Gå til innhold

Regler i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så forvirret i rundkjøringer. I dag opplevde jeg å bli tutet på i en rundkjøring, når jeg selv trodde jeg kjørte helt korrekt. Altså jeg kjører inn i en stor rundkjøring med 4 utganger, jeg skal ta av første til høyre. Jeg vet jeg har vikeplikt for de inne i rundkjøringen og kjører inn når det er klart. Jeg legger meg i høyre fil siden jeg snart skal ut igjen, Når jeg nærmer meg utkjørselen kommer det en bil på innsiden av meg, altså i venstre fil. Jeg gjør tegn til å blinke ut, jeg får da en illsint tuting fra bilen i indre fil som tydeligvis mener jeg hindret utkjørselen hans. 
Jeg trodde han skulle videre i venstre fil for det første, for det andre har man ikke vikeplikt for de fra venstre i en rundkjøring. Han har vel vikeplikt ovenfor meg?

Dette står i trafikkreglene om å skifte felt i en rundkjøring,

Skifter du felt i rundkjøring har du vikeplikt for det andre feltet, det vil si at hvis du er i innerste felt og en bil kommer i feltet utenfor deg har du vikeplikt for denne hvis du skal over i det andre feltet.

Anonymkode: d12de...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Anonymkode: e0938...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjorde, er fullstendig i henhold til reglene, slik du beskriver det.

Dessverre er det altfor mange som har meninger, og tror at de vet, når det gjelder kjøring i rundkjøringer. Dette får vi antakelig aldri bukt med.

Anonymkode: 02f1d...57f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen egne regler for kjøring i rundkjøring.

Anonymkode: 38313...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så forvirret i rundkjøringer. I dag opplevde jeg å bli tutet på i en rundkjøring, når jeg selv trodde jeg kjørte helt korrekt. Altså jeg kjører inn i en stor rundkjøring med 4 utganger, jeg skal ta av første til høyre. Jeg vet jeg har vikeplikt for de inne i rundkjøringen og kjører inn når det er klart. Jeg legger meg i høyre fil siden jeg snart skal ut igjen, Når jeg nærmer meg utkjørselen kommer det en bil på innsiden av meg, altså i venstre fil. Jeg gjør tegn til å blinke ut, jeg får da en illsint tuting fra bilen i indre fil som tydeligvis mener jeg hindret utkjørselen hans. 
Jeg trodde han skulle videre i venstre fil for det første, for det andre har man ikke vikeplikt for de fra venstre i en rundkjøring. Han har vel vikeplikt ovenfor meg?

Dette står i trafikkreglene om å skifte felt i en rundkjøring,

Skifter du felt i rundkjøring har du vikeplikt for det andre feltet, det vil si at hvis du er i innerste felt og en bil kommer i feltet utenfor deg har du vikeplikt for denne hvis du skal over i det andre feltet.

Anonymkode: d12de...67c

Siste idioten er ikke født enda! For etter hva jeg kan lese av hva du har gjort, har du kjørt korrekt.

Men, var det så god plass at han kunne komme på innsiden av deg, da? Eller var det ett felt på din høyre side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, tdm900 skrev:

Siste idioten er ikke født enda! For etter hva jeg kan lese av hva du har gjort, har du kjørt korrekt.

Men, var det så god plass at han kunne komme på innsiden av deg, da? Eller var det ett felt på din høyre side?

Hei, det var to kjørefelt. Jeg lå i ytterste kjørefelt( høyre) og han i venstre. Altså feltet på innsiden av meg, slik at han hadde meg å høyre side. Så nei, det fantes ikke noe kjørefelt til høyre for meg. Han ville altså kjøre inn i mitt kjørefelt og ta avkjørselen til høyre. Han mente jeg skulle vike for han som kom i fra venstre og innerste fil. Jeg trodde han skulle videre rundt i rundkjøringen siden han lå i innerste fila og til venstre for meg. 
For slik jeg har lært det har man vikeplikt når man skifter fil, og skal man ta av fra rundkjøringen og ligger i venstre fil, skal man kjøre ut i høyre fil ved avkjørselen før den man skal ta av ved.

Anonymkode: d12de...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde alt rett. Han krysser en fil, derfor har han vikeplikt, oig ikke du.

Er i hvertfall sånn jeg tenker i rundkjøringer med to felt.

Men vær obs på at det kan være spesiell skilting før rundkjøringene. Da må du følge de mtp hvilken fil du skal bruke.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jarlson skrev:

Du gjorde alt rett. Han krysser en fil, derfor har han vikeplikt, oig ikke du.

Er i hvertfall sånn jeg tenker i rundkjøringer med to felt.

Men vær obs på at det kan være spesiell skilting før rundkjøringene. Da må du følge de mtp hvilken fil du skal bruke.

 

Finnes ingen skilter som forandrer måten man skal kjøre i rundkjøring på.

Anonymkode: 38313...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, det var to kjørefelt. Jeg lå i ytterste kjørefelt( høyre) og han i venstre. Altså feltet på innsiden av meg, slik at han hadde meg å høyre side. Så nei, det fantes ikke noe kjørefelt til høyre for meg. Han ville altså kjøre inn i mitt kjørefelt og ta avkjørselen til høyre. Han mente jeg skulle vike for han som kom i fra venstre og innerste fil. Jeg trodde han skulle videre rundt i rundkjøringen siden han lå i innerste fila og til venstre for meg. 
For slik jeg har lært det har man vikeplikt når man skifter fil, og skal man ta av fra rundkjøringen og ligger i venstre fil, skal man kjøre ut i høyre fil ved avkjørselen før den man skal ta av ved.

Anonymkode: d12de...67c

Du møtte tydeligvis en av de aller største idiotene skjønner jeg😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ingen skilter som forandrer måten man skal kjøre i rundkjøring på.

Anonymkode: 38313...641

Foran noen rundkjøringer er det skiltet hvilke felt man skal kjøre i avhengig av hvor man skal. 

Har et par slike her jeg bor. I den ene er det nok for å varsle ukjente om et litt lokalt kjøremønster. 

I den andre er det fordi den dominerende trafikken får bedre flyt om mange følger skiltet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien kjørte du helt riktig. Og det finnes en god del idioter i trafikken. 

Men - jeg er så lei av de som kjører passivt og lite selvsikkert i rundkjøringer. Man blinker, plasserer seg og viser tydelig hvor man skal. Man bremser ikke "i tilfelle" noen skal bytte felt, og man utnytter luker, og bidrar til god flyt og forståelse. 

Selv tuter jeg ikke. Men har mange ganger vært fristet til å gjøre det på grunn av vinglete og usikker kjøring i rundkjøringer. 

Og - skal du ut første til høyre blinker du også inn i rundkjøringen. Det gjør det enkelt for de som kommer i indre felt å plassere seg riktig. 

Anonymkode: ecfd3...fd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien kjørte du helt riktig. Og det finnes en god del idioter i trafikken. 

Men - jeg er så lei av de som kjører passivt og lite selvsikkert i rundkjøringer. Man blinker, plasserer seg og viser tydelig hvor man skal. Man bremser ikke "i tilfelle" noen skal bytte felt, og man utnytter luker, og bidrar til god flyt og forståelse. 

Selv tuter jeg ikke. Men har mange ganger vært fristet til å gjøre det på grunn av vinglete og usikker kjøring i rundkjøringer. 

Og - skal du ut første til høyre blinker du også inn i rundkjøringen. Det gjør det enkelt for de som kommer i indre felt å plassere seg riktig. 

Anonymkode: ecfd3...fd3

Det er mulig jeg var usikker, men vinglet ikke og jeg blinket til høyre inn i rundkjøringen, det gjør jeg alltid. Som sagt hadde jeg nok sluppet ham frem hvis jeg trodde han skulle ut, men jeg trodde han lå i venstre fil fordi han skulle videre rundt og ut i en av de andre utkjøringene. 

Det jeg lurte på var om jeg faktisk hadde vikeplikt for ham siden han reagerte som han gjorde, men ser at flere her er enig med meg i at han hadde vikeplikt for meg. 

Anonymkode: d12de...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, stan skrev:

Foran noen rundkjøringer er det skiltet hvilke felt man skal kjøre i avhengig av hvor man skal. 

Har et par slike her jeg bor. I den ene er det nok for å varsle ukjente om et litt lokalt kjøremønster. 

I den andre er det fordi den dominerende trafikken får bedre flyt om mange følger skiltet. 

Hent gjerne en skjermdump fra aktuell rundkjøring. Så kan jeg se på den, men jeg tviler du har rett.

Anonymkode: 38313...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hent gjerne en skjermdump fra aktuell rundkjøring. Så kan jeg se på den, men jeg tviler du har rett.

Anonymkode: 38313...641

Har du virkelig ikke lagt merke til at det av og til er skilt som viser valg av fil før en rundkjøring? Disse står gjerne ved rundkjøringer hvor plassering avviker fra de "normale" reglene for kjøring i rundkjøring.

Anonymkode: 0b3b3...a20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hent gjerne en skjermdump fra aktuell rundkjøring. Så kan jeg se på den, men jeg tviler du har rett.

Anonymkode: 38313...641

Vi har også en rundkjøring her jeg bor som har skilt inn mot rundkjøringen, som viser hvilket felt man skal legge seg i.

Eller, den hadde skilt. Nå er skiltet fjernet fordi vegvesenet mente at rundkjøringen ikke er dimensjonert for to felt. (men den har altså to felt inn mot rundkjøringen)

Da skiltet var oppe var det kun hvis man skulle ta første avkjøring til høyre at man skulle legge seg i høyre felt, mens skulle man til avkjøring 2, 3 eller 4  så måtte man ligge i venstre felt. Avkjøring 2 er rett frem, og ihht reglene skal man derfor holde høyrefeltet om man skal ut her. Skiltet overstyrte altså den regelen.

1133400138.jpg

Anonymkode: c0614...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meg igjen. Det går altså fint å kjøre to i bredden inne i rundkjøringen, men ja det er nok noe smalt egentlig.

Anonymkode: c0614...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hent gjerne en skjermdump fra aktuell rundkjøring. Så kan jeg se på den, men jeg tviler du har rett.

Anonymkode: 38313...641

Hurra du trenger ikke tvile lenger, du har fått se det med egne øyne :laugh:

Det er to felt inn i rundkjøringen, men bare ett ut i hver av rettingene. 

Skjermbilde.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hent gjerne en skjermdump fra aktuell rundkjøring. Så kan jeg se på den, men jeg tviler du har rett.

Anonymkode: 38313...641

Her fant jeg jaggu et bilde av et annet tilfelle og:

456758.jpg?_encoded=2f35663566356678302f35382f&_ts=13dcfa41998

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der bildene forandrer jo ikke reglene for kjøring i rundkjøringen.

Anonymkode: 38313...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...