Gå til innhold

Uke-mamma og helge-pappa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt 50/50 for vårt 6 år gamle barn siden barnet var 2,5 år. Nå er det snart skolestart, og jeg (mor) ønsker den daglige omsorgen av barnet, for at barnet skal få det mer stabilt og få riktig oppfølging ift. skolen. Far foreslo her om dagen at vi kunne gjøre det sånn at jeg har barnet fra man-fre, mens barnet er hos far i helgene. Hvilken prosent tilsvarer dette? 70-30?

Jeg ser jo for meg at barnet er hos sin far annenhver helg etterhvert, for jeg må jo også ha litt tid med barnet i helger. Men jeg har en jobb som er hovedsaklig helgebasert, så til å begynne med, kan han få helgene.

Hva synes dere om dette? Er det noen som har en slik løsning?

Anonymkode: 357a2...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt 50/50 for vårt 6 år gamle barn siden barnet var 2,5 år. Nå er det snart skolestart, og jeg (mor) ønsker den daglige omsorgen av barnet, for at barnet skal få det mer stabilt og få riktig oppfølging ift. skolen. Far foreslo her om dagen at vi kunne gjøre det sånn at jeg har barnet fra man-fre, mens barnet er hos far i helgene. Hvilken prosent tilsvarer dette? 70-30?

Jeg ser jo for meg at barnet er hos sin far annenhver helg etterhvert, for jeg må jo også ha litt tid med barnet i helger. Men jeg har en jobb som er hovedsaklig helgebasert, så til å begynne med, kan han få helgene.

Hva synes dere om dette? Er det noen som har en slik løsning?

Anonymkode: 357a2...0d9

Det uthevede klinger litt rart i mine ører.  Er det mindre stabilt hos far? Hva ønsker barnet selv?

Anonymkode: 269aa...3f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt 50/50 for vårt 6 år gamle barn siden barnet var 2,5 år. Nå er det snart skolestart, og jeg (mor) ønsker den daglige omsorgen av barnet, for at barnet skal få det mer stabilt og få riktig oppfølging ift. skolen. Far foreslo her om dagen at vi kunne gjøre det sånn at jeg har barnet fra man-fre, mens barnet er hos far i helgene. Hvilken prosent tilsvarer dette? 70-30?

Jeg ser jo for meg at barnet er hos sin far annenhver helg etterhvert, for jeg må jo også ha litt tid med barnet i helger. Men jeg har en jobb som er hovedsaklig helgebasert, så til å begynne med, kan han få helgene.

Hva synes dere om dette? Er det noen som har en slik løsning?

Anonymkode: 357a2...0d9

Hvis en slik løsning er greit for begge dere foreldre (og barnet) så kan det ikke være noe problem. Du sier jo også at det passer godt med jobben du har nå. 

Men et annet spørsmål er det du skriver om at barnet vil få riktig oppfølging når det gjelder skole og mer stabilitet hos deg, og hvor far er her? Dersom far vil følge opp dårligere mtp skolearbeid og lignende så er jo det noe dere bør ha dialog om allerede nå, for kanskje så vil dere gå tilbake til en samværsløsning hvor barnet er mer hos far enn 30%  på et senere tidspunkt.

Endret av Stjerneku
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det uthevede klinger litt rart i mine ører.  Er det mindre stabilt hos far? Hva ønsker barnet selv?

Anonymkode: 269aa...3f8

Det er ikke så strenge rammer i barnehagen som på skolen, men far har hittil slitt med å komme seg opp tidsnok på morgenen, levere i tide, huske ting de trenger i barnehagen, huske klær og huske ting som skal gjøres. I tillegg bor han for langt unna, mtp. hvor barnet har vennene sine ol. Jeg tok opp disse bekymringene jeg har ift. skolestart og om han vil klare å følge opp og følge klokkeslett, skolearbeid osv, og da foreslo han raskt å bli helgepappa. Jeg har lenge ønsket mer omsorg, men har håpet at vi skulle klare å løse det uten advokater ol, så derfor kommer jeg aldri til å gå tilbake til 50/50 eller noe mindre enn jeg får nå.

TS

Anonymkode: 357a2...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hvilken prosent tilsvarer dette? 70-30?

Anonymkode: 357a2...0d9

Hvis barnet da sover to netter hos far, og altså er hos far fredag-søndag, så tilsvarer dette 28,5%, rundt regnet 70-30 ja.

Anonymkode: 9a99d...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ungen ikke har noen venner hos far hadde jeg virkelig aldri vurdert det! Her ser jeg nesten ikke 1.klassingen i helgene for hun er ute med venner. Ville aldri tatt fra henne det. 

Hva med tors-søndag annenhver uke? Er man far, så er man far. 

Men om han er som du beskriver, er han jo faktisk ikke skikket til å ha ansvar for ett barn alene i det hele tatt. Å ha barn innebærer mye mer enn tannpuss og måltider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så strenge rammer i barnehagen som på skolen, men far har hittil slitt med å komme seg opp tidsnok på morgenen, levere i tide, huske ting de trenger i barnehagen, huske klær og huske ting som skal gjøres. I tillegg bor han for langt unna, mtp. hvor barnet har vennene sine ol. Jeg tok opp disse bekymringene jeg har ift. skolestart og om han vil klare å følge opp og følge klokkeslett, skolearbeid osv, og da foreslo han raskt å bli helgepappa. Jeg har lenge ønsket mer omsorg, men har håpet at vi skulle klare å løse det uten advokater ol, så derfor kommer jeg aldri til å gå tilbake til 50/50 eller noe mindre enn jeg får nå.

TS

Anonymkode: 357a2...0d9

"I tide"? :klo: 

som du påpeker: en leverer i barnehagen før en selv går på jobb - de fleste ser på det som positivt å prioritere rolig morgen over tidlig levering. 

 

Igjen: hva du ønsker er irrelevant. Hva er best for barnet? 

Anonymkode: 4354f...3a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"I tide"? :klo: 

som du påpeker: en leverer i barnehagen før en selv går på jobb - de fleste ser på det som positivt å prioritere rolig morgen over tidlig levering. 

 

Igjen: hva du ønsker er irrelevant. Hva er best for barnet? 

Anonymkode: 4354f...3a5

Han foreslo vel selv å bli helgepappa?

 

Anonymkode: 0d620...d70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"I tide"? :klo: 

som du påpeker: en leverer i barnehagen før en selv går på jobb - de fleste ser på det som positivt å prioritere rolig morgen over tidlig levering. 

 

Igjen: hva du ønsker er irrelevant. Hva er best for barnet? 

Anonymkode: 4354f...3a5

Kjernetid i barnehagen 

Anonymkode: 788af...a84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tror jeg ikke at du er et bedre alternativ enn far.. ressurssterke folk velger 50-50 .. tatt i betraktning at du kun har en helgejobbing vitner vel om st du selv heller ikke er særlig skolert, og har lite å tilby barnet .. 

Barn som får vokse opp i ett hjem med mor og far har det beste utgangspunktet. Dernest kommer de som har foreldre som evner å se at barnet har behov for begge foreldrene og velger 50-50.  Barn som vokser opp med mødre som deg- som tar sikte på å skvise far mer og mer ut er taperene i samfunnet vårt.. vil du virkelig barnet ditt så vondt???

Anonymkode: b7e69...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er prosentandelen viktig?

Du trenger da ikke søke bidrag selv om du gjør om på samværet. Det må da være mye bedre å fortsette med en åpen dialog om barnets behov.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2017 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet da sover to netter hos far, og altså er hos far fredag-søndag, så tilsvarer dette 28,5%, rundt regnet 70-30 ja.

Anonymkode: 9a99d...e75

Blir ikke man - fre  4 netter og fre- man 3 netter..

Anonymkode: b7e69...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Rotemor skrev:

Hvorfor er prosentandelen viktig?

Du trenger da ikke søke bidrag selv om du gjør om på samværet. Det må da være mye bedre å fortsette med en åpen dialog om barnets behov.

 

Haha-  om du var skilt og fikk omsorg for barnet 70/30 kan jeg garantere deg at du ville ha kjempet med nebb og klør for å få ALT bidrag du kunne.  

Anonymkode: 3228a...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig tror jeg ikke at du er et bedre alternativ enn far.. ressurssterke folk velger 50-50 .. tatt i betraktning at du kun har en helgejobbing vitner vel om st du selv heller ikke er særlig skolert, og har lite å tilby barnet .. 

Barn som får vokse opp i ett hjem med mor og far har det beste utgangspunktet. Dernest kommer de som har foreldre som evner å se at barnet har behov for begge foreldrene og velger 50-50.  Barn som vokser opp med mødre som deg- som tar sikte på å skvise far mer og mer ut er taperene i samfunnet vårt.. vil du virkelig barnet ditt så vondt???

Anonymkode: b7e69...8ff

Ha, ha, ha.. denne ventet jeg på...

Skjer i hver eneste tråd vedr. samvær. 

Barnevernet anbefaler ikke 50/50 for noen barn. Ikke for NOEN. Det er kun folk som er mest opptatt av seg og sitt som velger at barna ikke kan få et hovedhjem - når brudd faktisk blir en realitet. De setter sine egne ønsker og behov foran barnas beste. 

Men du er vel her for å krangle. Dette er det eneste jeg har å si om saken, du får evt finne noen andre å krangle med! 😜

Anonymkode: 9f7dc...1b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha-  om du var skilt og fikk omsorg for barnet 70/30 kan jeg garantere deg at du ville ha kjempet med nebb og klør for å få ALT bidrag du kunne.  

Anonymkode: 3228a...509

Haha. Nei, been there didnt do that...

Med en så spesiell og midlertidig samværsløsning så bør barnet holdes i fokus. Bidrag kan man enes om underveis, eller når man har bestemt seg for løsning.

Alle tenker ikke som deg. Noen tenker mest på samarbeidsklimaet og barnet. Noen har til og med god økonomi!!

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2017 den 21.19, AnonymBruker skrev:

"I tide"? :klo: 

som du påpeker: en leverer i barnehagen før en selv går på jobb - de fleste ser på det som positivt å prioritere rolig morgen over tidlig levering. 

Anonymkode: 4354f...3a5

Nå er ikke jeg TS, men åh så kjipt det er for barnet å ha en pappa som ikke står opp i tide, sånn at barnet stadig vekk kommer for sent til kjernetiden i barnehagen og må være på en annen avdeling fordi hennes avdeling/gruppe allerede har gått på tur, allerede har dratt i svømmehallen osv. 

Anonymkode: 6c3b4...b7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha-  om du var skilt og fikk omsorg for barnet 70/30 kan jeg garantere deg at du ville ha kjempet med nebb og klør for å få ALT bidrag du kunne.  

Anonymkode: 3228a...509

Hvordan kan du garantere noe slik? Jeg har aldri krevd bidrag, far har ikke smågodt økonomi og det ville bare ført til krangling oss i mellom om jeg hadde gjort det. Mye bedre at vi har en god tone i forhold til at vi har barn sammen enn at jeg skal karre til meg med begge hender. Ikke alle tenker kun økonomi selv om det ofte virker slik her inne. 

Anonymkode: b6f41...18e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du garantere noe slik? Jeg har aldri krevd bidrag, far har ikke smågodt økonomi og det ville bare ført til krangling oss i mellom om jeg hadde gjort det. Mye bedre at vi har en god tone i forhold til at vi har barn sammen enn at jeg skal karre til meg med begge hender. Ikke alle tenker kun økonomi selv om det ofte virker slik her inne. 

Anonymkode: b6f41...18e

Nettopp.

På seg selv kjenner man andre.....

Jeg ville ALDRI basert samværsordning på penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ha, ha, ha.. denne ventet jeg på...

Skjer i hver eneste tråd vedr. samvær. 

Barnevernet anbefaler ikke 50/50 for noen barn. Ikke for NOEN. Det er kun folk som er mest opptatt av seg og sitt som velger at barna ikke kan få et hovedhjem - når brudd faktisk blir en realitet. De setter sine egne ønsker og behov foran barnas beste. 

Men du er vel her for å krangle. Dette er det eneste jeg har å si om saken, du får evt finne noen andre å krangle med! 😜

Anonymkode: 9f7dc...1b5

Den nyeste forskningen viser at barn m 50/50 er de kommer best utav det suboptimale splittede hjem. FOR DE FLESTE ;) Forutsatt at foreldrene er oppegående .. i ditt tilfelle der barnevernet har vært innblandet kan man jo stille spørsmålstegn med dine barns foreldre .. 

og skulle det være at du var bv ansatt vil jeg anbefale deg å oppdatere deg ;)

 

 

Anonymkode: b7e69...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den nyeste forskningen viser at barn m 50/50 er de kommer best utav det suboptimale splittede hjem. FOR DE FLESTE ;) Forutsatt at foreldrene er oppegående .. i ditt tilfelle der barnevernet har vært innblandet kan man jo stille spørsmålstegn med dine barns foreldre .. 

og skulle det være at du var bv ansatt vil jeg anbefale deg å oppdatere deg ;)

 

 

Anonymkode: b7e69...8ff

Barnevernet er jo aldri inne i bildet for å anbefale samværsfordelig der begge foreldre er oppegående, trygge omsorgspersoner. 

Anonymkode: ef3fa...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...