Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det frarådes jo brukt madrass til barn. Hva da med foreldrenes brukte madrass når man samsover?

Vår madrass er jo ikke ny når babyen kommer, og den er heller ikke produsert mtp baby når det kommer til fasthet osv. Vi kommer først og fremst til å prøve å la baby sove i bedside crib, men ser for meg at babyen også blir liggende i sengen vår.

Er det da bedre å la babyen ligge i babynest i vår seng ettersom det er nytt?..

Anonymkode: 7ea29...5f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har overlevd i tusener av år ved å sove på bakken i naturen, eller ved forskjellige provisoriske løsninger. Tror ikke du skal bekymre deg for at foreldrenes madrass ikke er "ny" da baby kommer. 

Jeg tror uansett at totalt sett har barnet mer gevinst av å sove med mor og far, samme hvor fast eller gammel madrassen er.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi lurer også på dette. Jeg er så redd for å rulle over babyen at jeg har henne i babynest mellom oss. Kantene på nestet blir som en liten barriere mellom oss, og det føles tryggere. Men hun har begynt å snu seg på magen om natta og jeg liker det ikke når jeg våkner og hun har ansiktet ned i nestet. Hva gjør dere andre?

Anonymkode: a5caf...d22

AnonymBruker
Skrevet

Her sover baby i bed side crib. Har han i sengen vår før vi legger oss og merker jo at han ruller ned til oss og ofte får både munn og nese dekket av vår kropp. Er livredd for krybbedød, så vi har han aldri sovende i vår seng når vi sover der. Han er jo uansett rett ved siden av meg, bare i sin egen seng. 

Bed side crib er genialt!

Anonymkode: 3d778...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Ingen har noensinne dødd av midd. Våre samsov i våre gamle senger, ingen har omkommet... 

Det er nok noe produsentene sier for å sikre seg at folk stadig kjøper nye madrasser, ellers hadde de gått konken!

Anonymkode: d64f4...195

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har noensinne dødd av midd. Våre samsov i våre gamle senger, ingen har omkommet... 

Det er nok noe produsentene sier for å sikre seg at folk stadig kjøper nye madrasser, ellers hadde de gått konken!

Anonymkode: d64f4...195

Det er bevist at sjansen øker for krybbedød ved gamle madrasser.

Anonymkode: 49636...4bf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er absolutt ingen ekspert (!), men jeg trodde årsaken til atman skal ha ny madrass til babyen var fordi rester av gammel gulp, tiss osv. kan gi avgasser som kan føre til krybbedød? Så da går det kanskje greit så lenge dere ikke har sølt til madrassen deres med oppkast og avføring ? :P 

Anonymkode: 861c7...de5

• Liker 2
Skrevet

Jeg og babyen samsover i vår seng, kjøpte ikke ny madrass. Har sprinkelsenga inntil den ene siden. Var redd for å rulle over jeg også før hun ble født, men det falt liksom naturlig når vi kom hjem. Får mer søvn ved å sove slik da hun er urolig om natten.

Helsesøster sa at hun ikke hadde hørt om noen som hadde rullet på babyen under samsoving (sålenge ingen var rusa).

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte ny fast overmadrass. 

Anonymkode: f83da...45b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt ingen ekspert (!), men jeg trodde årsaken til atman skal ha ny madrass til babyen var fordi rester av gammel gulp, tiss osv. kan gi avgasser som kan føre til krybbedød? Så da går det kanskje greit så lenge dere ikke har sølt til madrassen deres med oppkast og avføring ? :P 

Det er også grunnet myk madrass, da babyer skal ha harde/faste madrasser. Vår er nok noe for myk sånn sett.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig vi rett og slett spanderer på oss en ny overmadrass :)

Det er uansett på tide og da har vi også en god unnskyldning..

Skrevet

Jeg hadde nest til min første og nå til min andre. Men andremann vokser en del raskere enn første og trives ikke i nestet fra ca 6 uker. 

Jeg kjøpte derfor en sånn for noen uker siden: https://m.babyshop.no/drykid-nursing-mattress-white/p/113595?country_override=NO&gclid=Cj0KEQjwmv7JBRDXkMWW4_Tf8ZoBEiQA11B2fi5XuD5b9-I4DEEuVDUqlHPLsCr0yi1TnsDVHJjR07waAm1y8P8HAQ

Og jeg gjør det ikke så mye pga hygiene, men min eldste våknet så lett om han ble flyttet fra en seng til en annen. Med denne kan vi amme, sovne, jeg kan våkne til etter en stund og løfte hele madrassen over i babysenga som står rett ved siden av. Uten at babyen våkner. Om det er jevn varme som gjør det trygt, at lukten ikke endrer seg, slipper å legges i kald seng..eller alt? Men, bedre plass i denne enn i nestet :)

Jeg har også hatt vår sovende rett på vår seng. Vi tok oss ikke råd til å kjøpe ny overmadrass, men kjøpte en ny madrassbeskytter. Om det er trygt nok, det tør jeg ikke uttale meg om.  

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det frarådes jo brukt madrass til barn. Hva da med foreldrenes brukte madrass når man samsover?

Vår madrass er jo ikke ny når babyen kommer, og den er heller ikke produsert mtp baby når det kommer til fasthet osv. Vi kommer først og fremst til å prøve å la baby sove i bedside crib, men ser for meg at babyen også blir liggende i sengen vår.

Er det da bedre å la babyen ligge i babynest i vår seng ettersom det er nytt?..

Det frarådes å kjøpe brukt madrass - for da kjøper du fra ukjente og vent ingenting om hvordan madrassen ble brukt. Du kan selv godt bruke din madrass, babyen kan bruke madrass fra eldre søsknene. Din baby vil være immun som din, og vil ha immunsystem tilpasset deres familie, om du skjønner? Derfor madrass fra fremmende kan være farlig (men ikke nødvendigvis selvsagt) men deres ting er ikke farlig. Gjelder ikke bare madrass selvsagt. :) 

Anonymkode: 4c92f...32e

AnonymBruker
Skrevet

Rart at u-land produserer mest barn, i følge norske barnefamilier skulle jo ingen av disse barna levd opp siden det her er et detaljstyrt biologisk forskningsprosjekt.

Anonymkode: 5dd19...cd4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når gulp, tiss og bæsj blir liggende i madrassene så utvikles muggsopper. Muggsopper kan enten være toxiske eller allergene. Begge deler er helseskadelig og derfor bytter man madrassene til ny baby. 

Ingen vet hvilke barn som er sensitive for påvirkning og dermed lettere kan bli syk eller få pustevansker/pustestopp. Derfor er førevar prinsippet det man anbefaler. Om foreldre vil følge helserådene er noe foreldrene selv bestemmer. 

At ingen har dødd avnå sove blant midd, er noe flåsete å påstå. Midd er sterkt astmafremkallende. Astma kan igjen gi alvorlige helseproblemer. Totalt sett er vår konklusjon at våre barn har hatt best av å sove i egne senger med nye madrasser. Andre gjør andre valg. 

Anonymkode: 752df...9ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevist at sjansen øker for krybbedød ved gamle madrasser.

Anonymkode: 49636...4bf

Kilder for en slik påstand takk?

Anonymkode: 0008d...3d7

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart at u-land produserer mest barn, i følge norske barnefamilier skulle jo ingen av disse barna levd opp siden det her er et detaljstyrt biologisk forskningsprosjekt.

Ja, u-land produserer mest barn, men i forbindelse med denne tråden er vel statestikk om barnedødelighet mer relevant enn fødsler pr kvinne? :)

Endret av Havrekjeksen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnedødeligheten i u-land sammenlignet med Norge er jo skyhøy! Det er ingen som sier at barnet garantert dør om man bruker gammel madrass, lar babyen ligge på magen, slurver med hygienen, røyker eller drikker alkohol. Men at risikoen øker. 

Det er en grunn til at man får mange barn i u-land. Det er for å sikre at noen av de lever opp.

Det er svært få barn som dør i Norge, og det er fordi det hele tiden forskes på hva som kan øke risikoen, og så gjør vi det vi kan for å unngå disse risikofaktorene.

Anonymkode: 91b18...af0

• Liker 2
Skrevet

Har tenkt på det samme, men begge våre har sovet i vår seng, vi har ikke hatt noe valg 😅 Men samsoving forebygger jo krybbedød, så ds har jeg valgt å tenke at det går opp i opp... "Gammel" madrass - negativt, samsoving - positivt.  Men om madrassen er veldig myk hadde jeg vært mye mer skeptisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...