstille til langtidsvirkende prevensjon, i hvert fall hos de man kommer i kontakt med. Vet ikke hvordan der fungerer per d.d., men det bør såklart være et kostnadsfritt tilbud, samt spre informasjon om slikt. Likevel var det ikke aktive heroinister jeg først og fremst tenkte på. Tenkte mer på planlagte og ønskede svangerskap hos de som allerede er etablert på og fungerer bra på Metadon. Når du har kommet til det punktet at du føler livet er stabilt nok og du har nok å gi til å planlegge familie, da mener jeg det er galskap å ønske å utsette et foster for Metadon. Da bør man enten kunne klare å finne en god porsjon motivasjon til ned- og avtrapping eller godta at egne barn ikke er en menneskerett.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #39 Skrevet 21. juni 2017 14 minutter siden, Pikachuchu skrev: Det er jeg helt enig i. Uten å vite noe om hvilket arbeide som gjøres, bør det vel være verdt forsøket å nettopp henstille til langtidsvirkende prevensjon, i hvert fall hos de man kommer i kontakt med. Vet ikke hvordan der fungerer per d.d., men det bør såklart være et kostnadsfritt tilbud, samt spre informasjon om slikt. Likevel var det ikke aktive heroinister jeg først og fremst tenkte på. Tenkte mer på planlagte og ønskede svangerskap hos de som allerede er etablert på og fungerer bra på Metadon. Når du har kommet til det punktet at du føler livet er stabilt nok og du har nok å gi til å planlegge familie, da mener jeg det er galskap å ønske å utsette et foster for Metadon. Da bør man enten kunne klare å finne en god porsjon motivasjon til ned- og avtrapping eller godta at egne barn ikke er en menneskerett. Hvor mange individer finnes i den gruppen du beskriver, da? Etter mer enn 20 år i rusomsorgen, kan jeg ikke si at dette er et fenomen jeg har støtt på i noen grad. Har du noen tall på dette? Forekommer det i det hele tatt? Jeg synes du bør undersøke om dette er et eksisterende fenomen før du begynner å argumentere mot det. Min erfaring er at mange kvinner i fertil alder, som er i aktiv behandling med metadon eller annen substitusjon, har vanskeligheter og dysforiske tanker rundt det at behandlingen gjør det uforsvarlig for dem å realisere ønsket om å få barn. Jeg kan egentlig ikke si at jeg har noe annet inntrykk ennn at metadonbehandlede kvinner gjerne ønsker seg barn, men ikke ser det som forsvarlig på grunn av medisineringen. Om du kjenner til en annen virkelighet, vil jeg svært gjerne vite hvor du har informasjonen din fra. Anonymkode: 047e4...c23
Pikachuchu Skrevet 21. juni 2017 #40 Skrevet 21. juni 2017 Om tallet er stort eller lite har da vel ingen betydning for hvor galt det er å bruke Metadon gjennom et svangerskap?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå