Gå til innhold

Vurderer å avlive hunden min.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at jeg har en hund som er så usikker på andre mennesker. Han utragerer voldsomt, og har glefset til fire-fem personer i løpet av tiden jeg har hatt han, med glefset mener jeg bitt men ikke så hardt at det har gått hull på hud eller klær. Jeg er livredd for at han en dag skal bite skikkelig hardt og skade noen. Han blir helt gal på fremmedfolk. MEN med meg er han verdens beste koseklump, og jeg er forferdelig glad i han. Huff dette er så utrolig vanskelig. Noen som har vært i lignende situasjoner? Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal kunne leve med meg selv om jeg dreper han, for det er jo det jeg gjør. Satt og leste litt rundt selve avlivingsprosessen i dag og knakk helt sammen.

Anonymkode: 5c4bd...e66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du har forsøkt A L T annet?

Anonymkode: 81acc...858

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at du har forsøkt A L T annet?

Anonymkode: 81acc...858

Blant annet å spørre om hjelp på forum? :rolleyes:

Anonymkode: f3793...d12

AnonymBruker
Skrevet

Du bør først prøve å få han til en som er ekspert på hunder adferd. Siden han aldri er sint på deg, så er han jo ikke helt gal/syk. Det er derfor sannsynlig at det går an å trene dette fremmedhatet av han.

Anonymkode: 8ad77...0ff

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst går du til anskaffelse av en MUNNKURV! Så får du bestemme deg for hvor mye du er villig til å jobbe med problemet eller om avlivning er den riktige veien å gå. 

Anonymkode: ca65d...e2b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Gå til anskaffelse av munnkurv når du må ha hunden rundt fremmedfolk. Bedre det en at den tvangsavlives fordi den biter. 

Har du kontaktet profesjonell hundetrener? Ikke sånn at du går kurs med flere, men en trener som kommer å observerer hunden. 

Anonymkode: 99955...c9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da ordner du profesjonell hjelp til hunden!

Anonymkode: 47cc8...dcb

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet

At den har bitt er jo et dårlig tegn. Bruk munnkurv!! Du kan ikke gå rundt med en hund uten det når den faktisk er så aggressiv. 

Så kan du kontakte en ekspert. Se om det er noe du får gjort med den. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Rottweiler som er veldig usikker på fremmede. Har samme problem med at hun gjør utfall. Hun tåler ikke at fremmede hilser på henne på normal måte (strekker ut hånden og bøyer seg over). Da uler hun som en gal og kan glefse hvis personen ikke trekker seg unna. Hun har truffet en person to ganger. Da laget et lite merke på hånden. Skal fremmede hilse på henne må den fremmede sette seg på huk med ryggen til, for så å la henne snuse på den fremmede. Får hun gå frem i sitt tempo er hun verdens herligste. Det er også avhengig av at den som skal hilse er trygg. Er personen usikker er det bare å glemme.

Sånn som situasjonen er i dag kommer jeg ikke til å avlive. Jeg har fått henne mentaltestet hos Terje Østlie og får videre oppfølging hos Rune Moens hundesenter. Begge to kom frem til at jeg har en svært usikker hund, men heldigvis er hun veldig myk og lett å føre. Vi jobber derfor daglig med henne og unngår situasjoner der vi vet hun kan utagere. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått hunden mentaltestet. Jeg var i kontakt med flere som henviste meg til Terje Østlie. De sa at der ville jeg få tydelig tilbakemelding på om hunden var verdt å jobbe med, eller om avlivning rett og slett er det neste. Du må tåle konstruktiv kritikk og direkte tilbakemelding, men det var absolutt verdt det! Vi har kommet veldig mye lengre og mye handlet om hvordan jeg oppfører meg som hundefører. I tillegg er det viktig å huske at man har et enormt ansvar, spesielt hvis du har samme type hund som meg. 

Vet ikke hvor i landet du befinner deg, men anbefaler deg virkelig å prøve alt før du velger avlivning.

Anonymkode: 524d8...21f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hunden er mest sannsynlig mest redd ettersom den biter "lett", som en advarsel. Den hadde bitt hardere om den virkelig var aggro. Uansett er dette en jobb for en atferdserapeut.

Anonymkode: e5059...b76

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hunden ikke har bitt til blods, så vil jeg si - ikke gjør det.
Hunder kommuniserer via bitt, og har mange forskjellige typer bitt som ikke er ment å skade. F.ex. kaller man gjeterhundens napping for "bitt", når det kun er en naturlig del av gjetingen. Det at en hund bruker kommunikasjon via bitt til å holde folk på avstand betyr ikke nødvendigivis at den noen gang kommer til å skade noen.
Men en hund som er så usikker at den føler at den må ty til dette, må man selvsagt ta forholdsregler med, så man kan ikke ha den som en "vanlig" hund.
Om du er villig til å legge i arbeid og å ta forholdsregler i forhold til fremmede mennesker, altså holde dem på god avstand til hunden er trygg, la hunden hilse selv, trene inn en annen respons etc., så ser jeg ikke dette som noe problem. Om du ikke orker det er nok avlivning eller omplassering best. Det finnes andre mennesker der ute som kan ta seg av en slik hund også.

Jeg har selv en hund som vil løpe ned på traktorveien som går forbi huset og jage bort turgåere og syklister om hun får sjansen, og hun er ikke langt unna å nappe etter dem heller. Dette gjelder igrunn alle steder hun er kjent og opplever som "sitt". Jeg får ikke gjort noe med det her da det går så få mennesker forbi at vi får aldri trent på det, så jeg må bare sikre henne nok til at det ikke skjer.

Stikkordet ved slik adferd er nok avstand til fremmede, god tilrettelegging av miljøet,  ALLTID godbiter i lomma og snu og gå en annen vei om det er en mikroskopisk sjanse for at hun kommer til å utagere. Jeg har klart å koble mat og mennesker oppi hodet hennes, så når hun ser et menneske nå, ser hun ofte på meg og forventer godbiter, og jeg kan få en annen adferd, som "på plass" eller "sitt" istedenfor "rabieshund" :laugh:

Vil anbefale denne metoden om du vil jobbe med det: http://careforreactivedogs.com

Og så lurer jeg på hva du allerede gjør, hvilke situasjoner dette skjer i og hvor lenge du har hatt han.

Her er en videoserie som viser at det går an å endre på slik adferd: 

Anonymkode: b5856...835

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært inne på tanken. Men det er ingen atferdspesialister her jeg bor, men skjønner at jeg burde få han mentaltestet ja. Tror jeg skal ta kontakt før jeg tar en endelig avgjørelse. Det blir eventuelt en veldig lang kjøretur på mange timer, og han HATER å kjøre bil, stresser og peser og har det ikke så greit egentlig.  Men bør gjøre det alikevel tenker jeg?

Det har f.eks skjedd ved langvarig besøk. Eks han har snust og hilset på besøket i sitt tempo.  Han overser mest. Timene går og tror at ting er ok nå. Besøket reiser seg for å gå på do - han renner plutselig i leggen uten forvarsel. Dette har skjedd med flere personer, altså det er personer som han har truffet før, flere timer. Også plutselig biter han hvis personen reiser seg eller går. Han har glefset i ryggen på folk,  som altså har gått bort fra han/oversett han. På "fremmede" er han tullete, bjeffer, glefser er desperat på og komme seg bort til dem, veldig sterk. Redd for å miste han i slike situasjoner, vet jo faktisk ikke hva som blir til å skje da, men ja.

Jeg prøver så godt jeg kan å få han tryggere, gir han stabilitet og masse kjærlighet. Når vi er ute unngår jeg å sette han i pressede situasjoner, prøver alltid å få han på såpass stor avstand fra folk at han ikke utragerer.  Noen ganger får vi til dette fint, jeg går mest på plasser der det ikke ferdes så mange osv. Andre ganger er det ikke til å unngå at noen kommer for nærme og da utragerer han voldsomt. Men han har blitt flinkere her føler jeg, han tolerer folk på nærmere avstand nå, enn det han gjorde før. Er egentlig slik jeg har tenkt, og fått tips om, av andre hundefolk. Altså jobbe med å få han tryggere, sosialisere han, men ikke sette han i så pressede situasjoner at han utragerer (men det er litt vanskelig og styre dette helt). Hvis han først utragerer er han ikke kontaktbar. Nytter ikke med godbiter, eller å snakke til han. Alt av oppmerksomhet på meg blir blåst bort, som om han går inn i en slags transe. 

Men ja. Skal sjekke dette med mentaltesting. Takker for svar. (og munnkurv)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har f.eks skjedd ved langvarig besøk. Eks han har snust og hilset på besøket i sitt tempo.  Han overser mest. Timene går og tror at ting er ok nå. Besøket reiser seg for å gå på do - han renner plutselig i leggen uten forvarsel. Dette har skjedd med flere personer, altså det er personer som han har truffet før, flere timer. Også plutselig biter han hvis personen reiser seg eller går. Han har glefset i ryggen på folk,  som altså har gått bort fra han/oversett han. På "fremmede" er han tullete, bjeffer, glefser er desperat på og komme seg bort til dem, veldig sterk. Redd for å miste han i slike situasjoner, vet jo faktisk ikke hva som blir til å skje da, men ja.

Jeg prøver så godt jeg kan å få han tryggere, gir han stabilitet og masse kjærlighet. Når vi er ute unngår jeg å sette han i pressede situasjoner, prøver alltid å få han på såpass stor avstand fra folk at han ikke utragerer.  Noen ganger får vi til dette fint, jeg går mest på plasser der det ikke ferdes så mange osv. Andre ganger er det ikke til å unngå at noen kommer for nærme og da utragerer han voldsomt. Men han har blitt flinkere her føler jeg, han tolerer folk på nærmere avstand nå, enn det han gjorde før. Er egentlig slik jeg har tenkt, og fått tips om, av andre hundefolk. Altså jobbe med å få han tryggere, sosialisere han, men ikke sette han i så pressede situasjoner at han utragerer (men det er litt vanskelig og styre dette helt). Hvis han først utragerer er han ikke kontaktbar. Nytter ikke med godbiter, eller å snakke til han. Alt av oppmerksomhet på meg blir blåst bort, som om han går inn i en slags transe. 

Men ja. Skal sjekke dette med mentaltesting. Takker for svar. (og munnkurv)

Høres ut som du gjør mye riktig, og bra at han har blitt bedre. Få tak i en sele med feste foran, og bruk den sammen med halsbånd, slik (men anbefaler ikke denne spesielle selen, det finnes andre, mer behagelige med feste foran):frontclipharness335lc041514.jpg

Når du har festet båndet slik får du raskt snudd hunden rundt og mot deg, og du kan få han ut av situasjonen mye raskere enn om du bruker kun halsbånd.

Du kan også feste to steder: M10494_1.jpg

Dette er mere praktisk når du skal gå tur, og så kan du ta tak i båndet som er festet i halsbåndet ved behov.

Gjestene dine må du instruere med at de ikke skal reise seg uten å si fra til deg, og du kan også utstyre dem med godbiter så de kan bestikke han når de reiser seg slik at han lærer at dette er en ålreit ting. Det tryggeste er kanskje at han lærer at det at folk reiser seg betyr "sitte for godbiter". Det kan du trene på selv først. Du kan trene inn "bli" inne og så gå rundt, og mot han osv. og gi godbiter for at han ligger stille. Så kan du gjøre det under kontrollerte forhold med gjestene. 
Jeg lærte hunden min at katter betyr sitt, så hun ikke skulle jage dem i begynnelsen, og det å ha et automatisk sitt i slike situasjoner er gull verdt.

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har f.eks skjedd ved langvarig besøk. Eks han har snust og hilset på besøket i sitt tempo.  Han overser mest. Timene går og tror at ting er ok nå. Besøket reiser seg for å gå på do - han renner plutselig i leggen uten forvarsel. Dette har skjedd med flere personer, altså det er personer som han har truffet før, flere timer. Også plutselig biter han hvis personen reiser seg eller går. Han har glefset i ryggen på folk,  som altså har gått bort fra han/oversett han. På "fremmede" er han tullete, bjeffer, glefser er desperat på og komme seg bort til dem, veldig sterk. Redd for å miste han i slike situasjoner, vet jo faktisk ikke hva som blir til å skje da,...

Dette høres ikke ut som en mentalt frisk hund, og det er lite hundetrenere får gjort med det, dessverre. Neste gang kan det være et barn han angriper, kan du leve med det? 

• Liker 3
Skrevet

Omplassering bør jo vurderes. Kan tenke hunden kan fungere i et annet miljø.

Nå snakker jeg ikke om å legge inn en FINN-annonse med "verdens snilleste hund" tekst, men en annonse hvor du er DØNN ærlig på problemadferden. Blir hunden en kasteball er det bedre dn får slippe! Skal du omplassere bør du også ha en prøveperiode.

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, Meadow skrev:

Dette høres ikke ut som en mentalt frisk hund, og det er lite hundetrenere får gjort med det, dessverre. Neste gang kan det være et barn han angriper, kan du leve med det? 

Du tror at eier lar hunden være rundt barn når eier er klar over denne adferden?

Hva slags kompetanse og innsikt er det du sitter på som kan bedømme hundens adferd over noen få beskrivelser på nett? Og endatil her og nå avgjøre at det er det ingen hundetrenere som kan få gjort noe med?

Til ts, dra til en seriøs trener med hunden. Jeg har sett så mange tilfeller av nervøse, og også nesten aggressive, hunder som har gjort kjempe fremgang etter noen timer med en god trener. En god trener trener også deg opp til å kunne jobbe videre med problemene. Jeg vil tro at dette stresser deg og gjør deg usikker? At du forventer at han vil utagere? Hvis det er slik har dere en kjempe jobb å gjøre, men slettes ikke en umulig en med dedikasjon!

Ta gjerne en skikkelig helsesjekk hos veterinæren også for å utelukke fysiske vondter hunden kan ha.

Lykke til, håper på det beste for dere begge!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du gjør mye riktig, og bra at han har blitt bedre. Få tak i en sele med feste foran, og bruk den sammen med halsbånd, slik (men anbefaler ikke denne spesielle selen, det finnes andre, mer behagelige med feste foran):frontclipharness335lc041514.jpg

Når du har festet båndet slik får du raskt snudd hunden rundt og mot deg, og du kan få han ut av situasjonen mye raskere enn om du bruker kun halsbånd.

Du kan også feste to steder: M10494_1.jpg

Dette er mere praktisk når du skal gå tur, og så kan du ta tak i båndet som er festet i halsbåndet ved behov.

Gjestene dine må du instruere med at de ikke skal reise seg uten å si fra til deg, og du kan også utstyre dem med godbiter så de kan bestikke han når de reiser seg slik at han lærer at dette er en ålreit ting. Det tryggeste er kanskje at han lærer at det at folk reiser seg betyr "sitte for godbiter". Det kan du trene på selv først. Du kan trene inn "bli" inne og så gå rundt, og mot han osv. og gi godbiter for at han ligger stille. Så kan du gjøre det under kontrollerte forhold med gjestene. 
Jeg lærte hunden min at katter betyr sitt, så hun ikke skulle jage dem i begynnelsen, og det å ha et automatisk sitt i slike situasjoner er gull verdt.

Ville ikke anbefalt dette. Når man har hunden i bånd og man trekker den bort når man blir usikker så kan situasjonen eskalere noe vanvittig (når man drar i båndet så vil hunden stritte i mot, og spesielt i en slik sele) og derfor ha et helt annet kroppspråk som andre hunder eller den selv kan oppfatte som unaturlig og den kan bli mer usikker) Antidra-seler og andre "hjelpemidler" er intet annet enn quick-fix, man må dypere til verks og forstå hvorfor og hva som trigger.

TS: Har du tidligere korrigert og straffet knurring eller andre dempende signaler? Hunden gjør det den kan for å komme seg unna en situasjon, og om den har lært å gå rett til glefsing om andre tegn blir ignorert (slikke seg rundt munnen, se bort, legge på ørene, knurring etc) så har den funnet ut en "utmerket" måte å fjerne elementer den er usikker på, og når den først har begynt så er det vanskelig å avlære den det, men ikke umulig. Du må passe på at til enhver tid at de som hilser på hunden din kan språket og trekker seg bort dersom den gir det minste signalet på at den er utsikker/utrygg.

Regner med at han utagerer når folk skal hilse på og oppsøker hunden og ikke omvendt? La hunden ta initativ og  ta det gradvis, og oppsøk en spesialist som kan hundepsykologi og atferd.

Overtok en hund som hadde blitt "tatt" da den knurret mot datteren i huset (hun krabbet over hunden på 10 kg...) og i ettertid så er glefsing hans måte å få avstand fordi knurring og andre dempende signaler har enten blitt ignorert eller straffet, så da hopper han rett over til å glefse i lufta (og det blir en positiv ting for da fjerner vedkommende seg, og det blir en ond sirkel)
Om en hund vil gjøre skade, så vil den gjøre skade. Hunden din er ikke komfortabel med situasjonen, så vidt jeg har fått med meg, og må selv sørge for at vedkommende fjerner seg, vær en god leder og ta avgjørelser på vegne av hunden. Slik jeg ser det så er det ikke en ustabil eller farlig hund.

En farlig hund er en hund som går helt uprovosert til angrep. Det er som regel alltid provosert angrep på en eller annen måte, vi mennesker er bare ikke alltid så flinke til å se de tegnene alltid.
Håper virkelig du finner ut en løsning og kontakter eksperter.

Anonymkode: 44fce...130

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke anbefalt dette. Når man har hunden i bånd og man trekker den bort når man blir usikker så kan situasjonen eskalere noe vanvittig (når man drar i båndet så vil hunden stritte i mot, og spesielt i en slik sele) og derfor ha et helt annet kroppspråk som andre hunder eller den selv kan oppfatte som unaturlig og den kan bli mer usikker) Antidra-seler og andre "hjelpemidler" er intet annet enn quick-fix, man må dypere til verks og forstå hvorfor og hva som trigger.

Det er ikke noe quick fix, det er en løsning for nødstilfeller der folk har kommet for nær allerede. Det er ikke ment som noe "anti-dra" og jeg anbefaler ikke denne spesielle selen heller. Å koble båndet fremme på selen er kun for å få hunden ut av uventede situasjoner der den reagerer plutselig og ikke er  kontaktbar. Vanligvis blir man enten stående og tviholde hunden og prøve å dra den med seg, eller den sliter seg løs. Ingen av de scenarioene vil ts ha. Hva vil du foreslå når man går tur med en hund og den klikker i vinkel på mennesker som dukker opp uventet?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: Har du tidligere korrigert og straffet knurring eller andre dempende signaler? Hunden gjør det den kan for å komme seg unna en situasjon, og om den har lært å gå rett til glefsing om andre tegn blir ignorert (slikke seg rundt munnen, se bort, legge på ørene, knurring etc) så har den funnet ut en "utmerket" måte å fjerne elementer den er usikker på, og når den først har begynt så er det vanskelig å avlære den det, men ikke umulig. Du må passe på at til enhver tid at de som hilser på hunden din kan språket og trekker seg bort dersom den gir det minste signalet på at den er utsikker/utrygg.

Regner med at han utagerer når folk skal hilse på og oppsøker hunden og ikke omvendt? La hunden ta initativ og  ta det gradvis, og oppsøk en spesialist som kan hundepsykologi og atferd.

Overtok en hund som hadde blitt "tatt" da den knurret mot datteren i huset (hun krabbet over hunden på 10 kg...) og i ettertid så er glefsing hans måte å få avstand fordi knurring og andre dempende signaler har enten blitt ignorert eller straffet, så da hopper han rett over til å glefse i lufta (og det blir en positiv ting for da fjerner vedkommende seg, og det blir en ond sirkel)
Om en hund vil gjøre skade, så vil den gjøre skade. Hunden din er ikke komfortabel med situasjonen, så vidt jeg har fått med meg, og må selv sørge for at vedkommende fjerner seg, vær en god leder og ta avgjørelser på vegne av hunden. Slik jeg ser det så er det ikke en ustabil eller farlig hund.

En farlig hund er en hund som går helt uprovosert til angrep. Det er som regel alltid provosert angrep på en eller annen måte, vi mennesker er bare ikke alltid så flinke til å se de tegnene alltid.
Håper virkelig du finner ut en løsning og kontakter eksperter.

Anonymkode: 44fce...130

Tull!  Jeg svare kun på vrøvlet du kommer med angående selen,  Haiti, som dette heter er desidert DET BESTE. Ingen over ingen ved siden.  Anbefaler det til alle.

Anonymkode: 71c37...40d

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe quick fix, det er en løsning for nødstilfeller der folk har kommet for nær allerede. Det er ikke ment som noe "anti-dra" og jeg anbefaler ikke denne spesielle selen heller. Å koble båndet fremme på selen er kun for å få hunden ut av uventede situasjoner der den reagerer plutselig og ikke er  kontaktbar. Vanligvis blir man enten stående og tviholde hunden og prøve å dra den med seg, eller den sliter seg løs. Ingen av de scenarioene vil ts ha. Hva vil du foreslå når man går tur med en hund og den klikker i vinkel på mennesker som dukker opp uventet?

Nettopp, Haiti harness, denne metoden med sele koblet til halsbåndet foran er desidert det beste.  Alle hundeeier bør ha dette. 

Anonymkode: 71c37...40d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...