Gå til innhold

Fjerne silikonimplantater

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg var ung og dum da jeg i år 2000 fikk lagt inn silikonproteser i begge bryst. Har hatt en del smerter fra dette i flere år, men det siste året har dette toppet seg. Det ene brystet har kapslet seg, og gjør kjempevondt  enkelte dager. Har vært ril samtale og undersøkelse på hos plastikkirurg på mitt lokalsykehus. Ban mener jeg må oppsøke privatklinikk for å få fjernet dette selv. Dette vil koste 50- til 70 00", og jeg jag ikke råd😔Jeg trodde det norske helsevesenet var pliktig til å hjelpe meg siden jeg har så store smerter daglig😔 vil bare få ut silikonen og sydd sammen. Bryr meg ikke om hvordan resultatet blir seende ut. Er det noen her som er i samme situasjon, men som kanskje har fått delkket dette av det offentlige? Trodde ikke de hadde lov til å si nei når jeg har store smerter. Brystet er steinhardt og ser deformert ut😨

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ulempen med at folk utsetter seg for denne typen operasjoner. Man kan nemlig ikke gå til det private helsevesenet og tro at det offentlige skal ta over når det oppstår problemer. 

At du har vondt er ikke noe som regnes som akutt når du har levd med silikonpuppene i 17 år. Måtte mange som ønsker seg implantater i brystene lese dette og se hva resultatet på sikt kan bli. 

Hos meg får du ikke medlidenhet, jeg vet hva det vil si å måtte stå i kø for å bli operert for sykdom i brystene. Jeg ville ikke likt å vite at jeg måtte stå enda lengre i kø fordi en med privat opererte bryst skal inn i det offentlige helsevesenet for å få reparert tidligere kosmetisk operasjon gjort privat. Hvilke køer vil det ikke bli på bryskirurgi om alle skulle gjøre hva du ønsker deg? Køene er lange nok som de er. Får du kreft i brystene så har du rett på behandling i det offentlige.

Anonymkode: 5b6be...c0a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Folk tar opp lån for å få silikon. Det er like selvsagt å ta opp lån for å fjerne silikon etter min mening. Spesielt om det er tatt i utland. Rekonstruksjon og implantater pågrunn av unormale tilstander er noe helt annet.

Ta deg råd til å få ut driten.

Anonymkode: 0c72b...66b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det rådgis vel om at man bør ha en buffer for å fikse/legge inn ny silikon i brystene om man først tar seg råd til å skaffe det.

Du tar sevsagt opp lån, du kan ikke belage deg på hjelp fra det offentlige.

Anonymkode: 11bd0...d6f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Kamomolla skrev:

Hei. Jeg var ung og dum da jeg i år 2000 fikk lagt inn silikonproteser i begge bryst. Har hatt en del smerter fra dette i flere år, men det siste året har dette toppet seg. Det ene brystet har kapslet seg, og gjør kjempevondt  enkelte dager. Har vært ril samtale og undersøkelse på hos plastikkirurg på mitt lokalsykehus. Ban mener jeg må oppsøke privatklinikk for å få fjernet dette selv. Dette vil koste 50- til 70 00", og jeg jag ikke råd😔Jeg trodde det norske helsevesenet var pliktig til å hjelpe meg siden jeg har så store smerter daglig😔 vil bare få ut silikonen og sydd sammen. Bryr meg ikke om hvordan resultatet blir seende ut. Er det noen her som er i samme situasjon, men som kanskje har fått delkket dette av det offentlige? Trodde ikke de hadde lov til å si nei når jeg har store smerter. Brystet er steinhardt og ser deformert ut😨

Hvor mye betalte du da du fikk lagt inn silikonen? Og hvilken veiledning fokk du/hva er journalført at du fikk av veiledning? 

• Liker 1
Skrevet

Skal du ikke egentlig skifte ut silikonprotesene hvert syvende år?

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, J_9 skrev:

Så ofte? AU!

Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Så ofte? AU!

Er litt usikker altså, er mer et spørsmål enn et svar :icon_lol:
Tror jeg fikk høre det av ei venninne som tok silikon for noen år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, J_9 skrev:

Neida, moderne implantater holder mye lengre. Problemet er oftere at bryster endrer seg etter vektøkning, graviditer osv.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida, moderne implantater holder mye lengre. Problemet er oftere at bryster endrer seg etter vektøkning, graviditer osv.

Takk for svar på spørsmålet! Kanskje det er derfor TS har hatt problemer? Proteser av den "gamle typen" som ikke har blitt skiftet ut? 
Om dette kan være tilfellet kan jo TS sjekke opp om hun ble informert om dette, om ikke så kan det jo hende hun kan legge skylden litt på kirurgen/teamet og få rekonstruert brystet? Vet dette er litt long shot, men kan jo kanskje funke?

AnonymBruker
Skrevet

Dette burde du vel tenkt på før du tok silikon ;-) 

Anonymkode: d5015...841

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, J_9 skrev:

Takk for svar på spørsmålet! Kanskje det er derfor TS har hatt problemer? Proteser av den "gamle typen" som ikke har blitt skiftet ut? 
Om dette kan være tilfellet kan jo TS sjekke opp om hun ble informert om dette, om ikke så kan det jo hende hun kan legge skylden litt på kirurgen/teamet og få rekonstruert brystet? Vet dette er litt long shot, men kan jo kanskje funke?

Ts og alle andre i tilsvarendee situasjon må forholde seg til det som var allment kjent og opplyst om på det tidspunktet operasjonen ble gjennomført. At verden har gått videre og at vi har endret mye i forhold til kosmetisk kirurgi kan hun ikke påberope seg for å få rettet opp valg hun gjorde i år 2000. Hvordan skulle verden da sett ut? 

Dette er allminnelig juss. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts, føler med deg, dette høres veeeldig vondt ut! Jeg skjønner ikke fok som opererer inn silikon...at de tør...all smerten og risikoen... Håper du får hjelp, det er viktig at du gjør noe med dette sden du har smerter. Kanskje du har fått infeksjon?

Håper på det beste for deg ts :hjerte:

pg så håper jeg at alle som vurderer silikon leser dette innlegget!

Anonymkode: fc9a3...e81

Skrevet

Hvor har du fått den prisen fra?? Googler litt og finner priser fra 2016 som ligger hovedsaklig mellom 16-20 000.

Be også om en second opinion ved et annet sykehus, forhør deg på nett hvor det kan være mer vennligsinnede leger.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke skulle få hjelp. Du kjøpte en fullt lovlig tjeneste da du opererte deg, og andre som har "selvforskyldte" smertetilstander får hjelp i det offentlige. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det rådgis vel om at man bør ha en buffer for å fikse/legge inn ny silikon i brystene om man først tar seg råd til å skaffe det.Anonymkode: 11bd0...d6f

Dette. Kosmetisk kirurgi er en luksus og burde sådan være forbeholdt de med god økonomi. At folk som ikke har råd sparer til det er håpløst, men så er det nå en gang slik det er blitt.

TS - du må naturligvis betale for dette selv. Den gode nyheten er at den offentlige legen du har snakket med ikke har peiling på priser, og du får dette gjort for under 50-70, i hvert fall for 40. 

Anonymkode: 0c272...e07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Biloba skrev:

Hvor har du fått den prisen fra?? Googler litt og finner priser fra 2016 som ligger hovedsaklig mellom 16-20 000.

Be også om en second opinion ved et annet sykehus, forhør deg på nett hvor det kan være mer vennligsinnede leger.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke skulle få hjelp. Du kjøpte en fullt lovlig tjeneste da du opererte deg, og andre som har "selvforskyldte" smertetilstander får hjelp i det offentlige. 

Hun kan ikke be om second opinion ved et annet sykehus uten å gå via fastlegen. Fastlegen er strengt tatt ikke ansvarlig for å henvise henne videre, enda en gang, til etnoffentlig sykehus, fordi dette er en sak hun har etter å ha oppsøkt det private helsevesenet. 

Jeg er ganske sjokkert over folk uvitenhet om hvordan dette fungerer. Når dere ønsker dere noe gjort, shopper dere i det private helsevesenet, men når problemene etterpå oppstår, så forventer dere at det offentlige skal stille opp som "ryddehjelpere". 

Hun har alt gått for lengen med protesene sine, derfor har hun nå problemer, det er ikke noe det offentlige helsevesenet og snille/vennligsinnede leger er forpliktet til å følge opp. De bryter faktisk loven om de gjør det. I tillegg har hun alt forskjøvet ventetiden til en pasient, og trenger ikke oppta timer andre har større behov for på offentlige sykehus. Denne saken provoserer meg. 

• Liker 6
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke be om second opinion ved et annet sykehus uten å gå via fastlegen. Fastlegen er strengt tatt ikke ansvarlig for å henvise henne videre, enda en gang, til etnoffentlig sykehus, fordi dette er en sak hun har etter å ha oppsøkt det private helsevesenet. 

Jeg er ganske sjokkert over folk uvitenhet om hvordan dette fungerer. Når dere ønsker dere noe gjort, shopper dere i det private helsevesenet, men når problemene etterpå oppstår, så forventer dere at det offentlige skal stille opp som "ryddehjelpere". 

Hun har alt gått for lengen med protesene sine, derfor har hun nå problemer, det er ikke noe det offentlige helsevesenet og snille/vennligsinnede leger er forpliktet til å følge opp. De bryter faktisk loven om de gjør det. I tillegg har hun alt forskjøvet ventetiden til en pasient, og trenger ikke oppta timer andre har større behov for på offentlige sykehus. Denne saken provoserer meg. 

Hun er faktisk et menneske og trolig en skattebetaler selv om du misliker folk som gjør kosmetiske operasjoner.

Hvor står det at leger ikke skal hjelpe folk med daglige sterke smerter? Tenker du at hun bør bli pilleavhengig eller ufør? Det er ikke som at hun ønsker et kosmetisk inngrep.

Hun har ikke forskjøvet ventetiden til en pasient. Alle har rett til å få helsen sin vurdert hos fastlege. Fastlege har valgt å henvise henne videre, og spesialisten har valgt å tilby henne time. Han kunne ha avvist henvisningen.

Jeg vet om en som fikk et stort blodtap etter en bukplastikk, og ble innlagt ved sitt lokalsykehus hjemme. Etter din logikk skulle de sendt henne til bensinstasjon for å kjøpe Paracet, og så hjem for å se om blødningen ville stanse eller hun blødde ihjel... Ikke vet jeg om hun tilfredsstilte kravene for offentlig bukplastikk, men gikk privat fordi det offentlige har flere års ventetid, eller om hun opererte bagatellmessige forandringer, men fint at hun fikk reddet livet uansett, synes nå jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Visste du ikke at når det har gått 10-20 år så er det vanlig at man må gjøre noe? Har silikon selv, og måtte gjøre noe etter 11 år, men vurderte ikke å prøve å gjøre noe hos staten. Dette må jeg betale på selv.

Anonymkode: fc101...746

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Iflg nettsiden til Aleris koster det 19600 kr å fjerne proteser, 15000 hos Volvat. Dette er relativt små summer som du greit kan låne oenger til og ha på avbetaling. Selvfølgelig skal ikke det offentlige belastes med dine forfengelighetskomplikasjoner. Folk står årevis i kø for å få hjelp etter brystkreftkirurgi, ig så mener du dine selvpåførte problemer skal prioriteres? Nei lån penger og avtal time, det kan sikkert gjøres nesten på dagen hos Volvat/Aleris. 

Anonymkode: 3df5b...4be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor går grensen for selvforskyldt da? Hva med røykere, selvskadere, overvektige, ekstremsportsutøvere.. ja TS har gjort et dumt valg, men helsevesenet hjelper folk som har gjort dumme valg hele tiden. Dere er raske til å dømme. Og dere som mener hun bør ha råd siden hun hadde råd den gangen, det kan ha skjedd mye på 17 år som har ført til endringer i økonomien til TS. Betyr ikke at hun er dum eller en som planlegger å "utnytte" det offentlige for å rydde opp fordi hun ikke gidder å betale selv

Anonymkode: 6c792...bf2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...