Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den lille i magen ligger stort sett alltid med rygg og rumpe på høyre side, og jeg har forstått at dette øker sjansen for en såkalt stjernekikker. Må innrømme at jeg ble skikkelig bekymret når jeg forsto at det er slik og leser diverse skrekkhistorier, ettersom det tydeligvis ofte ender i lengre og hardere fødsler.

Jeg er IKKE ute etter skrekkhistorier. De har jeg lest nok om :(

Jeg har ikke gruet meg til fødsel i det hele tatt frem til nå, men nå kjenner jeg at jeg får panikk og bekymring.

Klarer de å finne ut tidlig under fødsel om det er en stjernekikker? Frykten er at fødselen skal drøye farlig lenge. Nesten så jeg overveier å kjempe for ks, selv om jeg aldri har ønsket dette.

Noen som kan komme med litt fakta og evt berolige meg litt? Jeg er i uke 37 nå. Ved forrige kontroll kjente ikke jordmor hvilken side babyen på mot, men babyen har generelt ligget med rumpa og ryggen til høyre i mange uker. Innimellom snur den seg til andre siden, men så tilbake til høyre.. 

Anonymkode: b5e74...eea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mamma har født to stjernekikkere. Begge ganger gikk kjempefint og fødsel var over 3 og 4 t etter at hun kom inn på sykehuset. 

Hun sier hun ikke hadde harde fødsler i det hele tatt.

Mormor hadde en stjernekikker, og det ble hennes enkleste fødsel av tre. 

Anonymkode: 436b0...6e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også født to stjernekikkerter og begge kom ut uten bruk av verken vakum/tang til slutt... uansett de la seg slik under fødsel, så tenker babyen din fint kan snu seg under fødsel?

Anonymkode: 52a4e...c41

Skrevet (endret)

Jeg har født en stjernekikker. Mitt første barn, så har ikke noen sammenligne med da, men jeg iom på sykehuset km 21 med 4 cm åpning. Kl 01 var hun født :) 

Det tok 1 time og 15 min fra jeg hadde full åpning, til hun kom. Så den fasen var litt hard og slitsom, men ingen tang og ikke vakuum. Ble nesten keisersnitt pga tidsbruken min, men jeg hadde heldigvis et gir til. 

Vi visste ikke at hun var stjernekikker før jordmor sa det langt ute i fødselen (slik jeg husker det) :-P

Ta det med ro, det får nok helt fint :)

Endret av Irja
Skrevet

Mitt første var stjernekikker, var ikke noe forskjell for meg i forhold til de som ikke var det :-) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte også en stjernekikker. Er min eneste fødsel, så har ikke noe sammenligningsgrunnlag da. Han lå i tillegg i supermann posisjon (armen over hodet) til vannet ble tatt, så største problemet var at han ikke lå så godt nede i bekkenet og hjalp ikke mye til, som jordmor sa. Så hadde ikke gode pressrier, men presset ut på egen maskin. Pressfasen varte i 20min, som ifølge jordmor var kort for en stjernekikker. Fikk et rift i den ene kjønnsleppen (er visst vanligere at reving går fremover enn bakover med stjernekikkere), men ellers ikke noe problem.

Anonymkode: 2f77c...72b

AnonymBruker
Skrevet

2 stjernekikkere her. Begge tatt med sugekopp, førstefødte visste se ikke at lå med panna opp før etter den kom ut-ellers hadde det blitt keisersnitt. Kritisk for barn nr. 1. Endt med store skader i underlivet som har krevd operasjoner.

Anonymkode: 7cdf4...776

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

2 stjernekikkere her. Begge tatt med sugekopp, førstefødte visste se ikke at lå med panna opp før etter den kom ut-ellers hadde det blitt keisersnitt. Kritisk for barn nr. 1. Endt med store skader i underlivet som har krevd operasjoner.

Måtte klippes og revnet dype stor muskulær rift innvendig under første fødsel. Fødsel 2 revnet jeg opp hele perineum. Muskler ble revet av fra så har fått prolapser og livmoren har blitt operert vekk bla.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte klippes og revnet dype stor muskulær rift innvendig under første fødsel. Fødsel 2 revnet jeg opp hele perineum. Muskler ble revet av fra så har fått prolapser og livmoren har blitt operert vekk bla.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kommer du med skrekkhistorie når ts sa at hun har lest nok av dem?

Ts: Søsteren min var stjernekikker, mamma hadde ingen problemer, gikk fortere enn da jeg skulle ut!

Anonymkode: 6c7a9...dc2

• Liker 2
Skrevet

Det er ca 60% som ligger med ryggen på venstre side. Så er det under 5% som har seteleie, og altså en drøy tredjedel som har ryggen på samme side som deg. De aller fleste får babyer som roterer riktig og kommer ut på enkleste måte.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kommer du med skrekkhistorie når ts sa at hun har lest nok av dem?

Ts: Søsteren min var stjernekikker, mamma hadde ingen problemer, gikk fortere enn da jeg skulle ut!

Jeg er bare ærlig om hva som skjedde, hsr gått bra med barna og jeg har et ødelagt underliv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare ærlig om hva som skjedde, hsr gått bra med barna og jeg har et ødelagt underliv.

men hvorfor svare i det hele tatt når ts sier hun ikke vil lese sånne historier? Da er jo ikke denne tråden laget for deg

AnonymBruker
Skrevet

Har bare født en gang så har ingen sammenligningsgrunnlag. Det gikk helt fint, klippet litt. 

Anonymkode: 3833d...cfb

AnonymBruker
Skrevet

Min andre var stjernekikker, men det visste jeg ikke før jordmor så det etter fødselen.. var 3 cm kl. 21 og 22.05 var han ute etter ca. 10 min press.. drømmefødsel egentlig☺

Anonymkode: 8077a...03e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Biloba skrev:

Det er ca 60% som ligger med ryggen på venstre side. Så er det under 5% som har seteleie, og altså en drøy tredjedel som har ryggen på samme side som deg. De aller fleste får babyer som roterer riktig og kommer ut på enkleste måte.

Dette. Det gir ingen mening å be om keisersnitt fordi man er redd for stjernekikker slik HI beskriver det. 

Anonymkode: 96c07...aae

AnonymBruker
Skrevet

Selvom baby ligger den retningen så er det fortsatt liten risiko for at det blir en stjernekikker. Var selv bekymret for det nå sist fordi baby la seg til den veien siste tiden pga alle historiene, men de reelle tallene er ikke så voødsomme. Hun lå den veien siste dagen men kom ut rett vei allikevel.

Til brukeren med skrekkhistorien:

Skam deg!

Anonymkode: c7019...a4e

Gjest Sugemerke
Skrevet

Født en stjernekikker. Tok lang tid med pressrier, 2t, men kun tre sting etterpå og ingen andre skader. 

AnonymBruker
Skrevet

Første var stjernekikker. Aktiv fødsel var ca 4,5 time. Det var litt vanskelig å få henne ut for hun stanget i bekkenet. I tillegg hadde jeg fått epidural, som gjorde at pressriene ble veldig svake og jeg ikke kunne kjenne de. Måtte klippes litt, men gikk fint og hun kom ut. Men det var en liten stund snakk om akutt keisersnitt siden pulsen hennes sank og det tok tid på slutten. Heldigvis kom hun før det ble aktuelt. Når hun var ute var alt bra og vi reiste hjem fra sykehuset samme dag (6-7 timer etter hun var født).

venter nummer 2 nå i disse dager og er spent på hvordan det kommer til å gå 😊

Anonymkode: 365f2...417

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til brukeren med skrekkhistorien:

Skam deg!

Anonymkode: c7019...a4e

Hun skammer seg allerede så mye over skadene sine at hun aldri tør å involvere seg med en mann og ha en å være glad i igjen. Så du kan føle deg trygg på at hun ikke har det bedre enn du synes hun fortjener.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar (med unntak av den ene personen som ikke klarer å la være å spy ut skremsel tydeligvis. Håper du ikke er en sånn som på død og liv skal prakke på andre skremsel fordi du var uheldig. Isåfall, slutt med det..).

Svarene har beroliget meg betraktelig, og jeg tar det ikke lenger som en selvfølge at babyen kommer som stjernekikker. Og gjør den det, så er det ikke nødvendigvis verre enn vanlig posisjon.

Litt roligere nå :)

Anonymkode: b5e74...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...