AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Hei Håper det er noen andre som kanskje har hvert i samme situasjon så jeg er i akkurat nå. Har seg sånn at lillegutt har fått påvist kolikk. Hadde aldri funnet ut av det selv for han griner ikke mer en når han vil ha mat å litt når mageknipen kommer men gir seg med ein gang etterpå når luften har komt ut. Men det var vist ifølge dagsrutinen hans at de kunne med sikkerhet si at det var kolikk. Begynte for 1uke siden at han bare skulle amme å ha mat blei aldri mett virket det ut som så sov maks 1time å kunne gå lenge før han i det hele tatt sovnet. Jeg trodde jo så klart at det bare var økedøgn eller at jeg ikke hadde nok melk. Derfor jeg tok turen ned til helsestasjonen for at de skulle se på ammeteknikken min. Så er det noen som har tips å komme med som har virket. Fikk vite det igår så har kuttet ut melkeprodukter, te uten om kamillete som jeg og gir han for å ro magen og alt av brus. Dette var råd de kunne komme med. Anonymkode: 349ad...635
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Kolikk har man hvis man gråter mer enn 3 timer hver dag, 3 dager i uka i 3 uker... Anonymkode: 856d3...ed1 6
Carrot Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 For meg høres det ikke ut som kolikk, mine har hatt det og jeg kan love deg de gråt - utrøstelig, i timevis! Den eldste opp i 18 timer mer eller mindre i strekk i fire mnd i strekk.. Takk gud for kiropraktor og akupunktur - så kan leger og andre si hva de vil, en behandling og han sov 18 timer har ikke hørt om kolikk uten gråt? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Nei syns det er merkelig jeg og at de sa han hadde kolikk,men var en mild form men kunne ta seg opp ved 6-8 ukers alderen. Er bare 5 uker nå. Men merker jo at han har vondt i magen mye knip å luft så kommer ut. Men han har gode bleier. Skal til akupunktøren jeg bruker selv neste uke med han å se hva hun sier Anonymkode: 349ad...635
Anonym90059005 Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei syns det er merkelig jeg og at de sa han hadde kolikk,men var en mild form men kunne ta seg opp ved 6-8 ukers alderen. Er bare 5 uker nå. Men merker jo at han har vondt i magen mye knip å luft så kommer ut. Men han har gode bleier. Skal til akupunktøren jeg bruker selv neste uke med han å se hva hun sier Anonymkode: 349ad...635 Om han ikke gråter så mye, så trenger du vel strengt tatt ikke gjøre så mye, eller? Hva er problemet? Han plages tydeligvis ikke stort... Og hvorfor i alle dager skal han til en akupunktør? 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Han plages jo av mageknip når han har det sover maks 1time pga han våkner for han har vondt. Men det gir seg når han har fått det ut. Å akupunktur kan hjelpe på det og å bare hørre om hun mener han har kolikk Anonymkode: 349ad...635
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Håper det er noen andre som kanskje har hvert i samme situasjon så jeg er i akkurat nå. Har seg sånn at lillegutt har fått påvist kolikk. Hadde aldri funnet ut av det selv for han griner ikke mer en når han vil ha mat å litt når mageknipen kommer men gir seg med ein gang etterpå når luften har komt ut. Men det var vist ifølge dagsrutinen hans at de kunne med sikkerhet si at det var kolikk. Begynte for 1uke siden at han bare skulle amme å ha mat blei aldri mett virket det ut som så sov maks 1time å kunne gå lenge før han i det hele tatt sovnet. Jeg trodde jo så klart at det bare var økedøgn eller at jeg ikke hadde nok melk. Derfor jeg tok turen ned til helsestasjonen for at de skulle se på ammeteknikken min. Så er det noen som har tips å komme med som har virket. Fikk vite det igår så har kuttet ut melkeprodukter, te uten om kamillete som jeg og gir han for å ro magen og alt av brus. Dette var råd de kunne komme med. Anonymkode: 349ad...635 Gir du en nyfødt baby brus? Anonymkode: ec266...b91
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 Nei i min egen kost 😄 Anonymkode: 349ad...635
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 Kutta melka i alt og ga semper dråper. Hjalp noe men holdt på å bli gal. Høres ikke ut som din har kolikk, men helt normal baby med underutviklet tarmsystem. Når vi skulle legge gråt baby og var urolig omtrent fra 23 til 04-05 og sovnet mer eller mindre av utmattelse. Var bedre på formiddagen og ble verre utover kvelden. Fra 17 og utover var alltid verst. Anonymkode: b090b...c77 3
Simbyxor Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han plages jo av mageknip når han har det sover maks 1time pga han våkner for han har vondt. Men det gir seg når han har fått det ut. Å akupunktur kan hjelpe på det og å bare hørre om hun mener han har kolikk Anonymkode: 349ad...635 Vær så snill. Ikke la folk stikke nåler i babyen din!!! 3
Minlillelykke Skrevet 10. juni 2017 #11 Skrevet 10. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Han plages jo av mageknip når han har det sover maks 1time pga han våkner for han har vondt. Men det gir seg når han har fått det ut. Å akupunktur kan hjelpe på det og å bare hørre om hun mener han har kolikk Anonymkode: 349ad...635 Ville forsøkt kiropraktor først. Hjalp veldig på vår med kolikk
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #12 Skrevet 10. juni 2017 Dette barnet har jo åpenbart ikke kolikk. Ikke lag problemer av noe som ikke er det i utgangspunktet. Anonymkode: 77aa1...b63 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #13 Skrevet 10. juni 2017 Barnet har ikke kolikk. Barnet er 5 uker. Akkurat da begynner de å danne tarmgas og begynner å prompe - det er antaglivis ikke vondt men er jo helt ny opplevelse, min eldste ble også litt skremt av det, min yngste brydde seg ikke. Men uansett, å sove bare en time i strekk er (dessverre for oss foreldrene) også helt normalt for nyfødt. Jeg tror egentlig du kan bare prøve å slappe av, kose deg videre med amming og spise akkurat hva du vil, du har en fornøyd og frisk baby. Hvis du vil, anbefaler å lese om WonderWeeks, finnes en app med samme navn. Det er om utviklingsprang og urolige perioder hos babyer. Anonymkode: feedc...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2017 #14 Skrevet 10. juni 2017 Min hadde noe lignende som din TS, og jeg kalte det for kolikk. Du må la det gå flere uker før du kan si om det er kolikk eller uro/utviklingssprang. Her varte det fra uke tre t.o.m. uke 11. Mi erfaring er at helsestasjonen hadde svært lite kunnskapsbasert kunnskap og råd, og at det i hovedsak var de ansattes egne erfaringer som var grunnlaget for det de sa. Om det er kolikk eller ikke, kommer an på hvor mye babyen skriker (se innlegg 2). Ikke kutt ut melkeprodukter fra kosten din hvis du ikke vet sikkerhet at det har effekt. Melkeprodukter inneholder viktige næringsstoffer for deg og babyen din. Hjelper det å kutte ut melkeprodukter, kan det hende barnet har en form for allergi/intoleranse. Kontakt i så fall fastlegen. Noen erfarer at det hjelper med Semper-dråper, minifom (dråper - apotek), sukkervann eller amme-te til barnet. Ingen av disse hadde effekt her i huset. Noen erfarer at å kutte ut enkelte matvarer i mors kosthold kan hjelpe, men det er store forskjeller, og forskning har ikke kunnet påvise en klar sammenheng. Gul og rød løk (ikke hvitløk) og kål (inkl. slektninger av kål) er visstnok kjente årsaker. Kunstig søtning og mye sukker (fra brus og godteri) kan også gi luft i magen til babyen. Babyens tarmer takler antagelig ikke luften godt, og skriker fordi det gjør vondt. Googler du, kan du lese at folk mener det meste kan gi luft i babyens mage, men det er viktig å være litt skeptisk. Kutt for all del ikke ut alt mulig for sikkerhets skyld. Generelt, skal du kutte ut matvarer, bør du gjøre det systematisk med én matvaretype over flere dager for å være sikker på at det er akkurat den matvaren som er synderen. Jeg erfarte at kål, svært høyt inntak av løk og mye godteri, kunne gi mer vondt hos babyen, men den skrek mye uansett hvor mye eller lite jeg spiste av ulike ting. Babymassasje på magen hjalp litt. Når babyen skrek, kunne jeg hjelpe babyen med å få ut luft, altså prompe. Jeg la den da på ryggen og løftet knærne opp mot magen og presset lett. Jeg lærte dette først rundt uke 9, og det hjalp ofte. Sånn utover det hjelper det å trøste babyen. Bær den mye (gjerne i sjal eller bæresele). Å bli båret opp og ned trappen var det som hjalp mest her. Da vugget det veldig godt og babyen klarte å slappe litt av. Jeg gikk opp og ned trappen noen timer hver dag på det verste. Anonymkode: 29834...595 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #15 Skrevet 11. juni 2017 Ts hr Takk for svar Har bestilt time til manuellterapeut nå for ei venninne som er sykepleier sa det hørtes ut som ein låsning i nakke/rygg. Kunne ikke tro at det var kolikk og at de på helsestasjonen kunne sei noe sånt uten og ha observert barnet over ein periode. Anonymkode: 349ad...635
Gjest GulSol Skrevet 11. juni 2017 #16 Skrevet 11. juni 2017 Som nr 2 sier, 3 timer i døgnet, 3 dager i uka, 3 uker. Ei i termingruppa mi hadde vært på legen med ungen sin, som skreiv 30 min-1 time hver dag (vanlig kveldsuro), og legen sa kolikk. Etter dette begynte hun å bare 'å, kolikk meg her og kolikk meg der'. Jeg, som sto å vugga ungen min i sjal i minst 8 timer hver dag i 3 måneder hadde lyst å kverke henne. Min erfaring? Leger og helsesøstre har ikke PEILING på kolikk og kan IKKE slenge ut en 'diagnose' når det ikke henger på greip med beskrivelsen for tilstanden engang! Kolikk er mye mer enn bare luftplager. Semperdråper er gull. Minifom har ikke nok dokumentert effekt til å kunne anbefales av helsepersonell, men - mange har god erfaring. Kiropraktor er også HELT uunnværlig. Kan hende ungen blir fin igjen etter en time eller to. Det ble ungen til hun i termingruppa. Min derimot - ikke faen. Han skreik bare. Sov aldri. Nå er han verdens snilleste. Sover hele natta, smiler og flirer hele dagen. ❤️
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2017 #17 Skrevet 11. juni 2017 Hva slags mat spiser du TS? Anonymkode: 4801e...a50
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå