AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #41 Skrevet 2. juli 2017 På 2017-6-18 den 16.00, AnonymBruker skrev: Saken er at jeg har en hund som er så usikker på andre mennesker. Han utragerer voldsomt, og har glefset til fire-fem personer i løpet av tiden jeg har hatt han, med glefset mener jeg bitt men ikke så hardt at det har gått hull på hud eller klær. Jeg er livredd for at han en dag skal bite skikkelig hardt og skade noen. Han blir helt gal på fremmedfolk. MEN med meg er han verdens beste koseklump, og jeg er forferdelig glad i han. Huff dette er så utrolig vanskelig. Noen som har vært i lignende situasjoner? Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal kunne leve med meg selv om jeg dreper han, for det er jo det jeg gjør. Satt og leste litt rundt selve avlivingsprosessen i dag og knakk helt sammen. Anonymkode: 5c4bd...e66 "Forferdelig glad i han" også vurderer du å drepe han? .... skjønner ikke helt hvordan du klarer å tenke sånn engang. :/ Har jo kommet en del forslag her. Vet om noen hunder som er sånn og hvertfall når dem er voksene er det vanskeligere å gjøre noe med, den selen her over så jo ikke så dum ut å man finner sikkert masse info på Google. Ellers så man man jo rett å slett bare passe på.. å si fra til folk som kommer for nære at han er usikker/ ikke glad i fremmede. Lykke til Anonymkode: 2b9c7...622 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #42 Skrevet 3. juli 2017 23 timer siden, Mariachi skrev: Det er livsfarlig å irettesette og straffe hunder som er redde. Èn ting som kan skje er at de slutter å varsle med knurring og går rett på å bite. For de VIL forsvare seg og sitt uansett om de har "lov" eller ikke, og en redd hund ser på dette som en trusselsituasjon. Det andre som kan skje er at frykten eskalerer, og resultatet blir her også at istedenfor å ha en hund som gjør utfall, har man plutselig en som biter. Men du KAN ha flaks med dette opplegget om hunden er mere redd deg enn den besøkende... Det finnes heller ingen alfa. Det har en av dem som var med på å introdusere dette begrepet selv uttalt: Det er jo ikke det. Ikke hvis du viser til hunden at du er sjefen ved å være "på". Hvis du sitter og venter og håper på det beste når gjesten reiser seg for å gå på toalettet eller hjem, og hunden utagerer, så er det jo idiotisk å utsette hunden for dette der hvor du faktisk kunne ha forebygget. Det jeg mener: vær på! Les hunden din. Du vet fra før av at hunden utagerer når personer går vekk. Det vil si at hunden tar det som "lett bytte" når de går med ryggen til. Med å "være på" mener jeg å jobbe forebyggende. Hunden skal assosiere alt rundt seg som positivt. F.eks en smattelyd betyr godbit. At folk går fra sofaen betyr godbit. MEN hvis hunden likevel velger å utagere etter du har bedt hunden om å "være her", så kan man ta hunden på ulydighet og ikke for å utagere. Hunden lærer seg å høre på ordre, og hunder liker grenser. Uten grenser blir de usikre. De skal ordne opp selv. Selvfølgelig skal du ikke ta hunden fordi den knurrer på noen som er nærgående. Der har man igjen et ansvar å si "ikke gå mot hunden min og hils, for han er litt skeptisk". Lag en rutine for hva som skjer HVER gang det kommer noen på besøk. La hunden få være med å se hvem som kommer på døra, men hunden skal ikke hilse først. HUnden skal sitte helt rolig og ikke stressa mens besøkende kommer inn. Her er det greit å være to, og det er greit for besøkende som kommer at de vet at du jobber med hunden din og at ditt 100% fokus er på hunden i hilsesituasjonen. Stort sett er det ikke hundens feil for at de har blitt som de har blitt, det er fult og helt eiers feil. Og de som innser det, kan få det bra til med rett veiledning av folk som kan det, og som kan rasen. Jeg snakker av erfaring da vi var på randen til å måtte gi opp, men heldigvis fikk vi god hjelp til å takle problemene som VI hadde skapt ved å ikke være tydelige ledere. Hunden vår FÅR ikke lov å løpe til døra når det ringer på. Hunden FÅR ikke lov til å hilse først. Hunden skal gå bak, og ikke løpe i vei foran opp trappene, rundt hjørner, og andre plasser. Og det er vårt ansvar for kjenner hunden å si til barn eller voksne på tur som spør om å få klappe, at nei, dessverre, de får ikke klappe, for hun liker ikke å bli klappet av fremmede. Og da unngår vi en uønsket situasjon. Eller har vi god tid, så kan vi kjøre ritualet at hunden må sitte, og jeg må se at hunden er 100% rolig og ikke stresset, utilpass etc. Den fremmede får beskjed om hva hun/han skal gjøre/ikke gjøre, og det er at hunden får klarsignal om "værsågod" og får gå bort til den fremmede og den fremmede gir godbit. Også tar jeg hunden tilbake. På den måten for hunden positive assosiasjoner til fremmede. Fremmede betyr godbit. Det er så sinnsykt mye uvitenhet ute blant folk som bøyer seg ned og over hunden, setter seg på huk og ser rett i øynene på hunden, bøyer seg over og skal gi en klem. For noen hunder som er vant til dette og som ikke har problemer med fremmede, er det uproblematisk, men for andre er det direkte truende. Og mange skylder på hunden er agressiv og farlig. Det er rett og slett eier som er farlig som ikke har kontroll på hunden. Anonymkode: baa64...37b
Luckiness Skrevet 3. juli 2017 #43 Skrevet 3. juli 2017 Du bør ta kontakt med en hundetrener. Og da en hundetrener med solid og godkjent utdanning. Ikke en person som har hatt 4 hunder i løpet av sitt liv, hjulpet med litt trening av hunden til naboen og venninnen og derav kaller seg trener/ekspert. Nå har du sikkert ferie eller skal ha ferie. Bruk denne tiden til å komme i kontakt med og møte en hundetrener. Du bør gjøre alt for å få dette til før du vurderer å avlive hunden. Kanskje det er en mulighet at hundetreneren kommer til deg framfor at du drar dit? Det beste er vel dersom hundetrener får se hundens og dens atferd i kjente omgivelser og i deres hverdag. Vær også forberedt på at eieren ofte er skyld i hundens atferd. Ofte kan man ikke skylde på hunden. Skylde på at hunden er usikker, at hunden ikke hører på deg, at hunden gjør som den vil osv. Det er du som er eier og som skal sørge for et trygt, stabilt og forutsigbart miljø og hverdag for hunden. Hunder kan bli usikre dersom de opplever at eier ikke har kontroll, viser usikkerhet og f.eks. gjør en ting ene dagen og en annen ting andre dagen i samme situasjon.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #44 Skrevet 4. juli 2017 Har du tatt kontakt med en hundetrener, TS? Hvor i landet bor du? Anonymkode: baa64...37b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #45 Skrevet 4. juli 2017 Vi har en hund som er slik, grunnet nervøsitet. Vi kan ikke bruke halti/munnkurv etc pga hun blir mer nervøs da. Men vi har rett og slett tilpasset livet vårt etter det. Vi bor der det går lite folk, går turer når det er mest mulig rolig ute, trener masse. Har vært hos 3 atferdsterapeuter + veterinærer for full utredning etc, men de sier det ikke er noe å gjøre annet enn å avlive. Men det er ikke et alternativ for oss. Vi kjøpte denne hunden fordi vi ville ha den, og da gjør vi også alt for å få det til å fungere. Når det gjelder glefsing bør du jo holde bedre avstand slik at dette ikke kan skje. Anonymkode: fc12c...f08 2
RoH Skrevet 4. juli 2017 #46 Skrevet 4. juli 2017 På 6/19/2017 den 2.40, Perle skrev: Omplassering bør jo vurderes. Kan tenke hunden kan fungere i et annet miljø. Nå snakker jeg ikke om å legge inn en FINN-annonse med "verdens snilleste hund" tekst, men en annonse hvor du er DØNN ærlig på problemadferden. Blir hunden en kasteball er det bedre dn får slippe! Skal du omplassere bør du også ha en prøveperiode. Så flytte problemet over til noen andre mennesker som blir knyttet til hunden synes du virker som et bra forslag? 1
RoH Skrevet 4. juli 2017 #47 Skrevet 4. juli 2017 Det får være måte på til pissprat som dere klarer å lire av dere her inne. Hunder som er angstbitere skal alltid avlives. Dette er det null toleranse for. At en hund biter når eier blir angrepet eller den selv blir angrepet lever jeg godt med. Men på det tidspunktet en hund oppfører seg truende mot mennesker utgjør den en reel fare. Det går sikkert ann å dressere hunden, flytte hunden slik at den kommer i lite kontakt med mennesker osv. Men på ett eller annet tidspunkt mister eieren kontroll, det kan være et bånd som glipper, noen som kommer brått på. Så har du en skambitt unge på samvittigheten. Når en tar på seg ansvaret med å eie en hund tar en på seg dette ansvaret. Er en ikke kompetent til å eie hund kvitter mann seg med hunden, har hunden har en adferd som utgjør en fare for mennesker eller andre dyr avliver mann hunden. 1
Portvinpiken Skrevet 4. juli 2017 #48 Skrevet 4. juli 2017 7 minutter siden, RoH skrev: Det får være måte på til pissprat som dere klarer å lire av dere her inne. Hunder som er angstbitere skal alltid avlives. Dette er det null toleranse for. At en hund biter når eier blir angrepet eller den selv blir angrepet lever jeg godt med. Men på det tidspunktet en hund oppfører seg truende mot mennesker utgjør den en reel fare. Det går sikkert ann å dressere hunden, flytte hunden slik at den kommer i lite kontakt med mennesker osv. Men på ett eller annet tidspunkt mister eieren kontroll, det kan være et bånd som glipper, noen som kommer brått på. Så har du en skambitt unge på samvittigheten. Når en tar på seg ansvaret med å eie en hund tar en på seg dette ansvaret. Er en ikke kompetent til å eie hund kvitter mann seg med hunden, har hunden har en adferd som utgjør en fare for mennesker eller andre dyr avliver mann hunden. Beklager men det høres virkelig ikke ut som du har veldig stor kunnkap om hund. 4
RoH Skrevet 4. juli 2017 #49 Skrevet 4. juli 2017 Akkurat nå, Portvinpiken skrev: Beklager men det høres virkelig ikke ut som du har veldig stor kunnkap om hund. Neida. Det kan du jo tro. Jeg har hatt over 60 hunder siste 30 årene så litt har det vel blitt. Deriblant 3 Dobermann omplasseringshunder hvor jeg måtte avlive to av hensyn til naboens ve og vell. Hva er din erfaring med hund om jeg tør spørre
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #50 Skrevet 4. juli 2017 På 7/2/2017 den 12.20, AnonymBruker skrev: Jeg ser nå at TS har problemer der folk skal reise seg for å gå på do. Da tenker jeg at du som eier må informere folk på besøk at du trener hunden på besøk og at du må ha beskjed slik at du tilfeldigvis kan være i nærheten av hunden når besøkende skal reise seg opp for å gå på do. Hvis hunden ser avslappet ut skal du rose og gi godbiter. Fortelle hunden "være her", og gi godbit. Hvis så hunden bestemmer seg for å gjøre utfall skal du være såpass kjapp at du skal få sagt strengt NEI, og ta hunden. Nå vet ikke jeg hvilken rase du har, men hunder er som regel ikke laget av porselen, og i en vanlig dyreflokk så har alle flokker en sjef/alfa, og de gir klar beskjed med regler. Det er knurr og bitt. Det er det man må gjøre når man skal rehabilitere/reparere hunder. Da er det "knurr" NEI, og "bitt" et dunk i hunden for å oppnå kontakt. Og MED EN GANG hunden avreagerer og slutter uønsket adferd er det lys stemme og godbit. På den måten lærer hunden hva som er rett og galt. Det nytter ikke med sånn pusesnakk og klappe hunden mens den knurrer og bjeffer på fremmede. Da bare oppnår du å stresse hunden opp enda mer. Hunden merker på deg at du er nervøs for hva hunden skal gjøre, og hunden tror da at personen på besøk er livsfarlig, og ser på det som sin jobb og redde deg. Eneste som gjelder er å "knurre" og "bite", hvis den ikke adlyder "knurr". Det vil den gjøre etter hvert når den lærer seg hva den strenge tonen din betyr. Da trenger man ikke lenger å bruke "bitt". Anonymkode: baa64...37b Hva faen er det som er galt med deg? Sett for mye Cesar Milan? Hvis CM hadde kunnet noe som helst om hund, så hadde han ikke blitt så overrasket hver gang han ble bitt. Anonymkode: e5059...b76 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2017 #51 Skrevet 4. juli 2017 2 timer siden, RoH skrev: Neida. Det kan du jo tro. Jeg har hatt over 60 hunder siste 30 årene så litt har det vel blitt. Deriblant 3 Dobermann omplasseringshunder hvor jeg måtte avlive to av hensyn til naboens ve og vell. Hva er din erfaring med hund om jeg tør spørre Nå var det ikke meg du siterte, men jeg har drevet oppdrett av brukshunder i 20 år, både til utstilling og hundesport. Jeg er også utdannet trener i enkelte grener. Hvordan foreslår du at vi måler kunnskapen vår opp mot hverandre for å avgjøre hvem som vet mest, og best? Jeg mener 100% at du tar feil. Anonymkode: e5059...b76 3
Portvinpiken Skrevet 4. juli 2017 #52 Skrevet 4. juli 2017 2 timer siden, RoH skrev: Neida. Det kan du jo tro. Jeg har hatt over 60 hunder siste 30 årene så litt har det vel blitt. Deriblant 3 Dobermann omplasseringshunder hvor jeg måtte avlive to av hensyn til naboens ve og vell. Hva er din erfaring med hund om jeg tør spørre Skal man bli imponert av at du har hatt doberman? Og du har tydeligvis mye erfaring med hund i flokk da vil jeg tro, Men det er bare det at man blir ikke automatisk nødvendigvis veldig kunnskapsrik av å ha hatt hunder. Det er jo CM et glimrende eksempel på. Ei heller antall år (selvom jeg har hatt hund i flere år enn deg - om det skulle være viktig). Min egen erfaring med hunder er at jeg selv også har hatt et tosifret antall hunder i tillegg til noen års utdannelse innen etologi, hund og atferd. På litt nyere metoder vel og merke. Mitt levebrød er hund og atferd, og det begynner å bli noen tusen hunder jeg har jobbet med til nå. Uansett hva jeg svarer her vil det ikke være godt nok selvfølgelig. Og det er meningsløst å gå inn i noen diskusjon om hvem som har møtt/trent flest hunder osv. Poenget mitt er at ut i fra det du skriver så virker det som du ikke er så oppdatert på atferdsbiten i hvert fall. Men selvfølgelig vil du jo mene at du er det. Det er jo helt naturlig og forståelig at du gjør. Jeg har møtt mange med din tilnærming til hund (ut i fra det du selv skriver i innlegget ditt). Det at du uttaler deg så bastant om en hund (og eier) du aldri engang har møtt, sier meg at det blir feil (og farlig?) og følge sånne bastante råd. 4
Portvinpiken Skrevet 4. juli 2017 #53 Skrevet 4. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva faen er det som er galt med deg? Sett for mye Cesar Milan? Hvis CM hadde kunnet noe som helst om hund, så hadde han ikke blitt så overrasket hver gang han ble bitt. Anonymkode: e5059...b76 Enig i din kommentar på et hårreisende kunnskapsløst innlegg over. 3
RoH Skrevet 5. juli 2017 #54 Skrevet 5. juli 2017 8 timer siden, Portvinpiken skrev: Skal man bli imponert av at du har hatt doberman? Og du har tydeligvis mye erfaring med hund i flokk da vil jeg tro, Men det er bare det at man blir ikke automatisk nødvendigvis veldig kunnskapsrik av å ha hatt hunder. Det er jo CM et glimrende eksempel på. Ei heller antall år (selvom jeg har hatt hund i flere år enn deg - om det skulle være viktig). Min egen erfaring med hunder er at jeg selv også har hatt et tosifret antall hunder i tillegg til noen års utdannelse innen etologi, hund og atferd. På litt nyere metoder vel og merke. Mitt levebrød er hund og atferd, og det begynner å bli noen tusen hunder jeg har jobbet med til nå. Uansett hva jeg svarer her vil det ikke være godt nok selvfølgelig. Og det er meningsløst å gå inn i noen diskusjon om hvem som har møtt/trent flest hunder osv. Poenget mitt er at ut i fra det du skriver så virker det som du ikke er så oppdatert på atferdsbiten i hvert fall. Men selvfølgelig vil du jo mene at du er det. Det er jo helt naturlig og forståelig at du gjør. Jeg har møtt mange med din tilnærming til hund (ut i fra det du selv skriver i innlegget ditt). Det at du uttaler deg så bastant om en hund (og eier) du aldri engang har møtt, sier meg at det blir feil (og farlig?) og følge sånne bastante råd. Neida. Ikke meningen å imponere med Dobermann. Dette er nok en rase som er avlet mer eller mindre i stykker. Rasehunder generelt er for meg totalt uten interesse. Men det var ment som et eksempel på konsekvens av hva det innebærer å overta andres hunder. Du kan legge ned masse arbeide i en hund men resultatet blir en nødvendigvis annerledes. Når en overtar en problemhund i den tro at denne skal jeg få til bare jeg legger ned litt mer jobb forrige eierne. Så viser det seg at usikkerheten forsatt er der, plutselig oppstår en situasjon som ikke var forutsatt og helvete er ute. Avl av hunder krever kunnskap. Gemytt er en svært viktig faktor. Min erfaring tilsier at en hund er som har blitt riktig sosialisert i valpe stadie (fra 4 uker til ca 20 uker) er ganske formet på personlighet. Jeg tror gemytt preges veldig i denne fasen, men jeg er ganske sikker på at de genetiske egenskapene vil overstyre selv det beste hundemenneske. Hunder er 70% genetikk, 30% resultat av preging. Hva du mener med adferdsbiten er jeg usikker på, mine hunder er brukshunder, de er avlet for det de er ment for å brukes til. For meg er det uaktuelt å anskaffe meg en hund som ikke er egnet for det jeg ønsker og bruke hunden til. De som biter mennesker, andre hunder har jeg ikke lenger. DIsse gir jeg heller ikke fra meg i den tro at noen andre sikkert kan få skikk på denne hunden. Det samme gjelder for genetiske sykdommer eller skavanker som ikke gjør de egnet til bruk. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå