Gå til innhold

Husker dere barndommen deres ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare et par flashbacks og det er alt:icon_frown: Lurer på at det er noe galt med hukommelsen min?!  Samme med undomstiden osv

Jeg er krigsbarn ( 1992-95) og jeg ser og hører at det er mange som har utrolig mange minner fra krigen, men hos meg er bare st stort tomrom. Jeg var 9 år når krigen begynte sånn at jeg bør huske en del.

husker følelser som frykt og usikkerhet, men ikke så mye mer enn det.

Jeg har bestillt time hos psykolog pga jeg er redd at hjernen min har blokkert en del traumatiske hendelser.

Samboeren min sier at han husker en god del fra barndommen. Hva med dere ?

jeg er 34 år gammel.

Anonymkode: 863b1...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min svigermor spurte en psykolog eller en psykiater hun jobbet sammen med om dette, fordi hun lurte på hvorfor hun ikke husket mer fra barndommen før hun var ca ti år, enda hun hadde hatt flotte foreldre og et fint liv. Han svarte at det var innenfor normalen og at det var like vanlig som at man hadde blokkert ut ting fordi man ikke ville huske dem. Han mente at i hennes tilfelle var det nok, fordi det rett og slett ikke hendte noe traumatisk og at alt var helt greit.

I ditt tilfelle synes jeg du gjør lurt i å snakke med psykolog. 

Jeg husker en god del, Noen få veldig tidlige minner kom tilbake til meg da jeg selv fikk barn. Husker smaken av å sutte vann i meg, fra en vaskeklut, mens jeg badet og mamma som sa æææsj, rynket på nesen og smilte,.  (Jeg må ha vært sånn 1,5-2år), - et minne som kom til meg, da min da fem måneder gamle sønn, nappet til seg vaskekluten og puttet den i munnen. Plutselig kunne jeg gjenkjenne den da himmelske følelsen av vann med en liten bismak av natusan babysåpe, samt lukten av mormors bad i kjelleren. ::fnise:

Endret av absinthia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for mye! Detaljer og alt mulig rart. Har veldig god hukommelse. Kan huske små detaljer av de rareste ting. Tror jeg er i den andre siden av skalaen igjen, siden jeg husker alt. 

 

Det er normalt å huske den del, men kommer nok litt an på. Du har jo sikkert blokkert ut en del, så psykolog er nok lurt i ditt tilfelle. 

Anonymkode: 29026...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg husker endel, selv fra tidlig barndom. Men bildene er knyttet til følelser og stemninger. Hadde mest sannsynlig ikke husket bildene om det ikke var noe mer. 

Tidligste fra 2års alder. 

Korttids minnet er d verre med. Vi er forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en del fra tidlig barndom. Veldig lite mellom 5-15. Det er grunnet traume. Det er veldig vanlig å ikke huske noe når du har hatt et traume. 

Anonymkode: c1fdd...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare et par flashbacks og det er alt:icon_frown: Lurer på at det er noe galt med hukommelsen min?!  Samme med undomstiden osv

Jeg er krigsbarn ( 1992-95) og jeg ser og hører at det er mange som har utrolig mange minner fra krigen, men hos meg er bare st stort tomrom. Jeg var 9 år når krigen begynte sånn at jeg bør huske en del.

husker følelser som frykt og usikkerhet, men ikke så mye mer enn det.

Jeg har bestillt time hos psykolog pga jeg er redd at hjernen min har blokkert en del traumatiske hendelser.

Samboeren min sier at han husker en god del fra barndommen. Hva med dere ?

jeg er 34 år gammel.

Anonymkode: 863b1...14e

Krig i 1990-årene...du er altså fra Bosnia og flyktet til Norge? 

Anonymkode: e8f40...cee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker omtrent ingenting, noen småting her og der, ellers ting jeg har blitt fortalt. Det skyldes traumer, og det er ganske vanlig å ikke huske da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det en husker fra er knyttet opp mot følelser og stemninger som en nevnte over her. Det er normalt.

Men så kan det være for sterke følelser osv som gjør at en fortrenger.

Jeg husker hendelser og situasjoner:-) tror det er ganske vanlig å ikke huske "alt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker altfor mye fra tidlig barndom, har hatt en veldig traumatisk oppvekst og har nok ikke blokket ut noe som helst. Kan huske hendelser helt tilbake til 2-3-årsalderen. 

Anonymkode: 002bd...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker veldig lite og vil ikke huske heller. Venninna mi som også var naboen min tror jeg ikke hadde noe særlig mere eller mindre traumatiske opplevelser enn meg, og hun husker ALT.

Men så er jeg adoptert som nyfødt også da, så jeg begynte jo livet med et massivt traume, kanskje det er det som har gjort det.

Men det virker som folk har forskjellig langtidshukommelse altså.

Anonymkode: ffee2...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vel egentlig det aller, aller meste. Har sammenhengende (lange) minner fra 2-3 årsalderen og stort sett ellers husker jeg vel egentlig alt (?) tror jeg.

Anonymkode: 85e07...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mye, veldig mye. Mine helt konkrete første minner er fra ca noen måneder før jeg fylte 2. I tillegg har jeg noe jeg mener er ett minne fra jeg var ca 1-1.5 år gammel, men jeg er ikke sikker på om det er ett reelt minne eller ikke nettopp fordi jeg var såpass liten som jeg var. Jeg husker ting foreldrene mine har glemt, for eksempel at vi var innom en butikk som ble nedlagt mens jeg fortsatt var ett barn osv.

Men jeg har nesten ingen minner fra årene på barneskolen, og de minnene har jeg nok blokkert ut pga traumer. Jeg husker utrolig mye fra tiden både før og etter barneskolen, men med akkurat barneskoleårene er det helt blankt. Veldig merkelig å ha masse minner fra barnehageårene og å samtidig ha så få minner fra barneskoleårene!:fnise:

Støtter deg i at det sikkert er lurt å begynne å gå til en psykolog :hug:

Anonymkode: 7a493...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Krig i 1990-årene...du er altså fra Bosnia og flyktet til Norge? 

Anonymkode: e8f40...cee

Det stemmer. Etter krigen flyttet vi til Sverige og endte opp i Norge :Nikke:

Anonymkode: 863b1...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker så og si ingenting jeg 🤔

Husker bruddstykker, spesielle hendelser, men ellers husker jeg svært lite. Er snart 40 år, og husker egentlig svært lite av barndommen og ungdomstiden. Husker litt fra de siste årene av tenårene, men før det husker jeg ekstremt lite

Har ikke opplevd noen voldsomme traumer

Endret av Wenda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker veldig lite - kun små episoder, på grunn av at vi har bilder i fotoalbum av akkurat disse øyeblikkene. Hadde en rolig og harmonisk barndom, så ingenting spesielt der.

Tenker på mine eventuelle fremtidige barnebarn som kan finne på å spørre om jeeg kan fortelle noe fra da jeg var lita. Tja, eh.... :)

Anonymkode: 14168...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mye, noe er blokkert og jeg husker bare deler av det. Andre ting har jeg kanskje laget en egen sannhet om. Har et bilde, av meg og mine søsken, lillesøster bades og jeg og storebror står og ser på. Vi smiler og ser lurt på hverandre. I eget hode virker det som jeg husker det, men var det ikke for bildet så ville jeg ikke gjort det.

Har skrevet dagbøker fra jeg ble tolv. Noen har jeg fremdeles, de tre første ble borte i en brann. Det er mange år siden jeg har lest i dem. Det er over to tusen sider, det står heldigvis ikke noe sjokkerende der, tenker da om noen skal finne på å lese dem i ettertid. Dagbøkene beskriver årene fra jeg var femten til  atten tror jeg, kanskje nitten. Har en dagbok fra jeg var i tjueårene og, den er mer personlig, var i forhold blant annet med mye frustrasjon.

Når jeg tenker tilbake på barndommen kan jeg se for meg mange detaljer, i huset, i omgivelsene, minnes stemninger. Jeg husker ganske mye vil jeg tro, men vet ikke hva som er vanlig.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Catalina Culès

Husker så å si ingenting, det har nok med traumer å gjøre ( Hadde en dårlig barndom både hjemme og på skolen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2

Jeg husker enormt mye. Mitt første sterke minne er en hendelse (ikke traumatisk eller noe slikt) som min far mener skjedde sommeren jeg fylte tre år. Jeg husker ikke hele hendelsen, men har bilder i minnet av det og det er følelsen som sitter i. Min første skuffelse i livet. Det har blitt fler for å si det sånn. I barndommen opplevde jeg ingen traumer (utover normalen med skrubbsår osv), men mange skuffelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker mye fra jeg var 3 år og oppover. Selvfølgelig mest fra 5 år og oppover.

Anonymkode: 7787b...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at dere (som ikke har hatt traumer) ikke husker noe? Husker dere ikke f eks hvilke bøker dere leste, hva dere lekte, er det helt blankt?

Og dere som husker alt - hva hadde dere til middag 15. mars 1987?

Hehe, det er rart å sette seg inn i helt andre tankesett og hjerner :laugh: Jeg husker en god del!

Anonymkode: 821dd...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...