Gå til innhold

Lån til bolig og AAP mottaker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer litt på hvordan sjansene er for å få boliglån eller byggelån som det heter.. vi tenker å kjøpe bolig eller evt bygge. Jeg er desverre havnet i en situasjon der jeg er sykemeldt og er på AAP, samboer er i jobb. Han tjener rundt 23 tusen i mnd, og jeg ca 14 tusen. Jeg er ikke i stand til å jobbe på noen år.

Vi har godt med egenkapital, over 600 tusen.

Har lest en plass at de som er på nav trygd ikke kan få lån?

Beklager at jeg spørr veldig dumt, men vi er nybegynner på dette plan og har aldri tatt et lån før. Vi har kun tidligere studielån fra lånekassen som vi driver å betaler ned på nå. Håper også noen som også er på AAP kan svare meg på dette.

Anonymkode: 7ecb2...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må søke lån der vanlige folk søker lån, nemlig i banken for å finne svar på spørsmålet ditt. Lån er noe som innvilges etter indivuiduell vurdering av hele situasjonen til lånesøker(ne). Det varierer og hvilken bank og hvor i landet dere bor. 

Du kan lese om startlån på kommunen din sine sider, og på Husbanken.no. om du får lån der, er umulig å svare deg på, du må søke. Reglene for tildeling varierer og fra kommune til kommune. 

Anonymkode: baf6c...a00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lån på aap da dette regnes som midlertidig inntekt. Du må ha fast inntekt. Enten jobb eller uføre trygd. Alt annet regnes som midlertidig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, tussi84 skrev:

Du får ikke lån på aap da dette regnes som midlertidig inntekt. Du må ha fast inntekt. Enten jobb eller uføre trygd. Alt annet regnes som midlertidig. 

Det var akkurat dette jeg mistenkte! Veldig trist at det skal være slik, jeg står i fare for å bli uføre, men dette er ikke noe jeg tenker å søke om å ennå fordi saksbehandlingstid på uføre er på hele 8 måneder.. Jeg vil klare å jobbe i fremtiden, er bare 30 år!

 

Anonymkode: 7ecb2...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var akkurat dette jeg mistenkte! Veldig trist at det skal være slik, jeg står i fare for å bli uføre, men dette er ikke noe jeg tenker å søke om å ennå fordi saksbehandlingstid på uføre er på hele 8 måneder.. Jeg vil klare å jobbe i fremtiden, er bare 30 år!

 

Anonymkode: 7ecb2...e02

Jeg skjønner det. Vær bare klar over at om nav regner deg som ferdig avklart med varig tilpasset innsats så må du søke ufør. Du mister nemlig stønaden aap om du ikke gjør det. Man kan heller ikke gå på aap i mer enn 4 år. Finnes unntak da men sjeldent. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tussi84 skrev:

Du får ikke lån på aap da dette regnes som midlertidig inntekt. Du må ha fast inntekt. Enten jobb eller uføre trygd. Alt annet regnes som midlertidig. 

Noen banker gir lån selv om du har AAP. 

Anonymkode: adfe7...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen banker gir lån selv om du har AAP. 

Anonymkode: adfe7...986

Vet du h ikke? Er ikke ts men i samme situasjon.

Anonymkode: 1c916...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du h ikke? Er ikke ts men i samme situasjon.

Anonymkode: 1c916...6ff

Hvilken bank mente jeg.😀

Anonymkode: 1c916...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tussi84 skrev:

Du får ikke lån på aap da dette regnes som midlertidig inntekt. Du må ha fast inntekt. Enten jobb eller uføre trygd. Alt annet regnes som midlertidig. 

Dette er ikke sikkert som banken. Når hun har partner med lønnsinntekt, og de er to så blir det her som ellers gjort individuelle vurderinger. Derfor er det banken og eventuelt Husbanken/kommunen ts må kontakte. 

Om AAP skulle være grunn til å avslå alle lånesøknader så var det mange som hadde stått på gaten. Særlig mennesker med skader etter ulykker som ikke kan bli boende i egen bolig og trenger tilpasset bolig med universell utforming. Da er det nemlig ikke noe tema hvor inntekten til å leve for kommer fra. Heldigvis saksbehandles ikke alle søknader etter kg brukernes snevre formeinger alltid. 

Anonymkode: baf6c...a00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet deres er nok at dere har lav inntekt til sammen. 

Anonymkode: 92af5...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig for samboeren din å få lån alene så lenge du ikke har utelatt noen relevante opplysninger her. 

Det koster ingenting å sjekke med banken. Det er nesten like enkelt som å opprette en tråd på KG :P 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få byggelån til hus er mye mer usikkert enn å få et vanlig boliglån til å kjøpe en leilighet. For det første er hus dyrere, men så godt som alle hus som bygges, blir dyrere enn først antatt og budsjettet sprekker. Hva gjør dere da? Dere er to lavtlønte personer som ikke har mulighet til å få lånt de helt store summene.

Det er tryggere og bedre om dere satser på en leilighet i første omgang. Slik jeg forstår det du skriver, er det første gang dere skal kjøpe noe eget. Å fleske til og bygge hus da, er å ta litt hardt i - både økonomisk og på andre måter. Dere kan sikkert teste ut samboerskapet i noen år i en rimeligere leilighet i blokk eller noe, før dere bygger drømmehuset dere skal bo i resten av livet.

AAP regnes som en midlertidig inntekt, og er en inntekt man kan miste etter en viss tid. Dette ser banken på som usikker inntekt, ikke fast, og det er da sannsynlig at du får avslag. Samboeren din hadde ikke den feteste inntekten, så jeg tviler egentlig på at han får lån alene til å bygge et helt hus. Jeg vet ikke hvor i landet dere skal bygge, men huset koster det samme å bygge uansett hvor det er, selv om tomten kan variere en del i pris etter beliggenhet.

Anonymkode: 7a03b...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å få byggelån til hus er mye mer usikkert enn å få et vanlig boliglån til å kjøpe en leilighet. For det første er hus dyrere, men så godt som alle hus som bygges, blir dyrere enn først antatt og budsjettet sprekker. Hva gjør dere da? Dere er to lavtlønte personer som ikke har mulighet til å få lånt de helt store summene.

Det er tryggere og bedre om dere satser på en leilighet i første omgang. Slik jeg forstår det du skriver, er det første gang dere skal kjøpe noe eget. Å fleske til og bygge hus da, er å ta litt hardt i - både økonomisk og på andre måter. Dere kan sikkert teste ut samboerskapet i noen år i en rimeligere leilighet i blokk eller noe, før dere bygger drømmehuset dere skal bo i resten av livet.

AAP regnes som en midlertidig inntekt, og er en inntekt man kan miste etter en viss tid. Dette ser banken på som usikker inntekt, ikke fast, og det er da sannsynlig at du får avslag. Samboeren din hadde ikke den feteste inntekten, så jeg tviler egentlig på at han får lån alene til å bygge et helt hus. Jeg vet ikke hvor i landet dere skal bygge, men huset koster det samme å bygge uansett hvor det er, selv om tomten kan variere en del i pris etter beliggenhet.

Anonymkode: 7a03b...0ae

Tja, kan jo hende lånet holder til et hus på 40 kvm? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å få byggelån til hus er mye mer usikkert enn å få et vanlig boliglån til å kjøpe en leilighet. For det første er hus dyrere, men så godt som alle hus som bygges, blir dyrere enn først antatt og budsjettet sprekker. Hva gjør dere da? Dere er to lavtlønte personer som ikke har mulighet til å få lånt de helt store summene.

Det er tryggere og bedre om dere satser på en leilighet i første omgang. Slik jeg forstår det du skriver, er det første gang dere skal kjøpe noe eget. Å fleske til og bygge hus da, er å ta litt hardt i - både økonomisk og på andre måter. Dere kan sikkert teste ut samboerskapet i noen år i en rimeligere leilighet i blokk eller noe, før dere bygger drømmehuset dere skal bo i resten av livet.

AAP regnes som en midlertidig inntekt, og er en inntekt man kan miste etter en viss tid. Dette ser banken på som usikker inntekt, ikke fast, og det er da sannsynlig at du får avslag. Samboeren din hadde ikke den feteste inntekten, så jeg tviler egentlig på at han får lån alene til å bygge et helt hus. Jeg vet ikke hvor i landet dere skal bygge, men huset koster det samme å bygge uansett hvor det er, selv om tomten kan variere en del i pris etter beliggenhet.

Anonymkode: 7a03b...0ae

Nå er det ikke alle steder der bygges leiligheter, og da må man faktisk bygge hus selv, slik er det utenfor bynære strøk uten at ts har skrevet noe om hvor hun bor. 

Noen kommuner har og "startboliger" til sine innbyggere i etableringsfasen. Der sikrer kommunen finansiering enten med Husbanklån kjøper overtar samtidig med at boligen overdras, eller ved å tildele startlån eventuelt i kombinasjon med tilskudd. 

Som om dette ikke er nok, kan ts og søke Husbanken direkte om byggelån. Hun må bare sette i gang i den virkelige verdenen utenfor kg for å finne ut hva hun får nei på og hva hun kan få et klart og jublende ja til. 

Anonymkode: baf6c...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Med tanke på at det nye lovforslaget i forhold til AAP nå er vedtatt så vil inntekten din være veldig usikker. Fra nyttår kan du kun ha mottat AAP i tre år og det kan kun utvides med to år så da spørs det hvor lenge du har denne ytelsen. Svar på spørsmålet får du jo bare ved å søke i banken men mister du AAP og ikke kommer i jobb så er det en risiko for at du må benytte deg av sosialstødnad og de dekker kun avdrag og ikke renter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/20/2017 den 2.38, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke alle steder der bygges leiligheter, og da må man faktisk bygge hus selv, slik er det utenfor bynære strøk uten at ts har skrevet noe om hvor hun bor. 

Noen kommuner har og "startboliger" til sine innbyggere i etableringsfasen. Der sikrer kommunen finansiering enten med Husbanklån kjøper overtar samtidig med at boligen overdras, eller ved å tildele startlån eventuelt i kombinasjon med tilskudd. 

Som om dette ikke er nok, kan ts og søke Husbanken direkte om byggelån. Hun må bare sette i gang i den virkelige verdenen utenfor kg for å finne ut hva hun får nei på og hva hun kan få et klart og jublende ja til. 

Anonymkode: baf6c...a00

Jeg har egenkapital og tomt, arvet som gave fra mine besteforeldre. Bor i Nordland, tomten er på et landlig strøk. Så her koster det ikke like mye å bygge hus, som i bynære strøk. Hadde vi vært bosatt i et annet fylke lenger sør så hadde det ville kostet mer på bygge hus.

Men dette med AAP som usikker inntekt er noe jeg skal ta finne ut av snart, skal i banken så snart papirene på tomten er ferdig avklart.

Hilsen ts

Anonymkode: 7ecb2...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Raggy skrev:

Med tanke på at det nye lovforslaget i forhold til AAP nå er vedtatt så vil inntekten din være veldig usikker. Fra nyttår kan du kun ha mottat AAP i tre år og det kan kun utvides med to år så da spørs det hvor lenge du har denne ytelsen. Svar på spørsmålet får du jo bare ved å søke i banken men mister du AAP og ikke kommer i jobb så er det en risiko for at du må benytte deg av sosialstødnad og de dekker kun avdrag og ikke renter.. :)

Takk for svar, da vet jeg hva jeg kan forvente meg om jeg ikke søker uføre etterhvert. Vet det er nye regler for Aap, har forhørt meg litt rundt dette.

Anonymkode: 7ecb2...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, June 19, 2017 den 9.07, AnonymBruker skrev:

Noen banker gir lån selv om du har AAP. 

Anonymkode: adfe7...986

NEI!

Anonymkode: 4d01d...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/19/2017 den 2.09, AnonymBruker skrev:

Du må søke lån der vanlige folk søker lån, nemlig i banken for å finne svar på spørsmålet ditt. Lån er noe som innvilges etter indivuiduell vurdering av hele situasjonen til lånesøker(ne). Det varierer og hvilken bank og hvor i landet dere bor. 

Du kan lese om startlån på kommunen din sine sider, og på Husbanken.no. om du får lån der, er umulig å svare deg på, du må søke. Reglene for tildeling varierer og fra kommune til kommune. 

Anonymkode: baf6c...a00

Før du søker,må du regne ut om du klarer et boliglån 

Anonymkode: d2403...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NEI!

Anonymkode: 4d01d...cdd

Du er saksbehandler i alle banker og også hos kommunene, og avslår alle lån når en av lånsøkerne har AAP? Derfor kan du svare så konsekvent nei? 

9 timer siden, Raggy skrev:

Med tanke på at det nye lovforslaget i forhold til AAP nå er vedtatt så vil inntekten din være veldig usikker. Fra nyttår kan du kun ha mottat AAP i tre år og det kan kun utvides med to år så da spørs det hvor lenge du har denne ytelsen. Svar på spørsmålet får du jo bare ved å søke i banken men mister du AAP og ikke kommer i jobb så er det en risiko for at du må benytte deg av sosialstødnad og de dekker kun avdrag og ikke renter.. :)

Nå er det vel ikke alltid slik at folk på AAP kommer i jobb igjen, og heller ikke slik at de blir stående uten inntekt fordi de er for syke til å komme i jobb og AAP perioden går ut. Noen kommer over på uføretrygd, og ytterst få havner på økonomisk sosialhjelp. Nav stenger heller ikke døren for folk på AAP når perioden går ut på dato. 

Nå har og ts kommet tilbake og luftet muligheten for at hun kommer til å søke uføretrygd, noe som banken og må ta hensyn til dersom de får den opplysningen. Når ts i tillegg har tomt og egenkapital så vil nok banken se langt mer velvillig på en søknad fra henne i Nordnorge enn en bank i Oslo ville gjort i tilsvarende situasjon. 

I tillegg har kommunene i Nord også bedre betingelser på kommunale lån og tilskudd. Så her er mye som taler for at ts har en god sak totalt sett. Lykke til. 

Anonymkode: baf6c...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...