Gå til innhold

Faller boligprisene nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Krakket er i gang i Oslo. Vent to til tre år og du vil kunne gjøre røverkjøp i Oslo. Nå skal boligspekulantene flås i Oslo. Krakket er i gang! Hahaha!

Anonymkode: cd538...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Krakket er i gang i Oslo. Vent to til tre år og du vil kunne gjøre røverkjøp i Oslo. Nå skal boligspekulantene flås i Oslo. Krakket er i gang! Hahaha!

Og jeg tror på julenissen🙃

Anonymkode: 74176...fd2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som hyler høyest om krakk er de som ønsker at det skal skje. De som trenger bekreftelse på at å sitte på gjerdet var riktig, eller at de som skal inn på boligmarkedet nå gjorde det lure valget.

Boligprisene eksploderte etter sommeren ifjor. Det folk ikke husker var at juni og juli ifjor også var "dårlige måneder" sammenlignet med prisveksten månedene før. 

Oslo-markedet var drevet av tre faktorer:

1. Lav rente (stor kjøpekraft), 2. Psykologisk drevet prisvekst, 3. Ingen reguleringer bortsett fra 15% EK.

Som følger av en høy prisvekst ble det færre boliger på markedet samtidig som flere ville ha en del av kaka (flere kjøpere). Dette blir faktor nr 4. 

Når du da får stor kjøpekraft, ingen reguleringer, forventninger om fortjeneste og få boliger så går det rett opp med boligprisene. Det vi har sett nå er at faktor nr 3 er borte. Bankene har gitt begrensninger, som gjør at færre kan investere i bolig. Da blir det færre på markedet. Investorene ser utenfor bygrensa. 

Det som skjer nå er en naturlig utflating i prisene. Det var lenge styrt av psykologi, men faktum er at det er mange tusen som ønsker seg bolig i Oslo. Leieprisene skyter i taket som følge av reguleringene. Men, de nye kravene fra bankene gjelder kun frem til neste sommer. De er heller ikke absolutte og kan fjernes hvis Siv Jensen ønsker det før den tid. 

Det er alltid noen som skriker etter krakk, og så er det de som har is i magen. Skal du kjøpe for å bo så kan du senke skuldrene. Skal du kjøpe for å så å selge om noen mnd, så ville jeg stått over. Det er dessuten vanlig at boligmarkedet er trått i ferien. 

Anonymkode: 8983b...0ac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2017 den 18.56, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere? Jeg tenker det er mye psykologi i markedet som gjør at prisene kan falle. Men, jeg tror ikke det vil falle mye, spesielt ikke i Oslo.

Anonymkode: 9ecd6...f70

Jeg tror det vil falle litt kanskje, men jeg tenker at det er andre krefter som også driver markedet og ikke vil la det falle sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye boligprosjekter i Oslo går ikke unna som varmt hvetebrød lengre. Per d.d så er det dobbelt så mange usolgte nyboliger på markedet enn for 12 måneder siden, og i enkelte prosjekter så har det vært full salgsstopp. Boligutviklere har også utsatt salgsstart i nye byggeklare prosjekter på ubestemt tid siden interessen har uteblitt. Jeg har også lagt merke til at det dukker opp stadig flere kontraktsposisjoner på nye uferdige leiligheter til salgs på Finn, dvs at investorer har fått kalde føtter og ønsker å realisere investeringsobjektene sine tidlig og sikre seg for evt tap.

Og det er fremdeles mange tusenvis av boliger og studenthybler under bygging i Oslo som vil stå ferdig innen ett-to år. Etter det jeg har regnet på så er det ~2500 studenthybler som enten er under bygging eller har byggestart det neste halve året, som vil gjøre et ganske kraftig innhogg i det private leiemarkedet når de blir ferdigstilte og skal fylles opp. Ikke alle som har kjøpt ny bolig for å bo i den sitter heller og leier i dag også, så en viss andel bruktboliger blir også frigjort etter hvert som boligprosjekter blir ferdigstilte.

Jeg tror vi vil få et mer rolig boligmarked i Oslo fremover.

Anonymkode: 2ea4f...af0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nye boligprosjekter i Oslo går ikke unna som varmt hvetebrød lengre. Per d.d så er det dobbelt så mange usolgte nyboliger på markedet enn for 12 måneder siden, og i enkelte prosjekter så har det vært full salgsstopp. Boligutviklere har også utsatt salgsstart i nye byggeklare prosjekter på ubestemt tid siden interessen har uteblitt. Jeg har også lagt merke til at det dukker opp stadig flere kontraktsposisjoner på nye uferdige leiligheter til salgs på Finn, dvs at investorer har fått kalde føtter og ønsker å realisere investeringsobjektene sine tidlig og sikre seg for evt tap.

Og det er fremdeles mange tusenvis av boliger og studenthybler under bygging i Oslo som vil stå ferdig innen ett-to år. Etter det jeg har regnet på så er det ~2500 studenthybler som enten er under bygging eller har byggestart det neste halve året, som vil gjøre et ganske kraftig innhogg i det private leiemarkedet når de blir ferdigstilte og skal fylles opp. Ikke alle som har kjøpt ny bolig for å bo i den sitter heller og leier i dag også, så en viss andel bruktboliger blir også frigjort etter hvert som boligprosjekter blir ferdigstilte.

Jeg tror vi vil få et mer rolig boligmarked i Oslo fremover.

2500 nye studentboliger innen 1-2år, men ikke glem at det er over 6000 studenter som venter på hybel nå. I tillegg til at det er stadig flere som søker seg til Oslo. Også har vi de som ikke fikk boliglån og må leie, nyutdannede som ikke flytter hjem men fortsetter å bo i Oslo. 

I år er det utleieprisen som kommer til å stige lik den gjorde for noen år siden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2500 nye studentboliger innen 1-2år, men ikke glem at det er over 6000 studenter som venter på hybel nå. I tillegg til at det er stadig flere som søker seg til Oslo. Også har vi de som ikke fikk boliglån og må leie, nyutdannede som ikke flytter hjem men fortsetter å bo i Oslo. 

I år er det utleieprisen som kommer til å stige lik den gjorde for noen år siden. 

Inkludert par- og familiestudentleiligheter så snakker vi at ~50% av den køen vil forsvinne fra det private leiemarkedeti umiddelbar fremtid. Vi har heller ikke tatt med prosjekterte, men ikke vedtatte studentboliger i dette regnestykket, noe som vil ta unna for eventuell studentvekst. At flere ikke får (like høyt) boliglån (som før) betyr hovedsakelig at vi får et mer sunt boligmarked som ikke opphauses av stadig høyere belånte kjøpesummer. Leiligheter som av varierende grunner må selges må også få en kjøper til slutt uansett, og om kjøperne ikke kan finansiere (eller er villig til å betale) prisantydning, ja da faller også markedsprisen totalt sett.

At utleieprisene er på vei opp har kun vært et salgsfremstøt i media fra Utleiemegleren. Prisene har overhodet ikke gått opp mer enn vanlig årlig prisoppgang i år. (Husk at leieprisene i Oslo for det meste har stått på stedet hvil i de siste årene, og i praksis har gått ned om man tar inflasjon med i betraktningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inkludert par- og familiestudentleiligheter så snakker vi at ~50% av den køen vil forsvinne fra det private leiemarkedeti umiddelbar fremtid. Vi har heller ikke tatt med prosjekterte, men ikke vedtatte studentboliger i dette regnestykket, noe som vil ta unna for eventuell studentvekst. At flere ikke får (like høyt) boliglån (som før) betyr hovedsakelig at vi får et mer sunt boligmarked som ikke opphauses av stadig høyere belånte kjøpesummer. Leiligheter som av varierende grunner må selges må også få en kjøper til slutt uansett, og om kjøperne ikke kan finansiere (eller er villig til å betale) prisantydning, ja da faller også markedsprisen totalt sett.

At utleieprisene er på vei opp har kun vært et salgsfremstøt i media fra Utleiemegleren. Prisene har overhodet ikke gått opp mer enn vanlig årlig prisoppgang i år. (Husk at leieprisene i Oslo for det meste har stått på stedet hvil i de siste årene, og i praksis har gått ned om man tar inflasjon med i betraktningen)

Husk at vi er midt i fellesferien. Den store tilstrømningen har ikke kommet enda. 

I Oslo er det mangel på sosialboliger så de må ut på det private markedet. Det merkes på henvendelser etter at jeg la ut leiligheten på Finn for utleie. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg tror på julenissen🙃

Ja, bare å ikke tro, men det kommer. Det er tydeligvis bemerkelsesverdig mange som tror at alt stiger inn i himmelen alltid, til tross for at nær historie viser det stikk motsatte. Langtidshukommelsen blant folk flest når det gjelder forholdsvis nær historie ser ikke ut til å være så sterk. Stikkord: 1986. 

Vi ser riktignok ikke de samme faktorene (som belåningsgrad i forhold til inntekt) riktig ennå, men de langsiktige indikasjonene er slett ikke så gode. Vi fortsetter videre inn i en forholdsvis alvorlig oljekrise der det ligger an til at oljeprisen aldri skal opp igjen på grunn av ny teknologi og alternative strømkilder. Vi ser en massiv automatisering av arbeidslivet, som folk flest ikke aner rekkevidden av ennå (Jeg gjør, jobber med teknolog). Videre er samfunnet i ferd med å pensjonere et stort antall eldre som skal finansieres av stadig færre i arbeid, parallellt med at offentlige utgifter generelt har vokst. Internasjonal økonomi kan heller ikke sies å være særlig god. Samtidig har Norge de siste årene lagt ned det meste (i favør av outsourcing/offshoring) av klassisk industri og/eller kapitalkrevne industrier bortsett fra oljeindustrien pga. et høyt kostnadsnivå. En sannsynlig vedvarende lav oljepris lover derfor ikke godt, når vi er mer avhengig av oljen noensinne. 

Totalt sett er det mye som taler for at vi kommer til å se en alvorlig boligkrise i overskuelig fremtid (10 år kanskje?). Sannsynligvis ikke i den aller nærmeste fremtiden, men krakket kommer, for det er rett og slett ikke mulig at ting fortsetter å stige eller "bare" flater ut tatt i betraktning de faktorene jeg nevner i det andre avsnittet. Det skal faktisk ikke mer til enn at en av faktorene slår til, som f. eks. lite bærekraft med tanke på offentlige utgifter eller moderat automasjon av arbeidslivet. Si at 1-2% mister jobben på grunn av automasjon i løpet av de nærmeste fem årene. Der har du begynnelsen på en kaskadeeffekt som på sikt vil dra ut bunnen av økonomien og ragnarokket vil etterhvert blit et faktum. 

Anonymkode: 5a28a...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at vi er midt i fellesferien. Den store tilstrømningen har ikke kommet enda. 

I Oslo er det mangel på sosialboliger så de må ut på det private markedet. Det merkes på henvendelser etter at jeg la ut leiligheten på Finn for utleie. 

Den store tilstrømningen er som regel ikke mer enn et temporært fenomen, at langt flere studenter må inn på boligmarkedet i juli/august skyldes ganske enkelt studiestart og sier ikke så mye om langtidstrendene for boligmarkedet. 

At kommunene, særlig i bla. Oslo kjøper opp boliger har en viss motsatt effekt, men så her det som regel også et par tusen boliger til salgs til nesten enhver tid i Oslo. Det vil i et langtidsperspektiv for eksempel ikke veie opp mot effektene av manglende kjøpekraft grunnet massearbeidsløsheten som etterhvert vil oppstå grunnet automatiseringen av arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hørt på dere to over, samt "ekspertene" som har ropt boligkrakk i over 10år nå, hadde jeg ikke havnet i den situasjon jeg er i nå. 

Nedbetalt bolig i rekordfart, samt utleieleiligheter. Økonomien idag og den gangen det var boligkrakk i Norge kan ikke sammenlignes. Renta er lav, lønningene er høye og arbeidsledigheten er lav. Mange jobber lar seg rett og slett ikke automatisere. 

Jeg kan jo ta feil, men å ignorere ekspertene er det beste jeg noengang har gjort. Som jeg skrev tidligere i tråden, går boligene her jeg bor (Oslo) fortsatt langt over prisantydningen. Siste var nå nylig hvor leiligheten gikk for nesten 2millioner over. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev tidligere i tråden, går boligene her jeg bor (Oslo) fortsatt langt over prisantydningen. Siste var nå nylig hvor leiligheten gikk for nesten 2millioner over. 

At boliger generelt går langt over prisantydning i Oslo hører til sjeldenhetene nå. Det merker man godt når man følger med på budrunder, og slik har det vært siden begynnelsen av april. Som regel så er det en god grunn til at det evt går over antydning, f.eks veldig attraktiv beliggenhet, familievennlig i populære familieområder, har egen hage, etc.

Derimot så vokser stadig beholdningen av helt vanlige, ikke særlige spesielle leiligheter som selger ikke får solgt til prisantydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg hørt på dere to over, samt "ekspertene" som har ropt boligkrakk i over 10år nå, hadde jeg ikke havnet i den situasjon jeg er i nå. 

Nedbetalt bolig i rekordfart, samt utleieleiligheter. Økonomien idag og den gangen det var boligkrakk i Norge kan ikke sammenlignes. Renta er lav, lønningene er høye og arbeidsledigheten er lav. Mange jobber lar seg rett og slett ikke automatisere. 

Jeg kan jo ta feil, men å ignorere ekspertene er det beste jeg noengang har gjort. Som jeg skrev tidligere i tråden, går boligene her jeg bor (Oslo) fortsatt langt over prisantydningen. Siste var nå nylig hvor leiligheten gikk for nesten 2millioner over. 

At boligene der du bor fortsatt går langt over prisantydning er vel det dummeste jeg har hørt i denne diskusjonen i juli. For det første har du kjennskap til en brøkdel av det som selges, og du kan dermed ikke konkludere med noe som helst. Hvor mange er det snakk om som har gått langt over prisantydning?

3 stk? 5? Fint hvis du presiserer.

Det vi kan konkludere med er at prisene falt hele 3,1% i Oslo i juni. Du tror på økning i prisene igjen i juli forstår jeg, hvor mye tror du de øker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Sommee skrev:

At boligene der du bor fortsatt går langt over prisantydning er vel det dummeste jeg har hørt i denne diskusjonen i juli. For det første har du kjennskap til en brøkdel av det som selges, og du kan dermed ikke konkludere med noe som helst. Hvor mange er det snakk om som har gått langt over prisantydning?

3 stk? 5? Fint hvis du presiserer.

Det vi kan konkludere med er at prisene falt hele 3,1% i Oslo i juni. Du tror på økning i prisene igjen i juli forstår jeg, hvor mye tror du de øker?

Ro deg ned ett par hakk😊

Jeg har ikke konkludert med prisøkning. Da får du lese innleggene mine en gang til, men noen boligkrakk må drømmerne vente lenge på for det vil ikke skje. Det er panikk i boligmarkedet, men at det er hauset opp av media. I bydelen min går boligene fortsatt langt over, men at dette ikke skrives om lenger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bydelen min går boligene fortsatt langt over, men at dette ikke skrives om lenger. 

Kan du si hvilken bydel dette er? Jeg er på boligjakt i sentrumsnære bydeler, og der er jeg såpass heldig at de fleste boligene går rett under/til takst.

Anonymkode: 447aa...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukk. Ja, du har nytt godt av stiende boligpriser og en solid samfunnsøkonomi grunnet høy oljepris. Det har for så vidt jeg også i egen leilighet, men det var da aldri noen garanti for at pilene pekte oppover akkurat da vi var i nedbetalingsfasen. Det var faktisk ingen garanti for at man ville tjene på det, for ved alle investeringer ligger det risiko, også ved kjøp av fast eiendom. 

Og det er hele poenget, man har aldri noen garanti for at det ikke kommer noe krakk, faktisk viser historien oss det motsatte, at det kommer med ulike mellomrom. Å være så skråsikker på at krakket ikke kommer er jo for så vidt ikke noe nytt, for mange "eksperter" er like skråsikre i forkant av nesten hvert eneste krakk de også. 

Nei, forholdene kan ikke sammenliknes riktig ennå, og det var derfor jeg skrev at vi ikke ennå har de samme faktorene. Men å tro at dette vil fortsette er tilnærmet å tro på julenissen. Det eneste som redder samfunnsøkonomien nå er oljefondet, norsk inntektsinngang har allerede blitt kraftig redusert av nedjustert oljepris. Vi kan ikke holde på slik vi gjør nå i lengden, og i tillegg er det en rekke jobber som blir automatisert vekk i løpet av de neste 10-20 årene. Det hjelper ikke at man ikke kan se for seg at mange jobber ikke kan automatiseres vekk ennå, for som jeg skrev i det forrige innlegget behøver man ikke mer enn at 1-2 prosent av befolkningen i arbeid blir overflødige før vi ser starten på panikk og en kaskadeeffekt som etterhvert drar med seg resten av økonomien. Man kan f. eks. se for seg at yrkessjåfører i stor grad blir overflødige innen en tyveårsperiode som følge av automatiseringen av kjøretøy. Et lite tankeeksperiment der vi legger antall yrkesaktive til grunn (SSB sier 2,7 mill ca) sett opp mot antallet yrkessjåfører (Ca 60.000), så vil det da dreie seg om 2,2% av befolkningen, og en relativt hurtig økning av arbeidsledighet som følge av automatisering. Og dette er strengt tatt bare en bransje. 

Selvsagt er man glad for at man ignorerte de positive ekspertene i forkant av kjøp. Men det er en handling sett i retrospekt, det var ingen garanti for at det ikke skulle snu. Det vil sannsynligvis gå andre veien innen 20 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.7.2017 den 8.11, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du ventet på dette? 10 år? Kunne tjent mye pæng på den tiden min venn! 

Anonymkode: cd38a...2e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du ventet på dette? 10 år? Kunne tjent mye pæng på den tiden min venn! 

Anonymkode: cd38a...2e1

Har bodd i en leid kjellerleilighet i 8 år nå. Bare vent, min tålmodighet vil lønne seg. Snart kommer krakket og jeg kan bare plukke drømmeboligen til en spottpris. hahaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du si hvilken bydel dette er? Jeg er på boligjakt i sentrumsnære bydeler, og der er jeg såpass heldig at de fleste boligene går rett under/til takst.

Anonymkode: 447aa...3e9

Jeg tror han lyver;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som ønsker seg et krakk og må overbevise alle rundt seg om at de har rett. Hvor lenge har dere sittet på gjerdet og sett andre rundt dete tjene gode penger? 

Oslo er et eget marked. Utenfor Oslo er det stabile tilstander, hadde heller satt pengene der. Men klart, det er jo ikke O'store Oslo.

Anonymkode: 8983b...0ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...