Gå til innhold

Regler i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De der bildene forandrer jo ikke reglene for kjøring i rundkjøringen.

Anonymkode: 38313...641

I den aktuelle rundkjøringen de står ved, jo. 

Anonymkode: 0b3b3...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den aktuelle rundkjøringen de står ved, jo. 

Anonymkode: 0b3b3...a20

ehh. Nei.

Anonymkode: 38313...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ehh. Nei.

Anonymkode: 38313...641

Ånei. Hva betyr skiltene da, i forhold til de uskrevne reglene om plassering i rundkjøring ellers?

Anonymkode: 0b3b3...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ånei. Hva betyr skiltene da, i forhold til de uskrevne reglene om plassering i rundkjøring ellers?

Anonymkode: 0b3b3...a20

Der er ingen ekstra regler for rundkjøring.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer

 

sSa3cckNTH643WUskX2mCQ.png

Anonymkode: 38313...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det jo slik at man har vikeplikt ved feltskifte. Spiller ingen rolle om noen har plassert seg i "feil" fil. Det vil si at om du tror du skal rett frem og legger deg riktig i ytre felt, så finner ut at du skal ut i neste avkjøring istedet, så kan du faktisk fortsette i ytre felt. Det er "feil", eller ikke optimal kjøring, men lovlig. De som da kjører "rett" i indre felt og skal ut, har vikeplikt for deg som kjører "feil".

 

Anonymkode: 3a98c...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... Og to kjørefelt er det altså dersom det er plass til to biler i bredden, selv om feltene ikke er adskilt med oppmerking.

Anonymkode: 3a98c...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De uskrevne reglene for rundkjøring, og som alle lærer når de tar førerkortet, er: 

Om man skal til høyre eller rett frem, skal man ligge i høyre fil, evt så langt til høyre som mulig hele veien. 

Om man skal til venstre, skal man ligge i venstre fil, evt så langt til venstre som mulig. 

Er det en trearmet rundkjøring, skal man plassere seg slik at høyrefilen gjelder for de som skal ut av rundkjøringen først, mens venstrefilen gjelder for de som skal ut av rundkjøringen sist. 

Er det skilt før rundkjøringen, er det disse som gjelder, og ikke de uskrevne reglene. 

Anonymkode: 0b3b3...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så forvirret i rundkjøringer. I dag opplevde jeg å bli tutet på i en rundkjøring, når jeg selv trodde jeg kjørte helt korrekt. Altså jeg kjører inn i en stor rundkjøring med 4 utganger, jeg skal ta av første til høyre. Jeg vet jeg har vikeplikt for de inne i rundkjøringen og kjører inn når det er klart. Jeg legger meg i høyre fil siden jeg snart skal ut igjen, Når jeg nærmer meg utkjørselen kommer det en bil på innsiden av meg, altså i venstre fil. Jeg gjør tegn til å blinke ut, jeg får da en illsint tuting fra bilen i indre fil som tydeligvis mener jeg hindret utkjørselen hans. 
Jeg trodde han skulle videre i venstre fil for det første, for det andre har man ikke vikeplikt for de fra venstre i en rundkjøring. Han har vel vikeplikt ovenfor meg?

Slike misforståelser oppstår fordi folk enten ikke blinker, eller blinker for sent, samt feil plassering. Hvis han hadde blinket i tide og byttet felt når han skulle, ville du sett vikeplikten din. Når han fortsatte i indre felt for lenge, har ikke du vikeplikt, så sant du har klart å komme deg inn i rundkjøring uten å være til hinder. Da er det han som får vikeplikt når han skal ut. Korrekt kjørt av deg.

Generelt brukes blinklys uten mål og mening i rundkjøringer. Mange skjønner ikke at blinklys faktisk har en funksjon, det er ikke bare for å overholde reglene. Det er ingen vits å sette på blinken idet du svinger ut. Da har alle skjønt allerede hvor du skal. Sett på blinken så snart du er på høyde med den siste avkjøringen før du skal ut.

Bytte av felt gjøres også for sent. Ved optimal kjøring skal du ut i ytre felt så snart det er riktig felt ut fra der du skal kjøre av. Det vil si at du skal bytte der de andre kommer inn i armen før du skal ut. Gjør du det, vil de automatisk få vikeplikt for deg. Gjør du det ikke, vil de kunne smette inn på høyre side, og du få vikeplikt for dem når du skal ut.

Skulle hatt en tegning som forklarer dette.

Anonymkode: 3a98c...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...