Gå til innhold

Hvorfor finner de


jasså

Anbefalte innlegg

De fleste ser ut til å tro at penger kan løse alle problemer. Mange av velferdsproblemene i Norge kan ikke løses med kroner og ører, det handler om fordeling av andre typer ressurser osv.

1 milliard pøst inn i norsk virksomhet ville vært som økonomene sier, inflasjonsdrivende. 1 milliard sendt ut av vår økonomi til nødhjelp i Asia har ikke en slik effekt, men vil komme mange mennesker til gode.

Jeg synes personlig vi kunne gitt mye mer enn 1 milliard. Noen har påpekt at Norge tjente vanvittige 60 milliarder kroner ekstra i 2004 bare på grunn av forhøyet oljepris, altså penger som ikke var med i det opprinnelige budsjettet. 1 milliard er bare lommerusk i forhold til den lottogevinsten der. Pengene Norge tjener pumper vi opp av havet og vil bli spydd ut som CO2 i atmosfæren. Vi burde i grunnen bidra mye mer til det globale fellesskap enn vi gjør, og vi har det i alle fall altfor godt til å sitte og knuge på pengene eller krangle om småbeløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man er i stand til å dra en sammenligning fra en flekk på sykehusskjorta til mennesker som ikke har annet enn fillene de står og går i og i tillegg har mistet haugevis av familiemedlemmer blir det så lite voksent og gjennomtenkt at jeg ikke klarer å la meg provosere en gang.. :roll:

jeg bryr meg ikek om de som går der nede i noen filler!!

Jeg har gitt penger gjennom jobben og skatten og det for holde!!

Og av den skjorten så stinket det spy!, men han fikk ikke ny, og han er død nå.Han har jobbet og betalt skatt i alle år og det var behandlingen han fikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
alltid penger , når det gjelder u-hjelp ?

Men hvergang det gjelder norske forhold , sykehus, gamlehjem, skoler så finner de aldri penger, da må en spare ?

http://www.aftenposten.no/

Man kan da ikke bare pøse på med penger til disse sykehusene til en hver tid.

Jeg er for privatisering som får sykehusene opp å gå på skikkelig vis. Det nytter ikke bare å pøse på med penger hvor det hvert år dukker opp øko problem, nei , man må få bort alle disse papirflytterene og få folk i fysisk-jobb. Sånn drivers iallfall mindre bedrifter.

Husker ikke hvem som sa det men en amerikansk presidet iallfall: Når summen av arbeiderene blir mindre enn lederene forsvinner demokratiet...... mye sant i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 milliard pøst inn i norsk virksomhet ville vært som økonomene sier, inflasjonsdrivende. 1 milliard sendt ut av vår økonomi til nødhjelp i Asia har ikke en slik effekt, men vil komme mange mennesker til gode.

Dette må folk forstå. Det er ikke bare å pøse ut med milliarder i norsk økonomi. Det ville vi fått svi for på alle måter.

Vi har et oljefond på 1000 milliarder kroner. En milliard er bare en dråpe i havet. Dette har vi råd til! Slutt å være så egoistiske og navlebeskuende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ser ut til å tro at penger kan løse alle problemer. Mange av velferdsproblemene i Norge kan ikke løses med kroner og ører, det handler om fordeling av andre typer ressurser osv.

1 milliard pøst inn i norsk virksomhet ville vært som økonomene sier, inflasjonsdrivende. 1 milliard sendt ut av vår økonomi til nødhjelp i Asia har ikke en slik effekt, men vil komme mange mennesker til gode.

Jeg synes personlig vi kunne gitt mye mer enn 1 milliard. Noen har påpekt at Norge tjente vanvittige 60 milliarder kroner ekstra i 2004 bare på grunn av forhøyet oljepris, altså penger som ikke var med i det opprinnelige budsjettet. 1 milliard er bare lommerusk i forhold til den lottogevinsten der. Pengene Norge tjener pumper vi opp av havet og vil bli spydd ut som CO2 i atmosfæren. Vi burde i grunnen bidra mye mer til det globale fellesskap enn vi gjør, og vi har det i alle fall altfor godt til å sitte og knuge på pengene eller krangle om småbeløp.

Må si meg enig med deg her.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Unnskyld meg...

Har du sett nyheter den siste uka? Har du fått med deg at flere millioner mennesker mangler ALT? Jeg synes det ville være smålig av Norge, som et av verdens rikeste land, å avspise 1 million husløse mennesker med 1 krone hver.

Å svi av milliardene i oljefondet her hjemme sånn helt uten videre, ville faktisk skape mange problemer, det også.

Applaus til politikerne som har tatt i litt når det gjelder nødhjelp og bistand! :klappe:

Kjære deg; det vil alltid være millioner av mennesker som mangler alt. Norge har ikke eneansavr for å redde verden.

Vi bidrar mer enn nok! Det å redde verden er et spleiselag: Norge kan godt moderere seg litt framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Men hvergang det gjelder norske forhold , sykehus, gamlehjem, skoler så finner de aldri penger, da må en spare ?

Gjør et Google- søk på "hollandsk syke", så ser du hvorfor det er sånn :wink:

Synes norske politikere er ganske flinke til å stå i mot presset og spare, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et Google- søk på "hollandsk syke", så ser du hvorfor det er sånn :wink:

og hvorfor er ikke hollandsk syke skolepensum, spør jeg. hadde vært digg, så kunne man bare si 'hei, sov du i timen den dagen det var om dutch disease eller' og bare ta som utgangspunkt at dette er noe folk kjenner til.

det er så kjedelig å diskutere hvis man må begynne med å forklare ting fra bunnen av, og akkurat dette prinsippet skulle vært obligatorisk for nordmenn å ha kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Støtter nødhjelp, men nå begynner summene å bevege seg mot galskap, forutsatt at de forskjellige nasjoner leverer det de har lovet. Liker India's holdning som de viser nå og har vist tidligere at de helst vil klare seg selv, men det kan jo ikke alle de rammede landene. De har allikevel ressurser selv også...

Avskaff u-hjelp og la hver enkelt borger bestemme hva han/hun vil gi, behold et fond for nødhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å pøse inn penger til velferdssamfunnet i Norge fra for eksempel oljefondet fører til inflasjon, derfor er politikerne forsiktige med det. Om vi der i mot gir penger til u-hjelp har det ingenting å si for økonomien i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...