Gjest Bhsiltsk Skrevet 4. januar 2005 #1 Del Skrevet 4. januar 2005 Hunden min er nettopp blitt ni år, altså en erverdig gammel herre. Ikke at man ser det på ham, for alderen til tross oppfører han seg som en valp. I dag var han til dyrlegen og skulle få sjekket en klump på halen, noe som viste seg å være en fettklump som, i følge veterinæren, ville bli litt større før den sprakk. I tillegg ba jeg samboer om å be veterinæren sjekke øynene til hunden, for jeg syns han var begynt å bli litt matt inni der. Veterinæren brukte ikke noen instrumenter eller noe, hun bare kikket dypt og inderlig inn i øynene til hunden og sa det var normalt med stær i hans alder. Samboer glemte å spørre hvor langt det så ut til å ha kommet, eller hvor fort slike ting går. Er det noen som har erfaringer med stær hos hund som kan fortelle meg litt? På forhånd mange takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #2 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg har også stær (grå) :oops: . Vet ikke hvordan progresjonen er hos hunder, men hos mennesker blir det sjelden værre om man er født med det. Jeg ville ringt dyrlegen. Kanskje han/hun husjer din hund og kan kommentere det ytterligere? Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 4. januar 2005 #3 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg har også stær (grå) :oops: . Vet ikke hvordan progresjonen er hos hunder, men hos mennesker blir det sjelden værre om man er født med det. Jeg ville ringt dyrlegen. Kanskje han/hun husjer din hund og kan kommentere det ytterligere? Lykke til! Hunden var der for en time siden, og jeg ringte et kvarter etter at den hadde vært der. Svaret jeg fikk var at det ikke var mulig å si noe om hvor mye han ser nå, eller hvor fort det kommer til å gå før han mister synet, eller om han vil miste synet i det hele tatt. Det måtte jeg se selv, sa hun. Dette er den første av to hunder som jeg har hatt, og den andre døde for to år siden av kreft. Jeg har ingen erfaring med alderdom hos hund, og når veterinæren ikke gidder å si annet enn "Vet ikke" når jeg spør, da er det ikke så lett.. Nå har jeg nettopp kikket gjennom litt informasjon som ligger på nett, og det står grå stær som en av symptomene på diabetes. I tillegg til andre symptomer, kan det vise seg at det er det han lider av. Enten det, eller så er det jeg som er hypokonder på hundens vegne... Det går også an... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #4 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg ville tatt med meg hunden til en annen veterinær, for den du har er tydeligvis ikke 100% kompetent. Hunden vil ikke dø av stær, og kan tvert i mot ha et supert liv selv om han starter å se dårligere. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2005 #5 Del Skrevet 10. januar 2005 Grå stær kan til og med opereres, hvis du føler at det er verdt det. (og det er GRÅ stær, grønn stær måtte de vel brukt instrumenter for å påvise). Hunden vi hadde fikk stær, og ble rimelig forvirra og fortvila da han ble blind. Han fikk også mange alderdomstegn samtidig, bla gikt, så vi fant ut at det beste var å avlive, da han ikke så ut til å ha det godt. Ellers ville vi nok sett an hvordan han tilpasset seg å mangle en sans. Besteforeldrene mine hadde en hund som fortsatte å hoppe over det halvannen meter høye hagegjerdet etter at den mistet synet, så ikke alle hunder blir hemmet. det kan dessuten ta lang tid. Synet blir nok gradvis dårlig hos nesten alle gamle hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #6 Del Skrevet 11. januar 2005 Og da den tid kommer da han kommer til å miste synet, må du bare huske på å ikke flytte på NOE i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 11. januar 2005 #7 Del Skrevet 11. januar 2005 Vi var til ny veterinær senere samme dagen, og urinprøven var gullende fin for en hund på ni år! Med andre ord: Ingen diabetes!! Når det gjaldt stæren var det ikke godt å si hvor lang tid det ville ta før han ikke så lenger. Det ville jeg merke best selv. Han ville kanskje begynne å knurre på steiner som lå i veikanten frem til han skjønte at det ikke var en annen hund, eller løpe etter ting han trodde han så. Dette gjør han jo ikke, så da ser han nok godt fremdeles. Han ser også små forbiter som ligger på gulvet (ja jeg VET at det ikke er nesa som forteller ham det, for han snuser seg ikke bort til dem. Han ser den og løper bort). Operasjon er ikke et alternativ, for synet er ikke livsnødvendig. Hunden min har fått bilyd på hjertet med alderen, og det er dermed ikke helt 100% sikkert at han overlever en narkose. Da er det ikke verdt det. Vi får bare se det an. Han er fremdeles den samme glade valpete hunden han alltid har vært, så det er enkelt å se når han ikke har det bra. Og han HAR det bra, heldigvis. Takk for svar, alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie Skrevet 11. januar 2005 #8 Del Skrevet 11. januar 2005 En gammel dame (som hadde fått puddelen sin operert for grå stær) sa det var to dyrleger her i landet som opererte grå stær, en i Oslo og en på Stjørdal. Om det stemmer 100% vet jeg ikke. Julie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå