Gå til innhold

Egguttak. Hvorfor sykemelding i 3 dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha egguttak på mandag på Porsgrunn fertilitetsklinikk. Har blitt informert om at jeg blir sykmelding fra mandag til onsdag. Sykepleieren opplyste meg om at jeg får 3 dagers sykemelding for uttak, uavhengig av innsettsdag. 

Hun sa at det ikke gis sykemelding for innsett, og at man eventuelt må søke permisjon/ fri. Men naturligvis lander innsettingen for mange på den siste sykkemeldingingsdagen. 

Spørsmålet mitt er derfor: hvorfor blir man sykemeldt i 3 dager for uttak? Blir man vanligvis så dårlig etterpå at man ikke kan jobbe på to dager?

Anonymkode: 9237b...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordan andre hadde det, men jeg klarte ikke å sitte de gangene jeg hadde egguttak. 

Siste gangen ble jeg i tillegg overstimulert og ble så dårlig. Sykemeldingen ble forlenget til flere uker. Det er så individuelt og man vet aldri hvordan man reagerer.

Anonymkode: be256...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir alltid stinn i magen etter uttak, føles som man har gjort styrketrening for første gang i livet og får problemer med å både reise seg, sette seg på do osv.. Og man skal ta det helt rolig etter uttak pga inngrepet. 

Anonymkode: 75218...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 uttak og har hatt helt sykt vondt hver gang. Magen har blitt skikkelig oppblåst og så vondt at jeg har hatt store problemer med å reise meg, bøye meg ol. Men jeg har da hørt om mange som ikke får noen særlig plager så dette er individuelt. 

Anonymkode: b4835...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen sykemelding og var på jobb dagen etter uttak. Var stinn og noe vondt. Men ikke så mye at jeg måtte holde meg hjemme 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, _Bissy_ skrev:

Jeg fikk ingen sykemelding og var på jobb dagen etter uttak. Var stinn og noe vondt. Men ikke så mye at jeg måtte holde meg hjemme 😊 

Samme her. Smerter som en skikkelig gangsperr dag 2, ganske fin dag 3. Det ene uttaket skjedde i ferie, da var jeg litt overstimulert og magen ble så oppblåst at jeg så ut som da jeg var ca 8 mnd gravid. Litt glad for at jeg ikke gikk rundt og struttet på jobb med den😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følte meg helt fin dagen etter uttaket og trengte ikke å være hjemme. Er nok veldig individuelt!

Anonymkode: 8fdaf...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen for uttak kjente jeg morfinen godt - altså god grunn til å holde seg unna jobb.

De første forsøkene dro jeg på jobb dagen etterpå. Litt stinn og tung, men formen var helt fin. Men de siste 2-3 forsøkene satt jeg pris på å roe ned og la kroppen hvile denne dagen.

Jeg har stort sett dratt på jobb rett etter innsett. Kroppen har kommet seg etter egguttak, og det er godt å ha noe å bruke hjernen på, i stedet for å sitte hjemme med tankene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fo svar alle sammen. Som flere av dere poengterer, så er det her veldig individuelt. Men litt derfor jeg undret meg over at det "rutinemessig" gis sykemelding for 3 dager, uten at det selv ytret behov for det.

Anonymkode: 9237b...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk 3 dagers sykemelding, i forbindelse med uttak (som ikke fungerete, forsøket avbrutt).

Jeg kjente ikke noe spesielle smerter, og gikk på jobb dagen etter (måtte reise et stykke for uttak, så ikke aktuelt med jobb den dagen det gjaldt).

Jeg tenker at de gir rutinemessig 3 dager, for å slippe å gå fram og tilbake med sykemelding ut fra hver enkelt. Men det er jo ingenting som tilsier at man MÅ være hjemme dag 2 hvis formen er fin, selv om man har sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri_H skrev:

Jeg fikk 3 dagers sykemelding, i forbindelse med uttak (som ikke fungerete, forsøket avbrutt).

Jeg kjente ikke noe spesielle smerter, og gikk på jobb dagen etter (måtte reise et stykke for uttak, så ikke aktuelt med jobb den dagen det gjaldt).

Jeg tenker at de gir rutinemessig 3 dager, for å slippe å gå fram og tilbake med sykemelding ut fra hver enkelt. Men det er jo ingenting som tilsier at man MÅ være hjemme dag 2 hvis formen er fin, selv om man har sykemelding. 

Jeg ymtet frampå at jeg kunne gå på jobb, men det var sykehuset IKKE interessert i. Det var en grunn for at jeg fikk sykemelding og jeg skulle holde meg i ro. Gå turer var greit, men ingen trening eller hopp og sprett. Jeg blir alltid i større eller mindre grad overstimulert, men man skal ha i bakhodet at det blir i prinsippet alle som blir stimulert slik vi blir. I en normal syklus vil du modne et eller av og til 2 egg, men i stimulert syklus blir mange modnet. Folliklene blir stukket hull på og etterpå fylt med væske. Det er en fare for at egglederne kan slå krøll på seg i riden etter uttak. Da er det rett på operasjonsbordet, og det vil man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2017 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt er derfor: hvorfor blir man sykemeldt i 3 dager for uttak? Blir man vanligvis så dårlig etterpå at man ikke kan jobbe på to dager?

Anonymkode: 9237b...154

Nei si det du.. :) jeg vet ikke. Jeg har tatt ulønnet permisjon de gangene jeg har måttet avstå jobb (men har som regel kommet meg på jobb). Ulønnet permisjon og ferie er en løsning jeg også har valgt på andre tidspunkt i prosessen hvor jeg ikke har kunnet møtt opp på jobb pga avtaler og formen min knyttet til prosessen. Jeg anser meg ikke som syk, og tenker derfor at om jeg velger å få hjelp til å få barn så er ikke det noe alle andre(skattebetalere) skal måtte betale for gjennom at jeg sykemelder meg👍🏻 Svarte nok ikke helt på spm ditt her men:)

Anonymkode: eb010...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi kroppen skal ha ro og hvile. På grunn av stor påkjenning. Det kommer selvfølgelig an på hvor du jobber også. Sitter du stille på kontor med mulighet for å ta pauser når du ønsker er det greit, men jeg blir alltid sykemeldt i minst to uker. 

Anonymkode: 0c6b1...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...