Gå til innhold

Rett til sykepenger/ledighetstrygd

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet flere år for et vikarbyrå. Etter siste oppdrag var avsluttet, ble jeg sykmeldt. Fordi jeg ble sykmeldt, kunne jeg ikke ta et nytt oppdrag, og fordi jeg ikke var i oppdrag kunne jeg ikke få vanlig sykelønn (ond sirkel! :evil: ), men måtte få noe de kalte "inaktive sykepenger" fra trygdekontoret, ca. 66%.

For å få disse "inaktive sykepengene", måtte vikarbyrået skrive et brev hvor de sa at de hadde kunnet tilby meg nytt oppdrag dersom jeg ikke hadde blitt sykmeldt.

Nå går snart sykmeldingen min ut, og jeg lurer på et par ting:

1. Dersom byrået ikke klarer å skaffe meg oppdrag fra dag 1, har jeg da krav på ledighetstrygd fra denne dagen?

2. Egentlig har jeg ikke så lyst til å fortsette som vikar, men vil helst prøve å få meg fast jobb nærmere hjemmet. Kan jeg da melde meg arbeidsledig med rett til ledighetstrygd, så lenge byrået mener de kan klare å skaffe meg vikaroppdrag?

Kunne selvfølgelig dratt ned på Aetat og spurt der, men har aldri vært der før - føles litt "skummelt"...

Anyone???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bhsiltsk

Mulig jeg tar feil her, men jeg mener det er slik at med mindre du har sagt opp jobben din selv (det har du jo ikke siden det er et vikariat som har gått ut) har du krav på dagpenger fra dag 1. Mulig du til og med har krav på dagpenger hvis det går lang tid mellom hvert oppdrag også.

Det er IKKE skummelt å dra til Aetat. Kom deg i kontakt med dem så raskt som mulig. Der får du alle mulige svar. Det går til og med an å bare ringe dem også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...